kannen kanavien avartamisesta?
kannen kanavien avartamisesta?
noita ruotsinpoikien turbosaab virityksiä kun lueskelee, niin melkein jokaisessa on suoritettu jonkin asteista pako/imukanavien avarrusta. nyt kaipais tietoa että mitenkä paljon ja mistä kaikkialta noita kanavia pitäis viilailla? ja onko edellä mainitulla työllä suuri tehollinen muutos? moottorina on t16.
saab harrastus tunnelin loppupäässä näkyy jo valo...
Re: kannen kanavien avartamisesta?
Mikä kone? Paljon tehotavoite, vai haluatko vain harrastella? Jos joku aatamin aikainen B202, niin helpointa tai ainakin halvinta on vaihtaa kansi. Jos asymmetrinen B202 niin ei ainakaan kannata mitään. Haulla löytyy paljon tietoa ainakin kansi konversioista. Oikeaa tietoa porttauksesta ei taida ollenkaan, tai lähinnä se on suuntaa antavaa, tai vinkkiä siitä minne viedä laitettavaksi.S1mppa_ kirjoitti:noita ruotsinpoikien turbosaab virityksiä kun lueskelee, niin melkein jokaisessa on suoritettu jonkin asteista pako/imukanavien avarrusta. nyt kaipais tietoa että mitenkä paljon ja mistä kaikkialta noita kanavia pitäis viilailla? ja onko edellä mainitulla työllä suuri tehollinen muutos? moottorina on t16.
Teemu Malinen
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
Re: kannen kanavien avartamisesta?
Kaikkein helpointa on ostaa multa 2.1 kansi ja imusarja.
Turbolle öljy lähtökin valmiina.
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=19&t=65226
Turbolle öljy lähtökin valmiina.
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=19&t=65226
Saabiton saabisti
#1470
#1470
Re: kannen kanavien avartamisesta?
koneen mallista ei paljon hajua, mutta vuoden -84 t16. teho tavoite on "paljon" koneeseen olen kerennyt tehdä pakosarjan/putkiston uuden, sekä isompi turbo on jo pellin alla. suunnitelmissa on vain viilailla kone viimesimpään iskuunsa...
saab harrastus tunnelin loppupäässä näkyy jo valo...
Re: kannen kanavien avartamisesta?
Jos kansi on alkuperäinen -84 T16, niin siinä pitäisi olla symmetriset imukanavat, mutta asymmetriset imunokat. Nokkakeppi kannattaa ainakin vaihtaa uudempaan symmetriseen. Tuosta löytyy kuvat: http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... a&start=16
Eski
Eski
Viimeksi muokannut Eski, Ma Helmi 18, 2008 19:31. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: kannen kanavien avartamisesta?
Kannattaa muuten ostaa se alfamerin uusin nelitahtimoottorin virityskirja. Paljon hyödyllistä tietoa löytyy siitä myöskin kannen avartamisesta
Saab se miehen tiellä pitää, naisia unohtamatta.
Re: kannen kanavien avartamisesta?
Mikäs juttu tää on? Turbon öljynlähtöhän sijaitsee lohkon kyljessä, pääöljykanavassa, ei suinkaan kannessa.vuorpe kirjoitti:Kaikkein helpointa on ostaa multa 2.1 kansi ja imusarja.
Turbolle öljy lähtökin valmiina.
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=19&t=65226
Re: kannen kanavien avartamisesta?
Assymmetrisellä kannella kuulema saatu suht rajun porttauksen jälkeen 462hv @ 1.8bar vakioilla B202 kepeillä, tosin alakerta 2,4L .tema kirjoitti:
Mikä kone? Paljon tehotavoite, vai haluatko vain harrastella? Jos joku aatamin aikainen B202, niin helpointa tai ainakin halvinta on vaihtaa kansi. Jos asymmetrinen B202 niin ei ainakaan kannata mitään. Haulla löytyy paljon tietoa ainakin kansi konversioista. Oikeaa tietoa porttauksesta ei taida ollenkaan, tai lähinnä se on suuntaa antavaa, tai vinkkiä siitä minne viedä laitettavaksi.
Corvette C5
Re: kannen kanavien avartamisesta?
Ja porttaamattomanakin tiemmä 280/1bar.
