Myllytys Saabbiin
se epäkesko ei pyöri, ja se liike on semmosta pientä ympyrää.... ei suinkaan kukaan halua semmosta pintaa autoonsa... ja jos ajattelet laittavas siihen epäkeskoon jonkin sienen, niin eihän se sienen toinen puoli liiku minnekkään.... se on niinku vaimennustyyny siinä välissä kun painat sen autoa vasten...
Turkka Kivelä #(ei voi muistaa ulkoa),
9-5 2.3 AERO -08, VARA käyttis talvirenkailla.
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrasteet, ei talvipyöriä.
9-5 2.3 AERO -08, VARA käyttis talvirenkailla.
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrasteet, ei talvipyöriä.
Kiitos paksusta rautalangasta, mutta mihin sellaista epäkeskokonetta siis yleensä käytetään (anteeksi jos poikkean alkup. aiheesta)?turkkaki kirjoitti:se epäkesko ei pyöri, ja se liike on semmosta pientä ympyrää.... ei suinkaan kukaan halua semmosta pintaa autoonsa... ja jos ajattelet laittavas siihen epäkeskoon jonkin sienen, niin eihän se sienen toinen puoli liiku minnekkään.... se on niinku vaimennustyyny siinä välissä kun painat sen autoa vasten...
Jotenkin kuulostaa että sekoitat epäkeskohiomakoneen kiillotuskoneeseen. Kiillotuskone ei tärise epäkeskoliikettä vaan pyörii mahdollisimman keskeisesti.lucaf kirjoitti:Kiitos paksusta rautalangasta, mutta mihin sellaista epäkeskokonetta siis yleensä käytetään (anteeksi jos poikkean alkup. aiheesta)?
Kiillotuskone alla:

Epäkeskohiomakone alla:

