onko eroa vanteiden kiinnityspulteissa 99 vs 900 (jatkuu)
onko eroa vanteiden kiinnityspulteissa 99 vs 900 (jatkuu)
tai onko eroa vanteiden kiinnityspulteissa uudempien ja vanhempien og900 välillä?
siis kysymys koskee 4x114,3 jaolla olevia ns. vanhan jaon napoja
onko eroa
- pulttien halkaisijassa
- kierteiden nousussa tms.
ongelma sellainen että kun ostin kassasaabistilta kromiset mutterit jotka kuulemma tolleet sopivat 80-luvun alkuvuosien og900:een, ja minullakin on vanhempi vehje, vuoden -85 T16 aero, mutta siihen ne mutterit ei pentele menneet paikoilleen (vaikka pulttipyssyllä yritin...)
mietin vaan että jos noita eteenpäin myy niin onko esim 99:ssä ollu eri kierteet, tai jos 900:ssa vaihtuu kierteen nousu tai pultin koko niin misä vuosimallista alkaen..?
siis kysymys koskee 4x114,3 jaolla olevia ns. vanhan jaon napoja
onko eroa
- pulttien halkaisijassa
- kierteiden nousussa tms.
ongelma sellainen että kun ostin kassasaabistilta kromiset mutterit jotka kuulemma tolleet sopivat 80-luvun alkuvuosien og900:een, ja minullakin on vanhempi vehje, vuoden -85 T16 aero, mutta siihen ne mutterit ei pentele menneet paikoilleen (vaikka pulttipyssyllä yritin...)
mietin vaan että jos noita eteenpäin myy niin onko esim 99:ssä ollu eri kierteet, tai jos 900:ssa vaihtuu kierteen nousu tai pultin koko niin misä vuosimallista alkaen..?
Re: onko eroa vanteiden kiinnityspulteissa 99 vs 900 (jatkuu)
no jos sulla ne kromiset mutterit ei oo alkuperäisiä, niin veikkaan, että kierre on väärä.
itse etsin lukkomuttereitä Aeroon ja varaosamyyjä/ystävä antoi mulle monta erä, mutta kokeilin ja yksikään ei sopinut, vaikka silmämääräisesti melkein meni...
satkussa (ja 99-ssä) pitäis olla sama kierre ja joku UNC vai jotain
itse etsin lukkomuttereitä Aeroon ja varaosamyyjä/ystävä antoi mulle monta erä, mutta kokeilin ja yksikään ei sopinut, vaikka silmämääräisesti melkein meni...
satkussa (ja 99-ssä) pitäis olla sama kierre ja joku UNC vai jotain
Re: onko eroa vanteiden kiinnityspulteissa 99 vs 900 (jatkuu)
no tämä on sikäli kiintoisa keissi että nää on kuulemma ollu kiinni jossain (oli -81 vai -83) ysisatasessa mutta mun -85 satkuun ei käy...
-
- "Hirsch"
- Viestit: 722
- Liittynyt: La Elo 30, 2003 17:49
- Paikkakunta: Muurola
Re: onko eroa vanteiden kiinnityspulteissa 99 vs 900 (jatkuu)
Taitaa olla kierre ½" UNF
Re: onko eroa vanteiden kiinnityspulteissa 99 vs 900 (jatkuu)
minulla on noita 70-80 luvun saabeja ollut omassa käytössä toistakymmentä eikä ikinä moista tullut vastaan joten eiköhän sulla ole yksinkertaisesti väärät mutterit.a9000 kirjoitti:no tämä on sikäli kiintoisa keissi että nää on kuulemma ollu kiinni jossain (oli -81 vai -83) ysisatasessa mutta mun -85 satkuun ei käy...
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Re: onko eroa vanteiden kiinnityspulteissa 99 vs 900 (jatkuu)
niin eli mulle on myyty väärät mutterit... sitä olen tässä arvellut ittekkin, vaikka ei sitä haluis uskoa kun kanssaharrastaja myy...lucaf kirjoitti:minulla on noita 70-80 luvun saabeja ollut omassa käytössä toistakymmentä eikä ikinä moista tullut vastaan joten eiköhän sulla ole yksinkertaisesti väärät mutterit.a9000 kirjoitti:no tämä on sikäli kiintoisa keissi että nää on kuulemma ollu kiinni jossain (oli -81 vai -83) ysisatasessa mutta mun -85 satkuun ei käy...
Re: onko eroa vanteiden kiinnityspulteissa 99 vs 900 (jatkuu)
Kaikki on samoja.Mulla oli kanssa kerran yksi satanen,jossa oli laitettu GB:n tykkivanteet kiinni pitkillä kromi muttereilla.Olivat vaan vääränlaiset ja kierteet tuhottu vetämällä väkisin kiinni.
Re: onko eroa vanteiden kiinnityspulteissa 99 vs 900 (jatkuu)
Vaikka numeroiden mukaan kierre oli sama niin hajontaa löytyi. Tänä päivänä kaikki mutterit ja pultit ovat jo voineet kulua yhteensopiviksi.
Ex-rengasasentaja
Ex-rengasasentaja
- Jyrki
Volvo V40 D1.9
ex-900 Aero -96
ex-900 turbo -81
ex-99 Turbo -80
#956
Volvo V40 D1.9
ex-900 Aero -96
ex-900 turbo -81
ex-99 Turbo -80
#956
Re: onko eroa vanteiden kiinnityspulteissa 99 vs 900 (jatkuu)
mielenkiintoinen tieto! mitäs rengasasentajana sanoisit siitä jos survaisen ne ostamani pultit paikalleen pulttipyssyllä... ottaako sitä enää millään auki ja mitenkäs kierteiden siinä kävis, olisko entiset? en kyl taida uskaltaa tuohon survontaan ryhtyä mutta kysytään nyt kuitenkin...Jyki kirjoitti:Vaikka numeroiden mukaan kierre oli sama niin hajontaa löytyi. Tänä päivänä kaikki mutterit ja pultit ovat jo voineet kulua yhteensopiviksi.
