900 C -89 lämppäri puhaltaa vaisusti
900 C -89 lämppäri puhaltaa vaisusti
Moottori tarkistettu ja on OK. Ilmaa vain tulee kovin vaisusti vaikka puhallin olisi täysillä. Raitisilmasuodatin tarkastettu(poistettu) ja kaiutinritilöiden alla olevat läpät tarkastettu. Mikä vielä voi jarruttaa puhallusta tuulilasille tai yleensä ?
Lämmintä riittää kunhan vain saisi sen sisälle.
Lämmintä riittää kunhan vain saisi sen sisälle.
Re: 900 C -89 lämppäri puhaltaa vaisusti
Toimiiko suuntauksen säätö eli muuttuuko suuntaus kun kääntelet suuntauksensäädön pyörää kojetaulusta? Ja kuuluuhan sihahduksia?
Noiden läppien ohjaushan toimii alipaineella ja jos jossain letkussa on vuoto, ei suuntaus toimi kunnolla.
Noiden läppien ohjaushan toimii alipaineella ja jos jossain letkussa on vuoto, ei suuntaus toimi kunnolla.
9-3, 9-5, 9-5, 96 V4, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Re: 900 C -89 lämppäri puhaltaa vaisusti
Toimivatko alipaineella säätyvät ilmanohjaimet kun valitsimesta kääntelee? Sen pitäisi toimia vielä jonkun aikaa moottorin sammutuksenkin jälkeen, muuten voi olla ilmavuotoja jossain ja ilmat menee vääriin paikkoihin, tuota systeemiä enemmän purkaneet voi kertoa mihin ne menee jos säätimistä puuttuu alipaineaudisti kirjoitti:Moottori tarkistettu ja on OK. Ilmaa vain tulee kovin vaisusti vaikka puhallin olisi täysillä. Raitisilmasuodatin tarkastettu(poistettu) ja kaiutinritilöiden alla olevat läpät tarkastettu. Mikä vielä voi jarruttaa puhallusta tuulilasille tai yleensä ?
Lämmintä riittää kunhan vain saisi sen sisälle.

Äh, Juha ehti ensin

K.a. 9-5 MY04 Estate 2.0t
Re: 900 C -89 lämppäri puhaltaa vaisusti
Kyllä suuntauksensäätö toimii, aiemmissa saabeissani puhallus on ollut sitä luokkaa että vaikka kaikki läpät olisi olleet auki olisi tuntenut selvän puhurin esim. tuulilasille. Nykyisessä säädätpä puhalluksen mille tahansa suuttimelle niin juuri ja juuri tuntee ilman tulevan vaikka olisi puhallin täysillä.
Heräsi jo ihmeellinen epäilys että josko olisi uuden puhallinmoottorin siivet vääränkätiset tai jotain mutta olisi sekin aika uskomatonta. Yhtä huonosti puhaltaa oli johdot moottorissa kumminpäin tahansa(edellinen vaihtanut niin ei ole vanhaa mihin verrata).
Heräsi jo ihmeellinen epäilys että josko olisi uuden puhallinmoottorin siivet vääränkätiset tai jotain mutta olisi sekin aika uskomatonta. Yhtä huonosti puhaltaa oli johdot moottorissa kumminpäin tahansa(edellinen vaihtanut niin ei ole vanhaa mihin verrata).
Re: 900 C -89 lämppäri puhaltaa vaisusti
Ihmettelin kerran taannoisessa satkussa samanlaista ilmiötä. Puhaltimen moottori alkoi pitää vikinää ja hain tarvikkeena ja vaihdoin paikoilleen " puhallus oli mielestäni aika vaisu". Ja johdot oli oikein päin. Vissiin saattaa olla ainaskin joissakin tarvikemoottoreissa vaisumpi puhallus. Onko kukaan muu törmänny moiseen.
Re: 900 C -89 lämppäri puhaltaa vaisusti
Kyllä ne siivet voi olla vääränkätiset, ainakin mulle sattu kerran, että ostin tarvikemoottorin, jossa siivet olivat väärinpäin, taitaa vieläkin olla tallessa, kun ostin yksityiseltä ja palautusmahdollisuutta ei ollut...no, kojelaudan purkaminen sujuu nykyisin melko kokeneesti...se vääräkätisyys teki juuri tuon, että puhallusta vaan ei tule, vaikka moottori kuinka pyörii kauniisti !
p.0400740065
Saab 900i16v 2.1 -93
Saab 900i16v 2.1 -93
Re: 900 C -89 lämppäri puhaltaa vaisusti
No niin, satkun puhallin on taas irti ja niinhän se oli että vääränkätiset siivet.
-onkohan jossain uudemmassa saabissa sama moottori erikätisillä siivillä ??
jos jollain olisi kuvaa uudemmista niin olisi kiva verrata.
Olkaa siis tarkkana, tämäkin puhalsi tarpeeksi aikaisemmille omistajille koska eivät valittaneet.
-onkohan jossain uudemmassa saabissa sama moottori erikätisillä siivillä ??
jos jollain olisi kuvaa uudemmista niin olisi kiva verrata.
Olkaa siis tarkkana, tämäkin puhalsi tarpeeksi aikaisemmille omistajille koska eivät valittaneet.
NYT 900 C -89 lämppäri puhaltaa KUNNOLLA
No niinhän se oli että vastaan itselleni. Lämmityslaitteen moottori oli uudemmasta ysisatasesta eli "pyöreämpikorisesta". Sama moottori mutta erikätiset siivet ja sopi heittämällä mutta ei puhalla. No nyt puhaltaa.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2078
- Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
- Paikkakunta: urjala
Re: 900 C -89 lämppäri puhaltaa vaisusti
hienoa että selkis.
tarvike liikkeissä tarjoavat välillä ihan mitä sattuu jos ei ole tarkkana ja tarkista mitä saa.
tarvike liikkeissä tarjoavat välillä ihan mitä sattuu jos ei ole tarkkana ja tarkista mitä saa.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
Re: 900 C -89 lämppäri puhaltaa vaisusti
Vääräkätisessä vaihtaa johdot liittimessä toisinpäin niin taas pelaa.
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
Re: 900 C -89 lämppäri puhaltaa vaisusti
Onko se ilmakotelo puhaltimen ympärillä muotoiltu niin neutraalisti, että on samantekevää kummalta reunalta puhaltaa? Minusta näyttäisi olevan hiukan epäsymmetriseksi tehty:toms kirjoitti:Vääräkätisessä vaihtaa johdot liittimessä toisinpäin niin taas pelaa.
http://koti.mbnet.fi/stefa/puhallin/ruuvi1.JPG
Tuossa on kai siivet oikein päin?:
http://koti.mbnet.fi/stefa/puhallin/uusipuhallin.JPG
Kuvat lainattu Lefan sivulta:
http://koti.mbnet.fi/stefa/lammitys.htm
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: 900 C -89 lämppäri puhaltaa vaisusti
Joo kyllä siellä Lefan kuvassa siivet on oikeankätiset, terveisiä vaan tomsille että potkurityyppisessä auttaa(ei korjaa vikaa) suunnanvaihto mutta ei epäkeskopuhaltimessa.
Re: 900 C -89 lämppäri puhaltaa vaisusti
Motonetin kauppaama "musta"moottori on aivan paska,puhallus kuin lehmän hönkäys.antti.hakamaa kirjoitti:hienoa että selkis.
tarvike liikkeissä tarjoavat välillä ihan mitä sattuu jos ei ole tarkkana ja tarkista mitä saa.

