9-5 kannentiiviste vuodot
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 3011
- Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39
9-5 kannentiiviste vuodot
Moi,
Onko normaalia, että n.100tkm ajetussa aerossa kannen tiiviste vuotaa molemmista päistä? Vuoto oli laatikon päässä oli jopa sen verran reipasta että koko lootan yläpuoli näytti märältä. Auton omistaja (myyjä) ei ollut ns. automiehiä ja öljytikkukin oli lähes kuiva, johtuen varmaan tuosta vuodosta. Tästä päättelin että jos aerossa on min ja max merkkien väli n.4dl niinkuin omassa 2,3 9000:ssani, niin ainakin sen verran se oli räkinyt vajaan 20000km:n aikana, joka nillä oljyillä oli ajettu.
Omistajien kokemuksia kaipailisin. Autoliikkeiden vaihto-aerot on tietysti pellin alta kuin uusia..
Onko normaalia, että n.100tkm ajetussa aerossa kannen tiiviste vuotaa molemmista päistä? Vuoto oli laatikon päässä oli jopa sen verran reipasta että koko lootan yläpuoli näytti märältä. Auton omistaja (myyjä) ei ollut ns. automiehiä ja öljytikkukin oli lähes kuiva, johtuen varmaan tuosta vuodosta. Tästä päättelin että jos aerossa on min ja max merkkien väli n.4dl niinkuin omassa 2,3 9000:ssani, niin ainakin sen verran se oli räkinyt vajaan 20000km:n aikana, joka nillä oljyillä oli ajettu.
Omistajien kokemuksia kaipailisin. Autoliikkeiden vaihto-aerot on tietysti pellin alta kuin uusia..
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2715
- Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
- Paikkakunta: Espoo
Vika ei yleensä ole tiivisteessä itsessään vaan kannen kiinnityksessä. Vastaan on tullut useita tapauksia, joissa kannan pultit ovat olleet löysällä ja ovat ajon aikana löystyneet. Muistaakseni myös potkullu oli muutama pultti niin löysällä että niitä pystyi pyörittelemään sormilla.
Saabilla oli tietääkseni ainakin jossain vaiheessa ohje että kannen pulttien momentti piti tarkistaa normi huollon yhteydessä, johtuen juuri tästä löystymisongelmasta.
Ko. kone syö myös öljyä, ei kaikkilla mutta hyvin yleistä. Kampikammion tuuletusventtiili kannattaa päivittää uusimman ohjeen mukaiseksi auttaa hieman. STCS:n palstalla oli kysely 2.3 koneen öljynsyönnistä ja aika monella öljyn pinta laski max->min huoltoväliä lyhyemmällä matkalla.
Saabilla oli tietääkseni ainakin jossain vaiheessa ohje että kannen pulttien momentti piti tarkistaa normi huollon yhteydessä, johtuen juuri tästä löystymisongelmasta.
Ko. kone syö myös öljyä, ei kaikkilla mutta hyvin yleistä. Kampikammion tuuletusventtiili kannattaa päivittää uusimman ohjeen mukaiseksi auttaa hieman. STCS:n palstalla oli kysely 2.3 koneen öljynsyönnistä ja aika monella öljyn pinta laski max->min huoltoväliä lyhyemmällä matkalla.
#1730
500whp.net member
500whp.net member
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 3011
- Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39
Voi herranjestas, tähän suuntaanko "kehitys" kulkee?
18 vuotta (20:stä Saabeilla ajaneena alkaa jo hirvittää uskaltaako noita enää ostaakaan. Kyllähän sen ymmärtää että nykyautoissa on paljon sähkövikoja kun sähkölaitteitakin on monta kertaa enemmän, mutta ettei konetta saada tiiviiksi..
Ajoin 96GL vm.77:llä aikoinaan kilometrit 100000:sta 320 000:een enkä koko aikana tehnyt autoon muuta kuin normaalien kulutusosien vaihtoja. Konetila oli rutikuiva kaikista vuodoista. Jos jossain oli jotain niin se oli öljypohjan tiivisteessä. Öljyn kulutus oli olematonta.
