Ohjaustehostimesta

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
9000LPT
"Hölösuu"
Viestit: 2075
Liittynyt: Ti Touko 20, 2003 17:16
Paikkakunta: Laukaa

Ohjaustehostimesta

Viesti Kirjoittaja 9000LPT »

Nykyisessä tonnarissa( 9000CS -96) on ohjaustehostimen kanssa ollut jo hetken aikaa pieniä murheita. Uudemmat (vähänajetut) ohjaustehostimet maksavat vielä n.300€, joten ajattelin jos jossakin kohtaa hieman tutkisi mitä ohjaustehostin on syönyt. Olisiko jollakin räjäytyskuvaa ohjaustehostimesta. Kaikissa tonnareissa on käsittääkseni samanlainen, joten vanhemmankin mallin räjäytyskuva kelpaisi.

Ohjauksen ongelmat:
-Naksahtaa käännettäessä (vain auto käydessä) yli puoli kierrosta.
-On mielestäni hieman raskas toiminen
-lämpimillä keleillä saattaa joskus myöhästyä eli ei lähde tehostamaan (hieman vaarallinen tottumattomalle, kuten naisväelle)

Öljyt on vaihdettu n. vuosi sitten (Saabin alkuperäiset) ja vaihdolla ei ollut vaikutusta. Kaikki nivelet ratista ja alustasta on tarkastettu (PCS ja itse) ja mitään löysää ei löydy.

Jos jollakin olisi tarkempaa tietoa pumpun tuottamista paineista ja ohjaustehostimen tehostuksen ohjaus systeemeistä. Ongelma viittaisi jotenkin tehostuksen ohjauspiireihin, koska ohjaus on hiljainen (Ei naksu) , kun tehostus on poissa pelistä.

Myös edulliset ohjaustehostimet kiinnostavat, mutta hieman hirvittää laittaa 180tkm ajettuun yli 300tkm ajetusta tonnarista tehostinta :roll: .
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
MarkusJ
"Turbo"
Viestit: 275
Liittynyt: To Elo 28, 2003 19:09
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja MarkusJ »

Puhutaan siis tehostetusta raidetangosta. Se on GM:ltä kotoisin oleva Saginaw. Tyyppivikana on ohjausakselin stefan kuluttama ura pesän seinään. Normaalit oireet ovat raskastoimisuus, ajoittainen tehostamattomuus varsinkin kylmillä öljyillä. Jossakin vaiheessa 80 -luvun lopulla muttui pesän materiaali alumiinista raudaksi, tämä auttoi jonkun verran.

Käytetyn hankkimista en suosittele, sekin on kuluva osa. Tehdaskunnostettu tanko saattaa toimiakin. Motonet on myynyt vuotavia / väljiä tankoja. Tuttava sai toimivan tangon vasta kolmanne kohdalle, Motonestissa oltiin kovin hämmästyneitä...
9000LPT
"Hölösuu"
Viestit: 2075
Liittynyt: Ti Touko 20, 2003 17:16
Paikkakunta: Laukaa

Mutta kun

Viesti Kirjoittaja 9000LPT »

MarkusJ kirjoitti:Puhutaan siis tehostetusta raidetangosta. Se on GM:ltä kotoisin oleva Saginaw. Tyyppivikana on ohjausakselin stefan kuluttama ura pesän seinään. Normaalit oireet ovat raskastoimisuus, ajoittainen tehostamattomuus varsinkin kylmillä öljyillä. Jossakin vaiheessa 80 -luvun lopulla muttui pesän materiaali alumiinista raudaksi, tämä auttoi jonkun verran.
Mutta kun..

Toimii juuri päin vastoin. Kylmillä öljyillä toimii kohtuullisesti ja lämpimillä huonommin. Auto on vuosimalli -96 ja ajettu n. 185tkm. Viimeiset 100tkm pääasiassa matkaajoa.

Tehostin naksahtaa tehostuksen alkaessa eli niin kuuin jotakin olisi jumissa ja aukeaa vasta, kun painetta on riittävästi (kääntö yli neljännes/puoli kierrosta).
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
PVI
"Turbo"
Viestit: 278
Liittynyt: Ti Elo 26, 2003 12:22
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja PVI »

Mullakin naksahti autoa käännettäessä raidetangosta tai jostain muualta. Naksahdus tapahtui yleensä hitaassa nopeudessa parkkipaikalla pyöritettäessä. Sain vinkin, että raidetangon sisemmät päät voivat olla kuluneet. Näin ainakin 900 korjanneet meinasivat

Hommasin Motonetista uudet ulommat ja sisemmät nivelet ja rupesin vaihtoon. Raidetanko piti ottaa pois, mutta se ei ollutkaan helppo homma. Onneksi oli apuna toinen käsipari, niin saatiin raidetanko pois ja uudet nivelet vaihdettua. Nyt ei enää naksahtele vaikka paikallaan pyörittelee, eli luultavasti sinullakin on nuo sisemmät nivelet kuluneet.

Tuohon tehostamattomuuteen en osaa sanoa mitään, mutta täytyy kotiin päästyäni katsoa koneelta, joskos löytyisi räjäytyskuvaa tehostimesta. Eikös sinulla ole EPC:tä omalla koneellasi?