Saab 9-5 2.0t -07Farkku
Saab 9-5 2.3t - 98
Saab 900 turbo Capriolet-89
Saab NG 9-5 2.0 tid
Saab 9-5 2.3t - 98
Saab 900 turbo Capriolet-89
Saab NG 9-5 2.0 tid
Re: 900 C -89 lämppäri puhaltaa vaisusti
No oli mikä oli mut täs tuli vaihdettua yhteen -84;een 900;een puhallin ja piti vaihtaa liittimessä johdot toisinpäin.... ku ei muuten puhaltanut kunnolla ku pyöri väärinpäin.
Kyl mun tietääkseni 99;n ja 900;n tyylisessä puhallinratkaisuissa vaikuttaa kumminpäin moottori pyörii...
Olen hämmästynyt jos ei muka vaikuta
ja eikö just 900 oo joku keskipako tyyppinen puhallin ....
Sekin vaikuttaa paljon kuinka lähellä puhallinpyörä on sillä kotelossa sitä imureikää. Pääsee nääs vetään välistä jo sitä puhallettua ilmaa taas puhallettavaksi jos on puhallinpyörä liian kaukana.
Kyl mun tietääkseni 99;n ja 900;n tyylisessä puhallinratkaisuissa vaikuttaa kumminpäin moottori pyörii...
Olen hämmästynyt jos ei muka vaikuta



Sekin vaikuttaa paljon kuinka lähellä puhallinpyörä on sillä kotelossa sitä imureikää. Pääsee nääs vetään välistä jo sitä puhallettua ilmaa taas puhallettavaksi jos on puhallinpyörä liian kaukana.
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
Re: 900 C -89 lämppäri puhaltaa vaisusti
Toki siipien suunta vaikuttaa, ja varmasti puhallus paranee kun muuttaa moottorin pyörimissuunnan siipien suunnalle sopivaksi.toms kirjoitti:Kyl mun tietääkseni 99;n ja 900;n tyylisessä puhallinratkaisuissa vaikuttaa kumminpäin moottori pyörii...
Olen hämmästynyt jos ei muka vaikuta![]()
![]()
ja eikö just 900 oo joku keskipako tyyppinen puhallin
Mutta parhaan puhallustehon saa, kun moottorin pyörimissuunta, siipien suunta ja vielä puhallinkotelon suuntakin vastaavat toisiaan.
Vääränkätisillä siivillä olevan moottorin "oikeaan suuntaan" pyörimään laittamalla (johdot vaihtamalla) saa kyllä puhallusta enemmän kuin vääränkätisillä väärään suuntaan pyörivällä moottorilla, mutta johdonvaihtotemppu ei muuta puhallinkotelon muotoa peilikuvaksi.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00