NG 900 ratti vinossa/kysymys raidetangon säädöistä

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
eeroolli
"Tuplakaasari"
Viestit: 76
Liittynyt: Ma Maalis 29, 2004 23:02
Paikkakunta: Uusikaupunki

NG 900 ratti vinossa/kysymys raidetangon säädöistä

Viesti Kirjoittaja eeroolli »

NG900 vuosimallia -96
Eli tuli vaihdettua uudet etujouset, kun apukuskin puolelta oli jousi alapäästään katkennut. Vaihdon jälkeen ratti meni hieman vasemmalle vinoon ja kävin 4-pyöräsuuntauksessa, jonka jälkeen ratti perskule onkin nyt sitten vastaavasti oikealle vinossa :evil:

NEUVOA TARVITTAISIIN: Äkkiähän tuon itse oikaisisi jos joku voisi neuvoa exätli tarkalleen, mihin suuntaan pitäisi noita säätöpulttejä kiertää raidetangoissa, sekä apparin että kuskin puolelta.
Eli molempia renkaita pitäisi hieman kääntää säädöllä siis oikealle enemmän, niin ratti kääntyisi näin ollen hieman silloin vasemmalle kun molempia saman verran säätää.

A. Kuskin puolelta käännetäänkö säätöruuvia vasemmalle päin eli pyöräytetäänkö säätöruuviä auton etupäähän päin eli vastapäivään jotta rengas kääntyy hieman oikealle?
Vai toisinpäin?

B. Apukuskin eli hanttarin puolelta käännetäänkö säätöruuvia taas oikealle päin eli pyöräytetäänkö säätöruuviä auton etupäähän päin eli myötäpäivään jotta rengas kääntyy hieman oikealle? Vai toisinpäin?

Eli etukäteen kiitollisena tiedoista kiittäen :D
Saabismia jo vuodesta 1984
9-5 2,3 Turbo SE Aut. -98 (käyttökuljetin)
Kawasaki ZX10r Lime Green (kesäkuljetin)
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2224
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Re: NG 900 ratti vinossa/kysymys raidetangon säädöistä

Viesti Kirjoittaja Hook »

Jos ratti suorassa menee vasemmalle, niin pidennä vasempaa ja lyhennä oikeata.
Kierteen suunnan näkee välitangosta. kierteet joko
|/////[]\\\\\| jolloin "ylöspäin" kääntämällä pitenee tai
|\\\\\[]/////| jolloin lyhenee..

Useimmiten "ongelmat" johtuu hieman muuttuneesta apurungon asennosta tai terveemmistä puslista.
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7683
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: NG 900 ratti vinossa/kysymys raidetangon säädöistä

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Tai sitten käy suuntausliikkeessä valittamassa, ei sen kuuluisi jäädä vinoon.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
eeroolli
"Tuplakaasari"
Viestit: 76
Liittynyt: Ma Maalis 29, 2004 23:02
Paikkakunta: Uusikaupunki

Re: NG 900 ratti vinossa/kysymys raidetangon säädöistä

Viesti Kirjoittaja eeroolli »

Kiitokset vastauksista!
Eli alustaan vaihdettiin aiemmin vain uudet etujouset ja käytiin auto katsastamassa ja siellä ei väljyyksiä myöskään todettu tukivarsien puslissa tai ohjauslaitteissa.
No tuli soiteltua tuon 4-pyöräsäädön tehneeseen liikkeeseen ja pyysivät
tulemaan uudelleen...mutta vasta ensi viikolla ois aikoja )-:

Tuli kuitenkin äsken itse säädettyä molemmilta puolilta noita
SÄÄTÖRUUVEJA saman verran tarkalleen ja nyt olisi ratti exatly suorassa
ja auto tuntuu nyt kulkevan kuin kiskoilla ja SUORAAN. ennen em. puolsi hieman oikealle suorallakin tiellä.
A. Kuskin puolelta ruuvasin säätöruuvia myötäpäivään 1/4 kierroksen verran ja
B. Apparin puolelta samoin myötäpäivään 1/4 kierrosta.
Tulos: Molemmat renkaat kääntyivät ihan pikkiriikkisen oikealle päin ja ratti oikeni.
Lopputulos: Säädätä hienoilla kalliilla säätölaitteilla ja maksa siitä hyvästä 300 mummon markkaa ja saat ratin vinoon vaikkakin auraukset kohilleen.
Tai tee itse säätö maalaamalla merkit, mittaamalla ja lautapelillä ns. näppituntumalla niin saat kohilleen sen ratinkin suoruuden(-:
Saabismia jo vuodesta 1984
9-5 2,3 Turbo SE Aut. -98 (käyttökuljetin)
Kawasaki ZX10r Lime Green (kesäkuljetin)
Vastaa Viestiin