Pohjan massaus ja pienen ruostevaurion korjaus

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
venakko
Matalapaineturbo

Pohjan massaus ja pienen ruostevaurion korjaus

Viesti Kirjoittaja venakko »

Ajattelin kelien lämmetessä massata autostani pohjan. Onko kellään siihen hommaan hyviä ohjeita. Autoni pohja on öljytty vuosittain tähän mennessä ja nyt pohjassa sekä takalokasuojissa alkaa olla näkyvillä punaista korin väristä maalia joissakin kohti eli jonkinlainen suoja pitäisi saada ettei pääse ruostumaan. Muuten auton pohja ja vetarin tunnelit ovat täydellisessä kunnossa.

Toinen mieltäni askarruttava asia on takalokasuojan/renkaan edessä alhaalla oleva noin peukalonpään kokoinen alue josta on maalin alle päässyt kosteus ja pullauttanut maalin irti. Itse pelti on kovaa ja kestää piikillä koputtelun. Kuinka pitäisi suojata tämä alue kesään asti, ettei alue laajenisi? kuinka tuollainen korivaurio tulisi muuten korjata vai vienkö korjaamolle suosiolla?
antti.hakamaa
"Hölösuu"

Re: Pohjan massaus ja pienen ruostevaurion korjaus

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

hio vain ruoste ja irtoava maali pois tämän jälkeen maalaa hyvällä pohjamaalilla ja sitten oikean sävyisellä maalilla päälle.

eipä siinä sen suurempaa taikaa.

tietysti ammatti automaalari tekee huomaamatonta jälkeä, mutta jos kerran noin alhaalla niin pientä sävy eroa ei niin helposti huomaa.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
venakko
Matalapaineturbo

Viesti Kirjoittaja venakko »

Olisiko kellään neuvoja ruosteenestoon liittyen. Jotkut kehuvat teräketjuöljyn ja alustamassan seosta ja toiset jotain muita coktaileja. Millä te olette suojanneet autojanne ja millä menetelmillä?
jakaraik
"Aero"

Viesti Kirjoittaja jakaraik »

kotelosuoja/teräketjuöljy/joku muu notkea öljy+sutialustamassa sekotettuna niin että pystyy massaruiskulla puhaltaan pohjaan, tulee sopivan "märkä" pinta, eli se ei kuivu kokonaan varmaan ikinä ja tunkeutuu kyllä joka väliin 8) aika monta autoo on samalla reseptillä toteutettu ja hyvänä on pysyny.
9-5 2.3 aero wagon -06 (projektina)
9-5 2.0t BioPower -06 (kauppakassi)
Audi TT 8N Quattro -99 (Saab korvike)
900 t16 -90 (projekti), Toyota BJ-40 3.0D -80 avo (kesäauto)
BMW X3 30e Charged edition -24 käyttis
Sami
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja Sami »

venakko kirjoitti:Olisiko kellään neuvoja ruosteenestoon liittyen. Jotkut kehuvat teräketjuöljyn ja alustamassan seosta ja toiset jotain muita coktaileja. Millä te olette suojanneet autojanne ja millä menetelmillä?
Ruostesuojauksen tärkein tehtävä on eristää vesihöyryn tiivistymistä pellin pinnalle ja yleensäkin estää veden oleilu peltipinnoilla (roiskeet yms.). Teräketjuöljyt, vaseliinit ja teräketjuöljyn ja vaseliinin seos tekee sen hyvin kuten myös tervat joita ainakin k-raudasta saa.

Alustamassoilla on sama funktio fysiikan näkökulmasta, mutta vanhaan autoon se on turhan lopullinen ratkaisu, sitä on hankala huoltaa ja sen alle ei helpolla näe kun vuosia kuluu. Paitsi jos sitä estää kuivumasta kuten edellä. Yksikään alustamassa ei kestä vuosikausia lohkeamatta tai irtoamatta. Tämä johtuu siitä että auto elää.