99GL vm.83 oli vähintään yhtä luotettava lukemiin 340 000km! Auto näyttää vieläkin olevan liikenteessä, vaikka myin sen pois jo -95. Sen H-moottorissa oli jotain öljyn tihkuntaa havaittavissa, mutta ei sentään lisätä tarvinnut vaihtojen välillä. Siinä oli jo sentään alumiinikansi ja kone muistutti paljon nykyisiä.
Nykyinen 9000CS 2,3 -95 on tihkuttanut ihan vähän, kilometrejä takana tosin vasta 127000.
Täytynee ennen ostamista ihan etsiä jostain tuollainen +250 000km ajettu Aero Wagon ja käydä katsomassa mitä siitä on enää jäljellä:)
18 vuotta (20:stä Saabeilla ajaneena alkaa jo hirvittää uskaltaako noita enää ostaakaan. Kyllähän sen ymmärtää että nykyautoissa on paljon sähkövikoja kun sähkölaitteitakin on monta kertaa enemmän, mutta ettei konetta saada tiiviiksi..
Ajoin 96GL vm.77:llä aikoinaan kilometrit 100000:sta 320 000:een enkä koko aikana tehnyt autoon muuta kuin normaalien kulutusosien vaihtoja. Konetila oli rutikuiva kaikista vuodoista. Jos jossain oli jotain niin se oli öljypohjan tiivisteessä. Öljyn kulutus oli olematonta.
99GL vm.83 oli vähintään yhtä luotettava lukemiin 340 000km! Auto näyttää vieläkin olevan liikenteessä, vaikka myin sen pois jo -95. Sen H-moottorissa oli jotain öljyn tihkuntaa havaittavissa, mutta ei sentään lisätä tarvinnut vaihtojen välillä. Siinä oli jo sentään alumiinikansi ja kone muistutti paljon nykyisiä.
Nykyinen 9000CS 2,3 -95 on tihkuttanut ihan vähän, kilometrejä takana tosin vasta 127000.
Täytynee ennen ostamista ihan etsiä jostain tuollainen +250 000km ajettu Aero Wagon ja käydä katsomassa mitä siitä on enää jäljellä:)
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2715
- Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
- Paikkakunta: Espoo
Mä nyt oon toisaalta ollu todella tarkka on ton auton kanssa nyt kun kaikki saa vielä takuuseen.
Ei mulla sitä öljyä nyt niin paljoa tihkunut sieltä kannesta tai kuluttanut muutenkaan, että olisi tarvinnut 20tkm aikana lisätä. Suht ylärajalla oli vielä juuri ennen 70tkm huoltoa
Ei mulla sitä öljyä nyt niin paljoa tihkunut sieltä kannesta tai kuluttanut muutenkaan, että olisi tarvinnut 20tkm aikana lisätä. Suht ylärajalla oli vielä juuri ennen 70tkm huoltoa
Tomppa & Saabit myyty :( & Volvo V70 2.5T
Se STCS:n keskustelu mihin viittasin löytyy
http://forum.saabturboclub.com/phpbb1/v ... hp?t=46227
Jos tulos on
Ja 35% [ 16 ]
Nej 53% [ 24 ]
Rör aldrig "stickan" 11% [ 5 ]
Totalt antal röster : 45
niin varmaan jokainen huomaa että osa saappaista (tässä tapauksessa 9-5) safkaa öljylä enemmän tai vähemmän. Jos tutustut ko. kyselyyn tarkemmin niin sieltä löytyy ainakin kolme neljä tapausta jossa auton on syönyt öljyä ja se on loppunut kampikammiontuuletusvenan päivityksen jälkeen.
Täytyy myös muistaa että öljyn kulutus on jossain määrin verrannollinen myös ajotapaan. Jos piskaat niin myös öljyä hupenee enemmän tai vähemmän jos kone on siihen taipuvainen.
