ES1 soitin irti ("premium" 70)
ES1 soitin irti ("premium" 70)
Olisi aktiivisubin lisäyksen aika ja orkkis soitin pitäisi saada irti. Kuinkahan irtoaa?? Varmaan sama systeemi kuin vanhemissa ES1-4.ssä....
-08 9-3 SC VECTOR BUSINESS
Ex. -04 E270cdi TA MB, -02 TDI PD Passat var. + iso liuta bemareita...
Ex. -04 E270cdi TA MB, -02 TDI PD Passat var. + iso liuta bemareita...
Re: ES1 soitin irti ("premium" 70)
Miksi haluat sen irti?
Re: ES1 soitin irti ("premium" 70)
Ajatuksena oli ryöstää kaikki signaali samasta paikkaa-> soittimen takaa, "siisti" asennus. Toinen vaihtoehto on ottaa kaiutin signaali apparin etukaiuttimesta ja virrat keskikonsolista. Subbari tulee apparin penkin alle. Linjalähtöjähän tuossa ei varmaankaan ole?
-08 9-3 SC VECTOR BUSINESS
Ex. -04 E270cdi TA MB, -02 TDI PD Passat var. + iso liuta bemareita...
Ex. -04 E270cdi TA MB, -02 TDI PD Passat var. + iso liuta bemareita...
Re: ES1 soitin irti ("premium" 70)
Ei ole linjalähtöjä, on optinen.
Useimmat ovat ryöstäneet subbarille hattuhyllyn kaiuttimilta, itselläni on välissä linja-tasomuuntimen lisäksi linjavahvistin.
Ovikaiuttimille ovat ryöstäneet tietenkin etusignaalin. Katso muidenkin otsikoiden alta. Laita YV tai se maili, jos haluat tarkempaa ohjetta.
Useimmat ovat ryöstäneet subbarille hattuhyllyn kaiuttimilta, itselläni on välissä linja-tasomuuntimen lisäksi linjavahvistin.
Ovikaiuttimille ovat ryöstäneet tietenkin etusignaalin. Katso muidenkin otsikoiden alta. Laita YV tai se maili, jos haluat tarkempaa ohjetta.
Re: ES1 soitin irti ("premium" 70)
Onko niin että noilla linja-taso -muuntimilla ja linjavahvistimella saa jopa ES1-4:stä matalampaa bassoa kuin se 110hz?
-Petsku-
-Petsku-
9-3 SE 2.0T '01 (Myyty
oli se vaan niiiin kiva!) Tilalla 9-3 SS 1.8t '04

Re: ES1 soitin irti ("premium" 70)
Käsittääkseni normaali jakosuodin alentaa epätoivottuja taajuuksia X dB/oktaavi, jolloin ne ovat kuitenkin olemassa ja vahvistettavissa???
Itse olen ES-2 "150" systeemistä varastanut signaalin takakaiuttimilta, joita ohjaa keskusyksikkö ja ilman linjavahvistinta tulos ei ollut häävi. Aiemmin samalla kokoonpanolla pärjäsi, koska käytössä oli kaiutintasoinen sisäänmeno aktiivisubiin, mutta siitä seurasi muita ongelmia soittimen kanssa (soitin sulki kanavia satunnaisesti). Siksi jouduin laittamaan linjatasomuuntimen ja taso aleni samalla, jolloin jouduin myös sen linjavahvistimen laittamaan.
Ihan kohtuu tulos kuitenkin, kun lisäsin myös kaikkiin kulmiin ne diskantit, joita ei toimitukseen kuulunut. Autoni ei ole hifihuone, taajuusvasteita en ole - enkä aio mitata, korvakuulolta soi riittävän hyvin.
Itse olen ES-2 "150" systeemistä varastanut signaalin takakaiuttimilta, joita ohjaa keskusyksikkö ja ilman linjavahvistinta tulos ei ollut häävi. Aiemmin samalla kokoonpanolla pärjäsi, koska käytössä oli kaiutintasoinen sisäänmeno aktiivisubiin, mutta siitä seurasi muita ongelmia soittimen kanssa (soitin sulki kanavia satunnaisesti). Siksi jouduin laittamaan linjatasomuuntimen ja taso aleni samalla, jolloin jouduin myös sen linjavahvistimen laittamaan.
Ihan kohtuu tulos kuitenkin, kun lisäsin myös kaikkiin kulmiin ne diskantit, joita ei toimitukseen kuulunut. Autoni ei ole hifihuone, taajuusvasteita en ole - enkä aio mitata, korvakuulolta soi riittävän hyvin.
Re: ES1 soitin irti ("premium" 70)
Mordai: Kun alkuperäissoittimessa ja/tai vahvistimessa bassoja on voimakkaasti vaimennettu 110 Hz:stä alaspäin, on vastaavasti niitä korostettava.
Pelkällä linjatasomuuntimella ei tietenkään voida tätä asiaa hoitaa, vaan sillä muutetaan kaiutintasoinen signaali pienemmälle linjatasolle. Muunnin ei tee muuta.
