Vaihteisto/kytkinprobleemaa

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Vaihteisto/kytkinprobleemaa

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Taisin jo projektithreadiin jotain kirjoitella että moottorin/vaihteistontukia voisi uusia, kun kolmosella täyskaasuvedätyksen jälkeen vitosta tarjottaessa rusahtaa. Nyt vähän tarkemmin siis ko. probleemasta.

Aluksi ajattelin siis syyttää moottorintukia, mutta tuli sitten kokeiltua vielä paikallaan tyhjäkäynnillä niin vitonen ei tahdo mennä päälle ollenkaan kohtuullisella voimalla. Sammuksissa menee hyvin kyllä, normaaliajossakin rusahtamatta mutta jotenkin vähän väkinäisen tuntuisesti. Satunnaisesti kyllä tuntuu että muillakin vaihteilla on käytös vähän tahkeaa. Kytkin irrottaa aika lattiassa ja vaihtamiskäytös on vähän epämääräinen eli ei saa kauhean helposti "nättiä" vaihtoa normaaliajossakaan. Vähän samaa vikaa oli yhdessä väliaikaiskinnerissä (Mitsu Lancer), ja vaihtamiskäytös parani paljon uusimalla kytkinpaketin. Vanhassa levyssä oli vielä reippaasti pintaa mutta asetelmaan oli painelaakeri syönyt jo urat..

Lootaöljyt on vaihdettu uusimpiin punaisiin ja sillä katosi satunnainen nelosen päällejumittumisen tunne kyllä. Onhan noita kilometrejä jo takana sen verran, ettei ihme olisi jos kytkin on tavalla tai toisella loppu.

Eli olisikohan tuo nyt sitten kytkinrempan paikka alkuun, vai viittaako jonkun mielestä oireet johonkin muuhun; vaihteensiirtoon, vitosen synkkaan vaiko sittenkin moottorintukiin...? Perusteluja tai omia kokemuksia saa mieluusti esittää.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Avatar
rr
"Hirsch"
Viestit: 933
Liittynyt: Ma Syys 01, 2003 15:39
Paikkakunta: Oulainen

Re: Vaihteisto/kytkinprobleemaa

Viesti Kirjoittaja rr »

Perjantaina, kun hain pajalta tuon NG:n antennin, juttelin samalla korjaamon omistajan kanssa OG 9-3:n vioista.

Oli ollut joissakin bensa 9-3:sissa laatikkoremppaa jo parinsadantuhannen jälkeen. Lootaan on olemassa joku valmis korjaussarja, jossa tulee synkat ja laakerit mukana. Liekö tuolla punaisella öljyllä pyritty parantamaan hieman kestävyyttä. Ainakin laatikko toimii sillä loistavasti. Meillä joskus sopivissa olosuhteissa kuuluu vitosvaihteella hienoinen vinkuna, eli kun kytkinrempan aika tulee, remppaan myös laatikon.
900i16 3d 1989, 9000 CS 2,0t 1997
vuodesta -87: 5kpl 96, 12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Vaihteisto/kytkinprobleemaa

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Jooh, kai se kytkin tarvii rempata kuitenkin jossain vaiheessa. Jos ei parane sillä niin pitää harkita sitä lootaremppaa. Ei oikein motivaatiota löydy tosin siihen hommaan, riippuu tietysti mitä korjaussarjat maksavat..
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Avatar
rr
"Hirsch"
Viestit: 933
Liittynyt: Ma Syys 01, 2003 15:39
Paikkakunta: Oulainen

Re: Vaihteisto/kytkinprobleemaa

Viesti Kirjoittaja rr »

Vaihtolaatikko jostain valmiiksi. Saattais muuten PH:lla Oulussa olla jo noistakin kokemusta. Muistaakseni hän jossain vaiheessa etsi 9-3:sta. Ainakin satkun ja tonnarin laatikot ovat hyvin hanskassa.
900i16 3d 1989, 9000 CS 2,0t 1997
vuodesta -87: 5kpl 96, 12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Vaihteisto/kytkinprobleemaa

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Vähän kallista vaan tuo vaihtolaatikon hommauskin vielä kuitenkin, ei taida vähän ajettuja ihan joka nurkasta irrallaan löytyä.

Pitäisi varmuudeksi öljypohjaan kurkata ja imusihti putsata, samallahan tuon kytkimen päivittäisi vaikka viggen-versioon tulevaisuutta varten.

