900 SE 2.5 V6

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
AM1
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: Ke Tammi 16, 2008 14:13

900 SE 2.5 V6

Viesti Kirjoittaja AM1 »

Tervehdys! Olis kiva kartoittaa minkä verran noita vinkkeleitä on klubilaisilla ja kaikki kokemukset/kommentit on tervetulleita. :saab: :mrgreen:
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7682
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: 900 SE 2.5 V6

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Tuollanen on tosiaan tännekkin pihalle eksynyt.

Turbohan se olis ollu enempi mieleen mutta muutama viikko -87 liftpakki rollan kanssa vähän väljensi hakukriteereitä. :D

Toimiva ilmastointi,edukas, ei hitsattavaa ja tietty saab eikä ihan mopo.
Juhannusaattona tuo sitten tuli haettua talteen vaikka koeajolla vähän vaisulta tuntuikin.
Vm .94 ja kilsoja reilu kaks ja puol satkuu, remminvaihdosta vain reilu kymppitonni.

Kaks viikkoo vissiin ajelin vakioalustalla kunnes eteen sattu H&R/Bilstein-alustasarja, on sitä muutamaa muutakin autoo tullu ajettuu ennen ja jälkeen alustapäivityksen mutta kyllä tuosta tuli ihan eri auto. Suosittelen kyllä satsaamaan alustaan jos auto muuten miellyttää.

Kone on varsin mukava tuttavuus vaikka turbopotku puuttuukin ja voishan sitä voimaakin olla enempi. :twisted:
Käyttöautona oiva peli, lähtee kiltisti kakkosella liikenteeseen ja vitosellakin köröttelee liikenneympyrän läpi.
Mutta jos haluu reippaasti ohitella niin kolmoselle se on melkein vaihdettava, eikä vähiten äänten takia.
Voimakin tulee sen verta tasaisesti että eipä oo pahasti ohjauksen vetelytkään haitannu.
Automaattiahan toi kone kyllä kaipais, onneksi on tuollainen letkeän luonteinen ettei tarvii keppiä koko ajan hämmentää, vaijerikytkin on kyllä raskautensa takia melko syvältä. Onneksi työmatkalla ei ole kuin kahdet valot. :D
Toi tykkää myös kierroksista, tuolla ei tule samanlaista ahdistavaa oloa jos sattuu unohtuun pieni vaihde päälle kuin noilla turbomoottorisilla.
Motarille kiihdyttäessä tulee kyllä melkein aina pikkuvaihteet vedätettyä punarajalle, ihan vaan äänten takia. :D
Tosin toi kutoskuuppa kehrää nätimmin cruisailussa tuossa ilmeisesti koneen apulaitteet pitää erinäkösii rallatuksii ym. kuuluu ilmeisesti asiaan, ainakin tuossa lähipiirissä oleva samalla koneella oleva omega kuulostaa samalta.

Kesällä kulutus pyöri noin ysissä, nyttemmin hieman enempi. Rengaskoko tosin muuttu hieman isommaksi mutta vain profiilin suhteen 205/50-16-> 205/55-16.

Kärryn vedossa tuntuu tosi asialliselta, tosin en ole testannu esim. 2.3:Sta tonnaria T25:lla höystettynä.

TCS on itseltä poissa käytöstä, minkä takia kitkat sitten tulikin laitettua hieman aiemmin alle. :roll:

Jakoremmin vaihtovälihän on surkeet 50tkm, ooppeliklubilta löytyy juttua vaihdosta.

Tuolla jotain kuvia http://www.jobori.net/saabclub/thumbnails.php?album=92

Oiva käyttöpeli, vaparin virittäminenkin on sen verta tuskallisempaa että malttaa olla "tuunaamatta". :mrgreen:

Ennakkoluulot itselläkkin oli melkoiset mutta nyt saattaisin harkita jopa uudestaan.

