Pakosarjan pulttien pois saanti
Pakosarjan pulttien pois saanti
Kaikillahan on pakosarjaa irrottaessa kaikki pultit säilyneen ehjinä eikös vaan... No joo mutta tosiaan irroitin pakosarjan ja vain puolet meni poikki, mikäs olisi hyväkonsti saada ne pois. Mietin hitsaamista mutta toisaalta myös poraamista. Kokemuksia kaipaisin
Re: Pakosarjan pulttien pois saanti
Hitsaaminen on ok, jos pultissa vaan kantaa piisaa. Valitettavasti yleensä katkeavat kannen sisään.
Hyvä konsti on myös porata 3mm reikä, jonka vielä onnistuu poraamaan ihan vapaallakin kädellä pulttiin. Ei tarvitse olla edes syvä n. 4-5mm. Sitten sopivan kokoinen KUNNOLLINEN=kallis ( Kukko, Stahlwille tms. ) vastakierretappi, joka pureutuu yllättävän hyvin pulttiin. Luonnollisesti myös runsasaasti hyvää irrotusspreytä.
Jos vastakierretappi katkeaa pulttiin olet helisemässä. Siihen ei enää pora pysty.
Jollei ota irtoakseen sitten kansi porapenkkiin ja porataan pultti pois. Hyvällä tuurilla ei tarvitse edes tehdä kierrettä, mutta todennäköisesti jpudut laittamaan ns. helikoil kierteen.
Sitten vastaisuuden varalle korvaa alkuperäiset vaarnaruuvit happosella 8mm kierretangolla ja kuparilukitusmutterit vanhojen sijaan.
Hyvä konsti on myös porata 3mm reikä, jonka vielä onnistuu poraamaan ihan vapaallakin kädellä pulttiin. Ei tarvitse olla edes syvä n. 4-5mm. Sitten sopivan kokoinen KUNNOLLINEN=kallis ( Kukko, Stahlwille tms. ) vastakierretappi, joka pureutuu yllättävän hyvin pulttiin. Luonnollisesti myös runsasaasti hyvää irrotusspreytä.
Jos vastakierretappi katkeaa pulttiin olet helisemässä. Siihen ei enää pora pysty.
Jollei ota irtoakseen sitten kansi porapenkkiin ja porataan pultti pois. Hyvällä tuurilla ei tarvitse edes tehdä kierrettä, mutta todennäköisesti jpudut laittamaan ns. helikoil kierteen.
Sitten vastaisuuden varalle korvaa alkuperäiset vaarnaruuvit happosella 8mm kierretangolla ja kuparilukitusmutterit vanhojen sijaan.
9000 vm. 97 Jubilee x 2
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
Re: Pakosarjan pulttien pois saanti
Tämän allekirjoitanpevi kirjoitti:Sitten sopivan kokoinen KUNNOLLINEN=kallis ( Kukko, Stahlwille tms. ) vastakierretappi, joka pureutuu yllättävän hyvin pulttiin. Luonnollisesti myös runsasaasti hyvää irrotusspreytä.
Jos vastakierretappi katkeaa pulttiin olet helisemässä. Siihen ei enää pora pysty.

Huonoilla läpikarkaistuilla kiinanpojan vastakierretapeilla ei tee mitään muuta kuin saattaa itsensä ojasta kunnolla allikkoon.
Jos kantta ollaan irroittamassa plaanausta/työstöä varten niin koneistamoilla on konstinsa.
Re: Pakosarjan pulttien pois saanti
vastakierretappi ei ole se kaikkein paras vaihtoehto. Se kuitenkin kiertyessään saattaa alkaa suurentamaan sitä pulttia, ja sen myötä alkaa ahdistamaan kierre. Mulla on ollut reikään lyötäviä ns kiiloja, missä on joka särmässä kynsi, mikä pureutuu siihen reiän seinämään.
Mercedes CL500
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
-
- "Hirsch"
- Viestit: 786
- Liittynyt: La Huhti 23, 2005 07:52
- Paikkakunta: orivesi
Re: Pakosarjan pulttien pois saanti
pultin lämmittäminen ei ainakaan pahenna tilannetta + vasaraa ennen irroitusyritystä
Cabbe -88 projekti, 99 3d -77 projekti,
99 -71 ke, vaimokkeen
99 -70 projekti,
900 F -80 täydellinen raato
900 -83 3d Lux projekti, 900 S -90 3D käyttis
99 -71 ke, vaimokkeen

