Tyhjäkäynti lämpimänä korkea
Tyhjäkäynti lämpimänä korkea
Kyseessä Saab 9000 2.0 i 16V vm. 90. Kansiremontti teetetty reilu vuosi (=20 000 km) sitten. Jossain vaiheessa vuotta tyhjäkäynti varsinkin lämpimänä nousi tavallista korkeammalle. En vaivautunut murehtimaan aiheesta ennen kuin nyt tuli katsastuksesta hylky: tyhjäkäynti liian korkea ettei pakokaasuja voi mitata. (Korkeilla kierroksilla mitatut päästöt oli oikein hyvät.)
Tähän mennessä katsastuksen jälkeen tehty:
-tyhjäkäyntimoottori puhdistettu
-lämpöanturi vaihdettu
-alipaineletkut tarkastettu
-ruiskuun liittyvien sähköosien liittimet hinkattu
-pyörijä vaihdettu (vanha virranjakajan kansi oikein hyvä)
-ilmanputsari vaihdettu
-ilmamassamittarin vilkaisu: langat puhtaat
-kaasuläpän asentoanturi naksahtaa heti kun vain kaasua hipaiseekaan
-tulpat ok
Lisäksi check engine valo vilkkuu todella usein. Ongelmana on ollut, että auto on vaatinut vuoden välein uuden lambda-anturin! Ehkäpä syynä tiheään vaihtotarpeeseen on ollut että pihinä olen ostanut motonetin ja bilteman tarvikelambdoja... Vai olisikohan niiden kulumisen taustalla jokin vika lamdban virtapiirissä?
Nyt kone käy kylmänä minuutin tai pari tasan 1000 rpm mutta sitten kierrokset nousevat 1250 - 1400 rpm välille. Tyhjäkäyntimoottorin sisääntuloletkun puristaminen ei vaikuta mitään.
Tyhjäkäyntimoottoria puhdistaessa kiinnitin huomion siihen, että alkuun luisti oli kokonaan kiinni, mutta pesun (=CRC & hammasharja) jälkeen luisti oli jäänyt noin 1 mm auki asentoon. Kuulostaako tällainen huolestuttavalta yhtään? JOS vehje toimii, niin kyllähän se kääntää itsensä sitten oikeaan asentoon...?
Mitähän pitäisi koittaa seuraavaksi? Check enginen vilkku/palo tietysti kertoo, että jokin on pielessä. Oletetaan paremman tiedon puutteessa, että kyseessä on taas hajoava lambda-anturi. Voiko se nostaa tyhjäkäyntiä näin paljon? Eikös korkea tyhjäkäynti kerro, että nimenomaan ennemminkin ilmaa kuin bensaa pääsee sylintereihin liikaa?
Ei raaskisi lähteä sijoittamaan vanhaan pommiin älyttömiä summia...
Tähän mennessä katsastuksen jälkeen tehty:
-tyhjäkäyntimoottori puhdistettu
-lämpöanturi vaihdettu
-alipaineletkut tarkastettu
-ruiskuun liittyvien sähköosien liittimet hinkattu
-pyörijä vaihdettu (vanha virranjakajan kansi oikein hyvä)
-ilmanputsari vaihdettu
-ilmamassamittarin vilkaisu: langat puhtaat
-kaasuläpän asentoanturi naksahtaa heti kun vain kaasua hipaiseekaan
-tulpat ok
Lisäksi check engine valo vilkkuu todella usein. Ongelmana on ollut, että auto on vaatinut vuoden välein uuden lambda-anturin! Ehkäpä syynä tiheään vaihtotarpeeseen on ollut että pihinä olen ostanut motonetin ja bilteman tarvikelambdoja... Vai olisikohan niiden kulumisen taustalla jokin vika lamdban virtapiirissä?
Nyt kone käy kylmänä minuutin tai pari tasan 1000 rpm mutta sitten kierrokset nousevat 1250 - 1400 rpm välille. Tyhjäkäyntimoottorin sisääntuloletkun puristaminen ei vaikuta mitään.
Tyhjäkäyntimoottoria puhdistaessa kiinnitin huomion siihen, että alkuun luisti oli kokonaan kiinni, mutta pesun (=CRC & hammasharja) jälkeen luisti oli jäänyt noin 1 mm auki asentoon. Kuulostaako tällainen huolestuttavalta yhtään? JOS vehje toimii, niin kyllähän se kääntää itsensä sitten oikeaan asentoon...?
