Ilmamassamittarin säätöä

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8262
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Ilmamassamittarin säätöä

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Kyllä sitä asiat todellakin johtaa toiseen. Kävin tallissa ja silmiin osui Framin laatikko. Katsoin laatikkoon ja bongasin käyttämättömän ilmansuodattimen. Siltä seisomalta hain lisää takkia ylle ja suodatinta vaihtamaan.

Suodatinta vaihtaessa otin ilmamassamittarin irti jotta suodattimen saa helpommin paikoilleen. Aloin laittamaan mittaria takaisin mutta lähdinpä sisälle mittaamaan mittaria ja ottamaan kupin kahvia. Kahvia juodessa selasin manuskasta perusvastuksen, eli pinnien 1 ja 6 välillä 336 Ω (331-341Ω). Mittasin arvoksi 501Ω joten nykertämään tulppaa irti joka ei tietenkään lähtenyt ehjänä vaan hajosi keskeltä.

Säädin arvoa alemmas ja sen osalta homma bueno. Tulpassa oli sisällä metallirengas joten ei mikään ihme ettei ehjänä lähtenyt. Piti sitten keksiä jotain tulpaksi ja leikkasin muovipussista pari kerrosta muovia kiristysrenkaaksi muuttuneen tulpan tilalle. Näyttää siis tältä :arrow:

Kuva

Entäpä säädön vaikutus. Tyhjäkäynti laski, moottori käy tasaisemmin tyhjäkäyntiä ja moottorin ääni kuulostaa hiljaisemmalta. Vaikutus polttoaineenkulutukseen ei liene mitenkään hirveä, kun kulutus on ollut siinä 15-16 litran tuntumassa. Maanantaina tulee uudet platina-NKG:t ja koneessa olevat reilusti yli 30tkm ajetut pääsevät ehtoolle.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

Re: Ilmamassamittarin säätöä

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

Ne on kaikki katilliset säädetty tehtaalla 500 ohm.
Ainakin mitä itse katsoin irrallisista lucasin immuista.
Henri S
"Hölösuu"
Viestit: 1115
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 01:15
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Ilmamassamittarin säätöä

Viesti Kirjoittaja Henri S »

Oma 16-venanen pomppas viime katastuksessa pakokaasuista ja vetarien suojakumeista. Vähän aikaa olin ihmeissäni että millä sen saapi taas sauhuamaan oikein, mutta loppujen lopuksi vaihoin tulpat ja säädin immua. Vastusta oli reilusti yli 1000 ohmia ja 380 saa olla (Bosch-ruisku). En tiä kumpi sitte vaikutti mutta saatiin kuiten onnellisesti leimattua ja vaikutukset oli muutenki samat ko velipojala, tyhjäkäyntikiekat putosi reilusti ja kaasun toiminta muuttu jotenki "loogisemmaksi?" Katsastus alkaa taas oleen käsilä.. :roll:
Just nyt: 9-5 Wagon, NG900, OG900x2. Aiemmin muutama OG900, 99, varaosiksi purettu noppa ja HB Viva
DyhWe
"Turbo"
Viestit: 296
Liittynyt: Ke Heinä 28, 2004 02:31
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Ilmamassamittarin säätöä

Viesti Kirjoittaja DyhWe »

Eipä taida tolla immun säädöllä olla luukkaassa mitään merkitystä. Omassa kun konttorilla arvot ketuillaan niin tuli siinä testerissä ollessa käänneltuu jonniin verran eikä mitään vaikutusta, samaa sanoivat saab korjaamolla, sitten melkeen kaikki sytkän osat vaihtamalla tokeni.
900 S -90
Turbo16
"Hölösuu"
Viestit: 2436
Liittynyt: Ke Elo 13, 2003 15:56
Paikkakunta: Turku

Re: Ilmamassamittarin säätöä

Viesti Kirjoittaja Turbo16 »

DyhWe kirjoitti:Eipä taida tolla immun säädöllä olla luukkaassa mitään merkitystä. Omassa kun konttorilla arvot ketuillaan niin tuli siinä testerissä ollessa käänneltuu jonniin verran eikä mitään vaikutusta, samaa sanoivat saab korjaamolla, sitten melkeen kaikki sytkän osat vaihtamalla tokeni.
Eikös tuo kerro sitten siitä että immu on rikki jos ei säätö kerran toimi yhtään?
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8262
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: Ilmamassamittarin säätöä

