todistin juuri mielenkiintoisen ilmiön kun ysiysini toinen etujarru on alkanut vähän takkuamaan.
Tapahtui:
Ennen ajamaan lähtöä varmistan että auto rullaa täysin vapaasti.
Lähden ajamaan suoraa tietä enkä koske jarrupolkimeen lainkaan. Aikani ajettua vauhti n. 80-90, meno muuttuu tahmeammaksi. Pysähdyn ja huomaan että jarru on selvästi päällä. Vanne on kuuma ja jarrulevy tulikuuma. Pysähdyspaikkani on bussipysäkki loivassa ylämäessä. Auto pysyy siinä paikallaan ilman jarrun painamista, eli jarru tosiaankin "jumissa". Odotan 10 min jonka jälkeen auto lähtee rullaamaan taaksepäin, jarru ei enää "jumissa". Jatkan matkaani.
Se johon halusin oikeastaan näkemyksiä, tässä samassa autossa on renkaat epätasapainossa. Voisiko renkaan tärinä voimistaa tuota jarrussa syntyvää kitkaa ja sen tuottamaa lämpöä? Sen tiedän ainakin että kiero jarrulevy toimisi kertoimena tuollaisessa efektissä (minulle ei kierot, vielä), mutta saisinko lisäaikaa jarruremontille vain tasapainottamalla renkaat?
Renkaiden epätasapaino on sitä luokkaa että 120 vauhdissa tärinä on epämiellyttävää, 100 vauhdissa sitä ei huomaa.
jarrulevyn lämpölaajenemisesta
jarrulevyn lämpölaajenemisesta
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Re: jarrulevyn lämpölaajenemisesta
Tuskin. Jarrusatulat kuntoon vaan äkkiä, tota menoa levytkin pilalla, kun menevät kieroon.
Re: jarrulevyn lämpölaajenemisesta
Minulla oli aikoineen eräässä autossa (ei Saab) vastaavia oireita. Syypääksi paljastui hiukan liian pitkäksi säädetty pääsylinterin käyttötanko (tehostimen sisällä). Systeemi ei päästänyt kunnolla nesteitä pois jarruista mutta odotuksen jälkeen oli tihkunut sen verran että matka saattoi jatkua.
Re: jarrulevyn lämpölaajenemisesta
näin se taitaa olla. otin palat pois ja koitin herkistellä mäntiä, oudon takkuisiksi olivat menneet kun syksyllä oli vielä kovin notkeat. sain toisiomännän liikkumaan mutta kun romut oli taas nipussa jarru laahasi edelleen joten jätän auton seisontaan kunnes saan motivaatiopiikin viedä korjaamolle.KN/Lieto kirjoitti:Tuskin. Jarrusatulat kuntoon vaan äkkiä, tota menoa levytkin pilalla, kun menevät kieroon.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Re: jarrulevyn lämpölaajenemisesta
jälleen haluan kiittää tämän foorumin olemassaoloa. ystävällisen saabistin toimesta 32 vuotiaan ysiysin jarrut pelaavat jälleen kuin unelma ja 6 vuotta vanhempi kuski on onnellinen
. vanhassa jarrusatulassa ilmeisesti käsijarruosasto oli suurin syypää kenkkuiluun.
jos joku haluaa kunnostusprojektin itselleen (siis purettu matkustajan puolen etujarrusatula 99-90-900) niin voi noutaa vantaa-hyvinkää akselilta.

jos joku haluaa kunnostusprojektin itselleen (siis purettu matkustajan puolen etujarrusatula 99-90-900) niin voi noutaa vantaa-hyvinkää akselilta.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)