saab kolahdus?
saab kolahdus?
terve! ostin juuri saabin ja kolahtaa pahasti liikkeelle lähdössä sekä kick downilla, aivan kuin moottori olisi irti? siksi kysynkin nyt viisaammilta et onko vika mahdollisesti laatikossa vai koneet kumityynyt? paljonko korjaus kenties maksaa? olen kuullu et usealla saabilla sama ongelma. auto 2.0l automaatti -90. laatikko toimi moitteettomasti ja vaihtaa nätisti ylös alas muuten. kiitos jo etukäteen vastanneille
Re: saab kolahdus?
Mulla rysäyttää oikein kunnolla automaatti, joka vaihteelle laitettaessa. Oletettavasti vika matolaatikon jousissa. Etsi-napin kun läydät voit sieltä etsiä hakusanoilla "matolaatikko/matolaatikon jouset" pitäis tulla tietoa lisää.
Tällä hetkellä koko foorumin käytettävyys vain on 0-tasoa, eli Etsi-nappia en ainakaan löydä mistään.
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... kon+jouset tuolta pitisi jotain tietoa löytyä.
Tällä hetkellä koko foorumin käytettävyys vain on 0-tasoa, eli Etsi-nappia en ainakaan löydä mistään.
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... kon+jouset tuolta pitisi jotain tietoa löytyä.
Re: saab kolahdus?
juu, kiitoksia. vika selvisi paljon näillä tiedoilla paljohan maksaa jouset tekee juuri liikkeelle lähdössä ja 3-4 välissä ton äänen?
Re: saab kolahdus?
PCS:ltä, Pro Car Service Jyväskylästä tilasin sellaisen setin missä oli laatikon jouset & keskipakosäätäjän O-renkaat sekä metallinen "männänrengas", hintaan olikohan muistaakseni 120€ postikuluineen.
Re: saab kolahdus?
http://www.townsendimports.com/
Nimimerkki "jus":in itselleni neuvoma osoite.
Tuolta löytyy automaattilaatikon korjausohjeet siltä osin mitä voi tehdä lootaa irroittamatta.
Mutta jos voimansiirto kolahtelee siitä huolimatta että automaattivaihteisto toimii muuten nätisti (mikä on suhteellinen käsite sekin), niin itse ainakin tarkistaisin että ovatko moottorin hydraulivaimenteiset tukikumit kunnossa?
Moottorin apukuskin puoleisilla "hydrauli"kumeilla, tyynyillä, kun on oma sallittu liikeratansa, ja jos, ja kun tyynyt ovat tulleet tiensä päähän niin moottorin liike rasituksen alla paukahtelee rautoihin jotka rajoittavat moottorin liikettä niin että motti ei sentään heitä kuperkeikkaa rasituksen alla, mutta kolahtelee juuri niihin rajoitinrautohin.
Nimimerkki "jus":in itselleni neuvoma osoite.
Tuolta löytyy automaattilaatikon korjausohjeet siltä osin mitä voi tehdä lootaa irroittamatta.
Mutta jos voimansiirto kolahtelee siitä huolimatta että automaattivaihteisto toimii muuten nätisti (mikä on suhteellinen käsite sekin), niin itse ainakin tarkistaisin että ovatko moottorin hydraulivaimenteiset tukikumit kunnossa?
Moottorin apukuskin puoleisilla "hydrauli"kumeilla, tyynyillä, kun on oma sallittu liikeratansa, ja jos, ja kun tyynyt ovat tulleet tiensä päähän niin moottorin liike rasituksen alla paukahtelee rautoihin jotka rajoittavat moottorin liikettä niin että motti ei sentään heitä kuperkeikkaa rasituksen alla, mutta kolahtelee juuri niihin rajoitinrautohin.
Re: saab kolahdus?
pitää tutkia, jouset kumminkin laitan uudet kun ei ole sen kalliimmat ja sit miettiä tukityynyjä jos viellä kolisee. niitähän mie ensin epäilin, mut jos jousilla tulis kuntoon 