Tuo 3000 rpm pyörivä satawattinen kangas- ja karvalaikalla oleva kiillotuskonekin taitaa olla kyseenalainen ostos, varsinkin tuolta mistä nuo kuvat ovat. Rälläkän muotoisesta kiillotuskoneesta ei löytynyt kuvaa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Tuossa oli parikin kommenttia että ainetta pitää käyttää ronskisti.
Kuitenkin motonetissa katselin 20 euroa maksavan kiillotuskoneen käyttöohjeita, siinä sanottiin että yleisin virhe mitä tehdään, laitetaan LIIKAA ainetta kerrallaan. Tällöin kiillotusteho kuulemma häviää.
Jos en ihan väärin muista, ohjeessa sanottiin vielä ettei hiovia aineita pitäisi käyttää, eli olisiko ko. kone ollut tarkoitettu kuitenkin pelkästään VAHAUKSEEN eikä MYLLYTYKSEEN?? Kone oli tuollaisen punaisen näköinen josta JUS laittoi kuvan tuohon aiemmin.
Kuitenkin motonetissa katselin 20 euroa maksavan kiillotuskoneen käyttöohjeita, siinä sanottiin että yleisin virhe mitä tehdään, laitetaan LIIKAA ainetta kerrallaan. Tällöin kiillotusteho kuulemma häviää.
Jos en ihan väärin muista, ohjeessa sanottiin vielä ettei hiovia aineita pitäisi käyttää, eli olisiko ko. kone ollut tarkoitettu kuitenkin pelkästään VAHAUKSEEN eikä MYLLYTYKSEEN?? Kone oli tuollaisen punaisen näköinen josta JUS laittoi kuvan tuohon aiemmin.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Se riippuu ihan myllytettävän pinnan laadusta. Jos on "lehmännuolema", niin laitetaan vähän reilummin. Sitten tietysti vaikuttavat aineen puhdistavat ominaisuudet (hiovuus taitaa olla oikea sana) ja kuinka paljon myllytyskonetta painetaan maalipintaan.9-5T kirjoitti:3M ainetta laitti vain vähän mutta en tiedä oliko pihi tai pääsikö näin parhaaseen tulokseen.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Eli alan itse ainakin uskomaan siihen, että nämä biltema/motonet kiillotuskoneet ovat vain vahausta varten eikä myllytystä varten.9-5T kirjoitti:Ammattilainen käytti normaalin paineilmarälläkän näköistä härveliä ja painoi sen verran että bilteeman kone olisi tuskin kestänyt minuuttia. 3M ainetta laitti vain vähän mutta en tiedä oliko pihi tai pääsikö näin parhaaseen tulokseen.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Niin, kyllä siinä biilteeman kiillotuskoneessa sanotaan, että ei saa painaa yhtään. Ainoastaan liikuttaa konetta maalipinnalla. Ja miksi pitäisikään painaan niin että pellit menee klommolle?
Se on periaatteessa vain kiillotusta varten, mutta väitän että kyllä sillä voi hiomavahauksen tehdä, jos kerran jotkut tekee ihan "käsipelilläkin".
Itse kuitenkin veisin suosiolla ammattilaiselle.
Se on periaatteessa vain kiillotusta varten, mutta väitän että kyllä sillä voi hiomavahauksen tehdä, jos kerran jotkut tekee ihan "käsipelilläkin".
Itse kuitenkin veisin suosiolla ammattilaiselle.
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Joskus useampikin samaan aikaan.
Minun ongelmani on ollut erottaa kiillotuksen ja hiomavahauksen (=myllytys?) ero. Mutta nyt olen saanut jonkinlaisen käsityksen asioista:
Kiillotus ilman painamista, hiomavahaus kevyellä painamisella ja hiovilla aineilla. Kiillotus harvemmin menee pieleen, hiomavahaus taas vaatii kokemusta. Kiillotuksessa ainetta laitetaan helposti liikaa, hiomavahauksessa pitää ainetta taas käyttää reilusti (ja vielä kastella auton pintaa, vedellä?). Jotenkin näin?
:) Okei, joku edellisistä omistajista (?) on kylläkin onnistunut painamaan kuopan tuplaysini muuten virheettömään kauniin metallinväriseen konepeltiin, liekö ollut takana tavallista ikävämpi sessio konehuoneen puolella.
Kiillotus ilman painamista, hiomavahaus kevyellä painamisella ja hiovilla aineilla. Kiillotus harvemmin menee pieleen, hiomavahaus taas vaatii kokemusta. Kiillotuksessa ainetta laitetaan helposti liikaa, hiomavahauksessa pitää ainetta taas käyttää reilusti (ja vielä kastella auton pintaa, vedellä?). Jotenkin näin?
Lommolle? Painamisesta? Eikös me puhuta edelleen SAAB-merkkisistä autoistaTeemu kirjoitti:Ja miksi pitäisikään painaan niin että pellit menee klommolle?

Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Ostin 200e:llä 900i -85, muuten ihan ok mut maalipinta oli täysin matta.

Ajankuluksi ajattelin kokeilla myllytystä.
Ostin kiillotuskoneen 16.90e ja Fareclan nestemäistä hiovaa G3 ainetta 19e.
4tuntia siinä meni ja raskas hommahan se oli, mutta palkitsi kummasti

Pieniä palamia tuli, mutta tästä ei helmeä ollut tarkoituskaan saada.

Ajankuluksi ajattelin kokeilla myllytystä.
Ostin kiillotuskoneen 16.90e ja Fareclan nestemäistä hiovaa G3 ainetta 19e.
4tuntia siinä meni ja raskas hommahan se oli, mutta palkitsi kummasti

