Kytkin levinnyt. Missä vika?
Kytkin levinnyt. Missä vika?
Mistä lähden vikaa etsimään kun kytkin on ylhäällä ja sitä painaa vähän niin kytkin pamahtaa jousen voimalla pohjaan. Kytkin nousee kun kädellä sitä nostaa niin vastaavasti puolen välin jälkeen jousi pamauttaa sen ylös. Itse ajattelin vaihtaa jos vain tietäisin että mitä vaihdan.
Nyt kokemuksen ääni voi kertoa että onko vika (Asetelmassa, Työsylinterissä vai Pää sylinterissä?)
Asetelmaa hieman epäilen sen takia että se on vaihdettu n. 10 tkm sitten.
Nyt kokemuksen ääni voi kertoa että onko vika (Asetelmassa, Työsylinterissä vai Pää sylinterissä?)
Asetelmaa hieman epäilen sen takia että se on vaihdettu n. 10 tkm sitten.
Re: Kytkin levinnyt. Missä vika?
Ilmaa systeemissä ? Jos ei niin jompikumpi sylinteri
Re: Kytkin levinnyt. Missä vika?
Mutta kummassa Pää- Vai Työsylinterissä?
Re: Kytkin levinnyt. Missä vika?
hukkuuko nestettä? jos hukkuu, voisi vika olla työsylkyssä. Jos nestettä ei huku, voisi vikaa olla pääsylkyssä. Tosin tuosta pääsylkystä on paljon helpompi vian etsintä aloittaa.
Mercedes CL500
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
-
- Matalapaineturbo
- Viestit: 153
- Liittynyt: Ti Tammi 31, 2006 20:25
- Paikkakunta: Pajulankylä, Mikkeli
Re: Kytkin levinnyt. Missä vika?
Ajattelisin että vika on työsylinterin ja pääsylinterin välisessä letkussa ,jos kytkin ei irrota jne,,,,ajatellen että kytkin on kunnolla ilmattu
Viimeksi muokannut raiveh, Ma Helmi 25, 2008 15:59. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Og 9-5
Og 9-3 cabbe
Ng 9-3
Og 9-3 cabbe
Ng 9-3
-
- "Saabisti"
- Viestit: 5804
- Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Kytkin levinnyt. Missä vika?
Ilmaa systeemi.
Ruutalla kytkimen puolelta jarrunestettä ja ilmat poistuu.
Ruutalla kytkimen puolelta jarrunestettä ja ilmat poistuu.
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Re: Kytkin levinnyt. Missä vika?
Osaako joku kertoa TARKASTI miten tämä pääsylinterin ilmaus tapahtuu?
Jos on linkki jonnekin sivulle missä tämä on selvitetty niin olisi erittäin hieno homma niin saadaan taas saapas ajoon.
Jos on linkki jonnekin sivulle missä tämä on selvitetty niin olisi erittäin hieno homma niin saadaan taas saapas ajoon.

Re: Kytkin levinnyt. Missä vika?
1. Osta apteekista mahdollisimman iso injektioruisku, itselläni on käytössä 200ml ruutta.
2. Osta ilmausta varten noin puoli metriä kumi/muoviletkua, mielellään läpinäkyvää jotta saat ilmat pois välistä ennen letkun laittamista ilmausnippaan
3. Ota jarrunsestesäiliöstä vähän kamaa pois, ei kuitenkaan kamalasti alle "max" merkin ja jätä korkki auki
4. Paina ilmat pois ruutasta ja letkusta jotka olet imenyt täyteen puhdasta jarrunestettä
5. Laita letku kytkimen ilmausnippaan ja avaa sitä kierroksen verran. Kannattaa laittaa 13mm lenkkiavain sinne nippaan ennen letkun paikalleenlaittoa että saat sitten väänneltyä sitä nippaa auki ja kiinni letkun ollessa paikallaan
6. Paina injektioruskulla nestettä avoinna olevasta ilmausnipasta sisään niin että ilmat tulevat ulos avoinna olevan nestesäiliön korkista. Tarkkaile nesteen pintaa ja jos meinaa tulla yli, ota taas nestettä pois.
7. Sulje ilmausnippa ja polkaise kytkintä varovasti pari kertaa
8. Palaa kohtaan 4 ja toista operaatio muutaman kerran
ps: Ilmausnippa on vaihdelaatikon päällä, mustan muovisen peitekannen alla. Löydät sen kun seuraat kytkimelle menevää letkua
2. Osta ilmausta varten noin puoli metriä kumi/muoviletkua, mielellään läpinäkyvää jotta saat ilmat pois välistä ennen letkun laittamista ilmausnippaan
3. Ota jarrunsestesäiliöstä vähän kamaa pois, ei kuitenkaan kamalasti alle "max" merkin ja jätä korkki auki
4. Paina ilmat pois ruutasta ja letkusta jotka olet imenyt täyteen puhdasta jarrunestettä
5. Laita letku kytkimen ilmausnippaan ja avaa sitä kierroksen verran. Kannattaa laittaa 13mm lenkkiavain sinne nippaan ennen letkun paikalleenlaittoa että saat sitten väänneltyä sitä nippaa auki ja kiinni letkun ollessa paikallaan
6. Paina injektioruskulla nestettä avoinna olevasta ilmausnipasta sisään niin että ilmat tulevat ulos avoinna olevan nestesäiliön korkista. Tarkkaile nesteen pintaa ja jos meinaa tulla yli, ota taas nestettä pois.