Ja tuo -84 kansi on parempi kuin tämä uudempi.
Ja tuo -84 kansi on parempi kuin tämä uudempi.
Aki Peltola #1132
Re: kannen kanavien avartamisesta?
No niin pitihän poikien tulla vinoileen Ja T8:stakin saa 340hv onko se sitten järkevin lähtökohta on eri asia. 2,1 kannella "helposti" 350hv++ jne.
Jos nyt kuitenkin miettii mitä tekee niin oma mielipide menee jota kuinkin:
1. Vaihda nokat, bolt-on
2. Vaihda 2,1-kansi, bolto-on
3. Vaihda T5- tai T7-kansi, modausta
4. Vie joku (miel. vaihtoehto #3) edellisistä kansipajalle, maksaa mutta virtaa
5. Tee itse kohta neljä ja lopputulos on jotain maan ja taivaan väliltä
http://www.900aero.com/ sieltä Tech-->cylinderhead niin saat jotain käsitystä eri kansien virtaavuudesta.
Jos nyt kuitenkin miettii mitä tekee niin oma mielipide menee jota kuinkin:
1. Vaihda nokat, bolt-on
2. Vaihda 2,1-kansi, bolto-on
3. Vaihda T5- tai T7-kansi, modausta
4. Vie joku (miel. vaihtoehto #3) edellisistä kansipajalle, maksaa mutta virtaa
5. Tee itse kohta neljä ja lopputulos on jotain maan ja taivaan väliltä
http://www.900aero.com/ sieltä Tech-->cylinderhead niin saat jotain käsitystä eri kansien virtaavuudesta.
Teemu Malinen
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
Re: kannen kanavien avartamisesta?
No ite oon sitä mieltä että ei kannata kantta ihan ekana vaihtaa kun kerta pikkusen isommalla ahtimella ja kuulerilla ottaa 280heppaa nuinkin pienillä ahdoilla. 280 riittänee aika monelle?
Tuohon -84 mottiin vaihtaisin vain uudemmat nokat, nykyaikaisemman ahtimen ja keulalla joku kiina-IC. Koska sitten kun isomman kannen hyötyjä ulosmittaa niin menee jo ruiskukin vaihtoon eikä vaihdelaatikot kestä yhtään jne jne.
Tuohon -84 mottiin vaihtaisin vain uudemmat nokat, nykyaikaisemman ahtimen ja keulalla joku kiina-IC. Koska sitten kun isomman kannen hyötyjä ulosmittaa niin menee jo ruiskukin vaihtoon eikä vaihdelaatikot kestä yhtään jne jne.
Aki Peltola #1132
Re: kannen kanavien avartamisesta?
Eli tekee karvan alta neljä sataa parilitraisena?Japso kirjoitti: Assymmetrisellä kannella kuulema saatu suht rajun porttauksen jälkeen 462hv @ 1.8bar vakioilla B202 kepeillä, tosin alakerta 2,4L .
///M
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
Re: kannen kanavien avartamisesta?
joo ja yli yheksänsattaa vajaa viislitrasena. Kovia vehkeitä noi saapitSuppari kirjoitti:Eli tekee karvan alta neljä sataa parilitraisena?Japso kirjoitti: Assymmetrisellä kannella kuulema saatu suht rajun porttauksen jälkeen 462hv @ 1.8bar vakioilla B202 kepeillä, tosin alakerta 2,4L .
628hv/650Nm
Remonttiapua saabisteille!
Remonttiapua saabisteille!
Re: kannen kanavien avartamisesta?
Tosi pehmoilla kansi virtaa enemmän kuin kampuralta irtoaa - ahdetussa.
Teemu Malinen
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
Re: kannen kanavien avartamisesta?
löytääkös noita symmetrisiä nokkakeppejä jostain ihan uutena vai pitääkö turvautua käytettyyn? ja nuoko vaihtuu ihan heittämällä?Eski kirjoitti:Jos kansi on alkuperäinen -84 T16, niin siinä pitäisi olla symmetriset imukanavat, mutta asymmetriset imunokat. Nokkakeppi kannattaa ainakin vaihtaa uudempaan symmetriseen. Tuosta löytyy kuvat: http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... a&start=16
Eski
saab harrastus tunnelin loppupäässä näkyy jo valo...