Mikä vikana kytkimessä?
Mikä vikana kytkimessä?
Terve!
Autossani (Saab 900i16v -89, ajettu 222000) on viime pakkasilla ilmennyt seuraavanlaista vikaa:
Pakkasella, kun moottori on kylmä, voimakas kirskuna kuuluu jostain kohtaa kytkimestä. Kytkin kyllä toimii moitteettomasti ja irrottaa eikä luista (ainakaan havaittavasti). Kirskuna kuuluu kytkinpolkimen ollessa ylä-asennossa ja ääni häviää kun kytkimen painaa pohjaan. Kirskuna noudattelee vaihteiston pyörimisnopeutta ja kuuluu kaikilla vaihteilla, myös vapaalla ja koko moottorin kierrosalueella, vaikkakin tyhjäkäynnilla ääni ei aina kuulu, mutta painettaessa kaasua ääni alkaa. Ääni loppuu yhtäkkisesti vedätettäessä, yleensä 3 vaihteella noin 3000:n kierrokseen asti ja painettaessa kytkintä. Ääni loppuu tavalla: ikäänkuin "ottaa kiinni". Tämän jälkeen ääntä ei kuuilu yleensä ennen seuraavaa pysähdystä. Ääni on kova ja kiusallinen, vaikkakin ääni ei kuulu enää moottorin lämmetessä normaalille käyntilämmölle asti.
Siispä kyselisin, mikä tuon äänen voi aiheuttaa? Painelaakeriko se noin oireilee? Vai kytkinlevykö vain vaihtopisteessä? Olen täältä lueskellut, että saabin kytkinlevy kestää 350000, mutta tuolla autolla on tosin naiset ajaneet, ja yksi nainen opetellut ajamaankin opetusluvalla, joten sekin taitaa olla mahdollista.
Siis summa summarum: Mikä kytkimessä on rikki??
Autossani (Saab 900i16v -89, ajettu 222000) on viime pakkasilla ilmennyt seuraavanlaista vikaa:
Pakkasella, kun moottori on kylmä, voimakas kirskuna kuuluu jostain kohtaa kytkimestä. Kytkin kyllä toimii moitteettomasti ja irrottaa eikä luista (ainakaan havaittavasti). Kirskuna kuuluu kytkinpolkimen ollessa ylä-asennossa ja ääni häviää kun kytkimen painaa pohjaan. Kirskuna noudattelee vaihteiston pyörimisnopeutta ja kuuluu kaikilla vaihteilla, myös vapaalla ja koko moottorin kierrosalueella, vaikkakin tyhjäkäynnilla ääni ei aina kuulu, mutta painettaessa kaasua ääni alkaa. Ääni loppuu yhtäkkisesti vedätettäessä, yleensä 3 vaihteella noin 3000:n kierrokseen asti ja painettaessa kytkintä. Ääni loppuu tavalla: ikäänkuin "ottaa kiinni". Tämän jälkeen ääntä ei kuuilu yleensä ennen seuraavaa pysähdystä. Ääni on kova ja kiusallinen, vaikkakin ääni ei kuulu enää moottorin lämmetessä normaalille käyntilämmölle asti.
Siispä kyselisin, mikä tuon äänen voi aiheuttaa? Painelaakeriko se noin oireilee? Vai kytkinlevykö vain vaihtopisteessä? Olen täältä lueskellut, että saabin kytkinlevy kestää 350000, mutta tuolla autolla on tosin naiset ajaneet, ja yksi nainen opetellut ajamaankin opetusluvalla, joten sekin taitaa olla mahdollista.
Siis summa summarum: Mikä kytkimessä on rikki??
Re: Mikä vikana kytkimessä?
Itse kyselin neuvoja samanlaisiin oireisiin joku aika sitten. Syyksi epäiltiin Paine- tai silmälaakeria. Eiköhän sinullakin jomnpikumpi noista ole syynä. Itsellä sirinä kuulunut jo puolisen vuotta (10000) kilometriä koska en ole saanut aikaiseksi korjata.