Linjatasolle muutettu signaali täytyy viedä aktiivilaitteelle, jossa voidaan bassoja korostaa. Erillinen aktiivinen parametrinen korjain tai ko. korjaimella varustettu vahvistin. Tällaisia vahvistimia on. Löytyy myös aktiivisubbareita (sisältää bassoelementin + vahvistimen), joissa on bassokorotus.
Pelkällä linjatasomuuntimella ei tietenkään voida tätä asiaa hoitaa, vaan sillä muutetaan kaiutintasoinen signaali pienemmälle linjatasolle. Muunnin ei tee muuta.
Linjatasolle muutettu signaali täytyy viedä aktiivilaitteelle, jossa voidaan bassoja korostaa. Erillinen aktiivinen parametrinen korjain tai ko. korjaimella varustettu vahvistin. Tällaisia vahvistimia on. Löytyy myös aktiivisubbareita (sisältää bassoelementin + vahvistimen), joissa on bassokorotus.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: ES1 soitin irti ("premium" 70)
Ok, kuullostaa järkevältä.
Lähinnä arveluttaa se 110hz leikkaus ja mahdollisuus vahvistaa sitä matalampia taajuuksia. Antaako soitin alle 110hz riittävästi materiaalia jota sitten voisi vahvistaa?
Olen tässä ruvennut pohtimaan josko tuolla ES1 soittimella saa mitään järkevää ääntä aikaiseksi. Pitäisikö itse soitin vaihtaa ES2:si ja lähteä sen pohjalta rakentamaan?
Edellisessä oli ns. 60w lähdöillä oleva Alpinen soitin ja siihen ilman vahvistinta jakosuotimen kautta yhdistetyt DLS:n UP36 3-tie kajarit soivat ihan mielettömän hyvin. Ääni oli laaja ja puhdas. Nuo DLS:t otin talteen ja ne pitäisi ottaa hyötykäyttöön. Mietityttää vaan mikä on järkevin päivitystapa...
Lähinnä arveluttaa se 110hz leikkaus ja mahdollisuus vahvistaa sitä matalampia taajuuksia. Antaako soitin alle 110hz riittävästi materiaalia jota sitten voisi vahvistaa?
Olen tässä ruvennut pohtimaan josko tuolla ES1 soittimella saa mitään järkevää ääntä aikaiseksi. Pitäisikö itse soitin vaihtaa ES2:si ja lähteä sen pohjalta rakentamaan?
Edellisessä oli ns. 60w lähdöillä oleva Alpinen soitin ja siihen ilman vahvistinta jakosuotimen kautta yhdistetyt DLS:n UP36 3-tie kajarit soivat ihan mielettömän hyvin. Ääni oli laaja ja puhdas. Nuo DLS:t otin talteen ja ne pitäisi ottaa hyötykäyttöön. Mietityttää vaan mikä on järkevin päivitystapa...
9-3 SE 2.0T '01 (Myyty
oli se vaan niiiin kiva!) Tilalla 9-3 SS 1.8t '04

Re: ES1 soitin irti ("premium" 70)
ES1:n ja ES2:n ero on ainoastaan soittimessa oleva näyttö. Ratkaiseva tekijä on se löytyykö kuskin penkin alta lisävahvari (150w järjestelmä ES1-7) vai ei (70w järjestelmä ES1-4). Lisävahvarilta ovibasareille menevä signaali on jo paljon laadukkaampaa.mordai kirjoitti:Ok, kuullostaa järkevältä.
Lähinnä arveluttaa se 110hz leikkaus ja mahdollisuus vahvistaa sitä matalampia taajuuksia. Antaako soitin alle 110hz riittävästi materiaalia jota sitten voisi vahvistaa?
Olen tässä ruvennut pohtimaan josko tuolla ES1 soittimella saa mitään järkevää ääntä aikaiseksi. Pitäisikö itse soitin vaihtaa ES2:si ja lähteä sen pohjalta rakentamaan?
Edellisessä oli ns. 60w lähdöillä oleva Alpinen soitin ja siihen ilman vahvistinta jakosuotimen kautta yhdistetyt DLS:n UP36 3-tie kajarit soivat ihan mielettömän hyvin. Ääni oli laaja ja puhdas. Nuo DLS:t otin talteen ja ne pitäisi ottaa hyötykäyttöön. Mietityttää vaan mikä on järkevin päivitystapa...
Joidenkin mielestä alapäätä pystyy vahvistamaan riittävästi ja toisten mielestä ei. Riippuu omista laatuvaatimuksista mikä kelpaa. Mielestäni paskasta ei saa mansikoita. Siksi valitsin vaikeamman tien ja lisäsin itse ko lisävahvarin. Haulla löytyy vanhemmasta säikeestä lisäinfoa kokemuksista.
Saab 9-5 Wagon 2008 2.3t A Linear Performance
Edelliset:Saab 9-3 SC 2008 1.9TTID A6 Vector Business, Saab 9-3SS 1.8t -04, Saab 9-3SE 2.0i -98
Edelliset:Saab 9-3 SC 2008 1.9TTID A6 Vector Business, Saab 9-3SS 1.8t -04, Saab 9-3SE 2.0i -98
Re: ES1 soitin irti ("premium" 70)
Eikös nimen omaan pääte, eli soitin, ole se jossa signaali on tiputettu? Vai mikä leikkaa tuon 110hz jälkeen? Suoraan tuon ES1-4:n käyttöoppaassa mainitaan että taajusalue alkaa 110Hz:stä.
