9-3 ei käynnisty kylmänä
9-3 ei käynnisty kylmänä
Mikähän voi olla vikana, kun OG9-3 2.0t A -02 ei tahdo kylmänä käymään lähteä? Jos lohkolämmitin on päällä todella pitkään, lähtee selvästi paremmin. Lämpimänä käynnistyy aika normaalin oloisesti. Kylmänäkin käy kuitenkin hyin, kun vaan ensin saa käyntiin, startata saa pari pitkää kertaa. Tähän asti on kokeiltu kampiaks.as.anturia, sytyskasetin vaihtoa, tulppien vaihtoa, bensapaineitakin on mittailtu. Voiko ilmamassamittari oireilla näin, vai voisiko lämpöanturi vika tehdä tämän? Mitään vikakoodeja ei tule, ja korjaamolla kertoivat, että lämpöanturista tulisi aina vikakoodi. Minä en noihin vikakoodeihin kyllä paljoa luota. Mikään häiriövalo ei myöskään pala.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1148
- Liittynyt: To Touko 05, 2005 11:33
- Paikkakunta: Vantaa
Re: 9-3 ei käynnisty kylmänä
Mahtaisiko olla vain eräs ominaisuus. Itselläkin muutaman kerran ollut tahmeaa lähtö kylmällä. Ja samaa raskasta starttia oli jo -86 vuoden satkulla.
Saab 900 2.0t Cab -97
Re: 9-3 ei käynnisty kylmänä
Kyllä siinä vikaa on jos ei meinaa käyntiin lähteä. Oma 9-3 lähtee kyllä aina ekalla startilla, eikä starttausaika ole yhtään sen pidempi kylmällä koneella, startti vaan luonnollisesti pyörii laiskemmin.
Ilmamassamittari ei vaikuta käynnistymiseen, mutta lämpöanturi on mahdollinen vika. Jos olisi täysin rikki niin vikakoodi kyllä tulisi, mutta on noita tapauksia jonkin verran nähty että on sopivasti hajonnut niin että itsediagnostiikka ei asiaa huomaa. Varmuuden saisi OBD-vikakoodinlukijalla tai Techillä tms. kun tarkkailisi mitä lämpötiloja veden- ja ilmanlämpöanturit näyttävät kylmänä. Bensanpaineet on oletettavasti mitattu juuri ennen käynnistysyritystä, etteivät pääse laskemaan nolliin seisonnassa (takaiskuventtiili rikki)?
Ilmamassamittari ei vaikuta käynnistymiseen, mutta lämpöanturi on mahdollinen vika. Jos olisi täysin rikki niin vikakoodi kyllä tulisi, mutta on noita tapauksia jonkin verran nähty että on sopivasti hajonnut niin että itsediagnostiikka ei asiaa huomaa. Varmuuden saisi OBD-vikakoodinlukijalla tai Techillä tms. kun tarkkailisi mitä lämpötiloja veden- ja ilmanlämpöanturit näyttävät kylmänä. Bensanpaineet on oletettavasti mitattu juuri ennen käynnistysyritystä, etteivät pääse laskemaan nolliin seisonnassa (takaiskuventtiili rikki)?
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: 9-3 ei käynnisty kylmänä
Paineet mitattiin juuri takaiskuvent.vuotoa ajatellen. Katsastuksessakaan ei OBD testissä tullut mitään ilmi pari viikkoa sitten. Aiemmin auto oli täysin normaali, joten ominaisuudesta ei ole kyse. Maanantaina jatketaan korjaamolla harjoituksia.
Re: 9-3 ei käynnisty kylmänä
Oliskos ehdotuksia mikä meikäläisen kolkkia vaivaa kun ei tahdo ollenkaan startata?
Kun joku kymmenisen minuuttia koitin kääntää avainta starttia asentoon niin silloin pärähti tulille..
Huono kuntoinen akun tilalla on nyt Vartan H3 ja vika ei lähtenyt..
Startti, startin johdotukset vaiko virtalukon pohja? Onko paha homma vaihtaa virtalukon pohja.
98km ajettu 2-2 TiD.
Kun joku kymmenisen minuuttia koitin kääntää avainta starttia asentoon niin silloin pärähti tulille..
Huono kuntoinen akun tilalla on nyt Vartan H3 ja vika ei lähtenyt..
