Kytkimen pääsylinterissä vikaa
Kytkimen pääsylinterissä vikaa
Yli puoli vuotta vaivanneet kytkinongelmat eivät näytä loppuvan sitten millään.. eli auto on vm. -89 CD turbo.
Kytkin hajosi yllättäen kesällä, ja vikaa etsiessä todettiin että pääsylinteri vuotaa hieman. Itse hajoaminen johtui katkenneesta kytkinlevyn jousesta, ja pääsylinteri oli kyllä ihan toimintakunnossa vielä tuolloin. Autoon vaihdettiin uusi sylinteri ennen varsinaista kytkinremonttia, ja kun kytkin vihdoin tuli kuntoon, niin muutaman viikon ajon jälkeen se alkoi takellella ja jäi lopulta kokonaan pohjaan. Ilmaaminen ei onnistunut puskemalla nestettä ilmausaukosta sisään, ihan yksinkertaisesti neste ei vain suostunut menemään sisään.
Paikallisella pajalla tutkivat ongelmaa ja epäilivät pääsylinterin olevan rikki. Ostin Motonetistä tiivistesarjan, mutta uusi pääsylinteri oli erilainen kuin vanha eikä tiivisteet sopineet. Paikalleen siis laitettiin vanha pääsylinteri uusilla tiivisteillä, ja taas se toimi jonkin aikaa hyvin, kunnes alkoi takeltelu.
Eli ilmaa pääsee jostain sisään, mutta nestettä ei häviä ainakaan näkyviä määriä. Sain muutamalla ilmauksella lisää peliaikaa, yhdellä ilmauksella kytkin pysyi toimintakunnossa parisen viikkoa. Tänään oli taas polkimen aika jäädä pohjaan, ja aloitin ilmauksen normaaliin tapaan, mutta en aluksi meinannut saada nestettä survottua sisään. Jossain vaiheessa neste alkoi kuitenkin liikkua, mutta jostain syystä minkäänlaista tuntumaa polkimeen ei tule vaikka useamman 100ml ruiskullisen putkeen laitoin. Kaikki neste tulee kyllä säiliöön asti.
Kysynkin nyt, mistä tuo johtuu, kun itsellä ei logiikka riitä. Tämä on nyt jo toinen sylinteri joka tekee samaa. Miksei se tee painetta työsylinterille? Ja siis vaikka nyt kiinni oleva sylinteri onkin se vanha, jossa oli hyvin pientä vuotoa, niin tämä kyseinen ongelma ilmeni vasta sillä uudella sylinterillä ja nyt sen jälkeen tällä vanhalla johon oli vaihdettu uudet tiivisteet.
Silloin kun kytkimen on saanut ilmattua, se on toiminut kuin unelma aina hetken aikaa, eli muuten paketti tuntuu oikein toimivalta.
Kytkin hajosi yllättäen kesällä, ja vikaa etsiessä todettiin että pääsylinteri vuotaa hieman. Itse hajoaminen johtui katkenneesta kytkinlevyn jousesta, ja pääsylinteri oli kyllä ihan toimintakunnossa vielä tuolloin. Autoon vaihdettiin uusi sylinteri ennen varsinaista kytkinremonttia, ja kun kytkin vihdoin tuli kuntoon, niin muutaman viikon ajon jälkeen se alkoi takellella ja jäi lopulta kokonaan pohjaan. Ilmaaminen ei onnistunut puskemalla nestettä ilmausaukosta sisään, ihan yksinkertaisesti neste ei vain suostunut menemään sisään.
Paikallisella pajalla tutkivat ongelmaa ja epäilivät pääsylinterin olevan rikki. Ostin Motonetistä tiivistesarjan, mutta uusi pääsylinteri oli erilainen kuin vanha eikä tiivisteet sopineet. Paikalleen siis laitettiin vanha pääsylinteri uusilla tiivisteillä, ja taas se toimi jonkin aikaa hyvin, kunnes alkoi takeltelu.
Eli ilmaa pääsee jostain sisään, mutta nestettä ei häviä ainakaan näkyviä määriä. Sain muutamalla ilmauksella lisää peliaikaa, yhdellä ilmauksella kytkin pysyi toimintakunnossa parisen viikkoa. Tänään oli taas polkimen aika jäädä pohjaan, ja aloitin ilmauksen normaaliin tapaan, mutta en aluksi meinannut saada nestettä survottua sisään. Jossain vaiheessa neste alkoi kuitenkin liikkua, mutta jostain syystä minkäänlaista tuntumaa polkimeen ei tule vaikka useamman 100ml ruiskullisen putkeen laitoin. Kaikki neste tulee kyllä säiliöön asti.
