Omistan -87:n 900i, jolla on ajettu melko tarkkaan 300.000 km. Auto on ollut koko ajan perheessämme ja säännöllisesti merkkihuollettu. Omistukseeni se siirtyi pari vuotta sitten ja on pelittänyt tähän asti virheettömästi.
Tarkoitukseni on tänä keväänä lähteä pidemmälle matkalle ja mietin, millä tavoin voisi ennakoida mahdollisia ongelmia. Olen vaihtanut vuoden aikana sähköpuolen vermeet, kaikki suodattimet ym. Moottori ja vaihteisto eivät anna mitään huolestuttavia merkkejä, vaan pelaavat niinkuin pitää.
Ainoa asia, jota mietin, on pa-pumppu. Onko olemassa jotain indikaattoria, josta voisi päätellä tankissa olevan pumpun kunnosta jotain? Tähän asti pumppu on käynnistyksessä pärryytellyt terhakkaasti. Kun pumppu on tulossa tiensä päähän, antaako se jotain signaalia? Vai meneekö kertalaakista?
Kannattaisikohan ottaa varaosiksi suosiolla mukaan varapumppu? Ja mitä muita värkkejä suositettelette varaosaboksiin (releitä? Hall-anturin piuhoja? Vai mitä..?).
Vai ajelenko vain iloisin mielin ja tuudittaudun siihen, että Saabi on kulkenut 20 vuotta ja kolmesataa tonnia tähänkin asti ilman mitään murheita?
Vikojen ennakointi
Re: Vikojen ennakointi
Hyvä huolto kyllä takaa luotettavat kilometritkin. Liekkö jäähdytysnesteitä ja jarrunesteitä (+kytkin samoilla nesteillä) uusittu?
Meikäläinen ajoi 900i -88:llä 274tkm -> 407tkm. (01/2001 ... 10/2006). Mitään dramaattista vikaa tuohon autoon ei tullut omistuasaikanani. Vain kerran se jätti minut autotalliin, kun en tajunnut startata riittävän pitkää starttia, vaan lyhyitä starttauksia käyttäen sain koneen kastelemaan sytytystulpat pahanpäiväisesti.
Pahin melkein auton rampauttanut vika oli, kun puola meni rikki. Kuluvia osia tuli uusittua, kuten esim. pyöränlaakerit eteen, palloniveliä, vesipumppu, laturin hiilet, syyläri, termostaatti, taakse vaihdoin jarrulevyt+palat. Kaikki jouset vaihdoin kertaalleen ja kaksi sarjaa iskareitakin ehti mennä. Joitakin puslia tuli myös uusittua ja tuulilasi.
Auton kohtaloksi kohtuikin ruostuminen, joka kiihtyi viimeisenä vuotena joka puolella alustarakenteita. Vaikkakin rekisteriotteessa oli tuore leima, niin ajettavuuden häviäminen koitui auton kohtaloksi ja se sai purkutuomion. Käytännössä korista olikin lahonnut vasemmalta vetaritunnelin seutu melkoisen pahasti, samoin helmakotelo b-pilarin kohdalta ja takapäästä kontin pohjan saumat. Oikean puolen hitsasin aiemmin ja tiesin urakan laajuuden. Samoin hiljattain olin saanut valmiiksi tuon 99 turbon, jonka massiivinen hitsausurakka oli vielä liian tuoreessa muistissa. Ovetkin alkoivat olla pohjistaan hitsausta vailla. Päälisin puolin auto oli maalattu käyttöikänsä aikana kattoa lukuunottamatta jokapaikasta 1-2kertaa. Pintapelleissä oli lokarinreunat jo osin läpiruostuneet esim. edessä.
Kokonaisuutena tuo oli erittäin loistava peli. 900i oli monessa jutussa mukana ja sillä tehtiin monta reissua eri puolille Suomenmaata.
Meikäläinen ajoi 900i -88:llä 274tkm -> 407tkm. (01/2001 ... 10/2006). Mitään dramaattista vikaa tuohon autoon ei tullut omistuasaikanani. Vain kerran se jätti minut autotalliin, kun en tajunnut startata riittävän pitkää starttia, vaan lyhyitä starttauksia käyttäen sain koneen kastelemaan sytytystulpat pahanpäiväisesti.
Pahin melkein auton rampauttanut vika oli, kun puola meni rikki. Kuluvia osia tuli uusittua, kuten esim. pyöränlaakerit eteen, palloniveliä, vesipumppu, laturin hiilet, syyläri, termostaatti, taakse vaihdoin jarrulevyt+palat. Kaikki jouset vaihdoin kertaalleen ja kaksi sarjaa iskareitakin ehti mennä. Joitakin puslia tuli myös uusittua ja tuulilasi.
Auton kohtaloksi kohtuikin ruostuminen, joka kiihtyi viimeisenä vuotena joka puolella alustarakenteita. Vaikkakin rekisteriotteessa oli tuore leima, niin ajettavuuden häviäminen koitui auton kohtaloksi ja se sai purkutuomion. Käytännössä korista olikin lahonnut vasemmalta vetaritunnelin seutu melkoisen pahasti, samoin helmakotelo b-pilarin kohdalta ja takapäästä kontin pohjan saumat. Oikean puolen hitsasin aiemmin ja tiesin urakan laajuuden. Samoin hiljattain olin saanut valmiiksi tuon 99 turbon, jonka massiivinen hitsausurakka oli vielä liian tuoreessa muistissa. Ovetkin alkoivat olla pohjistaan hitsausta vailla. Päälisin puolin auto oli maalattu käyttöikänsä aikana kattoa lukuunottamatta jokapaikasta 1-2kertaa. Pintapelleissä oli lokarinreunat jo osin läpiruostuneet esim. edessä.
Kokonaisuutena tuo oli erittäin loistava peli. 900i oli monessa jutussa mukana ja sillä tehtiin monta reissua eri puolille Suomenmaata.

# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Vikojen ennakointi
Nesteet, mm. jarrunesteet, jäähdytin ynm. Ja että kaikki toimii niinkuin pitää onko hihna kenties löysä, tai jotain muuta pientä joka voi jättää tielle..
Ralli ei oo kovin hauskaa jos tietää mitä motin alla on, mutta ei tiedä mihin mennää
Saab90 -85(ex) Saab90 -87(ex) Saab99 -82 Saab99 -75
Saab90 -85(ex) Saab90 -87(ex) Saab99 -82 Saab99 -75
Re: Vikojen ennakointi
Eka noin paljon ajetussa tulee taatusti: Laturin kollektori, laakerit ja hiilisäädinsysteemi. Kesto about 200 000 km ja kaikki siitä eteenpäin on vain tuurista kiinni milloin hajoo ja startti kannattaa huoltaa ja vaihtaa samalla bendix. Vesipumppu + kaikki remmit ja sitten normaali huollot öljyn( Laatikko , kone ja tehostin ) , jähytysnesteitten ja jarrunesteitten vaihdon kera.
Jarrupalat.
Kytkin ja termostaatti.
Jarrupalat.
Kytkin ja termostaatti.
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
Re: Vikojen ennakointi
No vinkuva pa-pumppu on ainakin merkki pumpun huonosta kunnosta. Pistä kone käyntiin ja mene takarenkaan lähelle kuuntelemaan. Mutta mitä sitä ressamaan, kovaa ajoa vaan. Hyytyy ne uudet autotkin mitä omituisimpiin vikoihin.
Re: Vikojen ennakointi
Jos olet kaikki nesteet vaihtanut oikein väliajoin ja muutenkin pitänyt autoa hyvissä käsissä niin ei muutako kovaa ajoa, jokainen tuntee oman auton parhaiten. Ainakin luulisi? 

sämpylä
Re: Vikojen ennakointi
Niin hyytyyÄäni kirjoitti:No vinkuva pa-pumppu on ainakin merkki pumpun huonosta kunnosta. Pistä kone käyntiin ja mene takarenkaan lähelle kuuntelemaan. Mutta mitä sitä ressamaan, kovaa ajoa vaan. Hyytyy ne uudet autotkin mitä omituisimpiin vikoihin.

Nää vanhatkin saattaa joskus hyytyä, mutta näitä pystyy korjaamaan ilman vikakoodinlukijaa

900i16 3d 1989, 9000 CS 2,0t 1997
vuodesta -87: 5kpl 96, 12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
vuodesta -87: 5kpl 96, 12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
Re: Vikojen ennakointi
Kiitokset hyvistä neuvoista. Tuo vinkuva pa-pumppu pitää vielä tsekata. Tähän mennessä en ole tunnistanut ylimääräisiä ääniä.Ääni kirjoitti:No vinkuva pa-pumppu on ainakin merkki pumpun huonosta kunnosta. Pistä kone käyntiin ja mene takarenkaan lähelle kuuntelemaan. Mutta mitä sitä ressamaan, kovaa ajoa vaan. Hyytyy ne uudet autotkin mitä omituisimpiin vikoihin.
Tuo "mitä sitä ressamaan, kovaa ajoa vaan" oli myös hyvä ohje. Sitä pitää noudattaa!