Tuo 22km/h ylinopeus taitaa mennä tuolla liikenneturvallisuuden vaarantamisella ja päiväsakoilla, törkeään liikenneturvallisuuden vaarantamiseen vaaditaan yleensä n.40 km/h.
(nämä siis suuntaa antavia, ei ehdottomia. "Pahimmillaan" tuo törkeä voi tulla pienemmästäkin, joskus voi päästellä kovempaakin)
Tuolta noiden alapuolelta muistaakseni löytyy vielä ainakin nimike vakava piittaamattomuus, en muista onko kuitenkaan kytköksissä ylinopeuteen )
Kortin sedät haluaa melko usein ainakin yli 30km/h ylityksistä.
9000 Aero -97, 9-5 2,0t - 01 Opel Six Cabriolet -35, KTM Super Duke Gt -16 #2244 "A conscience is like a boat or a car. If you feel you need one, rent it."
Money For Nothing kirjoitti:Tuo 22km/h ylinopeus taitaa mennä tuolla liikenneturvallisuuden vaarantamisella ja päiväsakoilla, törkeään liikenneturvallisuuden vaarantamiseen vaaditaan yleensä n.40 km/h.
(nämä siis suuntaa antavia, ei ehdottomia. "Pahimmillaan" tuo törkeä voi tulla pienemmästäkin, joskus voi päästellä kovempaakin)
Tuolta noiden alapuolelta muistaakseni löytyy vielä ainakin nimike vakava piittaamattomuus, en muista onko kuitenkaan kytköksissä ylinopeuteen )
Kortin sedät haluaa melko usein ainakin yli 30km/h ylityksistä.
Itsellä 130@80 meni vielä puhumalla törkeäksi piittaamattomuudeksi, korttia setien oli ikävä kyllä pakko lainata kuukaudeksi tuolla nopeudella.
Mä ajelin reilu vuosi sitten tossa vt11:llä poliisien edellä, vajaan kuuden kilometrin matkalla keskinopeus 121@80. Sakkoja tuli 120€, ei muita seuraamuksia. Oletin kyllä että olisi enemmänkin ollut ongelmia...
puu kirjoitti:Itsellä 130@80 meni vielä puhumalla törkeäksi piittaamattomuudeksi, korttia setien oli ikävä kyllä pakko lainata kuukaudeksi tuolla nopeudella.
Törkeä piittaamattomuus - Törkeä liikenneturvallisuuden vaarantaminen
Mikäs näiden ero on?
Törkeä piittaamattomuus, "ankarampi" kuin liikenneturvallisuuden vaarantaminen, mutta lievempi kuin törkeä liikenneturvallisuuden vaarantaminen? (jälkimmäisestähän päädytään yleensä käräjille, piittaamattomuudesta ei vissiin)
9000 Aero -97, 9-5 2,0t - 01 Opel Six Cabriolet -35, KTM Super Duke Gt -16 #2244 "A conscience is like a boat or a car. If you feel you need one, rent it."
puu kirjoitti:Itsellä 130@80 meni vielä puhumalla törkeäksi piittaamattomuudeksi, korttia setien oli ikävä kyllä pakko lainata kuukaudeksi tuolla nopeudella.
Törkeä piittaamattomuus - Törkeä liikenneturvallisuuden vaarantaminen
Mikäs näiden ero on?
Törkeä piittaamattomuus, "ankarampi" kuin liikenneturvallisuuden vaarantaminen, mutta lievempi kuin törkeä liikenneturvallisuuden vaarantaminen? (jälkimmäisestähän päädytään yleensä käräjille, piittaamattomuudesta ei vissiin)
Noinhan se taitaa mennä.
Komissaarion mukaan tuon olisi oikeasti pitänyt mennä törkeän liikenneturvallisuuden vaarantamisen puolelle, jolloin olisi mennyt käräjille asti. Tuolla törkeällä piittaamattomuudella ei tarvinnut käräjöidä.