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 98
- Liittynyt: Ma Loka 29, 2007 09:59
Re: Mikä vikana kytkimessä?
kytkimestä kun nyt puhe niin: alkanut omassa ottaa kytkin aika terävästi kiinni, jopa pari kertaa tumpannut valoissa
, ei siinä muuta kun oppi muistamaan sen, mut ei se ennen minusta noin nopeesti oo tarrannut, onkohan se lopun merkki, mut eikos sen pitäs ottaa pehmeemmin jos ois loppuun kulunut?

Re: Mikä vikana kytkimessä?
itella otti kytkinrempan jälkeen myös pari kertaa niin äkkinäisesti, mutta sitten ilmeisesti ilma poistui systeemista ja nyt on toiminnut normaalistitalvisaabisti kirjoitti:kytkimestä kun nyt puhe niin: alkanut omassa ottaa kytkin aika terävästi kiinni, jopa pari kertaa tumpannut valoissa, ei siinä muuta kun oppi muistamaan sen, mut ei se ennen minusta noin nopeesti oo tarrannut, onkohan se lopun merkki, mut eikos sen pitäs ottaa pehmeemmin jos ois loppuun kulunut?
Re: Mikä vikana kytkimessä?
Onko silmälaakerin vaihto iso homma, vai vaihtuuko helposti painelaakerin vaihdon yhteydessä?
Re: Mikä vikana kytkimessä?
No, ei nyt ihan sama asia. Silmälaakeri on vauhtipyörässä ja kytkinakseli tulee päästään sen sisään. Painelaakeri taas vastaa kytkimen paineasetelman kynsiin. Elikkä, jos haluat vaihtaa tuon silmälaakerin helposti, tee laajenevasta kiilapultista työkalu. Sillä saat silmälaakerin nätisti pois ottamatta vauhtipyörää irti. Toki jos autolla on jo rullailtu kohtuullinen kilometrimäärä ja vauhtipyörän takana oleva kampiakselin tiiviste on vielä vaihtamatta, kannattaa hoitaa sekin samalla rupeamalla. Vauhtipyörän ollessa irti on silmälaakerinkin vaihto suorastaan helppoa.
Silmälaakeriin pääset käsiksi irrottamalla kytkimen paineasetelmineen. Joudut joka tapauksessa irrottamaan koko kytkinpaketin ja työsylinterin painelaakerin vaihtoa varten.
Matti
Silmälaakeriin pääset käsiksi irrottamalla kytkimen paineasetelmineen. Joudut joka tapauksessa irrottamaan koko kytkinpaketin ja työsylinterin painelaakerin vaihtoa varten.
Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
# 1988 = Matti Vanhamäki
Re: Mikä vikana kytkimessä?
Minkälaista työkalua tarkoitat?G-mies kirjoitti: jos haluat vaihtaa tuon silmälaakerin helposti, tee laajenevasta kiilapultista työkalu. Sillä saat silmälaakerin nätisti pois ottamatta vauhtipyörää irti.
Matti
Re: Mikä vikana kytkimessä?
Kyseisestä värkistä on ollut aikaisemminkin juttua foorumilla... löytysiköhän jos laitat hakusanaksi silmälaakeri tms tuonne etsi-systeemiin.
Matti
Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
# 1988 = Matti Vanhamäki
Re: Mikä vikana kytkimessä?
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 39#p427639venakko kirjoitti:Minkälaista työkalua tarkoitat?
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: Mikä vikana kytkimessä?
Tuo seppo p:n kuvaileman kirskuvan äänen aiheuttaa mahdollisesti se kun tuo kytkintä painava työsylinteri ei pakkasella palauta painelaakeria tarpeeksi kauas paineasetelman jousilevystä ja silloin nuo jouset jäävät osittain hankaamaan painelaakeriin ja pyörittävät sitä "tyhjiltään". Mulla aikoinaan nopassa kuului tuo ääni joskus pakkasella ja viimein nuo paineasetelman jouset oli kuluttaneet koko painelaakerin ulkovaipan auki ja sen osat levisi kytkimen väliin ja silloinhan se oli pakko korjata.
Hommanhan voi helposti todeta irroittamalla sen mustan muovisuojan kytkimen päältä ja katsoa pyöriiko painelaakeri osittain kytkimen mukana kytkinpolkimen ollessa ylhäällä.
Tuo vauhtipyörässä oleva pieni laakerihan ei pyöri kytkimen ollessa kiinni (ylhäällä).
