Lämpöongelmat kopissa pahenee
Lämpöongelmat kopissa pahenee
Moro!
Tossa taannoin tuskailin, että kun kuskin jalkoja kylmää. Nyt ongelmat olivat moninverroin pahempia. Lauantaiaamuna kun lähdin heikossa säässä Kuopioon, niin rupesi ihan kylmä tulemaan koppiin. Lähtiessä lämpöasetus oli molemmilla 23 astetta ja kun ihmettelin kylmiä fiiliksiä kopissa 20km ajon jälkeen ja laitoin käden tuulilasin suuttimille, niin sieltä ei tullutkaan mainittavan lämmintä ilmaa. Sain suuttimien ilman lämpötilan muuttumaan vasta siten, että naputin ne säädöt asentoon HI. Jos lukemaksi laittoi yhtä pienemmän eli 27 astetta, niin suuttimista tuli kylmää ilmaa. Tein järjestelmän testauksen, eli auto ja off -napit pohjaan. Vikakoodeiksi ilmoitti "0". Moottorin lämpöviisari nousi normaaliin puoliväliin jo alle 10km päässä kotoa.
Ajelin näin säädöt tapissa noin 20km, ja sain matkustamoon kohtuulliset oltavat pipo päässä ja takki päällä istuen, kunnes alkoi tulla kuuma. Pienensin säätöä ja takkailin automatiikan käytöstä. Lämpösäätö alkoikin vaikuttamaan normaalisti, elikkä puhaltimen nopeus mukautui myös lämpöä säätäessä (aamulla vain HI asetus sai puhaltimenkin nostamaan kierroksia). Kun olin ajanut noin 80km, olin pudottanut lämpösäätöä vähitellen lukemaan 22 astetta. Ilmastointi toimikin loppumatkan ihan normaalisti. Samoin kun lähdin iltapäivällä takaisin Kuopiosta Joensuuhun, ei ilmastointilaitteen säätöihin tarvinnut kajota koko matkalla. Systeemi toimi aivan, kuin sen kuuluukin pelata. (Matkan keskikulutus oli ajotietokoneen mukaan 7,3litraa/100km, joten moottorin oletan toimivan ihan normaalisti).
Seuraa pari kysymystä:
-mistä kaikkialta ilmastointi mittaa ilman lämpötiloja?
-voisiko lämpöanturin vikautuminen aiheuttaa tommosta outoa käytöstä, joka ei kuitenkaan anna vikakoodia?
Tossa taannoin tuskailin, että kun kuskin jalkoja kylmää. Nyt ongelmat olivat moninverroin pahempia. Lauantaiaamuna kun lähdin heikossa säässä Kuopioon, niin rupesi ihan kylmä tulemaan koppiin. Lähtiessä lämpöasetus oli molemmilla 23 astetta ja kun ihmettelin kylmiä fiiliksiä kopissa 20km ajon jälkeen ja laitoin käden tuulilasin suuttimille, niin sieltä ei tullutkaan mainittavan lämmintä ilmaa. Sain suuttimien ilman lämpötilan muuttumaan vasta siten, että naputin ne säädöt asentoon HI. Jos lukemaksi laittoi yhtä pienemmän eli 27 astetta, niin suuttimista tuli kylmää ilmaa. Tein järjestelmän testauksen, eli auto ja off -napit pohjaan. Vikakoodeiksi ilmoitti "0". Moottorin lämpöviisari nousi normaaliin puoliväliin jo alle 10km päässä kotoa.
Ajelin näin säädöt tapissa noin 20km, ja sain matkustamoon kohtuulliset oltavat pipo päässä ja takki päällä istuen, kunnes alkoi tulla kuuma. Pienensin säätöä ja takkailin automatiikan käytöstä. Lämpösäätö alkoikin vaikuttamaan normaalisti, elikkä puhaltimen nopeus mukautui myös lämpöä säätäessä (aamulla vain HI asetus sai puhaltimenkin nostamaan kierroksia). Kun olin ajanut noin 80km, olin pudottanut lämpösäätöä vähitellen lukemaan 22 astetta. Ilmastointi toimikin loppumatkan ihan normaalisti. Samoin kun lähdin iltapäivällä takaisin Kuopiosta Joensuuhun, ei ilmastointilaitteen säätöihin tarvinnut kajota koko matkalla. Systeemi toimi aivan, kuin sen kuuluukin pelata. (Matkan keskikulutus oli ajotietokoneen mukaan 7,3litraa/100km, joten moottorin oletan toimivan ihan normaalisti).
Seuraa pari kysymystä:
-mistä kaikkialta ilmastointi mittaa ilman lämpötiloja?
-voisiko lämpöanturin vikautuminen aiheuttaa tommosta outoa käytöstä, joka ei kuitenkaan anna vikakoodia?
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Lämpöongelmat kopissa pahenee
En tiedä vastaako kokemukseni mitenkään kysymykseesi koska Saabissa anturit ovat eri paikassa ja fiksusti ajateltu, mutta edellisen autoni kanssa (Opel
) oli vähän vastaavanlaista kiukuttelua (ja älyttömästi paljon muutakin...) kuin tuo ongelmallinen reissusi.
Ongelman aiheutti anturi, joka ei saanut kopin lämpötilasta asianmukaista tietoa. Anturi sinällään oli kunnossa, mutta sen tekninen toteutus oli todella arseesta. Anturi oli piilotettu kojelautaan säleikön taakse ja sitä varten oli oma "imuri" joka imi ohjaamosta anturille ilmaa. Pieni sähkömoottori ei tietenkään ikuisuuksia kestä, joten moottrin väsähdettyä anturi tulkkasi ainoastaan kojelaudan sisäpuoleisen ilman lämpötilaa. Pointtini on, että toiminta oli juuri kuvaamasi kaltaista. Kylmä tuli, mutta HI asennossa puhalteli kuumaa, liikaakin. Vika saattaisi siten löytyä anturin toiminnasta. Olikos niitä 9-5:ssä peräti kaksi kpl?

