Jeltsin kirjoitti:Mitä itse maallikkona katselin, niin ainakin bensaa vuotaa ruiskupumpun päässä olevan liitoksen kohdalta, mistä lähtee musta kapea letku noin keskelle moottoritilaa.
Bensapumppu on tankissa, tarkoittanet bensansuodatinta. Jos suodattimen letkuliitoksen kohdalta vuotaa, pitänee laittaa uudet tiivisteet banjopultin alle, Pultin kiristäminen ei välttämättä auta. Klemmarilla ei tee mitään, tuskin vuotaa putken ja banjoliittimen välistä?
Voiko pieni vuoto em. kohdassa olla syypää nykimiseen ja tehonmenetykseen?
Todennäköisesti jotain muutakin vikaa on.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
No niin, tuomiota odotellaan. Auto-Westerlundista soittavat kun saavat ongelman diagnosoitua...
Kun juttelin puhelimitse mekaanikon kanssa ja kerroin auton eilen käynnistyneen kolmella pytyllä, hän oitis vastasi, että kansi on aika varmasti entinen. Kannen vaihtoon menee kuulemma "kokonainen työpäivä... Sitten pitäisi vielä löytää jostakin kansi."
Mutta öljyn seassa ei ole nestettä (tämän katsoin jo autoa ostaessa). Voiko valorautanen kansi mennä noin vain? Voisiko männänrengas taikka viallinen ventiili olla syypää (polttoainepumpun lisäksi) käynnistys- nykimis- ja teho-ongelmiini?
Kysymys kuuluukin (mikäli kansi todella menee vaihtoon): kannattaako 20-vuotta vanhaan 900:een enää alkaa näin suurta remonttia teettämään Tietysti, voidaan todeta, että maksoin autosta "vain" tonnin ja vastaavista pyydetään helposti yli 2t. Kori ja verhoily ovat mielestäni suhteellisen siistit. Mikä on tällaisen turbo-satkun markkina-arvo?
NG 9³ SS 1.8t Linear Business, M5 (MY2008) Snow Silver
(jäsen 44862)
No, yleensähän korin kunto ratkaisee kannattaako tän ikäluokan vehkeitä kunnostaa. Tekniikkaahan voi aina ropata, jos kori vaan on kuosissaan. Lahoon koriin ei juuri kannata tekniikkaakaan kunnostaa.
Kansiremppaa en pitäisi minään auton kuoliniskuna, vaikka se on toki melkoisen iso kallis juttu ainaskin korjaamossa teetettynä. Klubifoorumille paat vaan ostoilmoituksen joko 900i tai 900turbon sylinterikannelle (sama kansi, vain pakoventtiilien välykset on eri, ja ne voi ja pitääkin tottakai säätää). Toinen vaihtoehto on ostaa purkaamolta kansi. Esim. Joensuussa on tuo Käpykankaan purkaamo semmonen paikka, että ainaskin takavuosina niillä oli muunmuassa Saabiin valmiiksi kunnostettuja kansia hyllyssä, eli siis sellaisia kansia, jotka oli käytetty koneistamollakin jo valmiiksi.
Jos haluat pelata varmanpäälle, niin kannattaa teettää kannelle koeponnistus, mikäli käyttää kantta koneistamolla. Ite tosin hyppäsin omassa 99 turbo- projektissani tuon yli, koska kansi oli koneesta, joka oli ollut kovassa käytössä ja 100% varmuudella kansi oli ehjä. Niin, tosiaan tuossa minunkin 99:ssä oli sylinterikansi halki ja se käynnistyi yli puolentunnin seisonnan jälkeen aina kolmella pytyllä...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin) exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
valurautainen kansi...se on alumiinia ja halkeaa kyllä samallalailla kuin valurautainenkin.
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä-- ----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm --- ---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
Alan tässä henkisesti valmistautua kuulemaan totuuden. Olen käynyt läpi jo classiset psykiatrian mielentilan vaihtelut: kieltäminen...viha...masennus....ja lopuksi hyväksyntä.
Soittelin tuossa pariin purkaamoon ja kyselin kansien hintoja. 100€ putettuna. Kannen suoristus ja koeponnistus on toinen 100€ ja tietysti asennus siihen päälle, mikä vaihtelee puolesta päivästä päivän työhön. Joku tiesi, että turbokin kannattaisi siinä samalla katsoa läpi.