Navigaattoria tottakai, mulla näyttää tossa og900:sessa 80km/h asti navi ja auton oma mittari samaa, sitten alkaa heittää kahella ja kun on mittarissa 140km/h on navigaattorin mukaan 134km/h vauhtia. Ei tuo pahasti tunnu heittävän
Saab 9-3 Cabriolet 2.0t Vector A MY07
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
Lauantain ja sunnuntain välisenä yönä piti toimia pikkusiskon paluukyytinä Köyliön Lallintalolta. Osui tuossa menomatkalle Poliisien Transporteri perään ja päätin ajaa oman mittarin mukaan tasan 80km/h cruisella. Noin reilun 5km jälkeen tuli valoshow ja halusivat puhalluttaa. Nollat tietenkin mittariin ja kysäisin vielä kohteliaasti, että mittasivatko lainkaan nopeutta. Oli kuulemma sellainen tasaluku kuin 80km/h.
Ja eihän tuo satku ole kuin 23 vuotta vanha.
Tuha kirjoitti:Eikös mittarivirheeseen vaikuta alla oleva rengastus??? Ja onko muita mikä asiaan vaikuttaa??
Kyllähän se paljon vaikuttaa. Nuo talvirenkaat on kokoa 185/65R15. Toki tuossa oli kyse vain yhdestä kerrasta 80km/h nopeudella. Tiedä sitten paljonko tulisi heittoa jos olisi vaikka useampi veto.
Fysiikan testeissähän ei yleensä yksi mittaus riitä, vaan pitää olla enemmän arvoja joista lasketaan keskiarvo.
Tuleehan sitä ajettua vielä vanhempanakin +5-10% rajoituksesta maantiellä ja isommilla. Ohitukset tulee vedettyä joskus +100%-lukemilla.
Pentuna tuli heti kahdet sakot kahteen viikkoon, kun kortti saatu
Maantiellä hiipii helposti se +10% mittariin. Mutta jos on muuta liikennettä niin eipä viitsi yleensä lähteä ohittelemaan jollei nyt selvää alinopeutta edellä ajella. Taajamissa tulee köröteltyä aika tarkkaan rajoitusten mukaan.
Yhdet rikesakot on tullut, niistäkin jo kymmenisen vuotta aikaa. Lähes tyhjällä maantiellä kuivalla kesäkelillä oli just se 15km/h ylimääräistä 100 alueella. Muistan että konstaapelit siinä hetken arpoivat kirjoittaako koko lappua vai ei. Mutta ihan pykälien mukaan se homma meni, ei ruikuttamista.
Olivat muutenkin kaikin puolin erittäin asiallisia kavereita kun siinä vietettiin leppoisasti kesäpäivää Transitin penkeillä. Että ei muuta kun terveiset Lapuan kihlakunnan suuntaan.
Kyllä mä nopeusrajoituksesta riippuen ajan sen 5-10km yli. Ja nyt menee vahingossa vähän enemmänkin välillä, kun auto vaihtui pikku-ranskattaresta turbo-Saabiin. Ei huomaa sitä vauhtia. Ehkä poliisit ei hyväksyis selitystä "kun se vaan meni tuollaista vauhtia enkä mä huomannut yhtään".
Taajamissa en kyllä niinkään, hiukka mittarilukema yli, kun onhan siinä se mittavirhe aina... Isommilla teillä vähän huolettomammin, mutta aika vähän sitä ylinopeutta yleensä on, olen niin pihi etten halua maksaa sakkoja.
Nykyään ajellut sen 9 vuotta noin +5 km/h yli jos edessä vapaata. Jonossa soljun liikenteen mukana samaa vauhtia.
Poikamiehenä aikoinaan vietin vapaa-ajan lähes kokonaan reissuten tien päällä ja silloin myönnän kyllä esim. yöllä tyhjillä pääteillä oli 100km/h alueella semmoiset 150-170km/h matkavauhti. Jos oli liikennettä niin sovitin vauhdin sen mukaan.
Ihme kyllä sain vain yhdet sakot 2780mk ja vain poliisien hyväntahdon vuoksi kortti juuri ja juuri säilyi.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01