Vaihdatin syksyllä kampiakselin stefan öljyvuodon takia. Nyt huomasin, että öljyä alkanut vuotamaan reippaammin eli jää jo muutaman tipan lätäköitä autotallin lattialle. Vein paikalliseen autohuoltoon (ei Saab-merkkiliike), jossa paikallistivat vuodon öljynlauhduttimen letkun liittimeen. Letkut, joita vaihdettava samantien ilmeisesti 2 kpl, maksavat 130€. Kuulostaako tutulta? Vastaavanlaisia kokemuksia?
Auto 2.3t sedan -98/-99.
Öljyvuoto
Re: Öljyvuoto
Aika hurja hinta. Jos on mahdollista, niin kannattaa ottaa letkut messiin ja käydä paikallisessa hydrauliikkaliikkeessä kysäsemässä, pystyisivätkö he tekemään uudet letkut. Näin esim. teetin tohon 99turboon öljyjäähdyttimen letkut, eikä todellakaan maksanut nuin hurjia summia. Jos letkukaroja ei pysty uusimaan, niin useinmiten niitä vanhojakin voi käyttää ilman vuotoriskejä, koska auton öljynpaine on murto-osa niistä paineista, millaisia esiintyy vaikkapa auton ohjaustehostimessa taikka jossakin hydrauliikkakäyttöisessä laitteessa, työkoneessa tms.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Öljyvuoto
Öljyjä vaihtaessa huomio kieltämättä kiinnittyy noihin kupansyömiin letkuliittimiin, kun kaikki muut osat ja nippelit ovat vielä mukavassa kunnossa ikäisikseen.
Lienee paikallaan itselläkin seurata niiden kuntoa ja jos joksus tulee syytä ottaa irti niin vaihtaa uusiin. Megasquirt projektin tiimoilta tuli tutuksi paikallinen hydrauliikkaletkuja myyvä liike ja ne eivät kyllä ole niin kalliita kuin oletin. Liittimiä toki löytyy monenlaisia ja hintoja sen mukaan, mutta muistaakseni pari kymppiä maksimissaan oli nuo omat letkut kalleimmillaan. Ja ehdottomasti melli mukaan. Hydrauliikkaliittimestä riippuen liittimen asento pitää tietää jo prässättäessä, letkut eivät salli juuri lainkaan kiertymää jolloin tiedossa helposti ongelmia.
Lienee paikallaan itselläkin seurata niiden kuntoa ja jos joksus tulee syytä ottaa irti niin vaihtaa uusiin. Megasquirt projektin tiimoilta tuli tutuksi paikallinen hydrauliikkaletkuja myyvä liike ja ne eivät kyllä ole niin kalliita kuin oletin. Liittimiä toki löytyy monenlaisia ja hintoja sen mukaan, mutta muistaakseni pari kymppiä maksimissaan oli nuo omat letkut kalleimmillaan. Ja ehdottomasti melli mukaan. Hydrauliikkaliittimestä riippuen liittimen asento pitää tietää jo prässättäessä, letkut eivät salli juuri lainkaan kiertymää jolloin tiedossa helposti ongelmia.
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business (KA)
#1814
#1814
Re: Öljyvuoto
Nyt on öljuynlauhduttimen letkut vaihdettu paikallisessa autohuollossa. Työtä laskuttivat 2,2 h. Öljyvuodot loppuivat siihen. Autolla ajettu muuten n. 200 tkm. Ko. letkuvuodot kannattaa siis lisätä 9-5 koneiden mahdollisten vuotojen syylistaan.
Re: Öljyvuoto
Paljonko merkkihuollossa mahdetaan kiskoa kampiakselin stefan vaihdosta? Oma 9-5 tiputtaa hieman käyttöhihnan puolelta ja tuohan on ilmeisesti yksi tyypillinen vuotokohta..? Tarkkaa vuotokohtaa en siis ole pystynyt itse paikallistamaan.
Onko muita tyypillisiä vuotopaikkoja kuin tuo kampiakselin stefa?
Onko muita tyypillisiä vuotopaikkoja kuin tuo kampiakselin stefa?
9-5 2,3t Wagon `06 x 2
Re: Öljyvuoto
Ja varmaan kannattaa sitten laittaa orkkis tiivari sinne kampuran päähän. Ainakin tiedän yhden auton, jossa motonetin tiivari vuosi kuin seula. Orkkikseen vaihdon jälkeen loppu vuotaminen. Stefoissa oli mittaeroja.