Noita vevhusvent. keskusteluita löytyy ko. saitilta enemmänkin, jos jollekkin nyt vielä jäi epäselväksi niided "vikatiheys".
Toinen asia on sitten tämä kannen kireys, siitäkin voi lukea ko. boardilta.
http://forum.saabturboclub.com/phpbb1/v ... hp?t=46227
Jos tulos on
Ja 35% [ 16 ]
Nej 53% [ 24 ]
Rör aldrig "stickan" 11% [ 5 ]
Totalt antal röster : 45
niin varmaan jokainen huomaa että osa saappaista (tässä tapauksessa 9-5) safkaa öljylä enemmän tai vähemmän. Jos tutustut ko. kyselyyn tarkemmin niin sieltä löytyy ainakin kolme neljä tapausta jossa auton on syönyt öljyä ja se on loppunut kampikammiontuuletusvenan päivityksen jälkeen.
Täytyy myös muistaa että öljyn kulutus on jossain määrin verrannollinen myös ajotapaan. Jos piskaat niin myös öljyä hupenee enemmän tai vähemmän jos kone on siihen taipuvainen.
Noita vevhusvent. keskusteluita löytyy ko. saitilta enemmänkin, jos jollekkin nyt vielä jäi epäselväksi niided "vikatiheys".
Toinen asia on sitten tämä kannen kireys, siitäkin voi lukea ko. boardilta.
#1730
500whp.net member
500whp.net member
Re: 9-5 kannentiiviste vuodot
Moottorin imusarjan alapuoli on öljyyntynyt kohtalaisen voimakkaasti ja se leviää jo apukuskin rengastilaan. Toki kuskin etukulmakin hikoilee hiukan. Katsastusmies laittoi korjauskehoituksen. Huohotin päivitys on tehty viime vuonna ja öljykello vaihdettu. Kampiakselin stefakin vaihdettiin muistaakseni kolmeen kertaan, kunnes laitettiin jollain tahnalla.
Olisko jotain muuta mahdollista paikkaa josta öljy voisi tulla kuin kannentiiviste?
Kannentiiviste on vaihdettu joskus alkuaikoina ja pultit tarkastettiin pari vuotta sitten.
Olisko jotain muuta mahdollista paikkaa josta öljy voisi tulla kuin kannentiiviste?
Kannentiiviste on vaihdettu joskus alkuaikoina ja pultit tarkastettiin pari vuotta sitten.
99 Gls -79 -> 900 i -88 -> ... -> 9-3 2,0t -01 -> 9-5 2,0T -03
Re: 9-5 kannentiiviste vuodot
Jos ketjunkiristin vuotaa, niin onko jokin tietty kohta mistä öljyä tulee ulos? Moottorin "hihnapää" on kuivan näköinen. Huohotusputket tuntuu kuivilta. Katsastusmies kun katsoi altapäin, niin silloin näkyä valumatippa öljyloukolta alaspäin lähtevän putken taitoksessa.
Takaiskuventtiili on vissiin se valkoinen mötikkä putkien välissä moottorin päällä. Noh, pitää jatkaa moottorin pesemistä ja yrittää huollossa paikallistamista.
Niin, onko helpompi vaihtaa ketjukiristimen tiiviste kuin kannentiiviste?
Takaiskuventtiili on vissiin se valkoinen mötikkä putkien välissä moottorin päällä. Noh, pitää jatkaa moottorin pesemistä ja yrittää huollossa paikallistamista.
Niin, onko helpompi vaihtaa ketjukiristimen tiiviste kuin kannentiiviste?
99 Gls -79 -> 900 i -88 -> ... -> 9-3 2,0t -01 -> 9-5 2,0T -03
Re: 9-5 kannentiiviste vuodot
Kannentiivisteen vaihdossa oletteko käyttäneet lisäksi jotain tasotiivistettä? Lisäksi askarruttaa se, missä järjestyksessä imusarjan tiivisteet pitää laittaa, kun niitä oli varsinainen tiiviste ja "lisätiiviste"?
viides menossa 99,2x900,9-5, 9-5Aero