ng900T:n virtalukko
Mulla tuli virtalukon kanssa sellainen ongelma, että kun auton on startannut ja päästää avaimesta, niin auto sammuu samantien. Pelästyin aluksi niin hirmuisesti että vika on jossakin vakavemmassa. Kyseessä on kuitenkin virtalukko. Aluksi laitoin tyhmänä CRC:tä virtalukkoon, josta seurasi että se jäi totaalisesti jumiin. Hetken renkutettua sain käännettyä avaintä ja irrotin lukkopatruunan ohjeiden mukaisesti jonka lisäksi valutin CRC:t pois ja tungin patruunaan laakerivaseliinia. Nyt avain kääntyy niin kuin ennenkin.
Alkuperäinen vika kuitenkin jäi vaivaamaan. Eli avainta pitää painaa alaspäin samalla kun on startannut, jotta avain ei lipsahda off asentoon. Tämä on kiusallista, mutta kun tuntuman on löytänyt se ei enää haittaa elämää merkitsevästi. Haluaisin kuitenkin korjata tai korjauttaa vian. Merkille pantavaa on myöskin se että jos avain pääsee lipsahtamaan virtalukossa niin että moottori sammuu jää kuitenkin ilmastointi ja radio päälle, mutta mittariston kaikki valot sammuu. Eli nyt ON-asennossa on tavallaan kaksi asentoa startin lisäksi. Onko vika lukkopatruunassa vai sen pohjassa? Olisiko jollakin myynnissä kunnossa olevaa patruunaa tai virtalukon pohjaa? Kyseessä on ng900 s turbo '97
Alkuperäinen vika kuitenkin jäi vaivaamaan. Eli avainta pitää painaa alaspäin samalla kun on startannut, jotta avain ei lipsahda off asentoon. Tämä on kiusallista, mutta kun tuntuman on löytänyt se ei enää haittaa elämää merkitsevästi. Haluaisin kuitenkin korjata tai korjauttaa vian. Merkille pantavaa on myöskin se että jos avain pääsee lipsahtamaan virtalukossa niin että moottori sammuu jää kuitenkin ilmastointi ja radio päälle, mutta mittariston kaikki valot sammuu. Eli nyt ON-asennossa on tavallaan kaksi asentoa startin lisäksi. Onko vika lukkopatruunassa vai sen pohjassa? Olisiko jollakin myynnissä kunnossa olevaa patruunaa tai virtalukon pohjaa? Kyseessä on ng900 s turbo '97
NG 900 S Turbo '97
Re: ng900T:n virtalukko
Mistä löytyy avaimen sarjoitusnumero, jos tilaisin uuden virtalukkopatruunan?
Tai kun ei löydy niin saako auton valmistusnumeron perusteella tilattua?
Lukko takertelee minulla samalla tavalla kuin jykä66 tuossa aiemmin kertoo ja ajattelin pistää heti suosiolla uuden lukkopatruunan.
Tai kun ei löydy niin saako auton valmistusnumeron perusteella tilattua?
Lukko takertelee minulla samalla tavalla kuin jykä66 tuossa aiemmin kertoo ja ajattelin pistää heti suosiolla uuden lukkopatruunan.
- Jyrki
Volvo V40 D1.9
ex-900 Aero -96
ex-900 turbo -81
ex-99 Turbo -80
#956
Volvo V40 D1.9
ex-900 Aero -96
ex-900 turbo -81
ex-99 Turbo -80
#956
Re: ng900T:n virtalukko
Eikös huoltokirjan etusivulla ole numerosarja, minkä avulla voi tilata Ruotsista valmiiksi sarjoitetun patruunan tavallisen hinnalla. Olisko hinta-arvio joku vajaa 150 e.
Re: ng900T:n virtalukko
Eivät italiaanot mitään huoltokirjoja ole käyttäneet. . Eli moista kirjaa ei ole.
- Jyrki
Volvo V40 D1.9
ex-900 Aero -96
ex-900 turbo -81
ex-99 Turbo -80
#956
Volvo V40 D1.9
ex-900 Aero -96
ex-900 turbo -81
ex-99 Turbo -80
#956
Re: ng900T:n virtalukko
Jospa sen lukkosylinterin irrottaisi ja lukisi sen kyljestä avainkoodin?Jyki kirjoitti:Eivät italiaanot mitään huoltokirjoja ole käyttäneet. . Eli moista kirjaa ei ole.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: ng900T:n virtalukko
Tervehdys kaikille. Ostin vaimolle virtalukkovikaisen Saab 900 ässän. Soitin juuri lukkosepälle ja hän haluaisi koko lukkohässäkän käsiinsä, että voisi varmistaa jotkut pakkijouset sun muut. Oliskos siihen jossain helppotajuiset purkamisohjeet? Virtalukko kyllä toimii, mutta tahtoo jumittaa pakkiasentoon. Auto on rekisteröity 11/-95, mutta ohjekirjassa lukee -96. Takavalojen välissä on kokolevyinen heijastin, mikä tuli vissiin -96. Viittaako valmistenumeron viimeiset numerot 996 mahdollisesti malliin?