Startti, startin johdotukset vaiko virtalukon pohja? Onko paha homma vaihtaa virtalukon pohja.
98km ajettu 2-2 TiD.
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
Re: 9-3 ei käynnisty kylmänä
Kuuluuko mitään ääntä? Jos ei kuulu releen tai solenoidin naksausta, niin sitten todennäköisesti virtalukon pohja. Myös startin rele voi olla viallinen.Turbo16 kirjoitti:Oliskos ehdotuksia mikä meikäläisen kolkkia vaivaa kun ei tahdo ollenkaan startata?
Kun joku kymmenisen minuuttia koitin kääntää avainta starttia asentoon niin silloin pärähti tulille..
Huono kuntoinen akun tilalla on nyt Vartan H3 ja vika ei lähtenyt..
Startti, startin johdotukset vaiko virtalukon pohja? Onko paha homma vaihtaa virtalukon pohja.
98km ajettu 2-2 TiD.
Omasta TiD:sta oli startti loppu dieselpumpun hajoamisen jälkiseurauksena, mutta solenoidi toimi.
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
Re: 9-3 ei käynnisty kylmänä
Solenoidi mielestäni naksahtaa? Pitää koittaa vielä kaverin kanssa että varmasti kuuluu konehuoneesta että solenoidi naksahtaa..9000LPT kirjoitti:Kuuluuko mitään ääntä? Jos ei kuulu releen tai solenoidin naksausta, niin sitten todennäköisesti virtalukon pohja. Myös startin rele voi olla viallinen.Turbo16 kirjoitti:Oliskos ehdotuksia mikä meikäläisen kolkkia vaivaa kun ei tahdo ollenkaan startata?
Kun joku kymmenisen minuuttia koitin kääntää avainta starttia asentoon niin silloin pärähti tulille..
Huono kuntoinen akun tilalla on nyt Vartan H3 ja vika ei lähtenyt..
Startti, startin johdotukset vaiko virtalukon pohja? Onko paha homma vaihtaa virtalukon pohja.
98km ajettu 2-2 TiD.
Omasta TiD:sta oli startti loppu dieselpumpun hajoamisen jälkiseurauksena, mutta solenoidi toimi.
Missäpäin startin rele on? Ja onko se ihan perusmallinen?
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
Re: 9-3 ei käynnisty kylmänä
Luultavasti solenoidi rikki, samankaltainen vika oli toisessakin TiD:ssä.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: 9-3 ei käynnisty kylmänä
Vinkkinä voin antaa, että 2.0DTI ja 2.2DTI startit ovat samoja Saabin kanssa.
Oma Saabas on alkanut muuttumaan Opeliksi vanhenmiten osa kerrallaan. Öljyproppu haettu Opel liikkeestä ja starttina on 2.0DTI:n startti.
Oma Saabas on alkanut muuttumaan Opeliksi vanhenmiten osa kerrallaan. Öljyproppu haettu Opel liikkeestä ja starttina on 2.0DTI:n startti.
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
Re: 9-3 ei käynnisty kylmänä
Kallistuisin itsekkin tähän, mutta melkeinpä tulee sitten kokonaan uusi startti koska kuitenkin onhan siellä jo käytetty startti..jcarlson kirjoitti:Luultavasti solenoidi rikki, samankaltainen vika oli toisessakin TiD:ssä.
Tuon tiesinkin että on sama startti Opelissa ja motonetti näytti 170€ muistaakseni elikkäs eipä nyt ole ihan pahan näköinen, mutta en ole vilkaissut kuinka pahassa paikassa startti edes on


#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
Re: 9-3 ei käynnisty kylmänä
Turbo16 kirjoitti:Kallistuisin itsekkin tähän, mutta melkeinpä tulee sitten kokonaan uusi startti koska kuitenkin onhan siellä jo käytetty startti..jcarlson kirjoitti:Luultavasti solenoidi rikki, samankaltainen vika oli toisessakin TiD:ssä.
Tuon tiesinkin että on sama startti Opelissa ja motonetti näytti 170€ muistaakseni elikkäs eipä nyt ole ihan pahan näköinen, mutta en ole vilkaissut kuinka pahassa paikassa startti edes on![]()
Kun ottaa lämpösuojat ois, niin tilaa on ihan mukavasti. Vaihto ei ole mikään paha homma ja onnistuu WIS ohjeista poiketen myös yläkautta.
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx