Tonttu tuli taloon toisen kerran (Vika löytyi)

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
J.V.A
"Hirsch"
Viestit: 981
Liittynyt: Ma Loka 23, 2006 23:18
Paikkakunta: Naantali

Re: Tonttu tuli taloon toisen kerran

Viesti Kirjoittaja J.V.A »

Minuteman kirjoitti:Näyttäisi bilipaliteemasta saavan uusia, ei siis kunnostettuja etusatuloita "90-98" 55€ kappalehintaan. Motonetin kunnostettu satula maksaa ilman panttia 94.90€ kpl.

Pelkästään Motonetin etujarrusatulan männälle ja tiivisteille tulisi hintaa 29.40€/puoli plus omat työt/ajanhukka päälle.
Asensin alkukesästä -06 Bilteman jarrusatulat tonnariini.
Satulat tulivat takapäähän mutta näitä samoja satuloita varmaan on! Ei ole mitään kielteistä sanottavaa joten voin suositella :) . Ainakin täällä Turun suunnassa olivat tilaustavaraa, eivät pidä hyllyssä huonon menekin takia?!
Ja jälleen tähän loppuun: Jarrunesteet pitää vaihtaa n. 2-3 vuoden välein jolloin jarru ja myös kytkinrempat jäisi lähes pois!! (Letkut, putket, sylinterit!)
lefa42 saa edellisestä asiasta "synninpäästön" kun tuo tonnarikaan ei ole ollut hänellä kuin hetken aikaa!
46 vuotta ajoa vain Saabilla. Saab 9-5 Aero sedan- 00, Vector 2.3t wagon A5 -08 # 150.
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Re: Tonttu tuli taloon toisen kerran

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

Omaa vaivaa / ajanhukkaa en laske, kunhan lopputulos on se, että autolla ajaa rempan jälkeen pitään ja vähän ylikin. :)

Nyt on tullut revittyä jarrut auki niin palasiksi, kuin vaan lähdevät, uusin joka ainoan osan (lukuunottamatta mäntää, jonka huolella puhdistin / osittain hioin korroosion vammauttamilta kohtia), ja jos nyt ei pelaa, niin tehdasuutta tilalle, maksoi mitä maksoi, :evil:
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Tonttu tuli taloon toisen kerran

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Kunhan vain huomioin noita hintoja, pahimman varalta.

Itse kun tein etupäähän jarruremonttia aikanaan, niin hommasin vain tiivistesarjan ja tyydyin putsailemaan paikat. Jarrumännässä vaikutti olevan jonkinlainen kromi/kovakromipinnoite joka meikäläisen tapauksessa oli lähtenyt kuoriutumaan kuljettajanpuoleisesta männästä.

Nuukana miehenä (ja kun homma "oli päällä" ei olisikaan päässyt hakemaan uusia mäntiä) hioin männän tonnisella vesihiomapaperilla ja laitoin uusien tiivisteiden sekä silikonirasvan kera kiinni, ja hieman tämänjälkeen leimalla näyttikin etujarrujen osalta prosentilleen samaa lukemaa, ja myös takapään, edellisen omistajan laittamien tehdaskunnostettujen ansiosta.
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Re: Tonttu tuli taloon toisen kerran

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

Olipa hapan mäntä, harmi etten kaljapäissäni ymmärtänyt kuvaa ottaa. Nyt liukuu kivasti. Totuus toiminasta selvinnee lähituntien aikana, kun teen muutaman kympin ajokierroksen ja koitan kuumiaako.
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Re: Tonttu tuli taloon toisen kerran (HAMMASTANKO-ONGELMA?)

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

Voi persuksen suti. Tuo kaarteissa tärinä ei ole kadonnut, nyt otin auton tunkin varaan ja repsikan etupyörää käännellen havaitsin seuraavaa :

Kun pyörää kääntää (ja raidetanko liikkuu), se ei mene jouheasti, vaan ikäänkuin siinä olisi jonkinlaisia "portaita", eli täristää käteen, kun vääntelee.. pelottaa jo a) uskaltaako ajaa ja b) onko hintava homma tiedossa?

Ja mainittakoon, että tehostimessa on oikea määrä öljyä, eikä vuotoa esiinny.
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: Tonttu tuli taloon toisen kerran (HAMMASTANKO-ONGELMA?)

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

lefa42 kirjoitti:Voi persuksen suti. Tuo kaarteissa tärinä ei ole kadonnut, nyt otin auton tunkin varaan ja repsikan etupyörää käännellen havaitsin seuraavaa :

Kun pyörää kääntää (ja raidetanko liikkuu), se ei mene jouheasti, vaan ikäänkuin siinä olisi jonkinlaisia "portaita", eli täristää käteen, kun vääntelee.. pelottaa jo a) uskaltaako ajaa ja b) onko hintava homma tiedossa?

Ja mainittakoon, että tehostimessa on oikea määrä öljyä, eikä vuotoa esiinny.
"Vähän" kaukaahaettua mutta just samanlaista oiretta oli -73 99le:ssä, oliskohan sinunkin omastasi koetettu ohjausta kiristää liikaa shimmilevyjä poistamalla?
Siinä ei ollut mitään välystä myöskään, mutta ikäänkuin rotisi ja rymisi navoista kääntämällä.
Oire lieveni kun voitelin hammastangon tunkkaamalla toisen puolen ilmaan, ja laittamalla jotain 75W-90-öljyä injektioneulalla raidetangon haitarikumista sisään, ja kääntelemällä ohjausta.
Tiedä sitten päteekö tuollainen vinkki tehostettuun hammastankoon, eli onkohan moinen voideltu sillä tehostinnesteellä kauttaaltaan?? :?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tonttu tuli taloon toisen kerran (HAMMASTANKO-ONGELMA?)

Viesti Kirjoittaja jus »

lefa42 kirjoitti:Kun pyörää kääntää (ja raidetanko liikkuu), se ei mene jouheasti, vaan ikäänkuin siinä olisi jonkinlaisia "portaita", eli täristää käteen, kun vääntelee.. pelottaa jo a) uskaltaako ajaa ja b) onko hintava homma tiedossa?
Kääntölaakeri jousen yläpäässä jumittaa? Tämän voi varmistaa irrottamalla raidetangon pään olka-akselista. Jos edelleen menee "portaittain" vaikka raidetanko ei liiku, niin yläpään laakerissahan se vika pitää olla.
9000 Etuylätuki laakerilla. . . . . . . . . . . . . . . . . 18-1756 37.90

Uskaltanee ajaa jos kerran vielä kääntyy, vaikkakin täristäen.

Vaihtotyönä samanlainen kuin iskarin tai jousenvaihto:
http://www.saabphotos.com/gallery/Koni-Insert-Struts
http://www.fixmysaab.com/9000/shocks/intro.asp?nsteps=3
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Re: Tonttu tuli taloon toisen kerran (HAMMASTANKO-ONGELMA?)

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

Voiko tuo kääntölaakeri aiheuttaa sen, että tärinä tulee esille lähinnä vain veto päällä, moottorijarruttaessa tai vapaalla ei esiinny oikeastaan mitään..
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tonttu tuli taloon toisen kerran (HAMMASTANKO-ONGELMA?)

Viesti Kirjoittaja jus »

Siis milloin se tärisee, silloin kun pyörä kääntyy, vai silloin kun pyörä pyörii?
Ajossa täristää pyörän pyörintänopeudesta riippuvalla taajuudella vedättäessä? -> ongelma pyörän pyörimisessä, vetonivel?

Paikallaan kääntäessä kääntyy "portaittain" -> ongelma pyörän kääntymisessä, tukilaakeri?

Vai molemmat viat?
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Re: Tonttu tuli taloon toisen kerran (HAMMASTANKO-ONGELMA?)

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

jus kirjoitti:Siis milloin se tärisee, silloin kun pyörä kääntyy, vai silloin kun pyörä pyörii?
Ajossa täristää pyörän pyörintänopeudesta riippuvalla taajuudella vedättäessä? -> ongelma pyörän pyörimisessä, vetonivel?

Paikallaan kääntäessä kääntyy "portaittain" -> ongelma pyörän kääntymisessä, tukilaakeri?

