OG900 T16 mikä katkaisee menon

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
saabastelija
"Hirsch"
Viestit: 786
Liittynyt: La Huhti 23, 2005 07:52
Paikkakunta: orivesi

Re: OG900 T16 mikä katkaisee menon

Viesti Kirjoittaja saabastelija »

jus kirjoitti:
saabastelija kirjoitti:Menikös käyntinopeustieto kierroslukumittarin kautta ruiskuboksille ja edelleen bensapumpun releelle?
Ei, vaan sytytyspääteasteelta on suoraan haaroitettu kierroslukumittarille, testiliittimelle, APC-boksille ja ruiskuboksille. Bensapumpun rele ei 16-venttiilisessä sähköruiskullisessa ole kiinnostunut kierroslukutiedosta, toisin kuin 8-venttiilisessä turbossa mekaanisella ruiskulla.

http://townsendimports.com/Web/electric ... 078-83.jpg
http://townsendimports.com/Web/electric ... 084-87.jpg
http://townsendimports.com/Web/electric ... 98-101.jpg
näin on, ruiskuboksi ohjaa bensapumpun relettä.
jos käyntisignaali katoaa (ei mene boksille asti) niin ei toimi pa-pumppu eikä kyllä ruiskukaan --> töks
Cabbe -88 projekti, 99 3d -77 projekti,
99 -71 ke, vaimokkeen :-) 99 -70 projekti,
900 F -80 täydellinen raato :-) 900 -83 3d Lux projekti, 900 S -90 3D käyttis
Pauke
"Aero"
Viestit: 306
Liittynyt: La Kesä 28, 2003 21:49
Paikkakunta: Nokia / Pori

Re: OG900 T16 mikä katkaisee menon

Viesti Kirjoittaja Pauke »

h3k kirjoitti:tämän päivän ilosanomaksi jäi vain ilveksen voitto tapparasta.
Auttakee ny miestä mäes. Sehän alkaa kuullostaa jo epätoivoiselta.

Voiko hall anturi olla jotenkin kierros -(epä)herkkä?. Eli lähtösignaali käy "epäselväksi" ja sytkävahvistin antaa sen mukaista kipinää?.
#1543
9-5 Aero 2007, 9-5 SE 2.3t 1999, 900 Turbo lux 1983, 99 GL 1983, 96 GL 1980, 96 GL 1977
Vw Eurovan VR6 2.8, Cube, Bianchi, Merida, Honda Varadero, Buster ja omat jalat.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: OG900 T16 mikä katkaisee menon

Viesti Kirjoittaja jus »

h3k kirjoitti:Kysymys: minkäs numeroinen pääteaste olis niinku oikeesti oikee.
EPC:n mukaan 90-luvun T16 Saab 900:ssa pitäisi olla Saab 8980534 eli Bosch 0 227 100 147. Tosin tuo sytytysosapuoli EPC:ssä noissa on nyt hyvin epäselvä, kaikki on lykätty EZK-otsikon alle, vaikka turbomalleissa on kai perinteinen Hall-jakajasytytys. Vm 89-autossakin pitäisi olla -147, mutta 88 ja vanhemmissa Saab 9390220 = Bosch 0 227 100 139

Puola pitäisi olla Saab 8573834 = Bosch 0 221 122 327 (numero stanssattu pohjaan). Tämä puola on esim. minulla Saab 9000 T16 -87:ssa. Puolan vastusarvospeksit: http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 49#p274449

Voisiko ongelma sittenkin olla puolassa, lämmetessään alkaa pätkiä? Aika helppo olisi kokeilla vielä jostain toimivaksi tiedetystä autosta samannumeroinen 327-puola.

Minkä auton virranjakaja tuossa on nyt kiinni? Entä moottori? Entä minkä vuoden mallia auto itse on?
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
h3k
"Kaasari"
Viestit: 34
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 21:09
Paikkakunta: Nokia

Re: OG900 T16 mikä katkaisee menon

Viesti Kirjoittaja h3k »

auto on vm -90
moottori todennäköisesti -87 aeron moottori
virranjakaja on auton vanhasta moottorista samoin kuin ruiskuhässäkkä Lucas CU 14
(moottorin mukana tuli Bosh)
puola on vaihtomoottorin mukana tullut ( molempia kokeiltu)

Puola tuntuu jälleen todennäköiseltä, kun kylmänä raapi komeasti tuonne yli 6000 kierrosta niinkauan kunnes oli lämmin, jolloin tökki taas.

eikun osia hakeen ja vaihtaan...

ja ilveskin hävis
saabastelija
"Hirsch"
Viestit: 786
Liittynyt: La Huhti 23, 2005 07:52
Paikkakunta: orivesi

Re: OG900 T16 mikä katkaisee menon

Viesti Kirjoittaja saabastelija »

h3k kirjoitti:auto on vm -90
moottori todennäköisesti -87 aeron moottori
virranjakaja on auton vanhasta moottorista samoin kuin ruiskuhässäkkä Lucas CU 14
(moottorin mukana tuli Bosh)
puola on vaihtomoottorin mukana tullut ( molempia kokeiltu)

Puola tuntuu jälleen todennäköiseltä, kun kylmänä raapi komeasti tuonne yli 6000 kierrosta niinkauan kunnes oli lämmin, jolloin tökki taas.