-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2909
- Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
- Paikkakunta: Helsinki
Re: saab kolahdus?
En nyt enää tarkkaan muista hintoja, mutta kun pari vuotta sitten tein laatikon täyskunnostuksen, matolaatikon korjausjouset olivat merkkitiskillä n. 40€ ja PCS:n kautta tilattuna laatikon täydellinen korjaussarja n. 300€. Se sisälsi mm. keskipakosäätäjän O-renkaat ja metallisen männänrenkaan.Minuteman kirjoitti:PCS:ltä, Pro Car Service Jyväskylästä tilasin sellaisen setin missä oli laatikon jouset & keskipakosäätäjän O-renkaat sekä metallinen "männänrengas", hintaan olikohan muistaakseni 120€ postikuluineen.
Jos puhtia riittää, suosittelen tuota täysremppaa.
Tuo: 40.32200
http://www.speedparts.se/shop/prod/res_ ... omat.shtml
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Re: saab kolahdus?
täytyypä huomenna soittaa jyväskylään, ilman muuta kaikki kerralla vaihtoon. onko miten vaikea homma enskertalaiselle vaihtaa ite? niin joutuuko laatikon irrottamaan pöydälle?
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2909
- Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
- Paikkakunta: Helsinki
Re: saab kolahdus?
Jos meinaat kaiken vaihtamisella täysremppaa, niin ei se ensikertalaiselle mahdotonta ole, mutta vaatii kyllä aikaa ja vaivaa. Hyvät työkalut, kuten paljon hylsyjä ja varsia sekä mittakelloja on hyvä olla käytettävissä.pulpahdus kirjoitti:täytyypä huomenna soittaa jyväskylään, ilman muuta kaikki kerralla vaihtoon. onko miten vaikea homma enskertalaiselle vaihtaa ite?
Itse laatikon irrotus autosta ensimmäisellä kerralla vie helposti pari iltaa. Suurin osa ajasta menee apurungon jumittuneiden pulttien avaamisessa.
Mulla on kyllä PDF tiedostoina muutama sata sivua korjaamokäsikirjaa Saabin ZF4HP-18 kunnostuksesta, jos tarvista on.
Mutta jos olet vain matolaatikkoa ja keskipakosäätäjän renkaita remppaamassa, ne saa tehtyä laatikko kiinni autossa.
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Re: saab kolahdus?
soitin jyväskylään 40e osat ei paha olleskaan, juu kaikki matsku ja tieto tervetullutta. ei muuta ku sähköpostiin kaikki mitä minun tulee tietää saabista, kiitos kaikille!! 

Re: saab kolahdus?
Kysyjä arveli moottorin olevan irti. Ei mitenkään mahdotonta, kun kerta vaihtaa ylös ja alas nätisti. Ennen kuin aletaan aukomaan sitä matolaatikkoa ja tilaamana kalliita (?) osia, niin ehkä on kuitenkin tarpeellista tarkistaa nuo moottorin kiinnitykset.
Moottori on yläpäästään kiinni yhdellä momenttituella, missä on 2 puslaa. Tarkista nuo halkeamien varalta. Vaihtoa varten forumilta löytynee työkalua lainaan.
Moottori lepää kahden hydraulisen kumin päällä. Toinen on moottorin etureunassa pelkääjän puoleisen apurungon päällä. Toinen moottorin takapuolella hieman keskmmällä. Tarkista hydraulistin kumien kunto sekä se, että pultit todella ovat kiinni.
Vaihdelaation päästä moottori-laatikko-yhdistelmä "roikkuu" kumipuslassa.
Moottori on yläpäästään kiinni yhdellä momenttituella, missä on 2 puslaa. Tarkista nuo halkeamien varalta. Vaihtoa varten forumilta löytynee työkalua lainaan.
Moottori lepää kahden hydraulisen kumin päällä. Toinen on moottorin etureunassa pelkääjän puoleisen apurungon päällä. Toinen moottorin takapuolella hieman keskmmällä. Tarkista hydraulistin kumien kunto sekä se, että pultit todella ovat kiinni.
Vaihdelaation päästä moottori-laatikko-yhdistelmä "roikkuu" kumipuslassa.
9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
-
- "Saabisti"
- Viestit: 5804
- Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
- Paikkakunta: Vantaa
Re: saab kolahdus?
Aika totaalisesti pitää tukien repsahtaa, jos moottori kolahtaa.
Netissä kun ei kuule kolahdusta ja ei voi päätellä mistä ääni tulee.
Yleisimpiä kolahtelijoita ovat;
irronnut pissapojan säiliö
irronnut lamppukotelo
irronnut akku
irronnut mittaritaulun lasi
vapasti rullaava kaljapullo lattialla
Kaverilla kolahti betonipaino takakontissa, edellinen omistaja teki takapainoa siten.
Netissä kun ei kuule kolahdusta ja ei voi päätellä mistä ääni tulee.