Mitään ihmeaineita ei ruosteen estoon ole (alustamassoissakaan ei mitään ihme ruostesuoja-aineita ole. Ne on suunniteltu eristeeksi.) vaan se on yksinkertaisesti veden eristämistä peltipinnoilta. Minä olen ollut tyytyväinen teräketjuöljyn ja vaseliinin seokseen. Auto ollut neljättä vuotta pääkaupunkiseudulla päivittäisessä ajossa eikä ruostetta ole ilmaantunut. Mun ratkaisussa alustan tilaa on helppo seurata kun kaikki on näkösällä ja käsittely ei ole lopullinen joten se on helppo tehdä joka syksy uudelleen.
unihiekka
"Kaasari"

Viesti Kirjoittaja unihiekka »

Mulla taas on ongelmana se, että nyt talven jälkeen pestyäni saapponi totesin maalipintaan ilmestyneen paikka paikoin pieniä (nuppineulanpään kokoisia) ruostetäpliä, joista se ruostuminen sitten alkanee... Mitähän noille voi tehdä? Onko enää mitään tehtävissä? 23 vuotta on pelillä ikää, ja maalipinnatkin on tähän asti pysyneet kunnossa.
Jusau

Viesti Kirjoittaja Jusau »

Enemmän pesua talven mittaan ja kunnon vaha pintaan ainakin keväällä ja syksyllä. Nuo pienet ruostepisteet saattavat hävitä vahalla, muuta uusivat herkästi. Eli kunnon perushoitoa säännöllisesti, jostain pikapesujen pikavahoista ei ainakaan mitään apua ole.
stara
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja stara »

Sami kirjoitti:
venakko kirjoitti:Olisiko kellään neuvoja ruosteenestoon liittyen. Jotkut kehuvat teräketjuöljyn ja alustamassan seosta ja toiset jotain muita coktaileja. Millä te olette suojanneet autojanne ja millä menetelmillä?
Alustamassoilla on sama funktio fysiikan näkökulmasta, mutta vanhaan autoon se on turhan lopullinen ratkaisu, sitä on hankala huoltaa ja sen alle ei helpolla näe kun vuosia kuluu. Paitsi jos sitä estää kuivumasta kuten edellä. Yksikään alustamassa ei kestä vuosikausia lohkeamatta tai irtoamatta. Tämä johtuu siitä että auto elää.
aika samoilla linjoilla olen:: "Omatoimimassat" herkästi tulee laitettua myös ns. piilokostealle pinnalle, paha juttu, ei tule kunnon tartuntaa kauttaaltaan. On tullut itse tyrittyä ylihuolellisuudessa ja nopeasti mätäni tervekin pohta puhki, kun suolavesi makasi irti olevan paksun massan alla.
Paksuja massoja ei saa kunnolla tarttumaan pitkän päälle ja kosteus muhii niiden alla, jolloin menee muutamassa vuodessa terveestäkin kohtaa läpi. Mineraalipohjainen kotelosuoja yms ohut terva jne ovat siitä turvallisia, että imeytyvät kapillaarisesti vanhan osittain mahdollisesti irti olevan reunan alle ja tukkivat sen reunan. Samoin ne eivät korkkaa pakkasella jne irti kunhan vain puhtaalle pinnalle ja kuivilla hellekeleillä vetäsee. Jos pelti on jo menettänyt maalinsa niin tietenkin pohjan puhdistus ja ensin kunnon maalit ja monta kerrosta että tulee kalvonpaksuutta. Minä olen varmaan 10 vuotta lintsannut etulokasuojan pyörän roiskekohtaakin pelkällä maalilla, halpaa ja helppoa ja ei ole vaaraa hautumisiin. n. yli 8 vuotta vanhaan peliin en missään nimessä suosittele täydellistä pohjan massausta liikkeessäkään, koska em. ongelmia saattaa syntyä laatutyönkin jälkeen. Kulutusta alustalle on aika vähän nykyisin ainakin heillä jotka ajavat vain kestopäällysteteillä.
Vahapohjaisiin spraysuojakamoihin olen pettynyt, ne hyytyvät heti ja eivät imeydy kapillaarisesti kunnolla. samalla ne lopullisesti tukkivat tien paremmiltakin aineilta. Lokasuojien yms saumat yms ovat tässä mielessä tyypillisiä paikkoja itse ruiskittaviksi.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Vastaa Viestiin