7. Sulje ilmausnippa ja polkaise kytkintä varovasti pari kertaa
8. Palaa kohtaan 4 ja toista operaatio muutaman kerran
ps: Ilmausnippa on vaihdelaatikon päällä, mustan muovisen peitekannen alla. Löydät sen kun seuraat kytkimelle menevää letkua
Re: Kytkin levinnyt. Missä vika?
Täytyy tänään kokeilla...Ilmoittelen loppu tuloksesta.
Re: Kytkin levinnyt. Missä vika?
Kyllä vika hyvin suurella todennäköisyydellä on pääsylinterissä. Jos on niin kannattaa mielestäni heti vaihtaa esim. Motonetin UUSI sylinteri koska nesteiden vaihtamattomuudesta johtuvat syöpymät usein pilaa uudet vaihtostefat hyvin lyhyessä ajassa!
Ja kun korjaukseen lähtee niin vaihtoon samalla pää/ työsylinterin väliputki joka kustantaa merkkiliikkeessä klubin jäsenelle n. 40e.
Tuossa edellä on tullut jo hyvät ilmausohjeet, mutta pistän tähän omani.
Venttilillä varustettu korkki jarru/kytkinnestesäiliöön.
Takaiskuventtiilillä varustettu "jarrujen" ilmaussäiliö.
Ns.vanhanajan jalkapumppu jolla pumpataan nestesäiliöön pieni paine- ilmausnippa auki, tämä toistetaan tarvittaessa niin kauan kun ilma järjestelmästä on poistunut.
Ilman esiintyminen kytkinjärjestelmässä kielii minusta jostain Viasta joten pelkällä ilmauksella ei pitkälle ajella. JA ON HYVÄ MUISTAA kun ilmaa järjestelmää rempan jälkeen että säiliössä on kokoajan riittävästi nestettä.
Tonnarit on tullut siihen ikään jotta niitä huolletaan omatoimisesti ja tästä syystä tai tietämättömyydestä juuri nämä nesteiden vaihdot jää, elikkä tehdään sitten kun kytkin tai jarrut on "Sökönä" aiheuttaen suuriakin korjausmenoja.
Nämä remontit pystyy välttämään kun omatoimisesti vaihtaa jarru ja kytkinnesteet esim. 3 v välein ja korostan vielä tuon kytkimen nesteenvaihdosta koska läheskään kaikki ei tiedä esimerkiksi tuon työsylinterin ilmausnipan sijaintia.
Ehkä jarrujärjestelmän nesteet vaidetaan mutta kytkimen nesteet jää vaihtamatta.
Myös jäähdytinnesteet kannattaa vaihtaa samalla niin säästyy moottorin vesitila ja erikoisesti alumiinikansi turhalta syöpymiseltä.
Tässä tätä nestepitoista asiaa
.
Ja kun korjaukseen lähtee niin vaihtoon samalla pää/ työsylinterin väliputki joka kustantaa merkkiliikkeessä klubin jäsenelle n. 40e.
Tuossa edellä on tullut jo hyvät ilmausohjeet, mutta pistän tähän omani.
Venttilillä varustettu korkki jarru/kytkinnestesäiliöön.
Takaiskuventtiilillä varustettu "jarrujen" ilmaussäiliö.
Ns.vanhanajan jalkapumppu jolla pumpataan nestesäiliöön pieni paine- ilmausnippa auki, tämä toistetaan tarvittaessa niin kauan kun ilma järjestelmästä on poistunut.
Ilman esiintyminen kytkinjärjestelmässä kielii minusta jostain Viasta joten pelkällä ilmauksella ei pitkälle ajella. JA ON HYVÄ MUISTAA kun ilmaa järjestelmää rempan jälkeen että säiliössä on kokoajan riittävästi nestettä.
Tonnarit on tullut siihen ikään jotta niitä huolletaan omatoimisesti ja tästä syystä tai tietämättömyydestä juuri nämä nesteiden vaihdot jää, elikkä tehdään sitten kun kytkin tai jarrut on "Sökönä" aiheuttaen suuriakin korjausmenoja.
Nämä remontit pystyy välttämään kun omatoimisesti vaihtaa jarru ja kytkinnesteet esim. 3 v välein ja korostan vielä tuon kytkimen nesteenvaihdosta koska läheskään kaikki ei tiedä esimerkiksi tuon työsylinterin ilmausnipan sijaintia.
Ehkä jarrujärjestelmän nesteet vaidetaan mutta kytkimen nesteet jää vaihtamatta.
Myös jäähdytinnesteet kannattaa vaihtaa samalla niin säästyy moottorin vesitila ja erikoisesti alumiinikansi turhalta syöpymiseltä.
Tässä tätä nestepitoista asiaa

46 vuotta ajoa vain Saabilla. Saab 9-5 Aero sedan- 00, Vector 2.3t wagon A5 -08 # 150.