Käyntihäiriötä sun muuta kulkuongelmaa

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
nahkis
"Aero"
Viestit: 460
Liittynyt: Ma Helmi 09, 2004 20:21
Paikkakunta: Eura

Käyntihäiriötä sun muuta kulkuongelmaa

Viesti Kirjoittaja nahkis »

Auto on tollanen allekirjoituksessa oleva LH tonnari, potulla sun muulla+tcs, kone b234l.

Elikkä kylmänä käy huonosti ja tyhjäkäyntiä ei ole ollenkaan. Kun kone lämpiää jonkun verran niin rupeaa käynti tasottumaan ja tyhjäkäyntiäkin löytyy siinä tonnin paikkeilla. Check engine valo palaa välillä, välillä ei. Yleensä silloin kun käy huonosti kylmänä. Kierroksia ottaa kyllä kunnolla mutta kaasusta päästettäessa sen jälkeen meinaa sammua lämpimänäkin. Pieni kaasunpainallus ja taas käy tyhjäkäyntiä siinä tonnin paikkeilla.

Lämpimällä koneella ajossa kulkee ihan kohtuullisesti niinkauan kun kierrokset nousevat sinne jotain ~3500 sitten meno hyytyy. Puolella kaasulla toimii kohtuu hienosti mutta siitä enemmän ei.

TCS CTRL valo palaa kokoajan, mutta vaikuttaako se tuohon kylmänä käyntiin ja hyytymiseen isommilla kierroksilla? Auto ei ole limbhome tilassa kuitenkaan. Tällä hetkellä ei ole kuitenkaan mahdollisuutta päästä huoltoon lukemaan vikakoodeja.

Tulpat olivat aikas mustat, eli taitaa rikkaalla käydä.

Viimeksi katsastuksessa vuonna -06 lokakuussa päästöistä pompannut:
CO joutokäynti 0,65/0,50 yli 2000rpm 0,71/0,30
HC joutokäynti 187/100 yli 2000rpm 61/100, tuo sallittu siis tuossa jälkimmäisenä. Lambda arvo 1,01/0,97-1,03
Bosch lambda kiinni.

Tulpat, ilmansuodatin tuli tossa vaihdettua ja samalla puhdistettua IMM, joka ainakin _näytti_ ehjältä, joskin likainen oli. Ei vaikutusta. Plusjohtoakin on käytetty irti pariinkin otteeseen pidemmän aikaa.
900i -86 (KA), 900 Turbo -80 (MR), 96 GL Super -79 (MR), 99 LEA -73 (MR), 96 -73 (PR), 96 -65 (PR), 96 -63 (MR), Volvo S90 T8 -18 (KA)
#2819
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3133
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Re: Käyntihäiriötä sun muuta kulkuongelmaa

Viesti Kirjoittaja V-M »

Imu puolella vuoto.

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
nahkis
"Aero"
Viestit: 460
Liittynyt: Ma Helmi 09, 2004 20:21
Paikkakunta: Eura

Re: Käyntihäiriötä sun muuta kulkuongelmaa

Viesti Kirjoittaja nahkis »

V-M kirjoitti:Imu puolella vuoto.

V-M
Mistäs tota sitten lähdetään ettimään ja miten?
900i -86 (KA), 900 Turbo -80 (MR), 96 GL Super -79 (MR), 99 LEA -73 (MR), 96 -73 (PR), 96 -65 (PR), 96 -63 (MR), Volvo S90 T8 -18 (KA)
#2819
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3133
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Re: Käyntihäiriötä sun muuta kulkuongelmaa

Viesti Kirjoittaja V-M »

IMU:n ja kannen väliltä vuotoa etsimään joko suihkepullolla vettä tai startti pilottia vähän kerrallaan ja tarkkailemaan käynnin muutosta. Pensanpaineen mittauskin voisi olla hyvä tehdä.

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
nahkis
"Aero"
Viestit: 460
Liittynyt: Ma Helmi 09, 2004 20:21
Paikkakunta: Eura

Re: Käyntihäiriötä sun muuta kulkuongelmaa

Viesti Kirjoittaja nahkis »

V-M kirjoitti:IMU:n ja kannen väliltä vuotoa etsimään joko suihkepullolla vettä tai startti pilottia vähän kerrallaan ja tarkkailemaan käynnin muutosta. Pensanpaineen mittauskin voisi olla hyvä tehdä.

