Terve!
Joo autoja voi mukata ja säätää mieleisekseen. Tähän viestiketjuun ajattelin koottavan kaikkia merkki- ja mittarivalojen virityksiä, tosin etupäässä SAAB 900 malliin.
Ledivalo käynnistyssuuttimet toiminnasta:
SAAB 900 K-Jetronic ja LH-Jetronic, Lucas matalapaineturbo, Turbolla ja ilman
Tässä taannoin tuli idea kytkeä ruiskutuslaitteiston kylmäkäynnistyssuuttimen rinnalle ledi (vihreä), josta siis näkisi suuttimen toiminnan. Alunperin tämä olis vianetsintää varten, mutta käteväähän se olis muutenkin. Ajattelisin että myös tavallisen hehkulankapolttimon kytkentä onnistuu ainakin releen avulla.
Oliskohan kylmäkäynnistyssuuttimen sumuttamalla polttoainemäärälle mitään vaikutusta täyskaasukiihdytyksissä tai kaasu pohjassa ajossa?
Ajattelin että vois kytkeä kaasukäppäkotelolla jonkin rajakytkimen, joko siis sulkeutuisi ja syöttäisi virtaa kylmäkäynnistyssuuttimelle. Toki tän vois vielä kytkee katkaisimen kautta että automatiikan sais päälle ja pois halutessaan.
Merkkivalo jäähdyttäjän puhaltimen toiminnasta
SAAB 900 1988 ja uudemmat, siis uudemmalla mittaristolla jossa lataus- ja öljynpainevalo vierekkäin, viriteltyä saa toki muihinkin
Uudemmissa SAAB 900 mallien mittaristoissa on oikeanpuolimmaisessa yhdistelmämittarissa on lämpömittarin alapuolella lämpömittarin kuvakkeella varustettu merkkivalo. Mittariston takana on siihen liitännät. En nyt muista tarviiko valo - vai + palaakseen mutta releellä napaisuuden kääntäminen joka tapauksessa onnistuu.
Eli puhallinmoottorilta tai lämpökytkimeltä vaan johdot siten että tämä valo palaa kun puhallinmoottorikin pyörii. Ja tietenkin rinnakkainkytkentänä, siis että moottorin virta ei kierrä valon kautta. Niin jos napaisuus on väärä niin sen kääntää helposti releen avulla, ja tietenkin muistaa sulakkeet virtapiireissä.
Muutekin itse puhallinmoottorin virransyöttö kannattaisi kytkeä releen kautta, edelleen sulakkeet ja sopivanpaksuiset johdot muistaen.
Turvavyön merkkivalon kahdentaminen:
SAAB 900 1988- uudemmalla mittaristolla
Mittaristossa on muiden merkkivalojen joukossa oikealla puolella merkkivalo, jossa on symbolina istuimella istuva ihminen ja turvavyö. Tämän valon voi laittaa toimimaan samaan aikaan erillisen turvavyön muistutusvalon kanssa. Napaisuus ei sellaisenaan sovi, vaan se täytyy kääntää releen avulla. Taitavimmat voivat vaikka laittaa vielä valon vilkkumaan erillisen releen avulla.
Merkkivalot - etupäässä 900
Re: Merkkivalot - etupäässä 900
Anti Lock -valo
SAAB 900 1988- uudemmalla mittaristolla olevat
Normaalisti Anti Lock -valo on käytössä ABS-jarrullisissa malleissa, tämä valo sisältyy kuitenkin mittaristoon jo 1988 mallisissa autoissa, joilloin sitä ei ole käytetty mihinkään.
Ajattelin että tätä valoa voisi käyttää vaikka kytkinpolkimen asennon valona, siis siten että se palaisi jos kytkin ei ole täysin ylhäällä. Tällöinhän Anti Lock ilmaisisi sitä että kytkin ei ole lukittu. Eli hyvä varuste sellaiselle jolla on taipumusta lepuuttaa jalkaan polkimella.
Autoissahan on (kait) valmiina katkaisimelle paikka kytkinolkimen luona, koska autoihin on mahdollista asentaa vakionopeusjärjestelmä.
SAAB 900 1988- uudemmalla mittaristolla olevat
Normaalisti Anti Lock -valo on käytössä ABS-jarrullisissa malleissa, tämä valo sisältyy kuitenkin mittaristoon jo 1988 mallisissa autoissa, joilloin sitä ei ole käytetty mihinkään.
Ajattelin että tätä valoa voisi käyttää vaikka kytkinpolkimen asennon valona, siis siten että se palaisi jos kytkin ei ole täysin ylhäällä. Tällöinhän Anti Lock ilmaisisi sitä että kytkin ei ole lukittu. Eli hyvä varuste sellaiselle jolla on taipumusta lepuuttaa jalkaan polkimella.
Autoissahan on (kait) valmiina katkaisimelle paikka kytkinolkimen luona, koska autoihin on mahdollista asentaa vakionopeusjärjestelmä.
SAAB
Re: Merkkivalot - etupäässä 900
Eiköhän tuollaisille ihmisille tulisi asentaa kovaääninen summeri, joka alkaa rääkymään kun kytkinpolkimella on ollut vähänkään painetta yli 30sec.kimmoisa kirjoitti:Eli hyvä varuste sellaiselle jolla on taipumusta lepuuttaa jalkaan polkimella.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
Re: Merkkivalot - etupäässä 900
Itseasiassa sellaisille ihmisille ainoa oikea varuste on automaattivaihteisto. Siinähän polkee "kytkintä", niin on naama tuulilasissa.Jope kirjoitti:Eiköhän tuollaisille ihmisille tulisi asentaa kovaääninen summeri, joka alkaa rääkymään kun kytkinpolkimella on ollut vähänkään painetta yli 30sec.kimmoisa kirjoitti:Eli hyvä varuste sellaiselle jolla on taipumusta lepuuttaa jalkaan polkimella.

-Sami
Sami Räihä #1910
Saksanpatonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Saksanpatonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Re: Merkkivalot - etupäässä 900
Tuostapa tuli mieleen, olikohan 1989 vuosimallin 9000 CC:ssä SRS-valon paikka mittaristossa, ainakaan mun kotterossa ei mitään tyynyjä ole? Siihen vois laittaa jonku mukavan merkkivalon jos on.
Ledeillä toteutettu seosmittari? Esim. 10 lediä. Varmaan google löytäis kytkennän, tämän vois turbottomiin autoihin patentoida ahtopainemittarin tilalle mittaristoon (ainakin tonttuun)?
Itse olisin tällaista kaivannut pari vuotta sitten A-Omegaan kun piti seosta säädellä korvakuulolta sen mukaan milloin kone käy hyvin.
Tuskin muut kaipailee tämmöstä...
Ledeillä toteutettu seosmittari? Esim. 10 lediä. Varmaan google löytäis kytkennän, tämän vois turbottomiin autoihin patentoida ahtopainemittarin tilalle mittaristoon (ainakin tonttuun)?
Itse olisin tällaista kaivannut pari vuotta sitten A-Omegaan kun piti seosta säädellä korvakuulolta sen mukaan milloin kone käy hyvin.
Tuskin muut kaipailee tämmöstä...