9-3:en moottorit ja käyttöautona yleensä
9-3:en moottorit ja käyttöautona yleensä
Olen jo pitemmän ajan kattellut vaihtoautoliikkeessä ollutta Saab 9-3SE 2,0 (tod. näk. i, ehkä jopa 2,0t), ajettu 92000km, vm. -99 . Siinä mielessä auto kiinnostaa, koska sen väritys on valkoinen ja siinä aut. ilmastointi, saattaapi olla soppelin vilponen. Kaiken huippuna minulla sellainen kutina persauksissa, että nuo 2,0i ja 2,0t ovat kestäviä, luotettavia ja varmoja kilometrejä käyviä moottoreita. Eli...
Olenko "uskomukseni" kanssa väärässä. Kuinka luotettavia kilometrejä 2,0i tai 2,0t moottori antaa? Lisäksi, missä 9-3 moottorissa on jakopää hihnalla, eikä ketjulla? Vai onko missään? Öljyn kulutus (jos kukaan nyt noin uusista seuraa)? Huoltokustannukset? Varaosahinnat? Onko vaparissa DI-sytytys ja kuinka paljon tehoa 9-3 siinä on (jos on +/- 130hp, niin riittänee perheautoon)? Lopuksi, auton myynti-ilmoitus olisi tässä.
Olenko "uskomukseni" kanssa väärässä. Kuinka luotettavia kilometrejä 2,0i tai 2,0t moottori antaa? Lisäksi, missä 9-3 moottorissa on jakopää hihnalla, eikä ketjulla? Vai onko missään? Öljyn kulutus (jos kukaan nyt noin uusista seuraa)? Huoltokustannukset? Varaosahinnat? Onko vaparissa DI-sytytys ja kuinka paljon tehoa 9-3 siinä on (jos on +/- 130hp, niin riittänee perheautoon)? Lopuksi, auton myynti-ilmoitus olisi tässä.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Ruiskuhan tuo. Kyllä sillä kulkee siinä missä muillakin kaksilitraisilla. Saabin turbo vaan on semmonen luksuslisä, että sitä ei ihminen tajua ennen kuin ajaa. 2 litranen ruisku riittää hyvin, mutta turbo pistää suun .
2.5litran V6-moottorissa on hihna, mutta sitä ei taida enää 9-3:ssa olla. 2litran vaparissa ei ole DI-kasettia. 2 litran vapari ja turbokoneet on samaa lujaa tekoa kuin muissakin Saabeissa. Ainoastaan ensimmäisten vuosikertojen ng900:ssa oli ongelmia evnttiilinvarsikumien kanssa. Käyttöhihnan rullatkin lienevät vieläkin ongelma, mutta nehän vaihdetaan 110tkm huollon yhteydessä. Kannenpultit saattaa löystyä niin kuin tälläkin forumilla on paljon puhuttu.
By the way, tuosta valkoisesta väristä sen verran, että sehän tuppaa yleensä olemaan siinä autossa mikä on listahintojen alapuolella. Pistä tuohon tonni lisää niin myyn sulle tummansinisen metallinvärisen 111tkm ajetun täyspaineturbon nahkoilla ja jalopuulla. (löytyy cruiset ja automaatti-ilmastoinnit sun muut) Kuvan oton jälkeen myös sportin korisarja ja Aeron siip jos siltä tuntuu.
2.5litran V6-moottorissa on hihna, mutta sitä ei taida enää 9-3:ssa olla. 2litran vaparissa ei ole DI-kasettia. 2 litran vapari ja turbokoneet on samaa lujaa tekoa kuin muissakin Saabeissa. Ainoastaan ensimmäisten vuosikertojen ng900:ssa oli ongelmia evnttiilinvarsikumien kanssa. Käyttöhihnan rullatkin lienevät vieläkin ongelma, mutta nehän vaihdetaan 110tkm huollon yhteydessä. Kannenpultit saattaa löystyä niin kuin tälläkin forumilla on paljon puhuttu.
By the way, tuosta valkoisesta väristä sen verran, että sehän tuppaa yleensä olemaan siinä autossa mikä on listahintojen alapuolella. Pistä tuohon tonni lisää niin myyn sulle tummansinisen metallinvärisen 111tkm ajetun täyspaineturbon nahkoilla ja jalopuulla. (löytyy cruiset ja automaatti-ilmastoinnit sun muut) Kuvan oton jälkeen myös sportin korisarja ja Aeron siip jos siltä tuntuu.
9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Re: 9-3:en moottorit ja käyttöautona yleensä
Saabin kohdalla on näköjään niin, että käytettyjen B ja D-mallien hinnoissa ei juurikaan ole eroa. Eli jos ajat esim. lähemmäs 20 000 km vuosi, diesel on jo kannattava ostos. Käytännössä on jopa ripeämpi kulkemaan, kuin tuo 2,0 vapaastihengittävä.dimebak kirjoitti:Onko vaparissa DI-sytytys ja kuinka paljon tehoa 9-3 siinä on (jos on +/- 130hp, niin riittänee perheautoon).