Vai molemmat viat?
Eli paikoillaan en huomaa mitään outoa kääntäessä, mutta kun esim. lähden liikenteeseen, tärinä tuntuu veto päällä kaartaessa (ei suoraan mennessä, ainakaan merkittävästi). Myöskin esim rampeissa, kun kurvissa tekisi mieli kaasua painaa, alkaa armoton ravistus, ellei rullaile vapaalla / vedotta.

Ääntä tuo ei aiheuta, ainoastaan ravistuksen. Ja esiintyy siis ainoastaan, kun kone vetää, ei rullatessa.

Edit: Eli pitäisikö nyt ymmärtää, että sekä vetonivel, että tukilaakeri ovat paskana? Mitään mekaanista ääntä / kolinaa ei kuitenkaan kuulu. Ainoastaan ravistaa vedättäessä kääntämisen aikana? Tuntuu tosi oudolta..
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: Tonttu tuli taloon toisen kerran (HAMMASTANKO-ONGELMA?)

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

lefa42 kirjoitti:
Eli paikoillaan en huomaa mitään outoa kääntäessä, mutta kun esim. lähden liikenteeseen, tärinä tuntuu veto päällä kaartaessa (ei suoraan mennessä, ainakaan merkittävästi). Myöskin esim rampeissa, kun kurvissa tekisi mieli kaasua painaa, alkaa armoton ravistus, ellei rullaile vapaalla / vedotta.

Ääntä tuo ei aiheuta, ainoastaan ravistuksen. Ja esiintyy siis ainoastaan, kun kone vetää, ei rullatessa.
Sisempi tai ulompi vetarin nivel? Moottorin tukikumit lahot, vetarin malja (liittyy kylläkin sisempään niveleen, mutta maljakin voi olla halki), renkaan laakerit sököt (se pitää ilmetä kun tunkkaat kulman ylös ja heiluttelet rengasta), tai sitten mitä muuta tahansa väliltä tasauspyörästö-talvirengas, luulisi vian löytyvän, ainakin jos saat auton nosturille jossa pääsee näkemään kunnolla joka paikkaan.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Re: Tonttu tuli taloon toisen kerran (HAMMASTANKO-ONGELMA?)

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

SILTI ainoa rengas ilmassa oudolta tuntunut asia on tuo hammastangon tahmea liike. Ei kuulunut mitään, ei tuntunut välyksiä pyörää pyörittäessä. AINOASTAAN kääntäessä.

Ja ajossakin vain veto päällä kaartaessa, EI veto päällä suoraan mennessä (kuten sisemmät vetarit yleensä).

Nyt menen maate murehtimaan, ja satkulla aamulla töihin. :arrow:
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tonttu tuli taloon toisen kerran (HAMMASTANKO-ONGELMA?)

Viesti Kirjoittaja jus »

Ulomman vetonivelen vika "kolahtaa" kuusi kertaa per pyörän kierros, sisemmän nivelen vika kolme kertaa per pyörän kierros.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Japso
"Hölösuu"
Viestit: 2081
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 22:15
Paikkakunta: Etelä-Savo

Re: Tonttu tuli taloon toisen kerran (HAMMASTANKO-ONGELMA?)

Viesti Kirjoittaja Japso »

Erään tutun tontussa oli samanlaisia tärinäongelmia, syyksi paljastui väljä vetarin tukilaakeri siellä laturin alla. Taisipa olla samassa syssyssä vielä moottorin hydrauliset kumityynytkin vaihtokunnossa.
Foxbody turbo
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Re: Tonttu tuli taloon toisen kerran (HAMMASTANKO-ONGELMA?)

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

jus kirjoitti:Ulomman vetonivelen vika "kolahtaa" kuusi kertaa per pyörän kierros, sisemmän nivelen vika kolme kertaa per pyörän kierros.
Empäs mennyt nukkumaan. :P

Eli pyörä ylös ja pyörittelemään, jos kuuluu klonk / naps / kniik tms. kiva saundi, vika on jommassakummassa.

Entäs se hammastangon "pykäläinen" käyttäytyminen, joka tuntuu rengas ilmassa vannetta kääntäessä hyvin samanlaiselta kuin ratissa kurviin kiihdyttäessä. (eikä siis pahemmin äännä, mutta tuntuu samalta kuin aataminomenassa, kun kulauttelee olutta tuopillisen, eli "glunk, glunk, glunk" :)
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
Vastaa Viestiin