Mitähän pitäisi koittaa seuraavaksi? Check enginen vilkku/palo tietysti kertoo, että jokin on pielessä. Oletetaan paremman tiedon puutteessa, että kyseessä on taas hajoava lambda-anturi. Voiko se nostaa tyhjäkäyntiä näin paljon? Eikös korkea tyhjäkäynti kerro, että nimenomaan ennemminkin ilmaa kuin bensaa pääsee sylintereihin liikaa?
Ei raaskisi lähteä sijoittamaan vanhaan pommiin älyttömiä summia...
Re: Tyhjäkäynti lämpimänä korkea
Moikka Saabistit!
Epäilen, että kaasuläpän perussäätö ei ole kohdallaan. Ensiksi puhdista kaasuläpän ympäristö esim kaasuttimenpuhdistusspayllä. Löysää kaasuläpän perussäätöruuvin lukitusmutteri ja löysää ruuvi siten, että kaasuläppä on kunnolla kiinni. Raota läppää kiertämällä ruuvia 1/3 kierrosta ja lukitse se.
Nyt ulkomuistista kirjoittaessani en ole varma, että onko autossasi erillinen joutokäynnin säätöruuvi (avainkoko 10 mm) eli se millä ohivirtauskanavaa säädellään. Mutta jos on, niin irroita joutokäyntisäätimen johto ja säädä joutokäynniksi moottorin ollessa lämmin (muistaakseni) 800 1/min. Tämän jälkeen kun kytket joutokäyntisäätimen johdon paikoilleen, pitäisi joutokäynnin pysyä tasolla 850 1/min.
Ari
Epäilen, että kaasuläpän perussäätö ei ole kohdallaan. Ensiksi puhdista kaasuläpän ympäristö esim kaasuttimenpuhdistusspayllä. Löysää kaasuläpän perussäätöruuvin lukitusmutteri ja löysää ruuvi siten, että kaasuläppä on kunnolla kiinni. Raota läppää kiertämällä ruuvia 1/3 kierrosta ja lukitse se.
Nyt ulkomuistista kirjoittaessani en ole varma, että onko autossasi erillinen joutokäynnin säätöruuvi (avainkoko 10 mm) eli se millä ohivirtauskanavaa säädellään. Mutta jos on, niin irroita joutokäyntisäätimen johto ja säädä joutokäynniksi moottorin ollessa lämmin (muistaakseni) 800 1/min. Tämän jälkeen kun kytket joutokäyntisäätimen johdon paikoilleen, pitäisi joutokäynnin pysyä tasolla 850 1/min.
Ari
Ari #831 - Pidättekö minua ihan hulluna vai idioottina ?
Tuo vaikuttais sellaselta että ajaisin Teboilille tekemään päästömittauksen/säädön.
Meillä ei CD:ssä vilkkunut CE, mutta saipa taas kopaaja tehdä työtä ja pyöritellä seosruuvia. Siihen asettui nätisti myöskin happi sallittuun rajaan vaikka pakoputki vuotaakin.
Itsehän eräästä -(z)-:sta säätelin seosta kerran kun pintakaasulla kaupan parkkipaikalla ajellessa oli ärsyttävää nykimistä, säädin laidasta laitaan ja kummassakin ääripäässä ollessa CE-valo syttyi, kun kierroksen pari ruuvasi niin sammui. Ruuvailin ja laskin kierrokset laidasta laitaan, siitä kun valo juuri ja juuri sammui, ja sitten ruuvasin puolet kokonaiskierrosmäärästä keskelle. Nykiminen kuitenkin säilyi, mutta sitten ennen katsastusta tuli Teboilille kurvattua ja siellä vähän säädettiin seosta muistaakseni laihemmalle ja yllättäen myöskin nykiminen lakkasi, vaikka itse olin lähes joka kohdankin kokeillut ruuvatessani.
Meillä ei CD:ssä vilkkunut CE, mutta saipa taas kopaaja tehdä työtä ja pyöritellä seosruuvia. Siihen asettui nätisti myöskin happi sallittuun rajaan vaikka pakoputki vuotaakin.