Ongelman aiheutti anturi, joka ei saanut kopin lämpötilasta asianmukaista tietoa. Anturi sinällään oli kunnossa, mutta sen tekninen toteutus oli todella arseesta. Anturi oli piilotettu kojelautaan säleikön taakse ja sitä varten oli oma "imuri" joka imi ohjaamosta anturille ilmaa. Pieni sähkömoottori ei tietenkään ikuisuuksia kestä, joten moottrin väsähdettyä anturi tulkkasi ainoastaan kojelaudan sisäpuoleisen ilman lämpötilaa. Pointtini on, että toiminta oli juuri kuvaamasi kaltaista. Kylmä tuli, mutta HI asennossa puhalteli kuumaa, liikaakin. Vika saattaisi siten löytyä anturin toiminnasta. Olikos niitä 9-5:ssä peräti kaksi kpl?
Saab 9-5 wagon -09, 2.3t Vector Biopower
Re: Lämpöongelmat kopissa pahenee
Tossa juolahti mieleen, että sillon, kun ostettiin toi auto, niin tuulilasin tiivistys vuoti vettä ja se vesi muutes tuli just tuolta kattovalon muoveista. Oliskohan vesi tehnyt jotain vahinkoa sille anturille, tai vaikka hapettumaa syntynyt liittimiin? Pitääpä tutkia tuota matkustamon anturia ekana, jahka kerkeen.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Lämpöongelmat kopissa pahenee
Onko ilmastointi kalibroitu, elikkä onko akku käytetty irti? Itelläni meni ilmastointi ihan sekaisin, kun akku käytettiin irti!
Re: Lämpöongelmat kopissa pahenee
Millälailla ACC:n saa sekaisin jos akun nappaa pois?? Tänään kävin tinttaamassa akun kiinni femmaan, ja ei mitään ongelmia ACC:a. Akku ollut viimeksi kiinni autossa muistaakseni marraskuussa.thedalton kirjoitti:Onko ilmastointi kalibroitu, elikkä onko akku käytetty irti? Itelläni meni ilmastointi ihan sekaisin, kun akku käytettiin irti!
Saab 9-5 2.3t
Saab 9-5 Aero
Saab 900 cabriolet 2.0t+
# 2752
Saab 9-5 Aero
Saab 900 cabriolet 2.0t+
# 2752
Re: Lämpöongelmat kopissa pahenee
Kesällä 9-5:sta akku sanoi sopimuksensa irti. Vaihdoin akun jonka jälkeen kylmän sijasta tuli lämmintä jne. Ohjekirjassa on ilmastoinnin ohjaus tai jollain muulla nimellä, kun akku käytetään irti. Omani on 9-5 vector wagon -02.
Re: Lämpöongelmat kopissa pahenee
Aina vaan oudompaa. tänään kauppareissulla ilmastointi päätti, että otetaas matkustajilta hiki pintaan. mennessa kauppaan homma oli totutusti, että asetus oli jotakin tyyliin 22 ja 23 astetta. Sit kun lähdettiin kotia päin, niin acc vaan puhaltaa kuumaa, säädetään lämpötilaa alemmas ja vasta 19 asteen asetus sai systeemin rauhoittumaan ja pudottamaan puhallusta pienemmälle ja lämpötilaakin "normaaliksi". Hitto ku ei ole aikaa tapella eto vehkeen kanssa.
Joku anturi siellä varmasti sekoilee. Eihän tossa muuten ole mitään tolkkua.

# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Lämpöongelmat kopissa pahenee
Itsellä oli joskus tärissyt yksi liitin auki siitä ACC ohjauspaneeli takaa olevasta johto nipusta.(ei ACC:n liitin), silloin tuli kyllä jotain vika kooodeja. Oli siisti tulla jyväskylästä kun -25 astetta pakkasta ja apparin puolelle puhalsi jääkylmää ja kuskin puolelle tulikuumaa. Kuskin vaihto oli tarpeen n. 50km välein 

Saab 9-3 TTID Vector 2008