UUSI SAABISTI
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2077
- Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
- Paikkakunta: urjala
Re: UUSI SAABISTI
tuon ikäisessä tankin tilavuus sen 63L ja katalysaatorillisissa -90 ja uudemmat 67L.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
Re: UUSI SAABISTI
Ilmettelen vaan kun mittarissa on suurin numero 45! Että voisiko kenties kyseessä olla jokin välimalli, johon ei vielä olla ehditty asentaa uudenmallista tankkia?
NG 9³ SS 1.8t Linear Business, M5 (MY2008) Snow Silver
(jäsen 44862)
(jäsen 44862)
Re: UUSI SAABISTI
Eihän se luku 45 ole ylälaidassa, vaan siinä kohtaa, missä tankissa pitäisi olla n. 45 litraa jos mittarin kalibrointi olisi kohdallaan. F- kirjain, jonka pitäisi löytyä 45:n yläpuolelta, tarkoittaa täyttä. Vastaavasti siellä lähempänä alalaitaa on luku 15, sekään ei tarkoita että tyhjässä tankissa olisi 15 litraa.
'88-mallisissa on aina 63 litran tankki, kuten oli lähes koko 1980-luvun ajan. Ihan tyhjäksi ajamista en suosittele, pumppu saattaa tykätä kyttyrää.
'88-mallisissa on aina 63 litran tankki, kuten oli lähes koko 1980-luvun ajan. Ihan tyhjäksi ajamista en suosittele, pumppu saattaa tykätä kyttyrää.
9-3, 9-5, 9-5, 96 V4, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2077
- Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
- Paikkakunta: urjala
Re: UUSI SAABISTI
käytännössä jos ruiskusta pensa loppuu, niin se on pensapumpunkin loppu.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
Re: UUSI SAABISTI
Olen tankannut auton vasta kerran, mutta valon palaessa tankkiin meni vain jotain 50l, joten ajattelin numeroinnin olevan suurin piirtein totta. Mutta uskottava kait se sitten on se 65l. Yksi mahdollisuus tietysti on, että juuri bensapumppua säästääkseen, Saabin insinöörit ovat tehneet suuren varatankin, että valo syttyy, bensaa on vielä 13l + tankin kaula.Juha96 kirjoitti:Eihän se luku 45 ole ylälaidassa, vaan siinä kohtaa, missä tankissa pitäisi olla n. 45 litraa jos mittarin kalibrointi olisi kohdallaan. F- kirjain, jonka pitäisi löytyä 45:n yläpuolelta, tarkoittaa täyttä. Vastaavasti siellä lähempänä alalaitaa on luku 15, sekään ei tarkoita että tyhjässä tankissa olisi 15 litraa.
'88-mallisissa on aina 63 litran tankki, kuten oli lähes koko 1980-luvun ajan. Ihan tyhjäksi ajamista en suosittele, pumppu saattaa tykätä kyttyrää.
Myöhemmissä malleissa bensamittari näyttää täyttä 63l
NG 9³ SS 1.8t Linear Business, M5 (MY2008) Snow Silver
(jäsen 44862)
(jäsen 44862)
Re: UUSI SAABISTI
Tässä vähän omakohtaista kokemusta tosta satkun 63litran tankista ja bensamittarista. Kun bensavalo välähtää ekan kerran, niin silloin yleensä menee tankkiin 50litraa. Kun valo palaa jatkuvasti eikä vilahtele ollenkaan, niin siinä kohtaa menee bauttiarallaa 55litraa. Enkat, mitä oon tankannut, on 58 litraa ja auto kävi jo nykimään.
Bensamittarin viisaria pitäisin lähinnä viitteellisenä tietona jäljellä olevasta bensan määrästä. Kaikista varmin tapa välttää ikävät yllätykset on tankata aina täyteen ja nollata trippimittari. Kun trippiin on tullut tavan seka-ajoa ajellen 450km, kannattaa jo alkaa ajattelemaan tankkausta. Trippimittarin avulla tulee tuota kulutusta seurattua, kun laskee tankkauksen yhteydessä aina kulutuksen vaikkapa kännykän laskimella. Samalla oppii tuntemaan ajokkinsa.
Toi meikäläisen 99 turbo on varustettu 900:n 63litran tankilla ja 900:n 8-venttiilisellä turbointercooler-moottorilla. Se hörppii bensiiniä näin talvisaikaan tommosta 11litran kahta puolta, kun ajosuoritteesta on yli puolet maantietä. 450km/tankki on osoittautunut turvalliseksi, kun jos kulutus onkin 10L/100km menee 45litraa ja jos se on ollutkin hurjat 13L/100km niin tankkiin hurahtaa vastaavasti 58litraa. Tommosia 13litran lukemia olen saanut vain kovilla paukkupakkasilla aikaan.
ps. se niinkutsuttu varatankki pitäisi olla ohjekirjojen mukaan 7litran verran.
Bensamittarin viisaria pitäisin lähinnä viitteellisenä tietona jäljellä olevasta bensan määrästä. Kaikista varmin tapa välttää ikävät yllätykset on tankata aina täyteen ja nollata trippimittari. Kun trippiin on tullut tavan seka-ajoa ajellen 450km, kannattaa jo alkaa ajattelemaan tankkausta. Trippimittarin avulla tulee tuota kulutusta seurattua, kun laskee tankkauksen yhteydessä aina kulutuksen vaikkapa kännykän laskimella. Samalla oppii tuntemaan ajokkinsa.
Toi meikäläisen 99 turbo on varustettu 900:n 63litran tankilla ja 900:n 8-venttiilisellä turbointercooler-moottorilla. Se hörppii bensiiniä näin talvisaikaan tommosta 11litran kahta puolta, kun ajosuoritteesta on yli puolet maantietä. 450km/tankki on osoittautunut turvalliseksi, kun jos kulutus onkin 10L/100km menee 45litraa ja jos se on ollutkin hurjat 13L/100km niin tankkiin hurahtaa vastaavasti 58litraa. Tommosia 13litran lukemia olen saanut vain kovilla paukkupakkasilla aikaan.