Hommanhan voi helposti todeta irroittamalla sen mustan muovisuojan kytkimen päältä ja katsoa pyöriiko painelaakeri osittain kytkimen mukana kytkinpolkimen ollessa ylhäällä.
Tuo vauhtipyörässä oleva pieni laakerihan ei pyöri kytkimen ollessa kiinni (ylhäällä).
Re: Mikä vikana kytkimessä?
nyt kaipailis apuja. kytkin reistaa ihan ihmeellisesti. auton käynnissä ollessa ei mitään ihmeelistä, mutta kun kytkimen painaa pohjaan, alkaa hirveä viserrys ja kirskunta. vaihteet ei tykkää mennä silmään, mutta sitten kun menee niin meteli on puolet kovempi.
ilmattu on tunti tolkulla, ettei voi olla siitä kiinni. vasta asensin uuden levyn, paineasetelman, painelaakerin, silmälaakerin ja työsylinterintiivisteet. 


saab harrastus tunnelin loppupäässä näkyy jo valo...
Re: Mikä vikana kytkimessä?
Samaa aihetta sivuten, itsellä ei meinaa mennä enää pykälät sisään kylmänä. Lämpimänä kytkin alkaa toimimaan kuitenkin melko normaalisti. Pääsylinterin vaihdolla aattelin lähteä liikkeelle ja kerätä sitä kautta motivaatiota loppujenkin kytkinromujen vaihtoon. Olarin Länäristä kyselin huumorimielessä pääsylinterin hintaa, niin vaihto-osana yllättävän "halpa" 93e Motonetin 89e verrattuna. Tosin vanhan osan kanssa pitää mennä tiskille ja tuohan nyt ei onnistukkaan niin helposti.
KTM SD
Re: Mikä vikana kytkimessä?
Sinun kannattanee ainakin kunnostaa myös työsylinteri samalla kertaa kun joudut kuitenkin ilmaamaan kytkimen pääsylinterin vaihdon jälkeen. Ei ole iso homma. Tein omaani juuri kytkinremontin ja vaihdoin kumpaankin sylinteriin tiivisteet ja ainakin vielä on hyvin toiminut. Samalla voi huuhdella putket kumimoskasta, jota ainakin omassa autossa oli paljon työsylinterissä ja nesteen seassa. Olen kyllä vaihtanut joskus pelkät pääsylinterin tiivisteet johonkin Saabiin ja rupesi se pelittämään silläkin keinolla. Oletko muuten varma, että vaihteiden huono kytkeytyminen johtuu vuotavista tiivisteistä eikä esim. väljäksi kuluneesta polkimesta?
Re: Mikä vikana kytkimessä?
Juu, on siellä polkimessakin varmaan muuten väljää, pitää sitäkin tutkailla ja tarvittaessa hitsata. Niin ja se työsylinteri on siritelly kohta kaks vuotta, että saattaa sielläkin olla jotain sanomistavenakko kirjoitti:Oletko muuten varma, että vaihteiden huono kytkeytyminen johtuu vuotavista tiivisteistä eikä esim. väljäksi kuluneesta polkimesta?

KTM SD
Re: Mikä vikana kytkimessä?
Minulla sirinät loppui kun laitoin koko paketin uusiksi. Saa nähdä alkaako uudelleen kun näyttää jäävän hankaamaan vieläkin asetelmaan tuo painelaakeri kun poljin on ylhäällä. Nyt on niin hyvä ajaa kun kytkin on kevyt, hiljainen ja irrottaa sopivasti.
Tämä ei liity välttämättä tähän eikä muuallekaan, mutta tuli muuten Motonetista sen mallinen asetelma (Luk), että oli hyvä laittaa lanka väliin ja tilaa oli varmaan sentti ylimääräistä kun laittoi hilut paikoilleen. Alunperin oli joku muu mihin oli paljon vaikeampi saada lanka väliin.
Tämä ei liity välttämättä tähän eikä muuallekaan, mutta tuli muuten Motonetista sen mallinen asetelma (Luk), että oli hyvä laittaa lanka väliin ja tilaa oli varmaan sentti ylimääräistä kun laittoi hilut paikoilleen. Alunperin oli joku muu mihin oli paljon vaikeampi saada lanka väliin.