Mietitytti vaan juuri tuo vitosen toiminta, mistä päällemenemättömyys tyhjäkäynnillä voisi johtua nimittäin. Jos kytkin irrottaa vähän huonosti niin vaikuttaisikohan se kuitenkin sitten ensin ykkösen toimintaan. Vai miten lie tämän lootan rakenteessa. Jos pelkkä synkka olisi tuossa huono niin vitoseenhan se taitaisi olla helpointa vaihtaa. Ajossa kuitenkin menee päälle ilman rusausta ellei vedätä esim. kolmosella tai kakkosella kovasti ennen vaihtoa..
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Avatar
rr
"Hirsch"
Viestit: 933
Liittynyt: Ma Syys 01, 2003 15:39
Paikkakunta: Oulainen

Re: Vaihteisto/kytkinprobleemaa

Viesti Kirjoittaja rr »

jcarlson kirjoitti:Mietitytti vaan juuri tuo vitosen toiminta, mistä päällemenemättömyys tyhjäkäynnillä voisi johtua nimittäin. Jos kytkin irrottaa vähän huonosti niin vaikuttaisikohan se kuitenkin sitten ensin ykkösen toimintaan. Vai miten lie tämän lootan rakenteessa. Jos pelkkä synkka olisi tuossa huono niin vitoseenhan se taitaisi olla helpointa vaihtaa. Ajossa kuitenkin menee päälle ilman rusausta ellei vedätä esim. kolmosella tai kakkosella kovasti ennen vaihtoa..
Silloin, kun lootassa oli vallan vääränlaiset liemet sisällä, vitonen oli juuri se joka temppuili, varsinkin kylmänä. Vääränlaiset öljyt saattavat aiheuttaa synkrojen huonon toiminnan :arrow: vaihde voimalla päälle :arrow: synkat kuluu.

Pakkihan ekana alkaa rusahtaa, jos kytkin ei irrota kunnolla. Kulunut kytkin taas luistaa kakkosella tai kolmosella kovissa vedoissa.
900i16 3d 1989, 9000 CS 2,0t 1997
vuodesta -87: 5kpl 96, 12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Vaihteisto/kytkinprobleemaa

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Joo mun tapauksessa siis itse levy tuskin on vielä täysin kulunut, matka-ajoa tälläkin on varmaan pääasiassa ajettu. Sen sijaan kuten tuossa yhdessä mitsussa huomasin, niin asetelma tulee tiensä päähän joskus nopeammin. Siihen viittaisi tuo aika matalalla irrotus ja epämääräinen/lyhyt kytkeytymistuntuma. Tietysti ilma nestepiirissä voisi aiheuttaa vähän samanoloisia asioita, joten sitä voisi olla helppo ja halpa kokeilla ensin vähän ilmata.

Pakkia en ole oikeastaan tarkemmin tarkkaillut, koska og-ajoilta tulee vielä selkärangasta kolmosella käyttö ennen pakille laittoa. :D Vitosen synkkahan on kyllä kaikista pienin ja näissä lootissa taisi olla 3., 4. ja 5. vaihteiden synkat "yksinkertaisia" mutta 1. ja 2. vaihteiden synkat "kolminkertaisia". Voisi aiheuttaa sen, että huonosti irrottavalla kytkimellä vitonen oireileekin ensin? :idea:

Nyt on tällä hetkellä uusimmat oikeat öljyt sisällä ja toimii minusta kyllä paremmin kuin vanhoilla.

Täällä joku olikin aiemmin puhunut jostain Saabin korjaussarjasta joka sisältäisi nuo kolme isoimman vaihteen synkkaa. Hintakin taisi olla peräti kohtuullinen, jotain 100-200e? Vitosen synkan vaihto ei ainakaan olisi hullumpi homma jos on samantyylinen kuin tonnarin loota.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Vaihteisto/kytkinprobleemaa

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Päivitystä oirekuvaukseen, eli tänään kokeilin pakkia käyttämättä vanhaan tuttuun og-tyyliin toisen vaihteen kautta. Vähän huonosti tahtoo mennä päälle, aivan kuin kytkin ei irrottaisi kunnolla..

Eli kyllä se vika taitaa kytkimen suunnalla olla. Aloitetaan vaihtamalla se uuteen ja tutkitaan asiaa sitten lisää. Sillä perusteella miten vähän purua löytyi magneettiropusta vaihteistoöljyä vaihtaessa niin en uskoisi sen kovin huonossa kunnossa vielä olevan. Lisäksi 1. ja 2. vaihteiden synkat tuntuvat toimivan hienosti, omalla kokemuksella tähän asti kakkosvaihteen synkka kuluu huonoksi ensin.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Vaihteisto/kytkinprobleemaa

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Vastaus ei löytynyt kytkimestä vaan tästä: http://www.genuinesaab.com/psi/files/93 ... update.htm

Vitosvaihteen synkka hajosi lopullisesti nyt joten laitoin ko. kitin tilaukseen ja aion vaihtaa sen loota paikallaan päätykopan irroittamalla.

Loput satsista voisi laittaa hyllyyn odottamaan muita oireita (lievä nelosen huono poiskytkeytyminen parani vaihteistoöljyn uusimisella toistaiseksi), tai sitten jos jollakulla on tarvetta edullisiin lootarempan osiin, kuten 3. ja 4. "viggensynkrot", niin voin myydä loput pois.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Vastaa Viestiin