Nyt kysyisinkin, että jos kannen vaihtaa ja 900i:n kansi on sama kuin 900 T8:n, kannattaisiko samalla vaihtaa 16-venttiiliseen vai tuleeko siinä niin paljon muitakin vaihdettavia osia, ettei kannata?
NG 9³ SS 1.8t Linear Business, M5 (MY2008) Snow Silver
(jäsen 44862)
16-venttiiliseen vaihto on sen verran suuri operaatio jo senkin takia, ettei mekaanisen ruiskun suuttimet passaa 16v imusarjaan (eikä 8v imusarja 16v kanteen), ettei kannata alkaa siihen muuten kuin jos tekee itse omana harrastusprojektina. Muita eroja mm. ohjaustehostimen pumppu, vänkärin puoleinen moottorintuki, jakopään rattat yms.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
No niin, hain Saabin huollosta perjaintaina. Vaikka huoltomies olikin sanonut, että 99% todennäköisyydellä kansi on entinen kun kylmäkäynnistyi kolmella pytyllä, niin voin sanoa, että onnekseni kuulun tähän 1% harvinaiseen ryhmään.
Diagnoosi oli se, että paineventtiilin (toivottavasti muistan osan nimen oikeen)
sähköt olivat poikki, eli jokin liitin oli irronnut, joka johti siihen, että kone kävi maksimirikkaalla koko ajan. Oli myös luonnollisesti noennut tulpatkin. Edellinen omistaja oli myös vaihtanut tulpat, mutta laittanut vääränlaiset (oli jotkut NGK:n 6 kun turbo vaatii kuulemma 7).
Eli, loppu hyvin kaikki hyvin. Onneksi ei tarvinnut mennä kannenvaihtoon. Tosin sellainenkin oli jo katsottuna valmiiksi.
NG 9³ SS 1.8t Linear Business, M5 (MY2008) Snow Silver
(jäsen 44862)
Kait se oli ohjauspaineventtiili minkä sähköt olivat poikki, mitään näistä kyllä tiedä...
Mutta hyvä että selvisit pelkällä säikähdyksellä. Vanhana Murphyn Koulukunnan varautuneena pessimistinä kuitenkin suosittelisin että jos löydät hyvän kannen niin osta ja pidä varalla.. Tuolla nettivaraosassa näytti joku tarjoavan Turbo-8 ehjäksi mainostettua kantta 79€.
Kyllä nuillä lämpöarvon kuus tulpilla voi ajaa talvella ihan huoletta. Kyseessä on hiukan kuumemmat tulpat (käytännössä ruiskumallin vakiotulpat). Moottoriradalle en lähtisi kesäkelissä vetämään tuon lämpöarvoisilla sytytystulpilla.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin) exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Sapetti kirjoitti:Käsijarru ei vaikuta oikeaan takarenkaaseen (900 vm90) onko vika helppo korjata/mikä oletettavasti vikana?
Luultavasti jarrusatulassa oleva automaattisäätö ei pelaa. Minulla oli 900i -88:ssa tommonen vika ja en korjannut sitä, vaan säädin käsijarrun rutiinihommana aina renkaanvaihdon yhteydessä keväällä ja syksyllä. Satulan takana on 14mm kannalla oleva pultti. Se otetaan pois. Reiän pohjalta löytyy 4mm kannalla oleva kuusiokoloruuvi. Sitä pyöritellään ja säädetään ensin jarru jumiin. Siitä sitten 1/4 kierrosta takaisinpäin. Sama kannattaa tehdä toisellekin puolelle, jotta käsijarru ottaa tasaisesti molemmilla pyörillä.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin) exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Mertmi kirjoitti:Luultavasti jarrusatulassa oleva automaattisäätö ei pelaa.
Ja mahdollinen syy automaattisäädön toimimattomuuteen on liian kireäksi säädetty vaijeri. Vaijerin pitää olla niin löysällä, että jarrusatulan vipu palautuu lähes satulassa olevaan rajoitintappiin (1 mm välys vivun ja tapin välillä). Jumittava vaijeri voi aiheuttaa samaa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00