ps. se niinkutsuttu varatankki pitäisi olla ohjekirjojen mukaan 7litran verran.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: UUSI SAABISTI
Kiitos, "Mertmi," asiantuntevasta vastauksesta!
Saabini on nyt pysäköitynä turvallisesti kotioveni eteen, hain sen juuri Pyhäsalmelta (kts. 1. viestini).
Mittari näytti taas tyhjää (valo ei tosin vielä palanut), mutta ei sinne tosin mennyt kuin muistaakseni 42l. Keskikulutukseksi sain 11,3l/100km, mikä tietenkin on paljon maantiekulutukseksi noin 90km/t nopeudella. Saattaapi olla säädoissä vikaa?
Säikähdin taas kerran Heinolan kohdalla, että jättääkö rakas Saabini minut toistamiseen tienpäälle kun auto alkoi nykimään (tosin, ei tärinää tällä kertaa) ihan mielettömästi ja kaasu pohjassakin kulki vain 70-80km/t (turbomittari keltaisella)
. Sitten kohta kaikki oli taas hyvin kunhan varovasti nosti nopeutta. Voisiko kyseessä olla sytytysongelma, esim. huonot virranjakajan johdot tai vaikka roskaa suutimissa?

Mittari näytti taas tyhjää (valo ei tosin vielä palanut), mutta ei sinne tosin mennyt kuin muistaakseni 42l. Keskikulutukseksi sain 11,3l/100km, mikä tietenkin on paljon maantiekulutukseksi noin 90km/t nopeudella. Saattaapi olla säädoissä vikaa?

Säikähdin taas kerran Heinolan kohdalla, että jättääkö rakas Saabini minut toistamiseen tienpäälle kun auto alkoi nykimään (tosin, ei tärinää tällä kertaa) ihan mielettömästi ja kaasu pohjassakin kulki vain 70-80km/t (turbomittari keltaisella)

