Kiristin!
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2238
- Liittynyt: Ma Helmi 11, 2008 16:19
- Paikkakunta: Tre
Kiristin!
Onko tossa urahihnan kiristimessä säätöä.. remmi pomppaa pois ku vähän polkasee.. rullat uudet ja toinen remmi tälle viikolle.. onko jousi niin väsynyt.. entä onko siinä iskunvaimenninta.. siis kiristimessä. Kiristimen rulla vähän väpättää ylös alas, muuten kyllä kulkee remmi hienosti.. On kai vaan vaidettava
#5284# 900 GL -84, 9000 CSE 2.3TA-93, 9000 CD 2.3TA -91(projekti) + Muutama tonttu ollut. Petri Oja 0405261005
Re: Kiristin!
Kiristimessä kuuluu olla vaimenninöljyä, muuten on luvassa väpätystä, tärinää ja hihnan hyppimistä.
-
- "Turbo"
- Viestit: 233
- Liittynyt: Ma Joulu 26, 2005 15:37
- Paikkakunta: Nastola/finland
- Viesti:
Re: Kiristin!
Muuten mistähän työkalun kiristimelle saa jos joutuu urahihnan vaihtamaan.. 

Markku Helin
jäsen:2815
Nastola
jäsen:2815
Nastola
Re: Kiristin!
Alfamerin opas neuvoi tekemään "erikoistyökalun" olikohan 3mm lattaraudasta, johon 115mm etäisyyksille porattuihin reikiin on asennettu M8 pultit ja lukittu vastamutterein. Pulttien pituudet olivat muistaakseni 35- ja 45mm.
Kuitenkin itse jouduin käytännössä toteamaan että lattaraudan on syytä olla todella vahvempaa paksuudeltaan, tai sitten kolmen millimetrin vahvuudella jotakin muuta kuin rautakaupasta saatavaa meltoa "vannenauhaa".
Myöskin tuosta 115mm:stä tingin vahvemmasta materiaalista työkalua tehdessäni johonkin 120mm:iin, ei joudu vääntämään kiristintä ihan niin kireälle kasaan, ja silti hihnan vaihto onnistuu.
Tosin kiristin"pumppuja" on ilmeisesti ollut tai tehty erilaisia jäykkydeltään, itselleni vastaantulleissa toisissa jousi on ollut lähes epäinhimillisen kireä, toisissa taas ihan rennon oloinen.
Löysempikin toimii mainiosti kun vain pitää huolen siitä että "pumppu" on täytetty vaimenninöljyllä ja kumisuojus siinä kunnossa että öljyt eivät hetikättelyssä purskahtele pois kiristimestä.
Se öljyn määrä on sikäli tärkeä että kiristimessä on ihan oikea "iskunvaimennin" öljyineen, kanavineen ja venttiileineen ehkäisemässä juuri hihnan värinöitä, hyppimistä ja luistamista.
Kuitenkin itse jouduin käytännössä toteamaan että lattaraudan on syytä olla todella vahvempaa paksuudeltaan, tai sitten kolmen millimetrin vahvuudella jotakin muuta kuin rautakaupasta saatavaa meltoa "vannenauhaa".
Myöskin tuosta 115mm:stä tingin vahvemmasta materiaalista työkalua tehdessäni johonkin 120mm:iin, ei joudu vääntämään kiristintä ihan niin kireälle kasaan, ja silti hihnan vaihto onnistuu.
Tosin kiristin"pumppuja" on ilmeisesti ollut tai tehty erilaisia jäykkydeltään, itselleni vastaantulleissa toisissa jousi on ollut lähes epäinhimillisen kireä, toisissa taas ihan rennon oloinen.
Löysempikin toimii mainiosti kun vain pitää huolen siitä että "pumppu" on täytetty vaimenninöljyllä ja kumisuojus siinä kunnossa että öljyt eivät hetikättelyssä purskahtele pois kiristimestä.
Se öljyn määrä on sikäli tärkeä että kiristimessä on ihan oikea "iskunvaimennin" öljyineen, kanavineen ja venttiileineen ehkäisemässä juuri hihnan värinöitä, hyppimistä ja luistamista.
-
- "Turbo"
- Viestit: 233
- Liittynyt: Ma Joulu 26, 2005 15:37
- Paikkakunta: Nastola/finland
- Viesti:
Re: Kiristin!
käykö tuo viritys silloinkin kun on kyseessä mekaaninen kiristin
Markku Helin
jäsen:2815
Nastola
jäsen:2815
Nastola
Re: Kiristin!
Ei käy eikä tarvita, jos tarkoitat tällaista ruuvattavaa kiinteätä (jousittamatonta) kiristintä:ysitonttu kirjoitti:käykö tuo viritys silloinkin kun on kyseessä mekaaninen kiristin
http://www.jus.liitin.net/saab/9000/alb ... yetu1.html
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: Kiristin!
Itse laiskuuttani en ole jaksanut turailla "erikoistyökalua", vaan olen kammennut pitkällä vääntövarrella kiristintä löysemmälle hihnan irroituksessa/paikalleen laitossa. Hyvin on toiminut ainakin tähän asti, eikä kiristin ole sylkenyt öljyjä pihalle, vaikka eräs asiantuntija niin väitti tapahtuvan
.

Foxbody turbo