Kysynkin nyt, mistä tuo johtuu, kun itsellä ei logiikka riitä. Tämä on nyt jo toinen sylinteri joka tekee samaa. Miksei se tee painetta työsylinterille? Ja siis vaikka nyt kiinni oleva sylinteri onkin se vanha, jossa oli hyvin pientä vuotoa, niin tämä kyseinen ongelma ilmeni vasta sillä uudella sylinterillä ja nyt sen jälkeen tällä vanhalla johon oli vaihdettu uudet tiivisteet.
Silloin kun kytkimen on saanut ilmattua, se on toiminut kuin unelma aina hetken aikaa, eli muuten paketti tuntuu oikein toimivalta.
Re: Kytkimen pääsylinterissä vikaa
Onko pääsylinterin ja työsylinterin välistä letkua vaihdettu?
Autot nyt:
-Ford Mustang Mach1-69 408W 600+ HP, Peugeot 205 1.9GTI Cabrio. Peugeot 106 Rallye 1997. Audi A4 1.8t 2000.
-Ford Mustang Mach1-69 408W 600+ HP, Peugeot 205 1.9GTI Cabrio. Peugeot 106 Rallye 1997. Audi A4 1.8t 2000.
Re: Kytkimen pääsylinterissä vikaa
Ei ole vaihdettu minun aikanani. On ollut suunnitelmissa kyllä, mutta ainakaan näkyvää vuotoa ei ole.
Niillä kerroilla kun olen onnistuneesti saanut kytkimen ilmattua, niin ilmakuplat pulpahtavat säiliöön aika lailla heti kun alkaa syöttää nestettä ilmausruuvista, eli tuntuisi että se ilma on siellä pääsylinterin tienoilla.
Niillä kerroilla kun olen onnistuneesti saanut kytkimen ilmattua, niin ilmakuplat pulpahtavat säiliöön aika lailla heti kun alkaa syöttää nestettä ilmausruuvista, eli tuntuisi että se ilma on siellä pääsylinterin tienoilla.
Re: Kytkimen pääsylinterissä vikaa
aksola kirjoitti:Yli puoli vuotta vaivanneet kytkinongelmat eivät näytä loppuvan sitten millään.. eli auto on vm. -89 CD turbo.
Kytkin hajosi yllättäen kesällä, ja vikaa etsiessä todettiin että pääsylinteri vuotaa hieman. Itse hajoaminen johtui katkenneesta kytkinlevyn jousesta, ja pääsylinteri oli kyllä ihan toimintakunnossa vielä tuolloin.
Siis hetkinen , puhutaanko nyt oikeasti pääsylinteristä ( polkimessa ) vai työsylinteristä ( kytkimen yhteydessä) ?
Vaihdettiinkos tuossa kykärempassa se työsylinteri ? Mikäli se jumittaa ja tiivisteet on huonot , käynee juuri noin kun kuvailit. Ainakin mun 10vuotta uudemman tonnarin työsylinteri oli täysin katastrofaalisessa kunnossa ja ihmettelin miten se on edes voinut toimia, no ei se kyllä kovin sulavasti enää toiminutkaan vaan polkimessa tuntui ihme pykäliä matkanvarrella ja joskus poljin tuli ylös tosi tahmeasti.
Anyway: Toi ilma välissä tosiaan tekee sen ettei nestettä tahdo saada aluksi survottua siitä nipasta sisään
Re: Kytkimen pääsylinterissä vikaa
Juu, pää- eli poljinsylinteristä puhuin. Työsylkkä samoin kuin kaikki kytkimen pään osat vaihdettiin rempan yhteydessä. Ja tosiaan tuo kytkin tuntuu oikein hyvin toimivalta ja mukavalta käyttää ilmauksen jälkeen, ei tietoakaan mistään takeltelusta pariin päivään.
Pistin nyt tilaukseen uuden pääsylinterin, jos tällä kertaa onnistaisi. Sitä odotellessa taidan vielä huomenna koittaa ilmata. Se tässä vaan on outoa, että vaikka nestettä useamman ruiskullisen laskee ja näyttää, ettei ilmaa tule enempää niin minkäänlaista tuntoa ei polkimeen ilmaannu..