EDIT:Ennen tuota persdynon nollaajaa käyttiksenä oli hieman piristetty og ässä ja 9000 CDE 2.0TA+steg1
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
AM1
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: Ke Tammi 16, 2008 14:13

Re: 900 SE 2.5 V6

Viesti Kirjoittaja AM1 »

Itselläni on 900 SE vm.96. Auto tuotu aikoinaan muuttoautona Saudi-Arabiasta.
Autossa on lähes kaikki herkut mitä tuolloin on malliin ollut saatavilla. Kattoluukku tosin puuttuu. Auto on täysin alkuperäiskunnossa ajettu nyt n.230tkm. Auto on ollut minulla vuodesta 2003 saakka. Saab on perheemme käyttöautona ja palveleekin siinä tarkoituksessa aivan loistavasti. Tilava takakontti, tehoa riittävästi, automaatin mukavuus, äänet (kun antaa kierrosta on kuin musiikkia)ja kone tosiaan tykkää kierroksista, kulutus moottori huomioon ottaen kohtuullinen (keskikulutusn.9l/100km.) Maantiellä menee jopa alle 8l/100km. Tosi mainio vetoauto. Ei juuri huomaa, että kärry perässä. Osat on tosi kalliita mutta kun älyää kysyä Opelin puolelta, niin hinta lähes puolittuu. Moottoriinhan käy lähes kaikki osat Opelista. Omassa autossani pahin harmi ollut kampiakselin anturi. Kestää n. puolesta vuodesta vuoteen ja kun pettää, niin auto jää tielle. Anturi vaihdettu nyt 3 kertaa merkkiliikkeen toimesta( onneksi takuuseen). Auton tietokone liittimineen ja sähköjärjestelmä käyty läpi eikä syytä tunnistimien rikkoutumiseen ole löytynyt. Suuri ihmetyksenaihe merkkiliikkeellekin. Vierailu Opelin foorumissa tosin paljastaa, että anturit on kulutustavaraa. Mutta kyllä 3 kertaa 2 1/2 vuoden sisäällä on liikaa Saabin maahantuojankin mielestä. Olen itse ajanut autolla n.150tkm. ja suurimmat korjaukset olleet jousien ja iskareiden vaihto. Toinen etujousi meni ensimmäisenä talvena poikki. Myös venttiilikoppien tiivisteet meni vaihtoon eka vuonna. Tyyppivika tuossa moottorissa ja myös Saudien lämpötilalla on varmaan ollut osuutta tiivisteiden kovettumiseen. Kun tuo anturivika vaan saataisiin selville, niin auto pysyy varmaan pitkään omistuksessani. On sen verran harvinainen malli suomessa ja vaihtoarvoa ei enää juuri ole, mutta käyttöarvoa sitäkin enemmän. Pitäisi pistää melkoinen nippu riihikuivaa likoon, jotta saisi alle edes vastaavat ominaisuudet tarjoava nykyauto. :lol:
jehhe
Matalapaineturbo
Viestit: 182
Liittynyt: Ma Heinä 28, 2003 19:49
Paikkakunta: Pedersöre

Re: 900 SE 2.5 V6

Viesti Kirjoittaja jehhe »

Meillä löytyy pihasta myös tuollainen juuri samanlainen kuin tetammi:lla. Tyytyväisiä on oltu siihen. Jotakin pikkuvikoja on ollu (etujouset,jarrulevyt venttiilikopan tiiviste) mutta kaiken kaikkiaan laadukas auto.
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7682
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: 900 SE 2.5 V6

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Onkos joku poistanu tuosta EGR:n käytöstä kun väittävät ooppelin puolella että sillä saatais tehokuoppaa tuossa kolmen tonnin kiekalta pois.

Onkos se samannäköinen osa kuin täällä kun ei osunu epc:ssä silmään.
http://www.opelclubfinland.fi/forum/vie ... p?t=132833

Tietty tuon TCS:n kaasuläpän vois jossain vaiheessa poistaa tuolta "ahdistamasta", ainakin noi kaasuläppäkotelot ovat melko suosittuja modauskohteita ooppelipuolella.
Pari muutakin vinkkii löytyis tästä mammuttitopiikista:
http://www.opelclubfinland.fi/forum/vie ... hp?t=73176
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Vastaa Viestiin