Voiko akun huono kunto katkaista ruisku-Saabin ajon?
Voiko akun huono kunto katkaista ruisku-Saabin ajon?
Huomasin toissapäivänä kun tulin töihin, että auto ei enää parkkipaikalla käynnistynytkään lämpimänä heti sammuttamisen jälkeen. Käynnistyi sitten 8 tunnin päästä normaalisti.
Tyhjäkäyntini on säädetty ilmeisesti hitusen liian matalaksi kun tänään liikennevaloissa auto pääsi sammumaan. Yritin heti käynnistää uudestaan, mutta eipäs lähtenytkään! Vähän aikaa se jaksoi pyörittää, mutta sitten pikkuhiljaa startti hiipui. Akku ilmeisesti vetelee viimeisiään.
Sitten kun olin jo työntänyt auton pois liikennevaloista lähimmälle bussipysäkille, kokeilin uudestaan. Se lähti heti käyntiin.
Kysymys 1): Paljonko virtaa vaaditaan käynnistämään ruisku-8? Riittääkö, että startti jaksaa pyörittää vai pitääkö virtaa olla reilusti?
Kysymys 2): Kun on kuitenkin kyseessä bensaruiskuruisku, voiko akun alentunut jännite katkaista ajon? Tuntuu kuin auto hieman nykisi, varsinkin korkeammilla kierroksilla, tyhjäkäynnillä moottori kuulostaa ihan OK. Dieselissähän akkua ei käynnistyksen jälkeen tarvita, mutta ilmeisesti ruiskussa tarvitaan?
Jos en kohta saa saabiani toimimaan, vaihdan pois.
Tyhjäkäyntini on säädetty ilmeisesti hitusen liian matalaksi kun tänään liikennevaloissa auto pääsi sammumaan. Yritin heti käynnistää uudestaan, mutta eipäs lähtenytkään! Vähän aikaa se jaksoi pyörittää, mutta sitten pikkuhiljaa startti hiipui. Akku ilmeisesti vetelee viimeisiään.
Sitten kun olin jo työntänyt auton pois liikennevaloista lähimmälle bussipysäkille, kokeilin uudestaan. Se lähti heti käyntiin.
Kysymys 1): Paljonko virtaa vaaditaan käynnistämään ruisku-8? Riittääkö, että startti jaksaa pyörittää vai pitääkö virtaa olla reilusti?
Kysymys 2): Kun on kuitenkin kyseessä bensaruiskuruisku, voiko akun alentunut jännite katkaista ajon? Tuntuu kuin auto hieman nykisi, varsinkin korkeammilla kierroksilla, tyhjäkäynnillä moottori kuulostaa ihan OK. Dieselissähän akkua ei käynnistyksen jälkeen tarvita, mutta ilmeisesti ruiskussa tarvitaan?
Jos en kohta saa saabiani toimimaan, vaihdan pois.
NG 9³ SS 1.8t Linear Business, M5 (MY2008) Snow Silver
(jäsen 44862)
(jäsen 44862)
Re: Voiko akun huono kunto katkaista ruisku-Saabin ajon?
En vastaa kysymyksiisi vaan arvelen että autossasi olis esim. maakaapeli vika.
En usko että sökö akku jaksaa käynnistää auton jos se hetken huilaa varsinkin
kun auto sammuu täydestä laulusta niin silloinhan akun pitäisi olla täynnä puhtia.
Tarkasta päävirta kaapelit jotka ruokkivat starttia ja maakaapeli akku->kori->moottori.
En usko että sökö akku jaksaa käynnistää auton jos se hetken huilaa varsinkin
kun auto sammuu täydestä laulusta niin silloinhan akun pitäisi olla täynnä puhtia.
Tarkasta päävirta kaapelit jotka ruokkivat starttia ja maakaapeli akku->kori->moottori.
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24620
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Voiko akun huono kunto katkaista ruisku-Saabin ajon?
huonolataus hyydyttää 16valven tienposkeen.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: Voiko akun huono kunto katkaista ruisku-Saabin ajon?
