Huolto-ohjelma/öljynvaihdot
Re: Huolto-ohjelma/öljynvaihdot
Se on kyllä mielenkiintoista niin kuin olen ennenkin maininnut noitten huoltojen kanssa. Mulle -03 mallissa sanottiin että 30th ja toinen liike että vuosi. Ota näistä selvää. Ainakin -07 on nyt selvästi mainittu että 30th tai vuosi tai % luku mikä nyt sitten ensin täyttyy. Olikohan se jossakin välissä että öljynkin vaihtoivat 0-30w:ä 0-40w. Se taisi olla -05 mallissa. Vaikka ei sillä mitään merkitystä ole normaaliin käyttöön.
-
- "Hirsch"
- Viestit: 893
- Liittynyt: To Touko 10, 2007 16:17
- Paikkakunta: Porvoo
Re: Huolto-ohjelma/öljynvaihdot
Maalaisjärjellä tuo asia. pikkuajoa, kylmällä koneella, pitkällä aika välillä tappaa öljyt. Lyhyessä ajassa paljon matka-ajoa lämpimällä koneella taas ei niin likaa öljyjä. Yleensä hyvä vaihtoväli 10-20tkm, meneehän se 30tkm:nkin optimi oloissa. ehkä just joku 15tkm on hyvä "varman päälle" vaihtoväli ja välikausittain. kevät / syksy niin ei ainakaan vahinkoa tule.
Re: Huolto-ohjelma/öljynvaihdot
Ei anna luonto periksi ajaa 30 tkm samoilla öljyillä. Vaihdatan öljyt n. 15 tonnin välein, mikä siis lähellä huoltojen puoltaväliä. Itse en ole hommaan ryhtynyt, sillä vaihdettuna saa koko hoidon merkkipajojen ulkopuolella melkein halvemmalla kuin mitä kaikki kamat + tilat yms. maksavat.
Kun öljynvaihtoasiaa kerran Saabin huollossa kysyin, niin totesivat että "kyllähän sitä autostaan kannattaa huolta pitää, ja öljyt useammin vaihdattaa". Joten ei jää paljon epäselvää.
Mutta kysymys: olen käyttänyt öljynvaihdon jälkeen auton piuhassa kiinni Saabilla, jossa ovat nollanneet (panneet sataan prosenttiin) öljyinfon. Onko siinä mitään järkeä? Eli jos näin ei tee, alkaako herjata huollosta kun mittari menee nollaan vaikka sisällä oikeasti kunnon öljyt?
Kun öljynvaihtoasiaa kerran Saabin huollossa kysyin, niin totesivat että "kyllähän sitä autostaan kannattaa huolta pitää, ja öljyt useammin vaihdattaa". Joten ei jää paljon epäselvää.
Mutta kysymys: olen käyttänyt öljynvaihdon jälkeen auton piuhassa kiinni Saabilla, jossa ovat nollanneet (panneet sataan prosenttiin) öljyinfon. Onko siinä mitään järkeä? Eli jos näin ei tee, alkaako herjata huollosta kun mittari menee nollaan vaikka sisällä oikeasti kunnon öljyt?
Re: Huolto-ohjelma/öljynvaihdot
Kun huoltoilmaisin herjaa, sen muistaakseni pystyy itse nollaamaan SID:n kautta. jotenkin sellainen kutina että jouduin sen tekemään kun viimeksi kävin öljyt vaihdattamassa (ns. välihuolto öljyt 15tkm välein)JiiEe kirjoitti: Mutta kysymys: olen käyttänyt öljynvaihdon jälkeen auton piuhassa kiinni Saabilla, jossa ovat nollanneet (panneet sataan prosenttiin) öljyinfon. Onko siinä mitään järkeä? Eli jos näin ei tee, alkaako herjata huollosta kun mittari menee nollaan vaikka sisällä oikeasti kunnon öljyt?
BMW 325i E90 MysticBlau, BMW 116i E81 Alpinweiss
Ex. Baijer 330dT E91, 325iA E90, 316ti E36;Ex. SAAB 95STW, 93 SportSedan MY05
#3261
Ex. Baijer 330dT E91, 325iA E90, 316ti E36;Ex. SAAB 95STW, 93 SportSedan MY05
#3261
Re: Huolto-ohjelma/öljynvaihdot
Onko Saab-huolto velottanut jotain tuosta pelkän öljyinfon nollaamisesta?Twarrior kirjoitti:Kun huoltoilmaisin herjaa, sen muistaakseni pystyy itse nollaamaan SID:n kautta. jotenkin sellainen kutina että jouduin sen tekemään kun viimeksi kävin öljyt vaihdattamassa (ns. välihuolto öljyt 15tkm välein)JiiEe kirjoitti: Mutta kysymys: olen käyttänyt öljynvaihdon jälkeen auton piuhassa kiinni Saabilla, jossa ovat nollanneet (panneet sataan prosenttiin) öljyinfon. Onko siinä mitään järkeä? Eli jos näin ei tee, alkaako herjata huollosta kun mittari menee nollaan vaikka sisällä oikeasti kunnon öljyt?
Huoltoilmaisimen saa todellakin itse nollattua, mutta jos sen tekee pelkän öljynvaihdon jälkeen, nolla se myös välihuoltojen (2 v välein tehtävä huolto) aikalaskurin, eikä siis osaa muistuttaa välihuollosta ajoissa.
Re: Huolto-ohjelma/öljynvaihdot
Totta, siitä on sitten huolehdittava itsetk60382 kirjoitti:Onko Saab-huolto velottanut jotain tuosta pelkän öljyinfon nollaamisesta?Twarrior kirjoitti:Kun huoltoilmaisin herjaa, sen muistaakseni pystyy itse nollaamaan SID:n kautta. jotenkin sellainen kutina että jouduin sen tekemään kun viimeksi kävin öljyt vaihdattamassa (ns. välihuolto öljyt 15tkm välein)JiiEe kirjoitti: Mutta kysymys: olen käyttänyt öljynvaihdon jälkeen auton piuhassa kiinni Saabilla, jossa ovat nollanneet (panneet sataan prosenttiin) öljyinfon. Onko siinä mitään järkeä? Eli jos näin ei tee, alkaako herjata huollosta kun mittari menee nollaan vaikka sisällä oikeasti kunnon öljyt?
Huoltoilmaisimen saa todellakin itse nollattua, mutta jos sen tekee pelkän öljynvaihdon jälkeen, nolla se myös välihuoltojen (2 v välein tehtävä huolto) aikalaskurin, eikä siis osaa muistuttaa välihuollosta ajoissa.
BMW 325i E90 MysticBlau, BMW 116i E81 Alpinweiss
Ex. Baijer 330dT E91, 325iA E90, 316ti E36;Ex. SAAB 95STW, 93 SportSedan MY05
#3261
Ex. Baijer 330dT E91, 325iA E90, 316ti E36;Ex. SAAB 95STW, 93 SportSedan MY05
#3261
Re: Huolto-ohjelma/öljynvaihdot
Viimeisessä huollossa jättivät nollaamatta (100%:iin) öljyinfon.
Lukema huoltoon mennessä oli muistaakseni jotain 30%. Huomasin vasta kotona, että lukema on edelleen 30%, mutta ajattelin ettei sillä ole mitään väliä, joten annoin asian olla.
Lukeman mentyä nollaan, paljon ennen kuin normaalisti olisi huollon tarvetta ollut, SID ilmoitti, että olisi huollon aika.
Joten kyllä öljyinfo pitää nollata öljynvaihdossa.
Lukema huoltoon mennessä oli muistaakseni jotain 30%. Huomasin vasta kotona, että lukema on edelleen 30%, mutta ajattelin ettei sillä ole mitään väliä, joten annoin asian olla.
Lukeman mentyä nollaan, paljon ennen kuin normaalisti olisi huollon tarvetta ollut, SID ilmoitti, että olisi huollon aika.
Joten kyllä öljyinfo pitää nollata öljynvaihdossa.