Pistin nyt tilaukseen uuden pääsylinterin, jos tällä kertaa onnistaisi. Sitä odotellessa taidan vielä huomenna koittaa ilmata. Se tässä vaan on outoa, että vaikka nestettä useamman ruiskullisen laskee ja näyttää, ettei ilmaa tule enempää niin minkäänlaista tuntoa ei polkimeen ilmaannu..
Re: Kytkimen pääsylinterissä vikaa
Seuraavaksi kun vaihdat pääsylinterin niin vaihda myös väliputki työsylinterille niin saat toimivan kytkimen vuosiksi!aksola kirjoitti:Juu, pää- eli poljinsylinteristä puhuin. Työsylkkä samoin kuin kaikki kytkimen pään osat vaihdettiin rempan yhteydessä. Ja tosiaan tuo kytkin tuntuu oikein hyvin toimivalta ja mukavalta käyttää ilmauksen jälkeen, ei tietoakaan mistään takeltelusta pariin päivään.
Pistin nyt tilaukseen uuden pääsylinterin, jos tällä kertaa onnistaisi. Sitä odotellessa taidan vielä huomenna koittaa ilmata. Se tässä vaan on outoa, että vaikka nestettä useamman ruiskullisen laskee ja näyttää, ettei ilmaa tule enempää niin minkäänlaista tuntoa ei polkimeen ilmaannu..
Tällä sylintereiden välisellä yhdysputkella on kumiosaltaan VAHVA taipumus "SULAA" aivan mössöksi joka pahimmillaan pilaa sylintereiden stefat alta aikayksíkön.
Eikä sovi unohtaa kytkin/jarrunesteiden säännöllistä vaihtoa, tällä toimenpiteellä säästyy monelta kytkin ja jarruongelmalta!
46 vuotta ajoa vain Saabilla. Saab 9-5 Aero sedan- 00, Vector 2.3t wagon A5 -08 # 150.
Re: Kytkimen pääsylinterissä vikaa
Nyt kun kävin huonosti nukutun yön jälkeen vähän tuoreemmilla silmillä katselemassa, niin tosiaan se neste kyllä pikkuhiljaa samenee kun samaa litkua useamman kerran työntää systeemin läpi, ja huomasinpa säiliössä sellaisia pieniä mustia "murusia".. joten eiköhän vika sitten tuossa väliletkussa ole. Myös pääsylkän alaosa kuskin jalkatilassa on märkä, eli ilmeisesti se mönjä on sitten rikkonut nuo uudetkin tiivisteet saman tien.
Re: Kytkimen pääsylinterissä vikaa
aksola kirjoitti:Nyt kun kävin huonosti nukutun yön jälkeen vähän tuoreemmilla silmillä katselemassa, niin tosiaan se neste kyllä pikkuhiljaa samenee kun samaa litkua useamman kerran työntää systeemin läpi, ja huomasinpa säiliössä sellaisia pieniä mustia "murusia".. joten eiköhän vika sitten tuossa väliletkussa ole. Myös pääsylkän alaosa kuskin jalkatilassa on märkä, eli ilmeisesti se mönjä on sitten rikkonut nuo uudetkin tiivisteet saman tien.
Ja arvaa miltä näyttää se ihanassa paikassa oleva työsylinteri Kannattaa siis vaihtaa se letku ja sitten yrittää pelastaa tilanne huuhtelemalla systeemni moneen kertaan uudella nesteellä
Re: Kytkimen pääsylinterissä vikaa
Morjenns, mistä olette hankkineet tuota kytkimen sylinterien välistä letkua,olisiko tiedossa minkä kokoiset liittimet jos jostain hydr.pajalta saisi letkua joka myös kestää.Omalta koneelta ei EPC auennut joten alkuperäinen varaosanumero kiinnostaisi myös.
komu 040-5512154
komu 040-5512154
-9000 2.0 t 1998 Jubilee-
Re: Kytkimen pääsylinterissä vikaa
En keksi yhtään hyvää syytä hakea sitä jostain muaalta kuin merkkiliikkeestä, maksaa se abouts 40euroa. Joku nyt haluaa välttämättä juosta hydrauliikkaliikkeessä "ranetuttamassa" jotain...komu66 kirjoitti:Morjenns, mistä olette hankkineet tuota kytkimen sylinterien välistä letkua,olisiko tiedossa minkä kokoiset liittimet jos jostain hydr.pajalta saisi letkua joka myös kestää.Omalta koneelta ei EPC auennut joten alkuperäinen varaosanumero kiinnostaisi myös.
komu 040-5512154