V-M
Koitin suihkia tuolla bräkleenillä sinne mitä siitä päältä pystyi kun kone kävi tyhjäkäyntiä, mutta en huomannut missään vaiheessa eroa. Tuossa on jokin mittari laitettu tuohon bensanpainesäätimeen, tyhjäkäynnillä 3,4bar ja kun anto jenkaa koneelle niin näytti 4.8bar.
900i -86 (KA), 900 Turbo -80 (MR), 96 GL Super -79 (MR), 99 LEA -73 (MR), 96 -73 (PR), 96 -65 (PR), 96 -63 (MR), Volvo S90 T8 -18 (KA)
#2819
Boiga
"Hirsch"
Viestit: 779
Liittynyt: La Elo 16, 2003 17:46
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Käyntihäiriötä sun muuta kulkuongelmaa

Viesti Kirjoittaja Boiga »

nakutusanturi vois olla yks vika kohde jolla saa jotain vikakuvauksia ehkä poistettua...
Mustasurma siirretty seuraavalle kuljettajalle, aero alla ;)
nahkis
"Aero"
Viestit: 460
Liittynyt: Ma Helmi 09, 2004 20:21
Paikkakunta: Eura

Re: Käyntihäiriötä sun muuta kulkuongelmaa

Viesti Kirjoittaja nahkis »

Boiga kirjoitti:nakutusanturi vois olla yks vika kohde jolla saa jotain vikakuvauksia ehkä poistettua...
Onko tuo nakutusanturi se siinä imusarjan alla oleva liitin. Otin sen päivällä testiksi irti niin ei ainakaan tyhjäkäyntiin vaikuttanut mitään.
900i -86 (KA), 900 Turbo -80 (MR), 96 GL Super -79 (MR), 99 LEA -73 (MR), 96 -73 (PR), 96 -65 (PR), 96 -63 (MR), Volvo S90 T8 -18 (KA)
#2819
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3133
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Re: Käyntihäiriötä sun muuta kulkuongelmaa

Viesti Kirjoittaja V-M »

nahkis kirjoitti: Koitin suihkia tuolla bräkleenillä sinne mitä siitä päältä pystyi kun kone kävi tyhjäkäyntiä, mutta en huomannut missään vaiheessa eroa. Tuossa on jokin mittari laitettu tuohon bensanpainesäätimeen, tyhjäkäynnillä 3,4bar ja kun anto jenkaa koneelle niin näytti 4.8bar.
Kovat on paineet... max normi pumpulle on tuo 4.5bar ja siinäkin kohtaa on tuotto jo puonnut rajusti. onko normi 1:1 säädin vai "kertova"

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
nahkis
"Aero"
Viestit: 460
Liittynyt: Ma Helmi 09, 2004 20:21
Paikkakunta: Eura

Re: Käyntihäiriötä sun muuta kulkuongelmaa

Viesti Kirjoittaja nahkis »

V-M kirjoitti:
nahkis kirjoitti: Koitin suihkia tuolla bräkleenillä sinne mitä siitä päältä pystyi kun kone kävi tyhjäkäyntiä, mutta en huomannut missään vaiheessa eroa. Tuossa on jokin mittari laitettu tuohon bensanpainesäätimeen, tyhjäkäynnillä 3,4bar ja kun anto jenkaa koneelle niin näytti 4.8bar.
Kovat on paineet... max normi pumpulle on tuo 4.5bar ja siinäkin kohtaa on tuotto jo puonnut rajusti. onko normi 1:1 säädin vai "kertova"

V-M
Autoon vaihdettu Walbro GSS341 bensapumppu, vaikuttanee paineisiin jotain kanssa. Entiedä tosta 1:1 tai kertovasta säätimestä, tossa kuva josse jotain kertoo? http://i161.photobucket.com/albums/t227 ... 1204404201
900i -86 (KA), 900 Turbo -80 (MR), 96 GL Super -79 (MR), 99 LEA -73 (MR), 96 -73 (PR), 96 -65 (PR), 96 -63 (MR), Volvo S90 T8 -18 (KA)
#2819
suorsa
"Hölösuu"
Viestit: 3461
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 13:11
Paikkakunta: Kouvola

Re: Käyntihäiriötä sun muuta kulkuongelmaa

Viesti Kirjoittaja suorsa »

Eiköhän suurinpana syynä ole nuo kovat bensanpaineet yhdistettynä isompiin suuttimiin (465cc/min). Eli kannattaa kokeilla vakiosuuttimilla tai pienemmällä bensanpaineella. Tuo bensanpainemittarikin on kovin kulahtaneen oloinen niin kannattaa myös mitata toisella mittarilla niin näkee näyttääkö tuo lähimainkaan oikeita lukemia.
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 3x 9-5 Tid -10, 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 900 Aero 89 (PR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
nahkis
"Aero"
Viestit: 460
Liittynyt: Ma Helmi 09, 2004 20:21
Paikkakunta: Eura

