kampiakselin ketjupyörä

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
ojeoja
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: To Tammi 24, 2008 22:03

kampiakselin ketjupyörä

Viesti Kirjoittaja ojeoja »

Moro!

Vuoden 83 99:ssä öljypumppua pyöritetään kampiakselin ketjupyörän hylsyosassa olevan kolon avulla. Hampaiden lohkeilun takia päätin ottaa varaosamoottoristani (Saab 90) vastaavan osan. Sen hylsyosa oli kuitenkin pitempi, joten sorvasin sen oikean mittaiseksi. Siksi jouduin jyrsimään myös uuden kolon öljypumpun pyörää varten. Alun perin ketjupyörässä oli kuitenkin kolme koloa, vaikka pumpun pyörittämiseen tarvitaan vain yksi. Tietenkään ei ole suuri vaiva jyrsiä vielä niitä kahta, mutta olisi kiva tietää, miksi ne ovat olemassa ja onko niillä jotain merkitystä moottorin toiminnalle, esim tasapainoinen pyöriminen tai jotain..

Löytyykö saabisteilta viisaustietoa asiasta?
Saab 99 vm.83
Saab 900i8 vm.88
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Re: kampiakselin ketjupyörä

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

en usko olevan normaali käytössä mitään eroa onko 1 vai 3 koloa, kireemmissä peleissä tietysti on tasapainolla merkitystä..
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
ojeoja
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: To Tammi 24, 2008 22:03

Re: kampiakselin ketjupyörä

Viesti Kirjoittaja ojeoja »

Jees, näin olen ittekin ajatellut. Tuntuu vaan silti hullulta, että tehdas olisi sitten tehnyt nuo kaksi uraa periaatteessa turhaan...

Kenties sit joku jäänne 99:n turbo-ajoilta? :?
Saab 99 vm.83
Saab 900i8 vm.88
Vastaa Viestiin