900 F -80 täydellinen raato

-
- "Saabisti"
- Viestit: 5804
- Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Pakosarjan pulttien pois saanti
Jamppa kirjoitti:vastakierretappi ei ole se kaikkein paras vaihtoehto. Se kuitenkin kiertyessään saattaa alkaa suurentamaan sitä pulttia, ja sen myötä alkaa ahdistamaan kierre. Mulla on ollut reikään lyötäviä ns kiiloja, missä on joka särmässä kynsi, mikä pureutuu siihen reiän seinämään.
Tällä menetelmällä olen irroittanut, useammankin, reikään katkenneen pinnapultin.
Sarjassa olevan Ohjurin ja terän avulla porataan reikä, katkenneeseen pinnapulttiin.
Tehtyyn reikään työnnetään ( voi joutua hieman naputtamaan ) tiukkasovitteinen särmäkiila, so. tappi, jossa on pitkittäiset urat.
Tämän kiilatapin päälle asennetaan tiukkasovitteinen mutteri, jossa on reikä ja urat edellisen tapin paksuuden mukaan ja kiintoavaimella kääntäen otetaan katkennut pala pois.
Tässä sarjassa on eri kokoisia ohjureita, teriä, kiilatappeja ja irroitusmuttereita.
Siis ohjuri, terä, kiilatappi ja irroitusmutteri muodostaa työparin.
Siis monen paksuista pulttia voi irroittaa.
TOIMII

Tämä on toiminut todella hienosti, eikä enää ole "vastakierretappeja" katkennut lisäharmiksi.
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Re: Pakosarjan pulttien pois saanti
taikka hitsaa pienimmällä certaniumin puikollla joka on tarkoitettu pultin ottamiseksi reiästä. hitsataan keskelle pienellä pyörityksellä niin kauan et ollaan ulkopuolella ja sit joku latta kiinni ja kierretään pultinjämä ulos. kuona jää kierteen ja hitsattavan aineen väliin eikä kiinnihitsaamista tapahdu raaka aineeseen, jos esim kyseessä olisi rauta.kuona rapsahtaa pois kierrettäessä
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, 2xfordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Re: Pakosarjan pulttien pois saanti
Itse olen ainakin saanut aina irti hitsaamalla, koska sekin lämmittää jo pinnapulttia.. Vaikka pinnapultti olisikin hieman sisällä niin migillä olen vain "jatkanut" pulttia pienillä hitseillä sen verran ulospäin että olen saanut mutterin hitsatuksi..
Tietysti homma voi olla huono, jos pinnapultti on katkennut aivan pohjasta, mutta eipä ole itselle tuommoista vielä tullut vastaan, vaan pinnapultti katkeaa juuri siitä kannen ja pakosarjan juuresta..
Tietysti homma voi olla huono, jos pinnapultti on katkennut aivan pohjasta, mutta eipä ole itselle tuommoista vielä tullut vastaan, vaan pinnapultti katkeaa juuri siitä kannen ja pakosarjan juuresta..
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
-
- "Saabisti"
- Viestit: 5804
- Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Pakosarjan pulttien pois saanti
Katkeamisia tapahtuu hyvin harvoin jos malttaa kiristää oikeaan momenttiin, joka on hyvin pieni. Käsipelillä menee helposti tuplaten. 
imusarja B202 ...18 Nm
imusarja B234 ...22 Nm
pakosarja...........25 Nm
pakoputki ahtimeen... 25 Nm
T3 ja TE05 ahdin pakosarjaan......40 Nm
T25 ja TD04 ahdin pakosarjaan....22 Nm
Tuossa on joitain.
Pieniä arvoja ovat, joten käsipelillä menee herkästi liian tiukalle,

imusarja B202 ...18 Nm
imusarja B234 ...22 Nm
pakosarja...........25 Nm
pakoputki ahtimeen... 25 Nm
T3 ja TE05 ahdin pakosarjaan......40 Nm
T25 ja TD04 ahdin pakosarjaan....22 Nm
Tuossa on joitain.
Pieniä arvoja ovat, joten käsipelillä menee herkästi liian tiukalle,
Viimeksi muokannut Firges9000, Ti Helmi 26, 2008 07:12. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Re: Pakosarjan pulttien pois saanti
Minun pulttini irroitettiin poraamalla dremelillä pulttiin ura talttapäämeisseliä varten ja sitten vaan meisselillä auki.
Ei tarvittu kuin muutama kpl dremelin erikoiskärkiä urien jyrsjintään.
Ei tarvittu kuin muutama kpl dremelin erikoiskärkiä urien jyrsjintään.