900i16 3d 1989, 9000 CS 2,0t 1997
vuodesta -87: 5kpl 96,12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
vuodesta -87: 5kpl 96,12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
Re: 9-3:en moottorit ja käyttöautona yleensä
Olen joskus kokeillut jollain kynysellä laskurilla, että mun about 24000km/v se on siinä ja siinä, että kannattaa laittaa kiisselipeli. Ja itse kyllä ajan mielelläni ennemmin 130hp bensalla, ku 125hp dieselillä.rr kirjoitti:Saabin kohdalla on näköjään niin, että käytettyjen B ja D-mallien hinnoissa ei juurikaan ole eroa. Eli jos ajat esim. lähemmäs 20 000 km vuosi, diesel on jo kannattava ostos. Käytännössä on jopa ripeämpi kulkemaan, kuin tuo 2,0 vapaastihengittävä.
Lisäksi mulle on vaikka ja mitkä mukavuus asiat enemmän pinnalla, kuin halpa ajaminen. Esim., bensa on kovalla pakkasella kaikin puolin miellyttävämpi kuin diesel (ja tarkoitan kunnon lapin pakkasia, siis 40 raitaa ja enemmän).
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Re: 9-3:en moottorit ja käyttöautona yleensä
WEBASTOLLAdimebak kirjoitti: Lisäksi mulle on vaikka ja mitkä mukavuus asiat enemmän pinnalla, kuin halpa ajaminen. Esim., bensa on kovalla pakkasella kaikin puolin miellyttävämpi kuin diesel (ja tarkoitan kunnon lapin pakkasia, siis 40 raitaa ja enemmän).
9-3.1972
Re: 9-3:en moottorit ja käyttöautona yleensä
Bensaan ei tartte webastoja eikä Ebereitä. Kaverilla on V40 Vulvassa Eberi kaikilla herkuilla, mutta ei ollu herkkua olla kuskina -38 pakkasessa. Diesel on diesel, ei siitä pääse yli eikä ympäri. Pakkasessa on loppujen lopuksi yhtä tyhjän kanssa onko p-a-lämmitintä vai ei. Sitten se olis eri asia, jos tankissa oleva polttoneste saatais lämmitettyä, mutta sitäkään kaasuuntumisen takia turvallista tehdä.se93tbo kirjoitti:WEBASTOLLAdimebak kirjoitti: Lisäksi mulle on vaikka ja mitkä mukavuus asiat enemmän pinnalla, kuin halpa ajaminen. Esim., bensa on kovalla pakkasella kaikin puolin miellyttävämpi kuin diesel (ja tarkoitan kunnon lapin pakkasia, siis 40 raitaa ja enemmän).
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Joo mä tarkoitin lähinnä bensawepsua, mulla on toisessa autossa saa kännykällä lämpiään kun on aika lähteä. Ihan mukava talvella lähteä aamulla töihin kun on moottori jo valmiiksi lämmin. Dieselistä en tiedä, mutta voisin kuvitella että kun on yli 30 raatii pakkasta niin ei lämpiä kovin hyvin. Uusissa dieseleissä on lisälämmitin jo senkin takia että saadaan autoon "lämmintä" sisälle kylmillä keleillä.
9-3.1972
Re: 9-3:en moottorit ja käyttöautona yleensä
Noinhan se tietysti on noilla kilsoilla. Meillä vaan kun tulee reilut 60 tkm vuodessa, ei paljon tarvinnut asiaa arpoadimebak kirjoitti:Olen joskus kokeillut jollain kynysellä laskurilla, että mun about 24000km/v se on siinä ja siinä, että kannattaa laittaa kiisselipeli. Ja itse kyllä ajan mielelläni ennemmin 130hp bensalla, ku 125hp dieselillä.
Ja ysiysiin tulee _vain_ 10 tkm vuodessa
900i16 3d 1989, 9000 CS 2,0t 1997
vuodesta -87: 5kpl 96,12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
vuodesta -87: 5kpl 96,12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
Sitä en osaa sanoa, mutta on miellyttävämpi ajaa kaikissa keleissä. Ja ku on "suitti-kuski", niin pärjää 130 hp:llä ihan riittävästi. Kokemuksena voin sanoa, että olen veljen 133hp OG900i16V:llä "kepittänyt" (jäljestäpäin kuultuna) jonkun n. 200hp Golffin räpellyksen. Ei siinä muuta tarvita kuin, että tuntee ja tietää miten auto käyttäytyy sekä reagoi eri tilanteissa.jarmotyni kirjoitti:Meinaatko notta olis ripeämpi 130 hp bensa ku 125hp kiisseli??????
Ja veikkaan, että tuohon vapari 9-3:een ku heittää alle Konin Sport kitin ja kompromissi-16" renkaat alle, niin on aivan mahtava ajaa.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001