Suse kirjoitti:Jos ostan itse akun, pitääkö tietää jotakin oleellista akusta, jotta saan juuri tähän autoon sopivan? JOS yritän itse vaihtaa, onko vaikeaa? Voisiko onnistua, jos joku kertoisi täällä ohjeet?
Menet autotarvikeliikkeeseen tai huoltoasemalle ja sanot että tarvitset Saab 90 akun. Katsovat sitten taulukosta minkä kokoinen ulkomitoiltaan saa olla ja millä reunalla on plus ja miinuusnavat.
Akun vaihtamiseen ei ihmeempiä työkaluja vaadita, kaapelikengissä olevat mutterit saa avattua ja kiristettyä vaikka jakoavaimella. Kaapelikengän kampeaminen irti akun navasta saattaa vaatia ruuvimeisselillä tms auttamista.
Olennaista on varoa oikosulkemasta akun plusnapaa miinusnapaan tai runkoon (lokasuoja ja akun lämpösuojapelti kohtalaisen lähellä). Tämän vuoksi kannattaa heti aluksi irrottaa akun miinusnavasta johto ensiksi ja kiinnittää se vasta viimeiseksi.
Akku on kiinnitetty telineeseensä pitkillä koukkuruuveilla akun sivussa olevan lämpösuojapellin yhteydessä. Takaisinlaittaessa pitää vaan pyörittää koukkuruuvien siipimutterit tiukalle samalla kun vahtii että koukut pysyy rei'issään.
Kaapelikengissä olevat kontaktipinnat on syytä puhdistaa ennen uuteen akkuun kytkemistä. Kaapelikengät tulee asentaa tarpeeksi syvälle akunnapoihin, ts. pohjaan asti saamiseen saattaa joutua levittämään kaapelikengän aukkoa isommaksi ruuvimeisselilä ruuvin vierestä kampeamalla.
b) Paljon maksaa kaapelit? Mikä laitetaan mihinkin? Kehtaanko pyytää naapurilta apua vai viekö se hänen autostaan paljon ylimääräistä virtaa. (siis jos hän haluaa suojella autoaan) Mitenkähän se minun auton akku toimii sitten tulevaisuudessa?
Kaapelit maksavat 10 - 30 eur, joista halvimmat saattavat olla turhan huonot (ohuet johdot, surkeat puristimet). Naapurillasi saattaaa olla kaapelit jo valmiina. Naapurisi auto todennäköisesti jää henkiin, vaikka antaisikin apuvirtaa. Joillakin uusilla automalleilla, jotka ovat täynnä hienoa herkästi vioittuvaa elektroniikkaa, on valmistaja saattanut kieltää apuvirran antamisen. Autosi vanha akku saattaa toimia jatkuvassa ajossa, mutta ei välttämättä säilytä varaustaan useiden ajamatta jäävien päivien yli, eikä kylmäkäynnistykset kovassa pakkasessa onnistu. Akun yleinen kestoikä on jotakin yhden ja kymmenen vuoden välillä, yleensä ehkä kolmen-neljän vuoden kieppeillä.
Apukäynnistyskaapelit kytketään seuraavasti:
-punainen johto auttavan auton akun plusnavasta oman autosi plusnapaan
-musta johto auttavan auton akun miinusnavasta oman autosi moottorinnostokorvakkeeseen venttiilikopan vieressä (tukeva metallinen lenkki moottorin poisnostamista varten)
Miten tekisitte?
Etsi etukäteen huoltoasema tai autotarvikeliike joka lupautuu auttamaan sinua akun vaihtamisessa. Etsi naapuri, joka suostuu antamaan käynnistysvirtaa, ja aja autosi sinne autotarvikeliikkeen luo. Osta akku ja vaihda(ta) se. Varmista että latausjärjestelmä toimii (latauksen merkkivalo sammuu moottorin käydessä). Varmista että sisävalot ym virrankulutus loppuu kun pysäköit. Vältä pelkkää lyhyttä pätkäajoa isolla virrankulutuksella (ajovalot, takalasinlämmitin, puhallin), lataa akkua välillä erillisellä laturilla tai aja välillä pidempiä lenkkejä.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00