eikun osia hakeen ja vaihtaan...

ja ilveskin hävis
jos kiekkamittari sekoilee ei syynä liene sytytyspuola.
toki vikoja voi olla useampia :-)
Cabbe -88 projekti, 99 3d -77 projekti,
99 -71 ke, vaimokkeen :-) 99 -70 projekti,
900 F -80 täydellinen raato :-) 900 -83 3d Lux projekti, 900 S -90 3D käyttis
h3k
"Kaasari"
Viestit: 34
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 21:09
Paikkakunta: Nokia

Re: OG900 T16 mikä katkaisee menon

Viesti Kirjoittaja h3k »

kiekkamittarin sekoilu vanhaa tietoa. teki sitä vain tuolla tarvikesytkällä.
kaikki "oikeet" toimii siltä osin normaalisti.

voikos tuo kaasuläppäkoptelo olla jotenkin hankala, kun tyhjäkäynti vaihtelee 0-2000 kierroksen välillä. Yleensä niin, että kylmästä starttaa niin kierrosket korkealla, kun on ajanut pätkän ja sammuttaa ja käynnistää udelleen, niin sammuu, kun ei pidä kierroksia. Lambda?? tyhjäkäyntimoottori???
Pauke
"Aero"
Viestit: 306
Liittynyt: La Kesä 28, 2003 21:49
Paikkakunta: Nokia / Pori

Re: OG900 T16 mikä katkaisee menon

Viesti Kirjoittaja Pauke »

Tarkistappa kaasuläpän asentoanturin potentiometrin kunto. Pitäisi olla suunnilleen 20 ohmia - 4,8Kohmia (näin oli ainakin mittaamassani yksilössä).
Väärä "asento"-tieto saattaa sekoittaa ohjausjärjestelmää.

Joskus sai muistaakseni Motonetistä uusia, en tiedä saako enää.
#1543
9-5 Aero 2007, 9-5 SE 2.3t 1999, 900 Turbo lux 1983, 99 GL 1983, 96 GL 1980, 96 GL 1977
Vw Eurovan VR6 2.8, Cube, Bianchi, Merida, Honda Varadero, Buster ja omat jalat.
h3k
"Kaasari"
Viestit: 34
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 21:09
Paikkakunta: Nokia

Re: OG900 T16 mikä katkaisee menon

Viesti Kirjoittaja h3k »

JA SIELTÄ SE LÖYTYI !!!

Kaasuläpän asentoanturi pimee, tai antoi jotain omaa väärää tietoa

vaihto toiseen ja nyt lähtee ja kulkee ei töki kuin kierrosrajoittimeen.
siinähän se on ollut silmien edessä koko ajan.
Piti vaan vaihtaa kaikki muu ensin...

Vielä voimistelua tyhjäkäynnin kanssa, kun säätää ittekseen välillä 500-1500rpm.

Kiitos kaikille hyvistä neuvoista, onpa oppinut paljon tuosta vekottimesta ja toivottavasti auttaa monia muita.

Kerron vielä kuulumisia jos jotain ilmenee.
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: OG900 T16 mikä katkaisee menon

Viesti Kirjoittaja Eski »

h3k kirjoitti: Vielä voimistelua tyhjäkäynnin kanssa, kun säätää ittekseen välillä 500-1500rpm.
Oletko kokeillut putsata tyhjäkäyntiventtiilin? Ota se irti ja pese jarrukliinerillä.

Eski
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: OG900 T16 mikä katkaisee menon

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Se kaasuläpän asentoanturi pitää säätää, kun vaihdoit sen. Eli nyt taitaa olla sellaisessa asennossa, että tunnistaa täyskaasun oikein (ja vetää hyvin), mutta tyhjäkäynnillä tulee liian suurta arvoa eli ei tunnista tyhjäkäyntiä ja sen takia kierrokset humppaa.

En nyt muista ulkoa mikä jännite pitäisi anturilta löytyä läppä kiinni, mutta haulla löytyy koska asiaa on täällä käsitelty ennenkin.

Edit: haeskelin joutessani ainakin yhden keskustelun johon nuo arvot on pastettu: http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... %A4n+lucas
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
h3k
"Kaasari"
Viestit: 34
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 21:09
Paikkakunta: Nokia

Re: OG900 T16 mikä katkaisee menon

Viesti Kirjoittaja h3k »

Tuolta toisesta topicista saaduilla ohjeilla kalibroitu.
Tuli opeteltua samat asiat kuin muutkin, että säädä ensin tyhjäkäynti ja sitten vasta kalibroi/säädä asentopotikka. vaati reikien suurentamista, jotta sai kohdilleen.

Ei kokonaisuudessaan auttanut tyhjäkäyntiin, mutta nyt kierrokset putoaa normaaliin n. 850 tietämille ajossa. startin jälkeen vielä sammuili. Putsattu tyhjäkäyntiventtiili, mutta täytyy vielä purkaa ja putsata kunnolla.

Mutta kulkee hyvin.
h3k
"Kaasari"
Viestit: 34
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 21:09
Paikkakunta: Nokia

Re: OG900 T16 mikä katkaisee menon

Viesti Kirjoittaja h3k »

tyhjäkäyntiventtiilikin nyt avattu ja putsattu.
tuntuis pelaavan paremmin, kun ei enään sammuile.
Vastaa Viestiin