Ex-rengasasentaja

Re: onko eroa vanteiden kiinnityspulteissa 99 vs 900 (jatkuu)
Älä tee sitä.Seuraavaksi joudut irrottamaan levyt ja vaihtamaan pinnapultit.Kyllä ne kaikki saabin OMAT mutterit ovat olleet samalla kierteellä/nousulla.
Joissain tarvikemutterissa on sitten ollut hajontaa.
Joissain tarvikemutterissa on sitten ollut hajontaa.
Re: onko eroa vanteiden kiinnityspulteissa 99 vs 900 (jatkuu)
Tarpeetonta väkivaltaa ei kannata käyttää. Jos niitä muttereitasi olet saanut väkisin pulttipyssyllä kierrettyä paikalle ilman näkyviä vaurioita niin toleranssit vain taitavat olla liian tiukat, mutta siltinkään ei missään tapauksessa väkisin.
- Jyrki
Volvo V40 D1.9
ex-900 Aero -96
ex-900 turbo -81
ex-99 Turbo -80
#956
Volvo V40 D1.9
ex-900 Aero -96
ex-900 turbo -81
ex-99 Turbo -80
#956
Re: onko eroa vanteiden kiinnityspulteissa 99 vs 900 (jatkuu)
Ostinpas tänään läheisestä rengasliikkeestä uudet pultit satkuun
Mutta eipä onni suosi koskaan moottoripelien kanssa prkl
Saakeli viimeinen pultti vaihtamatta aloin pyörittää paikalleen niin samperi se meni pukkaamalla paikalleen, eli ei tarvinut pyöritellä, noh ei siinä mitää lähin takas liikkeeseen sanoin, että ei mene paikallee?
Myyjä ihmetteli, että miten kaikki muut meni mut toi kyseinen ei vaikka liikkeessä se meni kierretankoon? Noh pienen mietiskelyn jälkeen myyjä antoi toisen samanlaisen pultin ja lähdin kokeileen siinä toivossa, että se menee kivuttomasti? Mutta eihän se saakeli menny vaan sekin meni pukkaamalla paikalleen? Outoo tässä on se, että kun ottaa viereisen pultin irti ja kokeilee sitä tähän paikkaan mihin kyseiset pultit eivät mene, niin se meneekin siihin ihan normaalisti ja nämä kyseiset pultit jotka eivät menny tähän kyseiseen kierteeseen, menevät taas toiseen kierteeseen?!?!?! ETTÄ MITÄ IHMETTÄ MISSÄ VIKA?!


Myyjä ihmetteli, että miten kaikki muut meni mut toi kyseinen ei vaikka liikkeessä se meni kierretankoon? Noh pienen mietiskelyn jälkeen myyjä antoi toisen samanlaisen pultin ja lähdin kokeileen siinä toivossa, että se menee kivuttomasti? Mutta eihän se saakeli menny vaan sekin meni pukkaamalla paikalleen? Outoo tässä on se, että kun ottaa viereisen pultin irti ja kokeilee sitä tähän paikkaan mihin kyseiset pultit eivät mene, niin se meneekin siihin ihan normaalisti ja nämä kyseiset pultit jotka eivät menny tähän kyseiseen kierteeseen, menevät taas toiseen kierteeseen?!?!?! ETTÄ MITÄ IHMETTÄ MISSÄ VIKA?!
sämpylä
Re: onko eroa vanteiden kiinnityspulteissa 99 vs 900 (jatkuu)
vaikuttais siltä, että nuo jengat on melkoisen kulahtaneet niissä siun navoissa. Ne pultithan on mahdollista vaihtaa. Olisikohan jopa ihan liikenneturvallisuuden nimissä viisasta tarkastaa ne kierteet ja jopa vaihtaa pultit?beeba kirjoitti:Ostinpas tänään läheisestä rengasliikkeestä uudet pultit satkuunMutta eipä onni suosi koskaan moottoripelien kanssa prkl
Saakeli viimeinen pultti vaihtamatta aloin pyörittää paikalleen niin samperi se meni pukkaamalla paikalleen, eli ei tarvinut pyöritellä, noh ei siinä mitää lähin takas liikkeeseen sanoin, että ei mene paikallee?
Myyjä ihmetteli, että miten kaikki muut meni mut toi kyseinen ei vaikka liikkeessä se meni kierretankoon? Noh pienen mietiskelyn jälkeen myyjä antoi toisen samanlaisen pultin ja lähdin kokeileen siinä toivossa, että se menee kivuttomasti? Mutta eihän se saakeli menny vaan sekin meni pukkaamalla paikalleen? Outoo tässä on se, että kun ottaa viereisen pultin irti ja kokeilee sitä tähän paikkaan mihin kyseiset pultit eivät mene, niin se meneekin siihin ihan normaalisti ja nämä kyseiset pultit jotka eivät menny tähän kyseiseen kierteeseen, menevät taas toiseen kierteeseen?!?!?! ETTÄ MITÄ IHMETTÄ MISSÄ VIKA?!
ps. ne mutikat, joissa on reikä, ovat nimeltään muttereita.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01