TTiD

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
Poikarukka
"Hirsch"
Viestit: 893
Liittynyt: To Touko 10, 2007 16:17
Paikkakunta: Porvoo

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja Poikarukka »

Kaikenhan voi karsia siihen pisteeseen, että kävelee...

Jätkät nyt on tuo ööh,, semmonen tilanne, että renkaanpultit on loppu...
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja Marko A »

VKe kirjoitti:Toisaalta vaikka koneita olisikin mut jos autoille ei oo toimituslupaa (se frisl... på svenska) ulos niin ei nitä koreja kannata kyllä liinallekaan nostaa...

Onkohan toimitukset jo tehtaalta alkaneet eli onko autoilla toimituslupa? Joitan yksittäisiä on lähtenyt mut onko volyymitoimitukset alkaneet vielä lainkaan?
Kerrohan lisää toimitusluvasta. Ihan outo käsite mulle. Eli miksi ei olisi lupaa? Yksittäisiä autoja on yksityis henkilöille toimitettu, mutta ei vielä Suomeen käsittääkseni yhtään.

Kaikesta huolimatta, jos tuo lupa juttu on syynä viivästykseen niin tuntuu todella oudolta että lupaavat esim joulukuulle ja silti asiakkaat edelleen odottelee. Tietämättömänä tarkemmin aikataulusta.
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
apu,apupoika
"Hölösuu"
Viestit: 2652
Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja apu,apupoika »

"Autojen seiskassa" oli tuolle aiemmin ketjussa mainitulle 123d Bemarille mittailtu yhdistetyksi kulutukseksi 1,7 litraa enemmän mitä tehdas ilmoittaa eli 6,9l/100km, mutta riippuu tietysti onko kaikki suorituskykymittaus kengitykset mukana. Kuitenkin yllättävän paljon yli.
Kohtuu miehekkäät max. ahtopaineet 2 bar :D
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja Marko A »

635dA EU yhd. 6.9 litraa. 0-100 jotain 6.3 sekkaa jne. Kokoa ja näköä, oma massa 1725kg tehot 210kW/580Nm.

Kulutus ja siten CO2 samat kuin SC 1.9TTiD:llä...
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
VKe
"Hölösuu"
Viestit: 5492
Liittynyt: Ke Elo 15, 2007 20:37
Paikkakunta: SUOMI

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja VKe »

Yleisesti...

On normaalia että kun tulee tälläinen iso muutos (tässä täysin uusi moottori), ei autoja toimiteta ennenkuin jokainen muutoksessa mukana ollut osakokonaisuuden omistaja on antanut ko. muutokselle omalta osaltaan hyväksynnän eli siis luvan toimittaa autoja ulos. Saattas olla niin että kaikki TTiD:t on laitettu toimituskieltoon.

Liinalle autoja nostetaan kyllä muutamia, mutta niitä ei toimiteta ulos ennen tuota toimitushyväksyntää. Näillä muutamilla autoilla tehdas tekee tarvittavat testit, koeajot, mittaukset jnejne.

Vasta sitten kun jokainen osakokonaisuuden omistaja on hyväksyny muutoksen oman osuutensa, vapautetaan autot toimitukseen. Monesti asia on pienestä kiinni näissä suurissa muutoksissa...

VKe
apu,apupoika
"Hölösuu"
Viestit: 2652
Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja apu,apupoika »

Marko A kirjoitti:635dA EU yhd. 6.9 litraa. 0-100 jotain 6.3 sekkaa jne. Kokoa ja näköä, oma massa 1725kg tehot 210kW/580Nm.

Kulutus ja siten CO2 samat kuin SC 1.9TTiD:llä...
Jostain jäänyt sellainen aiemminkin mieleen, että Bemari ilmoittaa mielellään kulutuslukemia alakanttiin ja eikös tällä foorumilla useampi ole ilmoitellut noiden Saabin antamien tietojen pitävän yleensä aika hyvin kutinsa??
apu,apupoika
"Hölösuu"
Viestit: 2652
Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja apu,apupoika »

Marko A kirjoitti:BMW:n tuplaturbo (kaksi erillistä ahdinta) löytyy ainakin ykkös sarjasta merkinnällä 123d. Tilavuus on 1995 ja puristus suhde 16/1.

Max.teho 150 kW
Max.teho kierrosluvulla 4400
Max.vääntö 400 Nm
Max.vääntö kierrosluvuilla 2000


Vääntö/tehokäyrä on aika lähelle Saabin TTiD:tä, paitsi että Saabin kone antaa väännön matalemmalla kierrosluvulla (400Nm/1850rpm) ja näinollen turboviive on oletettavasti hieman lyhyempi. Vaikkakin molemmissa se lienee aika olematon.