Re: ng900T:n virtalukko
Saabilla vuosimalli vaihtuu aina syksyllä, joten yleensä loppuvuodesta rekisteröidyt ovat aina seuraavan vuoden mallia. Virtalukkoon se ei sinänsä vaikuta, se on sama kaikissa GM900:ssa. Voit "purkaa" autosi VIN-koodin syöttämällä sen tuonne: http://www.saabnet.ru/vin.html
Eski
Eski
Re: ng900T:n virtalukko
Voi kehno, nyt en päässyt autoon avaimella sisään. Jouduin kömpimään takakontin kautta, onneksi sellainen mahdollisuus on. Tulis mieleen, että avain voisi olla kulunut, näyttääkin kuluneelta, koska mikään ei oikein toimi. Mistäs saisi avaimen koodin? Luulisi, että kannattaa teettää avain ensin, ennenkuin purkaa puoli autoa.
Re: ng900T:n virtalukko
Olisko reilu vuosi sitten, kun takerteli toi virtalukko omassa Saabissa. Hieroin tuollaisella timpurinkynällä avaimeen lyijyä reilusti ja sen jälkeen kääntelin vielä avainta virtalukossa edes takaisin. Tekee tuon operaation muutaman kerran, että lyijy leviää myös lukkoon. Tuli hyvä ja toimii edelleen hyvin.
Lyijyllä saa myös metalli vetoketjut pelittämään jos takertelee...
Ovien ja takakontin lukoissa aseöljyä ja tulppa päällä. (Lukkoon ja auki napilla.)
Lyijyllä saa myös metalli vetoketjut pelittämään jos takertelee...
Ovien ja takakontin lukoissa aseöljyä ja tulppa päällä. (Lukkoon ja auki napilla.)
Re: ng900T:n virtalukko
Kokeileppa teetättää ensin uusi avain.JMR kirjoitti:Luulisi, että kannattaa teettää avain ensin, ennenkuin purkaa puoli autoa.
Itsekki olen yhden virtalukkoremontin sillä säästänyt.
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
Re: ng900T:n virtalukko
Avaimen koodin (ja uuden avaimen) saat merkkihuollon tiskiltä.
Eski
Eski
Re: ng900T:n virtalukko
No niinhän se onkin. Sotki jotenkin kun aina puhutaan lyijykynistä...Mimmi kirjoitti: Onneksi noissa timpurinkynissäkään ei ole LYIJYÄ vaan grafiittia.
Jos toi lukko lyijyä kaipaisi niin sinne voisi heitellä vanhoja rengas painoja.
Niin se grafittihan on se joka sen metallin liukastaa...
Re: ng900T:n virtalukko
Nyt alkoi pelittämään
Kiitoksia kaikille hyvistä neuvoista. Vähän mutkan kautta se meni. Soitin Laakkoselle Lahteen, että saisko sen jyrsintäkoodin, kun avaimen olisi saanut heiltä vain tilaamalla. Lupasivat jyrsintäkoodin, kun menee paikanpäälle ja todistaa henkilöllisyytensä ja olevansa auton omistaja. Koodia en kuitenkaan saanut, koska se piti hankkia Ruotsista, eikä se ehtinyt siihen hätään. Lupasivat toimittaa koodin sähköpostilla perässä. Varoittivat samalla, että noin kulunut avain tuhoaa virtalukon nopeasti. Tarvitsin kuitenkin avaimen heti ja marssin lukkoliikkeeseen. Tämmöisen lattamallisen avaimen voi jyrsiä toimivaksi kuluneestakin mallista, koska avain kuluu kyljestä, toisin kuin sahalaitainen avain.
Lukkoseppä teki minulle aavistuksen paksumman avaimen, koska arveli lukkojen olevan yhtälailla kuluneet. Alkuun uusi avain hiukan takerteli, mutta aika hyvin toimivat sekä virtalukko, että ovien lukot. Takakontti on hiukan takkuisempi, lukkoseppä arveli, että sitä lukkoa on käytetty vähiten ja se on vähiten kulunut.
Lukkoseppä varoitti, että on syytä purkaa ja huoltaa koko pakkilukkosysteemi ja että tässä tapauksessa paksunnettu avain on tilapäisratkaisu.
Kiitoksia kaikille hyvistä neuvoista. Vähän mutkan kautta se meni. Soitin Laakkoselle Lahteen, että saisko sen jyrsintäkoodin, kun avaimen olisi saanut heiltä vain tilaamalla. Lupasivat jyrsintäkoodin, kun menee paikanpäälle ja todistaa henkilöllisyytensä ja olevansa auton omistaja. Koodia en kuitenkaan saanut, koska se piti hankkia Ruotsista, eikä se ehtinyt siihen hätään. Lupasivat toimittaa koodin sähköpostilla perässä. Varoittivat samalla, että noin kulunut avain tuhoaa virtalukon nopeasti. Tarvitsin kuitenkin avaimen heti ja marssin lukkoliikkeeseen. Tämmöisen lattamallisen avaimen voi jyrsiä toimivaksi kuluneestakin mallista, koska avain kuluu kyljestä, toisin kuin sahalaitainen avain.
Lukkoseppä teki minulle aavistuksen paksumman avaimen, koska arveli lukkojen olevan yhtälailla kuluneet. Alkuun uusi avain hiukan takerteli, mutta aika hyvin toimivat sekä virtalukko, että ovien lukot. Takakontti on hiukan takkuisempi, lukkoseppä arveli, että sitä lukkoa on käytetty vähiten ja se on vähiten kulunut.
Lukkoseppä varoitti, että on syytä purkaa ja huoltaa koko pakkilukkosysteemi ja että tässä tapauksessa paksunnettu avain on tilapäisratkaisu.