Itsehän eräästä -(z)-:sta säätelin seosta kerran kun pintakaasulla kaupan parkkipaikalla ajellessa oli ärsyttävää nykimistä, säädin laidasta laitaan ja kummassakin ääripäässä ollessa CE-valo syttyi, kun kierroksen pari ruuvasi niin sammui. Ruuvailin ja laskin kierrokset laidasta laitaan, siitä kun valo juuri ja juuri sammui, ja sitten ruuvasin puolet kokonaiskierrosmäärästä keskelle. Nykiminen kuitenkin säilyi, mutta sitten ennen katsastusta tuli Teboilille kurvattua ja siellä vähän säädettiin seosta muistaakseni laihemmalle ja yllättäen myöskin nykiminen lakkasi, vaikka itse olin lähes joka kohdankin kokeillut ruuvatessani.
Kiinnostaisi onko tota ruuvia -96 cs:ssä. Itellä vuosi sitten katsastuksessa oli just rajalla (1.040) ja kiinnostas saada vähän alemmas. Mikään CE ei ole koskaan palanut. Kuulin kyllä että avara putkisto laskee laihemmalle. Orkkis vanha lambda.liteFun kirjoitti:pyöritellä seosruuvia. Siihen asettui nätisti myöskin happi sallittuun rajaan
Vähän päivitystä.
Kaasuläpän akselilla ei tunnu mitään väljyyttä. Säädin myös sitä ruuvia niin että se ottaa juuri kiinni ja vielä 1/3 kierrosta lisää kiinni. Ei vaikutusta.
Itse aloin epäillä lambdan aiheuttavan nämä huolet. CE-valo nimittäin äityi viikonloppuna oikein pahaksi. Se vilkkuu / palaa aina tyhjäkäynnillä. Kyseessä siis tarvike-lambda. Kannattaisi varmaan hakea aito Bosch? (CE-vilkkuu 4 kertaa kuten aiemminkin kun lambda hajosi ja siitä päättelen että tälläkin kertaa kyseessä on juuri lambda)
Vaan mitä mieltä ootte, onko viallisen lambdan takia odotettavissa korkeaa tyhjäkäyntiä?
liteFun, tyhmä kysymys, mutta missähän tuo seosruuvi on jos se koneessani on? Kyseessä on siis 2,0 ltr 16V ruisku vuodelta 90. Itse olen ollut käsityksessä ettei tässä sellaista olisi, tai sitten olen vaan ihan kuutamolla, kuten yleensä...
Kaasuläpän akselilla ei tunnu mitään väljyyttä. Säädin myös sitä ruuvia niin että se ottaa juuri kiinni ja vielä 1/3 kierrosta lisää kiinni. Ei vaikutusta.
Itse aloin epäillä lambdan aiheuttavan nämä huolet. CE-valo nimittäin äityi viikonloppuna oikein pahaksi. Se vilkkuu / palaa aina tyhjäkäynnillä. Kyseessä siis tarvike-lambda. Kannattaisi varmaan hakea aito Bosch? (CE-vilkkuu 4 kertaa kuten aiemminkin kun lambda hajosi ja siitä päättelen että tälläkin kertaa kyseessä on juuri lambda)
Vaan mitä mieltä ootte, onko viallisen lambdan takia odotettavissa korkeaa tyhjäkäyntiä?
liteFun, tyhmä kysymys, mutta missähän tuo seosruuvi on jos se koneessani on? Kyseessä on siis 2,0 ltr 16V ruisku vuodelta 90. Itse olen ollut käsityksessä ettei tässä sellaista olisi, tai sitten olen vaan ihan kuutamolla, kuten yleensä...
Niin ainakin 89 mallin 2.0 16V:ssä se on siinä mustassa laatikossaosaabi kirjoitti:liteFun, tyhmä kysymys, mutta missähän tuo seosruuvi on jos se koneessani on? Kyseessä on siis 2,0 ltr 16V ruisku vuodelta 90. Itse olen ollut käsityksessä ettei tässä sellaista olisi, tai sitten olen vaan ihan kuutamolla, kuten yleensä...

Taidetaan puhua ilmanmassamittarissa olevasta "seosruuvista" joka tietääkseni vain vanhenmissa B202 moottoreissa.liteFun kirjoitti:Niin ainakin 89 mallin 2.0 16V:ssä se on siinä mustassa laatikossaosaabi kirjoitti:liteFun, tyhmä kysymys, mutta missähän tuo seosruuvi on jos se koneessani on? Kyseessä on siis 2,0 ltr 16V ruisku vuodelta 90. Itse olen ollut käsityksessä ettei tässä sellaista olisi, tai sitten olen vaan ihan kuutamolla, kuten yleensä...Tulpattu, ellei ole tarvinnut joskus säätää. Olikohan siinä virranjakajan vieressä ihan.