Mielenkiinnosta tehtiin kerran vertailua ja laitettiin samalle käyrälle sekä BMW:n että Fiatin ilmoittamat teho/vääntökäyrät ja niistä jos jotain voi päätellä, niin TTiD:n reagointi on tosiaan nopeampaa (vääntö hieman aiemmin) mutta ahtimet pienempiä ja henki loppuu alemmilla kierroksilla. Alla tuo tekemäni käyrä (mustat BMW:n käyrät ja punainen/sininen on TTiD sekä vielä tummemmalla sinisellä Saabille rajoitettu 132kW:n teho vs Fiat 140kW):

Kuva

TTiD:ssähän nuo ahtimet on saman kuoren sisässä ja sarjassa keskenään, eli mekaaninen rakenne eroaa BMW:n ratkaisusta. Yhdistetty kulutus BMW 123d 5,2 ja Saabin 5,7l/100km. Vääntökäyrien perusteella väittäisin jopa TTiD:n olevan hieman pätevämpi. Eli TTiD tarjoaa 300Nm jo 1250rpm, joten vääntöalue on laakeampi vaikkakin 3500rpm jälkeen laskee alle BMW:n väännön.
Se on ihan sama vaikka ne laittais niitä koneita sinne kolme peräkkäin. Mittaristot niillä on kuitenkin samat kuin 60 luvulla.
Joo, voi olla. Mutta ohjaamoergonomia on kyllä kohdallaan. Sport istuimet on ehdottomasti parasta tarjolla olevaa mun persiille.

TTiD XWD on edelleen käsittääkseni auki. Mistään ei ole tullut huhua että kyseinen konstruktio toteutuisi, päinvastoin joku ruotsalainen tuntui tietävän ettei kyseinen kone ja XWD:n komponentit mahdu 9-3:n keulaan. Tiedä sitten..
Mutta siinä kyllä antavat ison edun kilpailijoille euroopassa jos eivät pakettia toteuta. Toisaalta eihän Volvokaan tarjoa nelivetoa kuin T5 koneen kera.
Tuo 2.0T XWD on jo paljon eteenpäin jokatapauksessa.
Musti kirjoitti:
apu,apupoika kirjoitti:"...Kohtuu miehekkäät max. ahtopaineet 2 bar :D
Vääntö 400 Nm 2000-2250 rpm. 8O
Tarkka ajella max vääntöalueella...
Käyrä kertoisi paljon paremmin koneen ominaisuuksista.

Tuolla on noita käyriä
joukolainen
"Viggen"
Viestit: 614
Liittynyt: Ti Touko 17, 2005 17:59
Paikkakunta: Kokkola

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja joukolainen »

Huomasin tuossa selatessani Ruotsalaista venelehteä että oli iso mainos 9-3 ttid, joten todennäköisesti siellä niitä saa. Varmaan Suomessa on niin pienet markkinat, että ollaan loppupäässä toimitus jonossa, Ruotsi ja keski-eurooppa menevät edelle.
900 cc (S) T16 91
900 cabriolet T16 88
9-5 aero 04
ford mustang 289 65
Jäsen 2447
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja Marko A »

Ei saa Ruotsissa, eikä Saksassa, eikä Ranskassa, eikä Italiassa ei myöskään Belgiassa. Kaikissa em. maissa on jo syys-lokakuussa TTiD:n tilanneita joille ei edelleenkään ole luovutuspäivämäärää. Arvio toimituksen kestosta oli kaikille tilatessa n.10vkoa. Nyt mennään jo jotain viikolla 16-17 tilauksesta!

Saab foorumeilta pitkin eurooppaa on siis kantautunut samanlaisia stooreja. Itse olen onnistunut "bongaamaan" netistä vain kaksi auton saanutta, toinen Ruotsista ja toinen Saksasta (toki se on vain pieru saharassa kokonaisuudesta) mutta useita tilauksen odotteliaa.

Autoja on kyllä valmiina, mutta odottelevat jotain toimenpiteitä laaduntarkastuksessa... Ja tämä tieto GM:ltä.
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Raimo Miettinen
"Hölösuu"
Viestit: 1723
Liittynyt: Ma Heinä 12, 2004 18:45
Paikkakunta: Raum
Viesti:

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja Raimo Miettinen »

#3058 | Auto: k u v a t | v i d e o t
VKe
"Hölösuu"
Viestit: 5492
Liittynyt: Ke Elo 15, 2007 20:37
Paikkakunta: SUOMI

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja VKe »

Auto Motor und Sportin http://www.auto-motor-und-sport.de/ sivujen ylälaidassa on linkki TTiD-koeajobuukkaukseen
http://www.saab-promotions.de/93_launch/?campaign=30625

Milloinkohan tuolto koeajoaikoja alkaa saamaan...?