Ajoin viime syksynä 8-venttilisen 900i -87:n akun aivan loppuun. Auto oli kyllä erinomainen käynnistyjä, yksi pyöräytys riitti, mutta kun akku ei jaksanut enää sitäkään. Nykyinen 16-venttiilinen tarvii 4-5 pyöräytystä. Jos akku ei enää yhtään pidä virtaa virtaa niin ei siinä sitten enää muu auta kuin vaihtaa akku. Audi 80 1.6 -90 jätti kerran pulaan, kun sammutin auton muutamaksi minuutiksi, uusi akku tilalle ja meno jatkui taas.
Re: Voiko akun huono kunto katkaista ruisku-Saabin ajon?
Vai ovatko ongelmani kenties puolassa? Mitkä ovat rikkinäisen puolalaisen merkkejä?
NG 9³ SS 1.8t Linear Business, M5 (MY2008) Snow Silver
(jäsen 44862)
(jäsen 44862)
Re: Voiko akun huono kunto katkaista ruisku-Saabin ajon?
Ei tuo ihan akun kypsymiseen viittaa, ennemminkin starttimoottori on vialla.
K-jetronikki tarvii jännitettä sen verran, että elektroniikka tulee järkiinsä ja virtaa sen verran, että bensapumppu jaksaa nostaa paineen.
Jos akku olisi kypsä, niin ei se 8 tunnin jäähtymisen jälkeen ainakaan paremin virtaa anna kuin lämpimänä, jolloin lyijyakun virranatokyky ja kapasiteetti on ihan toista luokka kuin kylmänä.
Kallistun kyllä sille kannalle, että jossain maajohdossa tai johdossa yleensäkin on heikko kontakti. Akun jännitteen mittaaminen eri tilanteissa antaa jo paljon tietoa mistä vikaa hakea.
K-jetronikki tarvii jännitettä sen verran, että elektroniikka tulee järkiinsä ja virtaa sen verran, että bensapumppu jaksaa nostaa paineen.
Jos akku olisi kypsä, niin ei se 8 tunnin jäähtymisen jälkeen ainakaan paremin virtaa anna kuin lämpimänä, jolloin lyijyakun virranatokyky ja kapasiteetti on ihan toista luokka kuin kylmänä.
Kallistun kyllä sille kannalle, että jossain maajohdossa tai johdossa yleensäkin on heikko kontakti. Akun jännitteen mittaaminen eri tilanteissa antaa jo paljon tietoa mistä vikaa hakea.
-------------------------8<----------->8--------
#1395
#1395
Re: Voiko akun huono kunto katkaista ruisku-Saabin ajon?
Kyllä tyhjäksi purettu akku voi vielä toipua jonkinverran, kun sen antaa levätä. Näin esim. taannoin, kun kaverilla tyhjeni toyota corollasta akku. Vahinko kävi silleen, että hän kävi laittamassa auton käyntiin pihalle ja unohti sen hurisemaan sinne. No automaattiryyppy ei tietenkään lauennut pois päältä ja kone tukehtui liikaan bensaan aikansa paikallaan käydessään. No kone oli sammunut ja valot ja virrat tietysti jäi päälle. Kun autoa yritti käynnistää uudestaan, niin startti ei inahtanutkaan. kaveri jätti auton lepäilemään ja niinpä vaan puolentunnin päästä startti taas pyörikin ihan ok, ja kone lähti käyntiin.
Kyl kysyjän tapauksessa on mitä todennäköisintä, että lataus ei toimi. Elikkäs perusjuttujen tarkastus ainaskin on syytä tehdä. Laturin ja moottorin välisen maajohdon tarkastus olisi eka juttu. Jos se on ok, niin sitten jännitemittaus laturin + ja moottorin väliltä. Samoin voi mitata akun navoilta jne. Hiilien tarkastus ja tietysti laturin hihnojen kireyden tarkastus.