9-3 SS 1.9TiDS -06
Re: Huolto-ohjelma/öljynvaihdot
Mä olen tästä kyllä eri mieltä. Tai sitten puhutaan eri asiasta. Mielestäni kun tekee itse (/tai huollossa) ns. väliöljynvaihdon esim. 15tkm:n kohdalla niin öljylaskuria ei kannata nollata 100%:iin, vaan sitten kun tuo öljylaskuri on oikeasti nollissa viedään auto huoltoon. Itse ainakin olen tätä menetelmää menestyksekkäästi käyttänyt. Tosin itse olen vaihtanut öljyn, kun mittari näyttää 50% eli taisi olla 13tkm:n kohdalla viimeksi ja sitten varsinainen huolto tuli vastaan about 26tkm:n kohdilla. Juuri tuon aikalaskurin takia ei väliöljynvaihdossa kannata öljylaskuria nollata, vaikka se olisikin mahdollista.93Tids kirjoitti:Viimeisessä huollossa jättivät nollaamatta (100%:iin) öljyinfon.
Lukeman mentyä nollaan, paljon ennen kuin normaalisti olisi huollon tarvetta ollut, SID ilmoitti, että olisi huollon aika.
Joten kyllä öljyinfo pitää nollata öljynvaihdossa.
Tuo väliöljynvaihtohan tehdään vain siksi, että haluaa pitää oman auton moottori hyvässä kunnossa. Todennäköisesti sitä ei kuitenkaan tule kärsimään siitä, kun moottori ei kestäkään 400tkm vaan ainoastaan 300tkm tms. (Ihan vain heittona nuo kilometrit, pointtina lähinnä että auto on ehtinyt vaihtua ennen sitä)
Huollossa tuo öljyinfo tosin pitää ehdottomasti aina nollata ja se kannattaakin tarkistaa, kun on auton huollosta hakenut.
Re: Huolto-ohjelma/öljynvaihdot
Se vain, että jos väliöljynvaihdon teettää jossain muualla kuin merkkihuollossa, niin tuota äljyinfoa ei saa nollattua, vaikka haluaisikin.uusi93 kirjoitti: Huollossa tuo öljyinfo tosin pitää ehdottomasti aina nollata ja se kannattaakin tarkistaa, kun on auton huollosta hakenut.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Re: Huolto-ohjelma/öljynvaihdot
Edelleen sanon kuten yllä, että mielestäni sitä ei väliöljynvaihdossa kannatakaan nollata, että varsinainen huolto osuu oikeaan aikaan. Koska huoltoilmaisin ei määrää huoltoa pelkästään öljyn laadun mukaan, vaan myös ajalla on merkitystä (riippuen vuosimallista 1 tai 2 vuotta).tsaarela kirjoitti:Se vain, että jos väliöljynvaihdon teettää jossain muualla kuin merkkihuollossa, niin tuota äljyinfoa ei saa nollattua, vaikka haluaisikin.
Re: Huolto-ohjelma/öljynvaihdot
Öljyt olen vaihtanut merkkihuollon ulkopuolella ja nollannut ilmaisimen Saabilla. Ja siellä vissiin mitään ei tehdä ilmaseksi, joten 20€ on parin minuutin työ maksanut. Juuri tämän vuoksi kyselin huutaako ilmaisin huoltoa kun öljyt nollassa.
Ja ilmeisesti siis huutaa. Mulla ei onnistu tuo ajoitus päivien ja öljyn prosenttien kanssa huollon suhteen. Ja kun pelkkää öljyn ilmaisinta ei saa itse nollaan, on pakko jatkaa samaa menettelyä. Tylsää maksaa tällaisesta, joten jos on hyviä vinkkejä niin antakaa tulla....
Ja ilmeisesti siis huutaa. Mulla ei onnistu tuo ajoitus päivien ja öljyn prosenttien kanssa huollon suhteen. Ja kun pelkkää öljyn ilmaisinta ei saa itse nollaan, on pakko jatkaa samaa menettelyä. Tylsää maksaa tällaisesta, joten jos on hyviä vinkkejä niin antakaa tulla....