Asiantuntijat korjatkoon jos puhun pelkkää "pashaa"!?
46 vuotta ajoa vain Saabilla. Saab 9-5 Aero sedan- 00, Vector 2.3t wagon A5 -08 # 150.
Ns. seosruuvi löytyy vain katittomien (ja siten lambdattomien) mallien ilmamassamittareista.
Trionic-aikakaudella ei mitään ruuveja ole eikä massamittaria (T5:ssä, T7:ssa on mutta ei tietenkään ruuvia).
Trionic-aikakaudella ei mitään ruuveja ole eikä massamittaria (T5:ssä, T7:ssa on mutta ei tietenkään ruuvia).
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Niin kyseessä oli blaablaa +Kat, se on sitte ihan eri juttu.jcarlson kirjoitti:Ns. seosruuvi löytyy vain katittomien (ja siten lambdattomien) mallien ilmamassamittareista.
Meillä pidetään katit sisällä eikä päästetä pihalle eikä varsinkaan autoon (ellei kuljetuspoksissa kuskata jonnekki)

No nyt on vaihdettu lambda Boschin osaan. En voi kuin suositella Alppilan autohuollon palvelua asiassa. Hintakin lambdalle oli halpa: 115 e.
Lambdan vaihdon jälkeen tyhjäkäynti 950 rpm - 1100 rpm, eli kierroslukuun tällä vaihdolla oli iso vaikutus. Seuraavaksi mittaamaan ne päästöt...
Lambdan vaihdon jälkeen tyhjäkäynti 950 rpm - 1100 rpm, eli kierroslukuun tällä vaihdolla oli iso vaikutus. Seuraavaksi mittaamaan ne päästöt...
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
mites päästöjen kanssa kävi jos 1100rpm tyhjäkäynti? vai seilaako se 950-1100?
miulla samoja oireita og900 i16v vm91. n.1300rpm lämmin kone tyhjäkäynti.
miulla samoja oireita og900 i16v vm91. n.1300rpm lämmin kone tyhjäkäynti.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
-
- "Turbo"
Moikka,
Mistämä säädän tyhjäkäyntiä omassa tonnarissani. Kiertää nyt 1200 rpm kylmänä, 1500 rpm lämpimänä. Muuten toimii hienosti. Auto on vm 91 2.0iA
Koitin huoltokirjasta tsekata, ja haulla hakea mutta urpo mikä urpo. En tajuu ennenkuin näytetään tikulla...
.
ZF
Mistämä säädän tyhjäkäyntiä omassa tonnarissani. Kiertää nyt 1200 rpm kylmänä, 1500 rpm lämpimänä. Muuten toimii hienosti. Auto on vm 91 2.0iA
Koitin huoltokirjasta tsekata, ja haulla hakea mutta urpo mikä urpo. En tajuu ennenkuin näytetään tikulla...

ZF
Saab 9000 1995 turbo & Saab 9000 CC 1991
Ei sitä säädetä mistään, ruiskuboksi säätää tyhjäkäynnin tyhjäkäyntimoottorin avulla. Tosin säätö ei voi toimia jos esim. kaasuvaijeri on liian kireällä, kaasuläppä ei sulkeudu kiinni asti tai jos saa ylimääräistä ilmaa jostain letkuvuodosta tai kuluneesta läppäkotelosta johtuen.ZaappiFantti kirjoitti:Mistämä säädän tyhjäkäyntiä omassa tonnarissani. Kiertää nyt 1200 rpm kylmänä, 1500 rpm lämpimänä.
Kaasuläpän perussäätö: stoppariruuvi auki niin että läppä on kokonaan kiinni, ja siitä stoppariruuvia takaisinpäin kolmasosakierros. Tällöin kaasuläppään pitäisi jäädä 0,05 mm välys. Kaasuläpän asentokytkimen pitää olla säädetty sellaiseen asentoon, että kytkin sulkeutuu tyhjäkäyntiasennossa, ja aukeaa kun läppää avataan (kytkimestä kuuluu pieni naksahdus kun kokeilet moottori sammuksissa).
Jos tyhjäkäynti olisi kylmänä normaali mutta lämpimänä kova, ehdottaisin ruiskun lämpöanturin vaihtamista, mutta nyt kun vaivaa kylmänäkin, taitaa olla vika muualla.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
-
- "Turbo"
Nyt on kohillaan, eli kaasuläppää kinnemmäs
ZF
ZF
Saab 9000 1995 turbo & Saab 9000 CC 1991