Kyl kysyjän tapauksessa on mitä todennäköisintä, että lataus ei toimi. Elikkäs perusjuttujen tarkastus ainaskin on syytä tehdä. Laturin ja moottorin välisen maajohdon tarkastus olisi eka juttu. Jos se on ok, niin sitten jännitemittaus laturin + ja moottorin väliltä. Samoin voi mitata akun navoilta jne. Hiilien tarkastus ja tietysti laturin hihnojen kireyden tarkastus.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Voiko akun huono kunto katkaista ruisku-Saabin ajon?
"Huomasin toissapäivänä kun tulin töihin, että auto ei enää parkkipaikalla käynnistynytkään lämpimänä heti sammuttamisen jälkeen. Käynnistyi sitten 8 tunnin päästä normaalisti."
Käsitykseni mukaan kysyjä ei "purkanut akkua tyhjäksi" kuten lainauksessa lukee.
Käsitykseni mukaan kysyjä ei "purkanut akkua tyhjäksi" kuten lainauksessa lukee.
Re: Voiko akun huono kunto katkaista ruisku-Saabin ajon?
juu, en usko, että akku semmoista aiheuttaa. Itse ajelin viime vuonna kesällä ilman latausta Turusta Lohjalle 16v Aerolla ja en edes huomannut perille päästyäni, että jotain olis vialla
Siis Turussa syttyi latauksen merkkivalo ja tiesin, että siihen laturiin vaihtoin yhden diodin ja ilmeisesti nyt sanoi seuraava työsopimuksen irti.
No otin vielä varmuuden vuoksi herätinkäämin johdon irti, ettei syntyis mitään ylikuumenemista tai ties mitä
Ja sitten valot käänsin parkkivaloille, tai oikestaan mun autossa on semmoinen kytkentä, että kun kääntä lähivalot pois, niin syttyy parkkivalot voimakkaammin-joku huomiovalojuttu sveitsiläisittäin. Ja tultiin ihan rauhallisesti, tai no tunnustan, että vähän jännitin, kun vaimo oli kyydissä.
Enhän miekään tiennyt, kauas se akku riittää, mutta ei mitään ongelmia. Onneksi Lohjalla oli odottamassa toinen Saapini-99.

No otin vielä varmuuden vuoksi herätinkäämin johdon irti, ettei syntyis mitään ylikuumenemista tai ties mitä

Enhän miekään tiennyt, kauas se akku riittää, mutta ei mitään ongelmia. Onneksi Lohjalla oli odottamassa toinen Saapini-99.
-
- "Hirsch"
- Viestit: 722
- Liittynyt: La Elo 30, 2003 17:49
- Paikkakunta: Muurola
Re: Voiko akun huono kunto katkaista ruisku-Saabin ajon?
kyllä ku 8v iivari akku/lataus hyytyy niin ensin nykynyky kyytiä kunnes punppu ei jaksa enään ja meno loppuu siihen, koin sen tänään.nalleolut kirjoitti:huonolataus hyydyttää 16valven tienposkeen.
Re: Voiko akun huono kunto katkaista ruisku-Saabin ajon?
Mulla kävi 16 V kanssa siten, jotta laturin piuha oli mennyt katkipoikki eli ei taatusti ladannut. Starttasi oireetta ja ajosta sammui 500 m päähän. Eli vissiin jännite laski niin paljon, jotta äly ei enää pelannut.
kaverin akusta "pikalatasin" sen verran , jotta kotiin pääsi takaisin.
kaverin akusta "pikalatasin" sen verran , jotta kotiin pääsi takaisin.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Re: Voiko akun huono kunto katkaista ruisku-Saabin ajon?
Mulla ensimmäiset oireet akun loppumisesta 8v Turbossa olivat valoreleen ja bensapumpun laiska toiminta, kunnes viimeisellä starttauskerralla ei tapahtunut mitään. Eli vastaus alkuperäiseen kysymykseen, Kyllä
- Jyrki
Volvo V40 D1.9
ex-900 Aero -96
ex-900 turbo -81
ex-99 Turbo -80
#956
Volvo V40 D1.9
ex-900 Aero -96
ex-900 turbo -81
ex-99 Turbo -80
#956