Terve!
Taitaa kyllä olla ainakin jo vähäsen kirjoiteltu aihe täällä.
Eli lampunpesijät ja niiden toimimattomuus. Olen havainnoinut että etenkin pystykeulamalleissa ovat pesijät useimmiten rikki ja viistokeulaisissa tuntuvat kestävä vähän paremmin. Mistähän tämäkin johtuu? Vai onko kyse vaan siitä että yleensä viistokeulat ovat uudempia.
Mistä yleensä johtuu pesureiden toimimattomuus?
Ite tässä purin nuo kesäbiilin pesurit, kun kumpikaan ei toiminut ollenkaan (auto on 1986 viistokeula). Kun avasin kotelot niin mitään varsinaista vikaa en pesureissa huomannutkaan. Ja virtaa akusta syöttämällä toimivat hyvin, toista kokeilin jo ennen purkamista ja toimi ihan hyvin.
Mekanismit olivat ihan ok, kotelot olivat puhtaat. koteloja vaan ei ollu ihan helppo avata, ja tuntui että ne kolme isointa nippaa on tehty vaan kiusaksi. Ne kolme isointa siis menivät molemmista rikki, tuntuu että ne on kuin jotkut sinetit. Mutta kaikki pienemmät pysyivät ehjänä ja kotelot pysyy kiinni.
Puhdistin kumminkin kaikki paikat ja otin siis vanhatkin rasvat pois. Tämän jälkeen voitelin uudella rasvalla ja kasasin.
Mutta mitä rasvaa noihin kuuluu käyttää? Ite laitoin SKF:än laakerivaseliinia ja Maston:in aseöljyä. Laakerivaseliini oli vanhankaltaista läpinäkyvää ei se ei haissut pahalle. Aattelin että kun joissakin laakereissakin on muoviosia niin kestävät siellä.
Mutta kysymys on että kestävätkö ne muovirattaat? Siis etenkään kaikkia rasvoja. Ja tuleeko vaseliinistä liian jäykkää kovalla pakkaselle? (Täytyy kai vielä testata ite pakastimessa).
Ajattelin kyllä että pelkkä aseöljy olisi riittänyt noille muovirattaille ja sitte vaseliinia siihen metalliseen mekanismiin.
Kuinkahan yleistä on että auton johdoissa on jotain häikkää tai huonoa kontaktia ja että pesurit eivät sen takia toimi?
Entä miten se lämpösuoja oikein toimii? Molemmissa oli sellainen valkoinen nappi siellä, ajattelin että se se on. Mutta miten se toimii?
Aattelin että vois myös vähän tuunata kesäbiiliä. Aattelin että vois laittaa lampunpesijätkin toimimaan katkaisimen kautta jatkuvasti. Siis vaikka samalla kun tuulilasin pyyhkimissä on jatkuva käyttö päällä, eli sataa vettä.
Mutta mahtavatko lampunpyyhkimien moottorit kestää? Kuumeneeko liikaa? Taikka onhan niissä se suoja.
Seuraavaksi täytyy avata noi pystykeula käyttiksen pesimet, kun ei kummatkaan toimi. Saas nähdä mitä sieltä paljastuu, ainakin toisessa on vähän välystä vaihteistossa.
Vinkki: Jos lampunpesijät eivät toimi ottakaa niistä johdot (pistokkeet) irti etteivät turhaan kuoromita lasinpesijän viiksikytkintä, näin se kestää pidempään, eikä ala sauhuttelemaan.
Huomatkaa että vanhemmissa ja uudemmissa moottoriessa on myös erilaiset pistokkeet, mutta voihan ne pikaliittimilläkin kytkeä jos ei niin ole väliä pistokkeilla siis.
900 Lampunpesijät
900 Lampunpesijät
SAAB
-
- "Viggen"
- Viestit: 626
- Liittynyt: Ma Huhti 25, 2005 22:28
- Paikkakunta: Ulvila
Re: 900 Lampunpesijät
Muutama on tullut vuosien varrella roplattua, viimeksi muutama viikko sitten.
Scanian 2:s sarjan moottori on samanmallinen, mitä nyt 24 volttinen. Se iso muovinen ratas jossa on kolo hammastettua vipua varten, on paisunut ja ei pyöri siinä pellissä olevassa reijässä kunnolla. Se ja akselin jumiutuminen ovat mielestäni ne suurimmat viat noissa moottoreissa. Ehkä samalla syy ja seuraus?
Akselin poissaanti on joskus ollut työläs toimenpide, se rattaan sovittamiseen sellaiseksi että pyörii kivasti niin käy se että santapaperilla hio pellissä olevaa helanmallista reikää isommaksi, se on aika pienestä kiinni että toimii.
Akselin puhdistushionta hienolla santapaperilla ja kunnon rasvaus, sekä suojakupin (ehjän) asennus kasauksessa suojaa ettei jumitu pitkään aikaan.
Tietenkin jos metalliosissa on ruostetta, pitää poistaa kaikki ja voidella hyvin.
Vaseliinina laitoin synteettistä (kirkasta) ja irrotuksessa akselissa WD40.
Se prikka taitaa taipua kun tulee kuumaksi, yhteys katkeaa siihen asti kun on tarpeeksi viilennyt.
Parilla nippusiteellä kannattaa varmistaa kannen pysyminen kiinni.
Hyvä vinkki tuo johtojen irroitus.....................
Scanian 2:s sarjan moottori on samanmallinen, mitä nyt 24 volttinen. Se iso muovinen ratas jossa on kolo hammastettua vipua varten, on paisunut ja ei pyöri siinä pellissä olevassa reijässä kunnolla. Se ja akselin jumiutuminen ovat mielestäni ne suurimmat viat noissa moottoreissa. Ehkä samalla syy ja seuraus?