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Mimmi kirjoitti:Käyhän säädätämässä pakokaasumittarin mukaan homma lopulliseen kuntoon. Tuo vastusarvohan on vain lähtökohta, eikä siihe pidä tuijottaa sokeasti.
Totta kai. Tulpat tulee maanantaina ja sen jälkeen voisi käyttää mittarissa kiinni, kun ei montaa euroa pelkkä lukemien tuijottaminen maksanut.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8262
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: Ilmamassamittarin säätöä

Viesti Kirjoittaja dimebak »

No niin. Vaihdoin uudet NGK BCP7EVX-tulpat ja kävin mittauttamassa pakokaasut. Tein siis autoon immun säädön, ilmanputsarin ja tulpat vaihdoin. Tulpanvaihdon jälkeen käynti tasoittui entisestään ja moottori vetää nätisti. Tässä arvon raadille tulokset.

Tyhjäkäynti:

CO 0.00 %vol
CO2 15.0 %vol
HC 8 ppm
O2 0.25 %vol
Lambda 1.011

Kierroksilla

CO 0.03 %vol
CO2 15.4 %vol
HC 8 ppm
O2 0.13 %vol
Lambda 1.004

Ja tuossa alla kuva mittaristosta jossa näkyy tämän hetkinen tyhjäkäynti.

Kuva
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

Re: Ilmamassamittarin säätöä

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

Kokeilitko käännellä ruuvia kun auto oli mittauksessa?
Meinaan että vaikuttiko arvoihin mitään kun ruuvasit?
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8262
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: Ilmamassamittarin säätöä

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Enpä ruuvaillut. Ja voipi olla ettei ole kovinkaan suurta merkitystä sillä vastusarvo oli heitti vain vähän, 165 ohmia. Lambdassa ku on kuiten kyse polttoaine-ilmaseoksesta joka pitäisi olla arvoltaan 1 (polttoainetta 1 ja ilmaa 14.7 kertaa enemmän).

Toisaalta, kyllähän sillä jotain merkitystä on ollut johonkin sillä auto käy tasaisemmin, hiljaisemmin, vastaa kaasuun paljon paremmin, ei nyi pintakaasulla jne. Mie kyllä tykkään nyt. Ensi viikolla lähdetään Rolloon hiihtolomaksi joten näkee kulutuksenkin.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

Re: Ilmamassamittarin säätöä

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

Mulla ei ole ikinä vaikuttanut yhtään mitään vaikka noita lucaksen immuja on ruuvailtu mittauksessa.
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8262
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: Ilmamassamittarin säätöä

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Tuolla lienee suurempi merkitys moottorin perussäätöihin eli siihen miten moottori annostelee soppaa koneeseen jne. Lambda-arvo ku on suhdeluku polttoaine-ilmaseoksesta. Jos nyt oikein muistan niin lambda-arvolla 1 suhde on 1 osa bensaa ja 14.7 osaa ilmaa (vai oliko peräti happea).

Kuitenkin tärkein lienee se mitä tulee putken päästä ja sen mukaan koneen on nyt hyvissä säädöissä. Ja toisaalta jos ohjeissa lukee vastusarvo niin mikäpä sitä on vastaan väittämään, kun kyse on kuitenkin perussäädöistä. Ja mitä tuota manuskaa on tullut luettua niin eipä tuossa autossa taida olla montaa säädettävää parametria, loppu (tai oikeastaan suurin osa) tulee sitten ehjistä osista. Sanoisin kuitenkin tuon auton käytöksen parantumiseen johtuneen enemmän kuitenkin uusista tulpista. Mutta ei tuota perusvastuksen säätöä voi kintaalla viitata.

Olisko se sitten tuon Lucaksen ruisku niin laajasäätöinen, että se pystyy säätämään polttoaineensyöttöä niin, että päästöt pysyy kurissa? Tiedä sitä sitten, en ainakaan minä.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Ilmamassamittarin säätöä

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Ei se Lucaksen ilmamassamittarissa olevan ruuvin kääntäminen vaikuta kattimallisessa yhtään mitään. Veikkaisinpa että sen ruuvin alta ei kattimallissa löydy koko potikkaa, ja vaikka löytyisikin niin kattimallin ECU sen asennosta viis veisaa. Tuo potikkahan ei itse massamittarin toimintaan vaikuta, vaan on ihan erillinen "master-säätö" joka vain sattuu sijaitsemaan massamittarin kuorissa kätevimpänä sijoituspaikkana.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
sefo
"Tuplakaasari"
Viestit: 90
Liittynyt: La Elo 19, 2006 19:36
Paikkakunta: Riihimäki
Viesti:

Re: Ilmamassamittarin säätöä

Viesti Kirjoittaja sefo »