NG 9³ SS 1.8t Linear Business, M5 (MY2008) Snow Silver
(jäsen 44862)
(jäsen 44862)
Re: UUSI SAABISTI
Jotakin on pahasti vialla, jos se tolleen käyttäytyy. Ilmeisesti kuitenkaan ei tullut mitään täysin koneen sammumista, elikkäs tarkoitan sitä, että ikäänkuin joku kääntäisi virta-avaimesta virrat pois?
Kuvailemasi oireet viittaavat näin perstuntumalta arvioituna laihaan seokseen. Se taasen, mistä se johtuu voikin olla paljon hankalampi saada selville näin virtuaalisesti ainaskaan. Koko moottorin syynääminen olisi paikallaan, kun kerta olet hommannut "uuden ajokin". Mie ainaskin tekisin seuraavat jutut ihan heti, jos huoltohistoriasta ei ole hyviä todisteita:
-bensa ja ilmansuodattimien vaihto (jälkimmäinen ei aiheuttaisi kuvailemaasi vikaa)
-venttiilivälyksien tarkastus / säätö
-moottorin kaikkien imusarjaan liittyvien laitteiden ja letkujen tarkastus
-bensapumpun tuoton mittaus
-polttoaineseosten säätö
-sytytystulppien vaihto (ite suosin nippon densoa)
Kuvailemasi oireet viittaavat näin perstuntumalta arvioituna laihaan seokseen. Se taasen, mistä se johtuu voikin olla paljon hankalampi saada selville näin virtuaalisesti ainaskaan. Koko moottorin syynääminen olisi paikallaan, kun kerta olet hommannut "uuden ajokin". Mie ainaskin tekisin seuraavat jutut ihan heti, jos huoltohistoriasta ei ole hyviä todisteita:
-bensa ja ilmansuodattimien vaihto (jälkimmäinen ei aiheuttaisi kuvailemaasi vikaa)
-venttiilivälyksien tarkastus / säätö
-moottorin kaikkien imusarjaan liittyvien laitteiden ja letkujen tarkastus
-bensapumpun tuoton mittaus
-polttoaineseosten säätö
-sytytystulppien vaihto (ite suosin nippon densoa)
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2077
- Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
- Paikkakunta: urjala
Re: UUSI SAABISTI
viallinen pensapumppu????
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
Re: UUSI SAABISTI
Tai vikaa bensapumpun releessä? Hyppylanka kokeeksi releen tilalle, niin mahdollisen releongelman saa poissuljettua.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: UUSI SAABISTI
Polttoainetta palaa... Eilen kun tankkasin niin sain keskikulutukseksi 13,4l/100km vaikka ajosta leijonanosa oli räntäsateessa ajamista 90km/h.
Kolleega kävi koeajamassa ja sanoi, ettei tässä voi olla 155hv kun tuntuu normaali 900i- saabilta. Turbopotkua en myöskään juurikaan havaitse. Eikös turbo-Saabissa tulisi sellainen olla?!
Lisää oieita: Aamulla vaikea käynnistää (15-20s.) ja lämpimänä tyhjäkäynti isolla (1400-1600 RMP) vaikka ohjekirjan mukaan 800 RPM olisi oikea.
Kolleega kävi koeajamassa ja sanoi, ettei tässä voi olla 155hv kun tuntuu normaali 900i- saabilta. Turbopotkua en myöskään juurikaan havaitse. Eikös turbo-Saabissa tulisi sellainen olla?!
Lisää oieita: Aamulla vaikea käynnistää (15-20s.) ja lämpimänä tyhjäkäynti isolla (1400-1600 RMP) vaikka ohjekirjan mukaan 800 RPM olisi oikea.
NG 9³ SS 1.8t Linear Business, M5 (MY2008) Snow Silver
(jäsen 44862)
(jäsen 44862)
Re: UUSI SAABISTI
Nykii, nykii. Aamulla käynnistyy heikosti ja edelleen kun painaa kaasua, ahtopaineet kyllä nousevat, mutta tehoja ei oikein löydy.
Vielä viime viikonloppuna autolla sai ajaa parisataa kilometriä ennen kuin alkoi ensimmäiset nykäykset, mutta nyt ne ovat läsnä melkein samantien.
Tänään Kehä-III:lla kun tuli ylämäki ja lisäsin kaasua, alkoi nykimään niin paljon, että olin vähällä jäädä mäkeen, nopeus tippui noin 40 vaikka kaasua oli ja nykiminen aika pahaa.
Soitin edelliselle omistajalle ja hän kertoi vahtaneensa uudet NGK PB6 tai 7-tulpat. Tulpanjohdot ovat kuulemma Bilteemasta. Saattaako nämä halpisjohdot olla syy harmiini?
Se polttoaineruisku saattaisi olla yksi vaihtoehto. Kenelläkään ei pk-seudulla vain tunnu löytyvän mittaria tämän mittaamiseen! Auto on käynyt Oulussa moottorinsäädössä 12/07.
Virta-avaimen pohja voisi myös olla syypää. Avain on löysä, eli lähtee pois vetämällä vaikka kesken ajon eikä jousi palauta kunnolla starttaamisen jälkeen.
Onko pk-seudulla kunnon Saab-spesialistia. Nämä ongelmat tuntuvat olevan yleisiä näissä vanhoissa turboissa (lue=olisi kannattanut tutustua foorumin kirjoituksiin ennen turbo-Saabin hankintaa- ja päätyä vaikka tuikitavalliseen iivariin!)
Vielä viime viikonloppuna autolla sai ajaa parisataa kilometriä ennen kuin alkoi ensimmäiset nykäykset, mutta nyt ne ovat läsnä melkein samantien.
Tänään Kehä-III:lla kun tuli ylämäki ja lisäsin kaasua, alkoi nykimään niin paljon, että olin vähällä jäädä mäkeen, nopeus tippui noin 40 vaikka kaasua oli ja nykiminen aika pahaa.
Soitin edelliselle omistajalle ja hän kertoi vahtaneensa uudet NGK PB6 tai 7-tulpat. Tulpanjohdot ovat kuulemma Bilteemasta. Saattaako nämä halpisjohdot olla syy harmiini?
Se polttoaineruisku saattaisi olla yksi vaihtoehto. Kenelläkään ei pk-seudulla vain tunnu löytyvän mittaria tämän mittaamiseen! Auto on käynyt Oulussa moottorinsäädössä 12/07.
Virta-avaimen pohja voisi myös olla syypää. Avain on löysä, eli lähtee pois vetämällä vaikka kesken ajon eikä jousi palauta kunnolla starttaamisen jälkeen.
Onko pk-seudulla kunnon Saab-spesialistia. Nämä ongelmat tuntuvat olevan yleisiä näissä vanhoissa turboissa (lue=olisi kannattanut tutustua foorumin kirjoituksiin ennen turbo-Saabin hankintaa- ja päätyä vaikka tuikitavalliseen iivariin!)

NG 9³ SS 1.8t Linear Business, M5 (MY2008) Snow Silver
(jäsen 44862)
(jäsen 44862)
Re: UUSI SAABISTI
Laita hyppylanka bensapumpun releen tilalle.
Kokeile heilutella virranjakajan kyljessä Hall-anturin johtoliitintä moottorin käydessä - pätkiikö?
Kokeile vaihtaa sytytyksen pääteaste. Kokeile vaihtaa puola.
Kokeile heilutella virranjakajan kyljessä Hall-anturin johtoliitintä moottorin käydessä - pätkiikö?
Kokeile vaihtaa sytytyksen pääteaste. Kokeile vaihtaa puola.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: UUSI SAABISTI
Saab menee Auto Westerlundille (Helsinki, Tapanila) arvioitavaksi maanantaina. Pitäisi olla ammattitaitoinen Saab-asiantuntija kun kerran Saab-klubikin suosittelee.
Mitä itse maallikkona katselin, niin ainakin bensaa vuotaa ruiskupumpun päässä olevan liitoksen kohdalta, mistä lähtee musta kapea letku noin keskelle moottoritilaa. Itse mäntiin menevät kirkkaat letkut eivät vuoda. Mustasta letkusta tippasee 95E:tä jo tyhjäkäynnilläkin. Olin ihmetellytkin, että kuuluuko bensan haju Saabin ominaisuuksiin.
Voiko pieni vuoto em. kohdassa olla syypää nykimiseen ja tehonmenetykseen? Taidan laitaa siihen klemmarin, jotta tippa loppuu.

Mitä itse maallikkona katselin, niin ainakin bensaa vuotaa ruiskupumpun päässä olevan liitoksen kohdalta, mistä lähtee musta kapea letku noin keskelle moottoritilaa. Itse mäntiin menevät kirkkaat letkut eivät vuoda. Mustasta letkusta tippasee 95E:tä jo tyhjäkäynnilläkin. Olin ihmetellytkin, että kuuluuko bensan haju Saabin ominaisuuksiin.
Voiko pieni vuoto em. kohdassa olla syypää nykimiseen ja tehonmenetykseen? Taidan laitaa siihen klemmarin, jotta tippa loppuu.

NG 9³ SS 1.8t Linear Business, M5 (MY2008) Snow Silver
(jäsen 44862)
(jäsen 44862)
Re: UUSI SAABISTI
Bensapumppu on tankissa, tarkoittanet bensansuodatinta. Jos suodattimen letkuliitoksen kohdalta vuotaa, pitänee laittaa uudet tiivisteet banjopultin alle, Pultin kiristäminen ei välttämättä auta. Klemmarilla ei tee mitään, tuskin vuotaa putken ja banjoliittimen välistä?Jeltsin kirjoitti:Mitä itse maallikkona katselin, niin ainakin bensaa vuotaa ruiskupumpun päässä olevan liitoksen kohdalta, mistä lähtee musta kapea letku noin keskelle moottoritilaa.
Todennäköisesti jotain muutakin vikaa on.Voiko pieni vuoto em. kohdassa olla syypää nykimiseen ja tehonmenetykseen?
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00