Akselin poissaanti on joskus ollut työläs toimenpide, se rattaan sovittamiseen sellaiseksi että pyörii kivasti niin käy se että santapaperilla hio pellissä olevaa helanmallista reikää isommaksi, se on aika pienestä kiinni että toimii.
Akselin puhdistushionta hienolla santapaperilla ja kunnon rasvaus, sekä suojakupin (ehjän) asennus kasauksessa suojaa ettei jumitu pitkään aikaan.
Tietenkin jos metalliosissa on ruostetta, pitää poistaa kaikki ja voidella hyvin.
Vaseliinina laitoin synteettistä (kirkasta) ja irrotuksessa akselissa WD40.
Se prikka taitaa taipua kun tulee kuumaksi, yhteys katkeaa siihen asti kun on tarpeeksi viilennyt.
Parilla nippusiteellä kannattaa varmistaa kannen pysyminen kiinni.
Hyvä vinkki tuo johtojen irroitus.....................

Reijo L #1181
Saab 9-5 Wagon ARC 2.0t AT Linear Sentronic MY03. 281tkm BioPower.
Saab 900 i 16v 2.1 5d -93 ABS. kuvat
Scania P82 ic MY84 Kova peli nosturilla ja vl-laitteella.
Saab 9-5 Wagon ARC 2.0t AT Linear Sentronic MY03. 281tkm BioPower.
Saab 900 i 16v 2.1 5d -93 ABS. kuvat
Scania P82 ic MY84 Kova peli nosturilla ja vl-laitteella.
Re: 900 Lampunpesijät
Vaihtoehto tuokin, 86-satkussa tuontyyppinen vaiva oli helposti korjattu laittamalla ratas sorviin kiinni ja pienentämällä ratasta siitä kohdasta mistä ahdisti.tUrpoEinari kirjoitti:rattaan sovittamiseen sellaiseksi että pyörii kivasti niin käy se että santapaperilla hio pellissä olevaa helanmallista reikää isommaksi, se on aika pienestä kiinni että toimii.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
-
- "Viggen"
- Viestit: 626
- Liittynyt: Ma Huhti 25, 2005 22:28
- Paikkakunta: Ulvila
Re: 900 Lampunpesijät
Vaihtoehto no:2 Dremelillä käy myös hyvin reijän suurentaminen.jus kirjoitti:Vaihtoehto tuokin, 86-satkussa tuontyyppinen vaiva oli helposti korjattu laittamalla ratas sorviin kiinni ja pienentämällä ratasta siitä kohdasta mistä ahdisti.tUrpoEinari kirjoitti:rattaan sovittamiseen sellaiseksi että pyörii kivasti niin käy se että santapaperilla hio pellissä olevaa helanmallista reikää isommaksi, se on aika pienestä kiinni että toimii.
Sorvi on harvemmilla saatavilla.

Reijo L #1181
Saab 9-5 Wagon ARC 2.0t AT Linear Sentronic MY03. 281tkm BioPower.
Saab 900 i 16v 2.1 5d -93 ABS. kuvat
Scania P82 ic MY84 Kova peli nosturilla ja vl-laitteella.
Saab 9-5 Wagon ARC 2.0t AT Linear Sentronic MY03. 281tkm BioPower.
Saab 900 i 16v 2.1 5d -93 ABS. kuvat
Scania P82 ic MY84 Kova peli nosturilla ja vl-laitteella.