VKe
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja Marko A »

Saksassa joku autozeitung vertaili seuraavat:

BMW 320d 177 PS/350 Nm
Mercedes C 220 CDI T 170 PS/400 Nm
Skoda OctaviaRS 2.0 TDI 170 PS/350 Nm
Saab 9-3 SportCombi 1.9 TTiD Aero 180 PS/400 Nm

Saab jätettiin viimeiseksi. Hävisi suorituskyvyssä (0-100 / ohituskiihtyvyys) kaikille edellämainituille. Ihmeteltiin, että missä se TTiD:n tuplaturbon etu on... :(
Nuo muut koneet kun on ihan yhdellä ahtimella.
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Twarrior
"Viggen"
Viestit: 599
Liittynyt: Pe Maalis 02, 2007 17:16

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja Twarrior »

Marko A kirjoitti:Saksassa joku autozeitung vertaili seuraavat:

BMW 320d 177 PS/350 Nm
Mercedes C 220 CDI T 170 PS/400 Nm
Skoda OctaviaRS 2.0 TDI 170 PS/350 Nm
Saab 9-3 SportCombi 1.9 TTiD Aero 180 PS/400 Nm

Saab jätettiin viimeiseksi. Hävisi suorituskyvyssä (0-100 / ohituskiihtyvyys) kaikille edellämainituille. Ihmeteltiin, että missä se TTiD:n tuplaturbon etu on... :(
Nuo muut koneet kun on ihan yhdellä ahtimella.
onko lehti uusikin, kun kyseisen lehden websivut ei testiä tunnista? 04 tehdyssä cabrio testissä Saba oli ykkönen, vastassa silloin MB ja BMW :P
BMW 325i E90 MysticBlau, BMW 116i E81 Alpinweiss

Ex. Baijer 330dT E91, 325iA E90, 316ti E36;Ex. SAAB 95STW, 93 SportSedan MY05
#3261
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja Marko A »

Twarrior kirjoitti: onko lehti uusikin
On. Uusin 3/2008.

Kuva


Saab 9-3 TTID
0-100: 9,1sec, Vmax: 210 km/h

BMW 320 D:
8,2sec, 228 km/h

MB 220 CID:
8,8sec, 223 km/h

VW Passat TID:
8,5sec, 220 km/h
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Saabel
"Aero"
Viestit: 392
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 17:52

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja Saabel »

Marko A kirjoitti:Ei saa Ruotsissa, eikä Saksassa, eikä Ranskassa, eikä Italiassa ei myöskään Belgiassa. Kaikissa em. maissa on jo syys-lokakuussa TTiD:n tilanneita joille ei edelleenkään ole luovutuspäivämäärää. Arvio toimituksen kestosta oli kaikille tilatessa n.10vkoa. Nyt mennään jo jotain viikolla 16-17 tilauksesta!

Saab foorumeilta pitkin eurooppaa on siis kantautunut samanlaisia stooreja. Itse olen onnistunut "bongaamaan" netistä vain kaksi auton saanutta, toinen Ruotsista ja toinen Saksasta (toki se on vain pieru saharassa kokonaisuudesta) mutta useita tilauksen odotteliaa.

Autoja on kyllä valmiina, mutta odottelevat jotain toimenpiteitä laaduntarkastuksessa... Ja tämä tieto GM:ltä.
Kävin eilen Brysselin autonäytelyssä ja pilotin ohjastamana kiersimme moottoriteiden kautta pienen koeajolenkin uudella TTid Aero cabriolla. Niitä autoja oli siinä koeajoja varten 4kpl rivissä samalla koneella. 8)
Myyjä ilmoitti hinnan TTid Aero cabriolle ja samalla kysyin toimitusaikaa. Huhtikuun loppu ja viimeistään toukokuun eka viikko ja siitä oli valmis tekemään sopimuksenkin kaikkine yksityiskohtineen. Eli pidempi se toimitusaika on kuin se 10 viikkoa tällä hetkellä, mutta ei tuo 14 viikkoakaan nyt ihan tajutonta ole. Ensi viikolla tulee tarkempi tarjous kaikkine yksityiskohtineen ja varusteineen.
Tällä hetkellä oli kaksi suurempaa varustepakettia tarjouksessa. Pilot-paketti ilmaiseksi (arvo n. 3000 euroa) ja/tai kevätpaketti 2, jossa oli erikoishintaan 9100 euron tarvikkeet n. puoleen hintaan.
9-3 SS 1.8t Arc Hirsch MY-03
9-3 Aero Cabriolet 1.9 TTid A6 Hirsch MY-08
9-5 STW 2.0t Linear MY—06
Vastaa Viestiin