Re: Huolto-ohjelma/öljynvaihdot
En kyllä ala maksamaan 20 €:tä huoltoilmaisimen nollaamisesta. Taitaa olla järkevintä tehdä, kuten Saab-huollosta minulle neuvottiin, eli elää vain tuon huoltoilmaisimen mukaan.JiiEe kirjoitti:Öljyt olen vaihtanut merkkihuollon ulkopuolella ja nollannut ilmaisimen Saabilla. Ja siellä vissiin mitään ei tehdä ilmaseksi, joten 20€ on parin minuutin työ maksanut. Juuri tämän vuoksi kyselin huutaako ilmaisin huoltoa kun öljyt nollassa.
Ja ilmeisesti siis huutaa. Mulla ei onnistu tuo ajoitus päivien ja öljyn prosenttien kanssa huollon suhteen. Ja kun pelkkää öljyn ilmaisinta ei saa itse nollaan, on pakko jatkaa samaa menettelyä. Tylsää maksaa tällaisesta, joten jos on hyviä vinkkejä niin antakaa tulla....
Varsinkin, kun olen tasan samaa mieltä kuin joku aiemmin tässä viestiketjussa: tuskin pidän autoa niin kauan, että harvemmista (huolto-ohjelman mukaisista) öljynvaihdosta aiheutuvat ongelmat verrattuna tiheämpään öljynvaihtoväliin voisivat realisoitua (200-300tkm).
Re: Huolto-ohjelma/öljynvaihdot
omassa saabbaassani olen nollannut öljyn laatumittarin itse kun huollossa eivät sitä tehneet (ei merkkiliike) ja luonnollisesti "välihuollossa" noin 15k:n välein en sitä nollaa että tulee sitten kuin tulee se "oikea" huolto. niin ja käsittääkseni sitä ei pysty nollaamaan itse ennenkuin se jakari tulee sidiin ja päivät loppu tai öljy 0%.
SAAB 9-3 SC Vector 2.0TS Aut -07
SAAB 9-3X 2.0T XWD eLSD Aut -10
SAAB 9-3X 2.0T XWD eLSD Aut -10
Re: Huolto-ohjelma/öljynvaihdot
Alkuun tuli ihmeteltyä, josko tuosta SID:n huoltomuistuttimesta olisi jotakin konkreettista hyötyä - kun sitä ei sitten voinutkaan nollata kun haluaa, vaan ainoastaan silloin kun "jakarin" kuva tulee näkyviin, niin jätin sen täysin omaan arvoonsa.
Kun "jakari" ilmestyy, niin kuittaan sen heti pois - huollot teen huolto-ohjelman mukaan ja öljyt 15tkm:n välein Saabin ko. bensaturboon hyväksymällä Mobil 0W-40 LL öljyllä.
Koskaan ei ole vielä öljyn pinta mittatikussa laskenut yhtään vaihtovälillä.
Kun "jakari" ilmestyy, niin kuittaan sen heti pois - huollot teen huolto-ohjelman mukaan ja öljyt 15tkm:n välein Saabin ko. bensaturboon hyväksymällä Mobil 0W-40 LL öljyllä.
Koskaan ei ole vielä öljyn pinta mittatikussa laskenut yhtään vaihtovälillä.
Re: Huolto-ohjelma/öljynvaihdot
Väännätkö vielä rautalangasta yksinkertaiselle; eli jos jätän "välivaihdossa" öljynilmaisimen Saabilla nollaamatta, niin jakari ilmestyy kun öljyt menee nolliin? Tuossa vaiheessa saan siis itse nollattua koko ilmaisimen päivämäärineen ja öljyprosentteineen siten, ettei jakari ole taulussa joka kerta kun käynnistää tai edes silloin tällöin? Jos näin, niin mieten nollaaminen tapahtuu?Bob kirjoitti:Kun "jakari" ilmestyy, niin kuittaan sen heti pois
Jos homma toimii näin, en enää Saabilla tässä asiassa käy. Sitähän voi ottaa ilmaisimesta ennen itse tekemäänsä nollausta ylös montako päivää olisi huoltoon (ölyjen nollastahan ei tarvitse välittää) ja vie auton Saabille määräaikaishuoltoon tuon päivämäärän mukaan.