Nakuttaako, vai mikä on?

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
DIggItaLLr
"Hölösuu"
Viestit: 1437
Liittynyt: Ma Tammi 31, 2005 15:42
Paikkakunta: Suomen Miami

Nakuttaako, vai mikä on?

Viesti Kirjoittaja DIggItaLLr »

og900T16 -84

Rupesi herättämään ihmetystä oma satku. Ilmiö astuu kuvaan kun kone saavuttaa normaali lämpötilan.

Isommalla vaihteella 4 ja 5 vaihteella kun painaa reilummin kaasua niin ahdot nousee kyllä muttaa auto ei kiihdy niin kuin pitäisi. Sen sijaan auto alkaa jurisemaan ja tuntuu kiihtyvän todella laiskasti.

Pienemmillä vaihteilla toimii tai jos pitää vaikka tauon bensiksellä ja lähtee taas rampilta motarilta niin lähtee niin kuin pitää. Kuitenkin hetken ajelun jälkeen puutuu jälleen.

Sytkä voi olla pielessä, säädin koneen aikoinaan ensin korvakuulolla ja myöhemmin strobolla. En tosin muista että mihin ennakkon ja oliko alip. letku kiinni vai ei. Mikäköhän se ennakko pitää olla? 16eykk?

Koneessa on -84 lohko/männät ja -91 kansi ja vaparin nokat. Puristuksia on koneessa siis vähemmän.

Auto on muuten todella mukava ajettava esim kaupungissa, koska vaparin nokan tuoma alavääntö on todella hyvä, mutta turbopotku on tallella.

Voiko sytkä jotenkin muuttua? Koska kaikki on toiminut niin kuin pitää ennen.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11627
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Nakuttaako, vai mikä on?

Viesti Kirjoittaja jus »

DIggItaLLr kirjoitti:Isommalla vaihteella 4 ja 5 vaihteella kun painaa reilummin kaasua niin ahdot nousee kyllä muttaa auto ei kiihdy niin kuin pitäisi. Sen sijaan auto alkaa jurisemaan ja tuntuu kiihtyvän todella laiskasti.
Mihin asti ne ahdot nousee? Jos nousee yli peruspaineen, ja APC on toiminnassa ja toimii oikein, niin ei tuo puutuminen/juriseminen ainakaan nakutuksesta johdu. Nakutuksesta saa varmimmin/helpoimmin tietoa nakutusledin kautta.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
DIggItaLLr
"Hölösuu"
Viestit: 1437
Liittynyt: Ma Tammi 31, 2005 15:42
Paikkakunta: Suomen Miami

Re: Nakuttaako, vai mikä on?

Viesti Kirjoittaja DIggItaLLr »

Juu, ahtaa normaalisti ~0.75 ahtomittarin mukaan.

Koneen poisnostossa oli nakuanturi irti lohkosta, oiskohan jotenkin anturi jäänyt löysälle ja ei pysty rekisteröimään nakuttanmista?

Todella harmittava vika. Kaasun kun runttaa pohjaa 5 vaihteella, kierroksia n. 2800 mistä alkaa. Ahdot nousee nätisti heti, mutta kiihtyminen vastaa kuitenkin kaasaria ja auto rupeaa jurisemaan (jurina = matala äänistä jurinaa ja koko auton kattavaa pientä tärinää)

Ja tosin, auto on ollut huomattavasti pirteämpi näillä komponenteillä aikasemmin.

EDIT
Jurina ei ala vasta huippu ahdoilla, vaan kun rasittaa/vedättää isolla vaihteella, eli riittää että ahtoneula hipoo jo keltaista aluetta...

EDIT II
Tarkemmin kun miettii niin oireet taisi alkaa vasta laatikonvaihtojumpan myötä...
vilaho
"Ruisku"
Viestit: 146
Liittynyt: Pe Syys 23, 2005 23:18
Paikkakunta: Haaparanta

Re: Nakuttaako, vai mikä on?

Viesti Kirjoittaja vilaho »

Mulla on vähän samanlaista vikaa, mutta minun autossa tuo johtuu kuluneesta/vakio kytkimestä. Eli kytkin rupeaa luistamaan kun ahdot nousee isoilla vaihteilla. Ilmenee kyllä ajon jälkeen pahana hajuna. :)
Ville Uusitalo #3509
DIggItaLLr
"Hölösuu"
Viestit: 1437
Liittynyt: Ma Tammi 31, 2005 15:42
Paikkakunta: Suomen Miami

Re: Nakuttaako, vai mikä on?

Viesti Kirjoittaja DIggItaLLr »

Nonniin eli vika paikallistettu oletettavasti tulppiin. Autossa on varaosamyyjän myymät "kylnää toimii turbosaabissakin yhtä hyvin, ja on vielä paljon halemmatkin"-tulpat.