Ruuvin kääntäminen saattaa hetkellisesti vaikuttaa mutta lambda-anturi säätöpiireineen säätää sen sitten taas kohilleen. Säätö saattaa vaikuttaa toimintaan akun irrotuksen jälkeen ja siihen aikaan minkä lambdasäätö vaatii korjauksen tekemiseen.
Honda, Polaris, Victory, Indian ja Suzuki merkkihuolto Riihimäellä. Sefotec Tmi
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8262
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: Ilmamassamittarin säätöä

Viesti Kirjoittaja dimebak »

sefo kirjoitti:Ruuvin kääntäminen saattaa hetkellisesti vaikuttaa mutta lambda-anturi säätöpiireineen säätää sen sitten taas kohilleen. Säätö saattaa vaikuttaa toimintaan akun irrotuksen jälkeen ja siihen aikaan minkä lambdasäätö vaatii korjauksen tekemiseen.
Mistäs se ecu tietää lambdasta kuin paljon kone ottaa ilmaa ja kuinka paljon kone saa bensaa jos tietyllä vastuksen arvolla ilmamassamittari toimisi niin kuin se toimii. Ja jos ilmamassamittarille minun tärkeä perusvastus heittää niin eihän systeemi silloin pelitä oikein.

Tällä tarkoitan sitä, että ilmamassamittari antaa jotain suuretta eculle koneeseen tulevasta ilmasta jonka mukaan sinne koneeseen syötetään bensaa. Lambdasäätö sitten korjaa seosta tavoittelemalla suhdelukua 1. Säätö ei sitten taida olla kovinkaan varmaa enään jos ilmamassamittarin perusvastus heittää jolloin lähtötilanne on päin persettä.
jcarlson kirjoitti:Ei se Lucaksen ilmamassamittarissa olevan ruuvin kääntäminen vaikuta kattimallisessa yhtään mitään. Veikkaisinpa että sen ruuvin alta ei kattimallissa löydy koko potikkaa, ja vaikka löytyisikin niin kattimallin ECU sen asennosta viis veisaa. Tuo potikkahan ei itse massamittarin toimintaan vaikuta, vaan on ihan erillinen "master-säätö" joka vain sattuu sijaitsemaan massamittarin kuorissa kätevimpänä sijoituspaikkana.
Jos tuon potikan kiertäminen ja samalla yleismittarissa nähdyn vastuksen tippumisen vaikutus on yhtä suuri kuin 0 niin enpä usko, että moista olisi mihinkään opukseen painettu.

Loppujen lopuksi lienee tärkeää, että perussäädöt on arvoissaan, kaikki komponentit toimii oikein ja kuluvat osat ovat ehjiä. Se sitten miten ecu säätää ei ole minulle vielä avautunut eikä varmasti tarvikaan kunhan lähtötilanne on hyvä eli säädettävissä olevat arvot on oikein.

Pääasia minulle on, että autolla on mukavampi ajaa, kun se toimii paremmin. Ja kivana lisänä autoon on tullut se pieni nykäisy, kun moottori alkaa kunnolla ahtamaan :P
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
arcti
Matalapaineturbo
Viestit: 166
Liittynyt: Ke Tammi 23, 2008 21:35
Paikkakunta: Kokkola

Re: Ilmamassamittarin säätöä

Viesti Kirjoittaja arcti »

Nostan vähän vanhaa topikkia. Laittelin autoa kuntoon: vaihdoin virranjakajan kannen ja pyörtimen sekä ilmansuodattimen ja samalla keksin mittailla mitä arvoa immu näyttää. Arvo oli 860ohmia eli rutkasti liikaa verrattuna ohjearvoon, joten säädin arvon 360ohmiin.Tarkistin myös ajoituksen ja se oli kohdallaan (16astetta ilman alipaineletkua). Äkkiseltään en huomannut sen suurempaa eroa mutta ensimmäisen tankillisen jälkeen kulutus oli noin 5l/100km enemmän kuin ennen. Toki keskinopeus oli aika reilu n.120km/h ja tein paljon ohituksia mutta silti tuntuu hurjalta erolta. Autossa on lucas 14.1 katillisen turbon tekniikka ilman kattia. Onkohan vain vauhdin lisäämää kulutusta vai vaikuttiko joku noista säädöistä jotain? Raportoin asiasta lisää kun olen ajanut toisen tankillisen normaalinopeuksilla.
| 9-5 2.3T Sedan Vector 2006 "viirusilmä"|
| 9000 CSE Jubilee 1997 *myyty*|
Vastaa Viestiin