Re: Käyntihäiriötä sun muuta kulkuongelmaa

Viesti Kirjoittaja nahkis »

suorsa kirjoitti:Eiköhän suurinpana syynä ole nuo kovat bensanpaineet yhdistettynä isompiin suuttimiin (465cc/min). Eli kannattaa kokeilla vakiosuuttimilla tai pienemmällä bensanpaineella. Tuo bensanpainemittarikin on kovin kulahtaneen oloinen niin kannattaa myös mitata toisella mittarilla niin näkee näyttääkö tuo lähimainkaan oikeita lukemia.
Mimmoset arvot mahtaisi olla lähempänä oikeata?
900i -86 (KA), 900 Turbo -80 (MR), 96 GL Super -79 (MR), 99 LEA -73 (MR), 96 -73 (PR), 96 -65 (PR), 96 -63 (MR), Volvo S90 T8 -18 (KA)
#2819
suorsa
"Hölösuu"
Viestit: 3461
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 13:11
Paikkakunta: Kouvola

Re: Käyntihäiriötä sun muuta kulkuongelmaa

Viesti Kirjoittaja suorsa »

Hankala suoriltaan mitään tarkkaa arvoa sanoa, mutta kannattanee kokeilla jos 2.5-3.0bar tyhjäkäynnillä parantaisi asiaa. Kokeilemalla selviää.
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 3x 9-5 Tid -10, 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 900 Aero 89 (PR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
nahkis
"Aero"
Viestit: 460
Liittynyt: Ma Helmi 09, 2004 20:21
Paikkakunta: Eura

Re: Käyntihäiriötä sun muuta kulkuongelmaa

Viesti Kirjoittaja nahkis »

suorsa kirjoitti:Hankala suoriltaan mitään tarkkaa arvoa sanoa, mutta kannattanee kokeilla jos 2.5-3.0bar tyhjäkäynnillä parantaisi asiaa. Kokeilemalla selviää.
Laskin paineita siitä jotain 2,6 tyhjäkäynti ja 3,4 kierroksilla, tuon mittarin mukaan. Nyt kakkosellakin lähti paremmin mutta pätkäs sitten jonkiajan kuluttua. Kolmosella otti ennen ahtoja jotain 0.9 nyt 1,1-1,2. Tyhjäkäynti meni kyllä nyt lämpimänäkin huonoksi. Välillä pysyy jotenkuten käynnissä mutta välillä sammuu oikeestaan samantien.
900i -86 (KA), 900 Turbo -80 (MR), 96 GL Super -79 (MR), 99 LEA -73 (MR), 96 -73 (PR), 96 -65 (PR), 96 -63 (MR), Volvo S90 T8 -18 (KA)
#2819
nahkis
"Aero"
Viestit: 460
Liittynyt: Ma Helmi 09, 2004 20:21
Paikkakunta: Eura

Re: Käyntihäiriötä sun muuta kulkuongelmaa

Viesti Kirjoittaja nahkis »

Tossa äsken nyt vaihdoin bensansuodattimen, ja mittasin lämpötila-anturin vastukset ja näytti mielestäni oikeita lukuja ainakin. Pystyykö tuon nakutusanturin toimintaa testaamaan mitenkään?

Harmikun ei tiedä minkä takia tuo check-engine syttyy joskus, ja mihin kaikkeen tuo tcs ctrl eli luistoneston vika voi vaikuttaa, esim voiko se vaikuttaa tuohon että kylmänä ei käy tyhjäkäyntiä ja lämpimänä käy jne. korkeisiin tyhjäkäyntikierroksiin...
900i -86 (KA), 900 Turbo -80 (MR), 96 GL Super -79 (MR), 99 LEA -73 (MR), 96 -73 (PR), 96 -65 (PR), 96 -63 (MR), Volvo S90 T8 -18 (KA)
#2819
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11627
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Käyntihäiriötä sun muuta kulkuongelmaa

Viesti Kirjoittaja jus »

nahkis kirjoitti:Pystyykö tuon nakutusanturin toimintaa testaamaan mitenkään?
Nakutusanturin tai sen johdon vika ei oikein mitenkään voi sotkea tyhjäkäyntiä.

Jos kerran CE palaa välillä, niin eikö tuosta pitäisi saada vikakoodeja ulos?
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Vastaa Viestiin