Kiristin!

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
Premium Override
"Hölösuu"
Viestit: 2238
Liittynyt: Ma Helmi 11, 2008 16:19
Paikkakunta: Tre

Kiristin!

Viesti Kirjoittaja Premium Override »

Onko tossa urahihnan kiristimessä säätöä.. remmi pomppaa pois ku vähän polkasee.. rullat uudet ja toinen remmi tälle viikolle.. onko jousi niin väsynyt.. entä onko siinä iskunvaimenninta.. siis kiristimessä. Kiristimen rulla vähän väpättää ylös alas, muuten kyllä kulkee remmi hienosti.. On kai vaan vaidettava
#5284# 900 GL -84, 9000 CSE 2.3TA-93, 9000 CD 2.3TA -91(projekti) + Muutama tonttu ollut. Petri Oja 0405261005
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Kiristin!

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Kiristimessä kuuluu olla vaimenninöljyä, muuten on luvassa väpätystä, tärinää ja hihnan hyppimistä.
ysitonttu
"Turbo"
Viestit: 233
Liittynyt: Ma Joulu 26, 2005 15:37
Paikkakunta: Nastola/finland
Viesti:

Re: Kiristin!

Viesti Kirjoittaja ysitonttu »

Muuten mistähän työkalun kiristimelle saa jos joutuu urahihnan vaihtamaan.. :?:
Markku Helin
jäsen:2815
Nastola
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Kiristin!

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Alfamerin opas neuvoi tekemään "erikoistyökalun" olikohan 3mm lattaraudasta, johon 115mm etäisyyksille porattuihin reikiin on asennettu M8 pultit ja lukittu vastamutterein. Pulttien pituudet olivat muistaakseni 35- ja 45mm.

Kuitenkin itse jouduin käytännössä toteamaan että lattaraudan on syytä olla todella vahvempaa paksuudeltaan, tai sitten kolmen millimetrin vahvuudella jotakin muuta kuin rautakaupasta saatavaa meltoa "vannenauhaa".

Myöskin tuosta 115mm:stä tingin vahvemmasta materiaalista työkalua tehdessäni johonkin 120mm:iin, ei joudu vääntämään kiristintä ihan niin kireälle kasaan, ja silti hihnan vaihto onnistuu.

Tosin kiristin"pumppuja" on ilmeisesti ollut tai tehty erilaisia jäykkydeltään, itselleni vastaantulleissa toisissa jousi on ollut lähes epäinhimillisen kireä, toisissa taas ihan rennon oloinen.

Löysempikin toimii mainiosti kun vain pitää huolen siitä että "pumppu" on täytetty vaimenninöljyllä ja kumisuojus siinä kunnossa että öljyt eivät hetikättelyssä purskahtele pois kiristimestä.

Se öljyn määrä on sikäli tärkeä että kiristimessä on ihan oikea "iskunvaimennin" öljyineen, kanavineen ja venttiileineen ehkäisemässä juuri hihnan värinöitä, hyppimistä ja luistamista.
ysitonttu
"Turbo"
Viestit: 233
Liittynyt: Ma Joulu 26, 2005 15:37
Paikkakunta: Nastola/finland
Viesti:

Re: Kiristin!

Viesti Kirjoittaja ysitonttu »

käykö tuo viritys silloinkin kun on kyseessä mekaaninen kiristin
Markku Helin
jäsen:2815
Nastola
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kiristin!

Viesti Kirjoittaja jus »

ysitonttu kirjoitti:käykö tuo viritys silloinkin kun on kyseessä mekaaninen kiristin
Ei käy eikä tarvita, jos tarkoitat tällaista ruuvattavaa kiinteätä (jousittamatonta) kiristintä:
http://www.jus.liitin.net/saab/9000/alb ... yetu1.html
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Japso
"Hölösuu"
Viestit: 2081
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 22:15
Paikkakunta: Etelä-Savo

Re: Kiristin!

Viesti Kirjoittaja Japso »

Itse laiskuuttani en ole jaksanut turailla "erikoistyökalua", vaan olen kammennut pitkällä vääntövarrella kiristintä löysemmälle hihnan irroituksessa/paikalleen laitossa. Hyvin on toiminut ainakin tähän asti, eikä kiristin ole sylkenyt öljyjä pihalle, vaikka eräs asiantuntija niin väitti tapahtuvan :mrgreen:.
Foxbody turbo
Vastaa Viestiin