Katselin huoltsikalla NGK:n vihkoa ja se suosittelee B202L koneeseen EVX tai EIX loppusia tulppia. Kyseessä on platina tai vaihtoehtoisesti iridiu?m kärkiset tulpat, a´~17€ kibale 8O :o .

Nämäkö ne sitten pitää olla??
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11627
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Nakuttaako, vai mikä on?

Viesti Kirjoittaja jus »

Toimii se BCP7ES:lläkin, mutta joutuu vaihtamaan useammin.
Motonetissä NGK BCP7ES 11-1327 hinta 2.70 eur /kpl.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
MacTurbo
"Hölösuu"
Viestit: 3125
Liittynyt: Ke Elo 04, 2004 04:18
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Nakuttaako, vai mikä on?

Viesti Kirjoittaja MacTurbo »

Ei platinatulppia tarvitse mihinkään OG-ikäluokan Saabiin.

Tehdas taisi ensimmäistä kertaa laittaa platinat vaihtoehdoksikin vasta 90-luvun lopulla.
Itse törmännyt mainittuihin vasta -96 vuosimallin 2.3 litrasen vapaastihengittävän koneen myötä.
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
DIggItaLLr
"Hölösuu"
Viestit: 1437
Liittynyt: Ma Tammi 31, 2005 15:42
Paikkakunta: Suomen Miami

Re: Nakuttaako, vai mikä on?

Viesti Kirjoittaja DIggItaLLr »

jus kirjoitti:Toimii se BCP7ES:lläkin, mutta joutuu vaihtamaan useammin.
Motonetissä NGK BCP7ES 11-1327 hinta 2.70 eur /kpl.
HAA! Täytynee siis kokeilla uusilla tulpilla.


MacTurbo kirjoitti:Ei platinatulppia tarvitse mihinkään OG-ikäluokan Saabiin.

Tehdas taisi ensimmäistä kertaa laittaa platinat vaihtoehdoksikin vasta 90-luvun lopulla.
Itse törmännyt mainittuihin vasta -96 vuosimallin 2.3 litrasen vapaastihengittävän koneen myötä.
NGK:n lista mainisti siis nimenomaan [84-, 16v Turbo/TurboS, B202L]
jus:i mainitsikin jo ilmeisesti syyn, eli noita "perusnalleja" saa vaihdella useammin.
MacTurbo
"Hölösuu"
Viestit: 3125
Liittynyt: Ke Elo 04, 2004 04:18
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Nakuttaako, vai mikä on?

Viesti Kirjoittaja MacTurbo »

DIggItaLLr kirjoitti:NGK:n lista mainisti siis nimenomaan [84-, 16v Turbo/TurboS, B202L]
jus:i mainitsikin jo ilmeisesti syyn, eli noita "perusnalleja" saa vaihdella useammin.
Joo, tuo NGK:n lista on tunnetusti surkuhupaisa.
Mulle tarjosivat tarvikeliikkeessä samoja "platinoita" tonnariin, "kun kirja kerran niin sanoo" ja jatkoivat vielä "ei ole hyllyssä, eikä tilata. Ovat jotain erikoistulppia".
Pelkää ku#¤%%"#ta, NGK:n puolelta.

Eikös nuoden platinoiden vaihtoväli ole 60 - 80 000 km, kun normitulpilla voi vetää huoletta 20 000 ei tuolle platinan käytölle jää normikoneessa mitään etua.
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Re: Nakuttaako, vai mikä on?

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

enemmän viritetyssä satkussa en kunnolla saanut normaaleita pelkkiä es tulppia toimimaan kunnolla kuin hetken, platinoilla toimii täysin.. syyn luulen silti olevan siinä että kone käy aika rikkaalla ennen ahtoja...
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
DIggItaLLr
"Hölösuu"
Viestit: 1437
Liittynyt: Ma Tammi 31, 2005 15:42
Paikkakunta: Suomen Miami

Re: Nakuttaako, vai mikä on?

Viesti Kirjoittaja DIggItaLLr »

Onko mahdollista että:
Kun mulla on matalemmat puristukset, niin tulpan normi lämpöarvo olisi liian pieni? Tämä tosin selviää kun pääseen syynäämään tarkemmin ja saan tulpat irti ja valon alle.
Eikös se ollut niin että jos tulpat on ihan mustat ja nokiset, niin lämpöarvo on väärä (tai kone aivan liian rikkalla). Mitään kun ei olla tehtu ruiskulle tai ahdoille. :roll:

Mutta siis. Periaatteella että kaikki BCP7XXX tulpat käy? oli se sitten ES, EVX tai EIX? (Tai mahd. BCP6XXX jos nyt lämpöarvo olisi väärä)
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2080
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Re: Nakuttaako, vai mikä on?

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

jos tulpat mustat, niin konekäy rikkaalla.

syynä voi olla virheellinen co-säätö tai ruiskun lämpötila anturi.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
Vastaa Viestiin