Elikkä ekaks voin sanoa että olen lukenu niin kauan tätä foorumia kuin olen saabin omistanut. Saab 90 vm.-84 hankin veljeltäni viime kesän alussa kesätyökärryksi ja kas kummaa vieläki ajan sillä kun se on vaa jotenki nii mukavaa . Monenlaista tautia on kärrystäni korjaillut esim. startti, vesipumppu, kytkimen työsylinteri...ja foorumi on ollu kovassa käytössä.
Nytten viikonloppuna vaihdoin virranjakajan kannen, pyörijän ja hammashihnan. No sitte mielissää kone käyntii ja takapuoli pitkällä pyörivää hihanaa ihmetteleen joka pitää volinaa moottorin kierrosten mukaan... Vanhalla hihnalla moista ääntä ei kuulunut ja uutta hihnaa on monella kireysasteella kokeillut eli sitä kireämmällä sitä koempi ääni eli jätin sen sitte mahd. löysälle. Onko muilla moista esiintynyt? Johtuukohan uudesta hihnasta, kuluneesta hihnapyörästä vai mistä? Vai onko vesipumppu mennyt alle 15tkm:n ajon jälkeen...
Ettei olisi haratsun pumppu (pahoittelut jos väärässä) jo tiensä päässä.
Mitä kireemmäällä hihna sitä enemmän kampeaa pumppua ja sitä enemmän ulisee? Omassa satkussa oli näin.
Laita hihna "ohje" kireyteen. Kaada vettä hihnan päälle, jos ulina loppuu on vika hihnassa, muuten jossain muussa... pumpussa. Tuntuuko pumpussa välystä kun pumpun siivapyörästä kokeilee?
Jos haratsulla tarkotat varaosamaailmasta ostettua pumppua niin semmoinen se kyllä on . Tosin viime kesänä ostaessa aattelin sen kestävän enempi kuin 13tkm kun kerran ihan valurautasiipipyörällä oleva malli oli. Välystä tuntu olevan vähäsen mutta ajattelin sen kuuluvan asiaan koska ei jaksanu aatella että uus pumppu vois jo rikki olla. Täytyy tarkistella asiaa viikon parin kolmen vikon päästä kun autoo taas näkee. Pääsee täs keväällä harrasteleen..sisäilmanpuhaltimen moottorin laakeri; kuskin puolen etulaakeri; apukuskin puolen sisemmän vetonivelen maljassa jäi ilmeisesti joku hilipetööri löysälle kun vasemmalle kääntyessä kuulu semmoinen ääni kuin hiltillä porais..veto päällä ja ilman; muutama pusla; jos vaikka koko moottorin ottas irti ja vaihtelis tiivisteet..no kevät näyttää
jos etupää pitää lonksuttavaa ääntä, niin kiristäisin vetoakselin napamutterin pikimmiten. ei tee etu pyöränlaakerille hyvää jos ajelee napamutteri löysällä.
jos kerran remonti jäljiltä tullut tuollaiseksi.
muussa tapauksessa ulompi vetonivel väljä.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
Täytyy tarkistaa tuo että ovat suorassa.. Jos se silti vesipumppu on niin luin tuolta vanhoja keskusteluja niin jotkut olivat pitkiäkin matkoja ajanu samalla vesipumpulla kun ovat pitäneet hihnaa sopivasti löysällä... Pitää seuraavan pumpun kohdalla tehdä nuin...mutta sen näköö sitte kun pääsen tutkiin autoa.
Napamutteri kyllä on kireällä eli tarkistettu on mutta ei muuttanu asiaa.. Minusta se kuuluu siitä vaihdelaatikon kyljessä kiinni olevasta eli sisemmästä vetonivelestä. Kuuluu joskus vähäsen kun on auto pysähdyksissäkin.
Yks hihnaisissa joutuu vetämään melkoisen tiukalle sen hihnan, jos mielii että laturi lataa tyhjäkäynnilläkin. Tämmöstä kokemusta minulla 99 (yks hihna) ja 900 (kaks hihnaa) kanssa.
Laturin helat voi toki olla jo väljät ja laturi menee vinoon. Siitä saa lisämelua aikaan. Toinen vaihtoehto on, että se kampiakselin hihnapyörän vulganointi on pettänyt. Elikkäs siellä on hihnapyörän napaosan ja kehäosan välissä kumikerros. tarkoitus lienee vähentää moottorin värinöitä tms. Niitä on kuulemma joiltakin menny rikki ja se ulkokehä lähtee luistelemaan siinä kumin päällä.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin) exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
noniin.. pääsin vihdoin silmäileen nuita vikapaikkoja.. Näytti olevan laturi vinossa kun vertasi hihnaan sitä ja näytti samalla olevan aika tympeen näkönen vaihdettava tuo laturin kumipusla..
Se laturi otetaan lohkoon kiinnittyvän jalan kera veke konetilasta. Elikkäs puslat vaihdetaan sitten pöytähommina.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin) exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Etol kirjoitti:Lie joku joskus vaihtanu tuulettimen moottoriin pelkän laakerin vai meneekö koko moottori vaihtoon?
Tarkoitatko sisätilan puhallinmoottoria?
Jos tarkoitat niin voin tässä kertoa kokemuksia
Muistikuvan mukaan isäukko kokeili joskus vaihtaa pelkän laakerin tuulettimen moottoriin,toimi hetken ihan hyvin kunnes koko moottori meni vaihtoon...
No kun minä ostin auton pois niin vaihdoin kyllä koko tuulettimen toisesta autosta jossa oli vastikään uusittu koko helapaska,ihan simppelisti vaihto kävi eikä tarvinnu edes irroittaa pyyhkimien koneistoakaan
Saab 9000 2.0t -97 Jubileum Stage X
Hyundai i30 1.6crdi -14
Saab 9000 2.0i -96
Saab 9000 2.0tA sport -98
kyllä tarkotan sitä sisätilan puhaltimen moottoria... viikonloppuna ranetin sen verta että annoin vasaraa laakerille nii vähä taas hiljeni. Aattelin vaan että jos jostain laakerikaupasta löytys sopivan kokoinen laakeri tai sitte hakee purkaamolta koko moottorin.
Meteliä voi myös tulla siipipyörän kuskinpuoleisesta päästä, sinne laakeriin pystyy laittamaan voitelua kun irrottaa siipipyörän (moottorin ja pyyhkijämoottorin jälkeen).
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00