Öljyvuoto

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
mv55
"Tuplakaasari"
Viestit: 99
Liittynyt: Ke Loka 06, 2004 14:03
Paikkakunta: Vilppula

Öljyvuoto

Viesti Kirjoittaja mv55 »

Vaihdatin syksyllä kampiakselin stefan öljyvuodon takia. Nyt huomasin, että öljyä alkanut vuotamaan reippaammin eli jää jo muutaman tipan lätäköitä autotallin lattialle. Vein paikalliseen autohuoltoon (ei Saab-merkkiliike), jossa paikallistivat vuodon öljynlauhduttimen letkun liittimeen. Letkut, joita vaihdettava samantien ilmeisesti 2 kpl, maksavat 130€. Kuulostaako tutulta? Vastaavanlaisia kokemuksia?
Auto 2.3t sedan -98/-99.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10501
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Öljyvuoto

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Aika hurja hinta. Jos on mahdollista, niin kannattaa ottaa letkut messiin ja käydä paikallisessa hydrauliikkaliikkeessä kysäsemässä, pystyisivätkö he tekemään uudet letkut. Näin esim. teetin tohon 99turboon öljyjäähdyttimen letkut, eikä todellakaan maksanut nuin hurjia summia. Jos letkukaroja ei pysty uusimaan, niin useinmiten niitä vanhojakin voi käyttää ilman vuotoriskejä, koska auton öljynpaine on murto-osa niistä paineista, millaisia esiintyy vaikkapa auton ohjaustehostimessa taikka jossakin hydrauliikkakäyttöisessä laitteessa, työkoneessa tms.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
e0000333
"Hölösuu"
Viestit: 1507
Liittynyt: Pe Elo 01, 2003 15:10
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Öljyvuoto

Viesti Kirjoittaja e0000333 »

Öljyjä vaihtaessa huomio kieltämättä kiinnittyy noihin kupansyömiin letkuliittimiin, kun kaikki muut osat ja nippelit ovat vielä mukavassa kunnossa ikäisikseen.
Lienee paikallaan itselläkin seurata niiden kuntoa ja jos joksus tulee syytä ottaa irti niin vaihtaa uusiin. Megasquirt projektin tiimoilta tuli tutuksi paikallinen hydrauliikkaletkuja myyvä liike ja ne eivät kyllä ole niin kalliita kuin oletin. Liittimiä toki löytyy monenlaisia ja hintoja sen mukaan, mutta muistaakseni pari kymppiä maksimissaan oli nuo omat letkut kalleimmillaan. Ja ehdottomasti melli mukaan. Hydrauliikkaliittimestä riippuen liittimen asento pitää tietää jo prässättäessä, letkut eivät salli juuri lainkaan kiertymää jolloin tiedossa helposti ongelmia.
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business (KA)
#1814
mv55
"Tuplakaasari"
Viestit: 99
Liittynyt: Ke Loka 06, 2004 14:03
Paikkakunta: Vilppula

Re: Öljyvuoto

Viesti Kirjoittaja mv55 »

Nyt on öljuynlauhduttimen letkut vaihdettu paikallisessa autohuollossa. Työtä laskuttivat 2,2 h. Öljyvuodot loppuivat siihen. Autolla ajettu muuten n. 200 tkm. Ko. letkuvuodot kannattaa siis lisätä 9-5 koneiden mahdollisten vuotojen syylistaan.
900S
"Hölösuu"
Viestit: 1099
Liittynyt: Ma Touko 12, 2003 05:19
Paikkakunta: Pori

Re: Öljyvuoto

Viesti Kirjoittaja 900S »

Paljonko merkkihuollossa mahdetaan kiskoa kampiakselin stefan vaihdosta? Oma 9-5 tiputtaa hieman käyttöhihnan puolelta ja tuohan on ilmeisesti yksi tyypillinen vuotokohta..? Tarkkaa vuotokohtaa en siis ole pystynyt itse paikallistamaan.
Onko muita tyypillisiä vuotopaikkoja kuin tuo kampiakselin stefa?
9-5 2,3t Wagon `06 x 2
arto
"Aero"
Viestit: 416
Liittynyt: Pe Huhti 16, 2004 09:39

Re: Öljyvuoto

Viesti Kirjoittaja arto »

Ja varmaan kannattaa sitten laittaa orkkis tiivari sinne kampuran päähän. Ainakin tiedän yhden auton, jossa motonetin tiivari vuosi kuin seula. Orkkikseen vaihdon jälkeen loppu vuotaminen. Stefoissa oli mittaeroja.
Vastaa Viestiin