Pieniä palamia tuli, mutta tästä ei helmeä ollut tarkoituskaan saada.
myllytys vai käsityö
Farecla G7, päivä raakaa käsityötä. Tikkuaskin kokoinen pala kerrallaan.
Tarkkaan myrkky pois pinnasta (hiero ja hiero), VAHAUS JA SE ON SIINÄ.
G7 ei sitten kannata yrittääkkään koneella, manuaalillakin pitää olla pirun tarkkana, ettei tempaise maalipintaa puhki.
Tarkkaan myrkky pois pinnasta (hiero ja hiero), VAHAUS JA SE ON SIINÄ.
G7 ei sitten kannata yrittääkkään koneella, manuaalillakin pitää olla pirun tarkkana, ettei tempaise maalipintaa puhki.
Ilu
# 2018
0456713526 ja suapi soitella
# 2018
0456713526 ja suapi soitella
mahtavaa jälkeä, tällaisia kuvia just halusinkin nähdä? eli kiillotuskoneella voi sittenkin "myllyttää"? käytitkö sienessä PALJON vai VÄHÄN ainetta kerrallaan? Kuinka usein lisäsit ainetta?Taasta kirjoitti:Ostin 200e:llä 900i -85, muuten ihan ok mut maalipinta oli täysin matta.
Ajankuluksi ajattelin kokeilla myllytystä.
Ostin kiillotuskoneen 16.90e ja Fareclan nestemäistä hiovaa G3 ainetta 19e.
4tuntia siinä meni ja raskas hommahan se oli, mutta palkitsi kummasti
Pieniä palamia tuli, mutta tästä ei helmeä ollut tarkoituskaan saada.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Laitan myös oheen kuvan pelkästä vahaustuloksesta jonka alkuperäinen kuva voisi olla tuon Taastan ekan kuvan tasoa, ei kuitenkaan aivan noin matta mutta kuitenkin.
Käytin aikaa noin kuutisen tuntia, ensin "hioin" ihan käsipelillä pesun jälkeen pinnan Turtle Waxin Color Back puhdistusvahalla. Tällä kiillon sai takaisin ja pinnan hapettuneet yms. vikakohdat lähti pois. Lopuksi vahasin auton King Brilliant värivahalla.
Kiilto ainakin tuntuu olevan pysyvää mutta muuten tuota kyllä saa aina kesäsin vahata uusiksi koska maalipinta itsessään ei muutenkaan enää kiillä, konepelti varsinkin on hankala ottaessaan eniten lämpöä vastaan.
Tuolla ei kuitenkaan aivan totaalisen hyvää laatua saanut aikaan, isoimmat pintavirheet näkyvät edelleenkin ja mieli tekisi kokonaan uusiksi maalata jos ihan tarkkoja ollaan

Käytin aikaa noin kuutisen tuntia, ensin "hioin" ihan käsipelillä pesun jälkeen pinnan Turtle Waxin Color Back puhdistusvahalla. Tällä kiillon sai takaisin ja pinnan hapettuneet yms. vikakohdat lähti pois. Lopuksi vahasin auton King Brilliant värivahalla.
Kiilto ainakin tuntuu olevan pysyvää mutta muuten tuota kyllä saa aina kesäsin vahata uusiksi koska maalipinta itsessään ei muutenkaan enää kiillä, konepelti varsinkin on hankala ottaessaan eniten lämpöä vastaan.
Tuolla ei kuitenkaan aivan totaalisen hyvää laatua saanut aikaan, isoimmat pintavirheet näkyvät edelleenkin ja mieli tekisi kokonaan uusiksi maalata jos ihan tarkkoja ollaan


Sitä ainetta on nimittäin turha laittaa siihen paljoa. pieni tippa riittää. paljon jos siihen laittaa, niin puolet siitä lentää seinille ja eihän niitä ole tarkoitus kiiloittaa9-5T kirjoitti:Ammattilainen käytti normaalin paineilmarälläkän näköistä härveliä ja painoi sen verran että bilteeman kone olisi tuskin kestänyt minuuttia. 3M ainetta laitti vain vähän mutta en tiedä oliko pihi tai pääsikö näin parhaaseen tulokseen.


Mercedes CL500
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin