Tällä kertaa valitsin HF -sarjaksi saksalaisen THB Buryn yleissarjan, johon voi "plug'n'play" -tyylisesti liittää lähes minkä tahansa puhelimen, kunhan sille vain ensin ostaa ns. mallikohtaisen "kehdon" THB:n valikoimasta. Näin sama HF -sarja käy eri puhelimille, jos perheessä on erilaisia puhelimia tai sitten, jos tulee itse vaihtaneeksi puhelinta.
Koska Sport Sedanissa oli jo alunperin TEL1 (haulla löytyy juttua siitä), minun tarvitsi "ainoastaan" vaihtaa HF -sarja toiseen.
Kunnon työn valmistelua ei voita mikään, joten varasin mukaan lähes kaikki muut paitsi kolvausvehkeet, kun lähdin asentamaan HF -sarjaa.
Asennus onnistui melko helposti, kun otti vanhan HF:n johdot irti Saabin johtosarjasta ja laittoi uuden HF:n johdot niiden tilalle. HF -sarjoissahan on periaatteessa seuraavat liitännät:
-herätevirta
-jatkuva, akulta tuleva jännite
-maadoitus
-radion vaimennus
-antenniliitäntä
-kaiutinliitäntä
-mikrofoniliitäntä
Kun olin saanut kytkettyä kaikki piuhat, tein koesoiton, ennen kuin laitoin verhoilut paikalleen (HF -sarjan keskusyksikön sijoitin keskikonsoliin).
Ilmeni, että Saabin oman HF -valmiuden mikrofoni ei toiminut THB Buryn HF -setin kanssa, mutta setin oma mikki toimi moitteetta. Kokeilin kaikki mahdolliset kombinaatiot läpi, mutta tuloksetta. Sitten huomasin, että setin oman mikin ja Saabin HF -johtosarjan plugit ovat muodoltaan hieman erilaiset, vaikka ovatkin saman kokoiset.
Avasin HF -sarjan keskusyksikön laatikon ja katsoin, voisiko liitintä modifioida niin, että minun ei tarvitsisi vaihtaa plugia, koska kolvausvehkeet eivät tulleet mukaan. Liitin oli niin pieni, että se olisi todennäköisesti vahingoittunut, jos olisin alkanut modifioimaan sitä.
Jollain tavalla piti siis saada tuo HF -sarja toimimaan kunnolla, joten "pikapatenttina" katkaisin johdot sekä Saabin johtosarjasta, että HF -sarjasta plugien läheisyydestä. Kiinnitin HF -sarjan mikin plugin "abico" -liittimillä Saabin HF -johtosarjaan ja tein taas koesoiton. Nyt ääneni kuului jo joten kuten, mutta ei kunnolla. Sitten muistin sellaisen jutun, että Saabin HF -sarjassa on paikat HF:n mikrofonin matala- ja korkeatasolähdöille. Koska olin aiemman HF -sarjan asennuksen yhteydessä vaihtanut mikin lähdön korkeatasolähdöstä matalatasolähtöön, niin vaihdoin liittimessä olleen piuhan takaisin alkuperäiselle paikalleen. Jälleen koesoitto ja johan rupesi toimimaan. Harmittaa ainoastaan, että ei ollut kolvausvehkeitä mukana, sillä niillä olisi voinut varmistaa, että mikkijohdon plugi pysyy kunnolla kiinni Saabin HF -johtosarjan mikkipiuhassa.
No olihan taas "jorinaa" näistä HF -asioista, joten toivottavasti joku jaksoi lukea tämän loppuun. Seuraavaksi täytyisi sitten tehdä HF -setin vaihdos NG900:een, ja se onkin jo sitten vähän työläämpi juttu, sillä olen sijoittanut/kiinnittänyt nykyisen HF:n keskusyksikön hansikaslokeron päällä olevan ilmanvaihtokanavan päälle