Pasi

9000CDE 2,3t -95
99L turbo -78
9000LPT
"Hölösuu"
Viestit: 2075
Liittynyt: Ti Touko 20, 2003 17:16
Paikkakunta: Laukaa

Lisäyksiä

Viesti Kirjoittaja 9000LPT »

PVI kirjoitti:Mullakin naksahti autoa käännettäessä raidetangosta tai jostain muualta. Naksahdus tapahtui yleensä hitaassa nopeudessa parkkipaikalla pyöritettäessä. Sain vinkin, että raidetangon sisemmät päät voivat olla kuluneet. Näin ainakin 900 korjanneet meinasivat

Hommasin Motonetista uudet ulommat ja sisemmät nivelet ja rupesin vaihtoon. Raidetanko piti ottaa pois, mutta se ei ollutkaan helppo homma. Onneksi oli apuna toinen käsipari, niin saatiin raidetanko pois ja uudet nivelet vaihdettua. Nyt ei enää naksahtele vaikka paikallaan pyörittelee, eli luultavasti sinullakin on nuo sisemmät nivelet kuluneet.

Tuohon tehostamattomuuteen en osaa sanoa mitään, mutta täytyy kotiin päästyäni katsoa koneelta, joskos löytyisi räjäytyskuvaa tehostimesta. Eikös sinulla ole EPC:tä omalla koneellasi?

Pasi

9000CDE 2,3t -95
99L turbo -78
Naksahdus voi johtua myäs nivelistä, mutta ohjaus "laittaa vastaa", kunnes naksahduksen jälkeen ohjaus kevenee. Naksaus/paukaus kuuluu joka paikalla. Mutkatietä ajettaessa ohjauksessa on tietyssä kohtaa vastetta, jonka jälkeen on kevyempi, jolloin ajosta tulee helposti kulmikasta.

Kullä Se EPC löytyy, mutta ei siitä varsinaisesti selviä tehstuksen rakennetta.

Nyt minulla PDF dokumentti, josta selviää aika hyvin rakenne ja ilmeisesti minulla on ongelmia tehostusventtiilin kanssa (Kiitos Jus). Pitää vielä tutkia ja kuulustella, jos jotakin lisä tietoa löytyisi, ennen kuin raidetangon ottaa pois 8O .
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Voisiko vikaa olla ohjausakselin ristinivelessä?
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
9000LPT
"Hölösuu"
Viestit: 2075
Liittynyt: Ti Touko 20, 2003 17:16
Paikkakunta: Laukaa

Kaikki on mahdollista

Viesti Kirjoittaja 9000LPT »

jus kirjoitti:Voisiko vikaa olla ohjausakselin ristinivelessä?
Kaikki on mahdollista, mutta PCS tarkasti ja kiristi nivelet, joten en usko :roll: .
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Re: Mutta kun

Viesti Kirjoittaja Jussi »

9000LPT kirjoitti:Toimii juuri päin vastoin. Kylmillä öljyillä toimii kohtuullisesti ja lämpimillä huonommin. Auto on vuosimalli -96 ja ajettu n. 185tkm. Viimeiset 100tkm pääasiassa matkaajoa.
Elikkäs joku vuotaa. Itse lähtisin liikkeelle oletuksesta että paineraja vuotaa. Muut osat ovat aika epätodennäköisiä noilla kilometreillä, ellei öljyjen kanssa ole hölmöilty.

-96 mallin jälkeen muuten tonnareissa vaihtuu tehostimen neste. Eroja uuden ja vanhan nesteen välillä en tiedä, hyvin näyttävät sekoavan eikä kumpikaan neste turvota NBR:ää sanottavasti... olisiko vain siirrytty synteettiseen hiilivetyyn mineraaliöljystä.
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
9000LPT
"Hölösuu"
Viestit: 2075
Liittynyt: Ti Touko 20, 2003 17:16
Paikkakunta: Laukaa

Re: Mutta kun

Viesti Kirjoittaja 9000LPT »

Jussi kirjoitti: Elikkäs joku vuotaa. Itse lähtisin liikkeelle oletuksesta että paineraja vuotaa. Muut osat ovat aika epätodennäköisiä noilla kilometreillä, ellei öljyjen kanssa ole hölmöilty.


Missä tuo paineraja sijaitsee, ilmeisesti liittyy jotenkin ohjauspaine venttiiliin?

-96 mallin jälkeen muuten tonnareissa vaihtuu tehostimen neste. Eroja uuden ja vanhan nesteen välillä en tiedä, hyvin näyttävät sekoavan eikä kumpikaan neste turvota NBR:ää sanottavasti... olisiko vain siirrytty synteettiseen hiilivetyyn mineraaliöljystä.
Auto on alkuvuoden malleja ja muistelisin tarkistaneeni, että vanhemmat öljyt kuuluvat tehostimeen. Öljyt vaihdettu 130tkm (6vuotta vanhana) kohdalla kytkin remontin yhteydessä juuri tuon ongelman takia. Ongelma tuntuisi pahenevan koko ajan
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
Vastaa Viestiin