Yleisimpiä kolahtelijoita ovat;
irronnut pissapojan säiliö
irronnut lamppukotelo
irronnut akku
irronnut mittaritaulun lasi
vapasti rullaava kaljapullo lattialla

Kaverilla kolahti betonipaino takakontissa, edellinen omistaja teki takapainoa siten.
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Re: saab kolahdus?
juu kiitos kaikille!! kyllä poijat tietää, jousethan siel oli poikki. vaihdetty nyt ja kaikki pelaa kuin unelma, tosin kahesti piti matolaatikko asentaa ku en huomioinu vaihde vivun asentoa. mut loppu tulos täydellinen vian pois saanti, kiitos kaikille auttaneille. ps. osat oli kokonaista 35e kotia kirjekuoressa tuotuna kiitos PCS.
Re: saab kolahdus?
Soittelin paikalliselle automaattilaatikoihin erikoistuneelle henkilölle, olisi aikaa parin viikon päästä jousten vaihtoon. Itse en uskalla hommaan ryhtyä.
Nyt ajattelin olisko Kaustisen lähistöllä ketään asian osaavaa saabistia joka voisi nuo jouset vaihtaa vaikkapa pullakahveilla? Taikka parin mäyräkoiran palkalla?
Nyt ajattelin olisko Kaustisen lähistöllä ketään asian osaavaa saabistia joka voisi nuo jouset vaihtaa vaikkapa pullakahveilla? Taikka parin mäyräkoiran palkalla?
Re: saab kolahdus?
Tänään viimein sain aikaiseksi vaihto-operaation, tällä hetkellä puolessa välissä hommaa, jouset vaihdettu ja olis kasausta vaille...
Toinen mäntä tuli nätisti ulos kun kallisti, toista joutu avittaa meisselillä mutta onneks oli sellaset kolot mistä pysty pyörittää ja niinpä se vain nätisti liuku kun on automaattiöljyssä uinut.
Taitaa tuo kasaus olla vaikein vaihe, onneks laitoin pultit ja mutterit paikoilleen mitkä pysty ettei tartte miettiä mikä tuli mihinkin
En tosiaan oo mikään autonkorjaaja, mutta toistaseks siis hyvin mennyt tämäkin operaatio foorumilta löytyneiden kuvien ja muiden ohjeiden avustuksella, "koulutusta" auton kopaamiseen lähinnä pissapojan ja syylärin nesteiden lisäämisen ja öljyn tarkistuksen verran. Yllättävän helppoa vaihtaa nuo jouset.
Toinen mäntä tuli nätisti ulos kun kallisti, toista joutu avittaa meisselillä mutta onneks oli sellaset kolot mistä pysty pyörittää ja niinpä se vain nätisti liuku kun on automaattiöljyssä uinut.
Taitaa tuo kasaus olla vaikein vaihe, onneks laitoin pultit ja mutterit paikoilleen mitkä pysty ettei tartte miettiä mikä tuli mihinkin

En tosiaan oo mikään autonkorjaaja, mutta toistaseks siis hyvin mennyt tämäkin operaatio foorumilta löytyneiden kuvien ja muiden ohjeiden avustuksella, "koulutusta" auton kopaamiseen lähinnä pissapojan ja syylärin nesteiden lisäämisen ja öljyn tarkistuksen verran. Yllättävän helppoa vaihtaa nuo jouset.