Jos ES1-4 taajusalue alkaa tuolta 110Hz:stä nimen omaan päätteen rajoittuneisuuden takia, on kyseessä juuri toi p*skasta mansikoita syndroma. Mutta, miksi sitten Saabin omalla vahvistimella tuo rajoitus katoaa? Miten saabin oma vahvistin eroaa ns. kolmannen osapuolen vahvarista? Valokuitusyöttö?
Itse en vielä ole löytänyt vastausta siihen mikä aiheuttaa tuon 110Hz signaalien leikkaamisen. Tämän rajoituksen haluan pois. Sitten siitä sarjasta voi jotain saada ehkä soimaankin...
Jos ES1-4 taajusalue alkaa tuolta 110Hz:stä nimen omaan päätteen rajoittuneisuuden takia, on kyseessä juuri toi p*skasta mansikoita syndroma. Mutta, miksi sitten Saabin omalla vahvistimella tuo rajoitus katoaa? Miten saabin oma vahvistin eroaa ns. kolmannen osapuolen vahvarista? Valokuitusyöttö?
Itse en vielä ole löytänyt vastausta siihen mikä aiheuttaa tuon 110Hz signaalien leikkaamisen. Tämän rajoituksen haluan pois. Sitten siitä sarjasta voi jotain saada ehkä soimaankin...
9-3 SE 2.0T '01 (Myyty
oli se vaan niiiin kiva!) Tilalla 9-3 SS 1.8t '04

Re: ES1 soitin irti ("premium" 70)
110hz suodatus tehdään CD-soittimen yhteydessä olevan vahvistimen kaiutinlähdöissä. Eiköhän syy suodatukseen ole yksinkertaisesti se ettei alkuperäisiin 3,5'' kaiuttimiin kannata tunkea alle 110hz signaalia...mordai kirjoitti:Eikös nimen omaan pääte, eli soitin, ole se jossa signaali on tiputettu? Vai mikä leikkaa tuon 110hz jälkeen? Suoraan tuon ES1-4:n käyttöoppaassa mainitaan että taajusalue alkaa 110Hz:stä.
Jos ES1-4 taajusalue alkaa tuolta 110Hz:stä nimen omaan päätteen rajoittuneisuuden takia, on kyseessä juuri toi p*skasta mansikoita syndroma. Mutta, miksi sitten Saabin omalla vahvistimella tuo rajoitus katoaa? Miten saabin oma vahvistin eroaa ns. kolmannen osapuolen vahvarista? Valokuitusyöttö?
Itse en vielä ole löytänyt vastausta siihen mikä aiheuttaa tuon 110Hz signaalien leikkaamisen. Tämän rajoituksen haluan pois. Sitten siitä sarjasta voi jotain saada ehkä soimaankin...
Saabin oma vahvistin liitetään soittimeen optisen väylän kautta ja siihen ei kaiutinlähdöissä olevat suodatukset vaikuta. Kaiketi jokin suodatus tuossa ensimmäisessäkin lisävahvarissa tehdään. Lähtisiköhän sitten siitä toisesta lisävahvarista jo koko kaista? Siis siitä joka tulee 300w ES1-13 sarjan mukana 6X9 takabasareita ajamaan.
Saab 9-5 Wagon 2008 2.3t A Linear Performance
Edelliset:Saab 9-3 SC 2008 1.9TTID A6 Vector Business, Saab 9-3SS 1.8t -04, Saab 9-3SE 2.0i -98
Edelliset:Saab 9-3 SC 2008 1.9TTID A6 Vector Business, Saab 9-3SS 1.8t -04, Saab 9-3SE 2.0i -98
Re: ES1 soitin irti ("premium" 70)
Näinhän se on kuten edellä kerrottiin.
Sikäli ikävää, että kiinteä bassojen suodatus on vahvarissa pienten ensiasennuskaiuttimien takia. Pienten kaiuttimien vuoksi suodatus sinällään on paikallaan. Ilman suodatusta ääni olisi todennäköisesti säröinen.
Olisi kätevää, jos suodatuksen saisi pois mikäli kaiuttimet vaihtaa "parempiin".
Tämä oliskin jo ehkä liian hyvää ollakseen totta.
Sikäli ikävää, että kiinteä bassojen suodatus on vahvarissa pienten ensiasennuskaiuttimien takia. Pienten kaiuttimien vuoksi suodatus sinällään on paikallaan. Ilman suodatusta ääni olisi todennäköisesti säröinen.
Olisi kätevää, jos suodatuksen saisi pois mikäli kaiuttimet vaihtaa "parempiin".
Tämä oliskin jo ehkä liian hyvää ollakseen totta.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: ES1 soitin irti ("premium" 70)
Jes, nyt asia alkaa selviämään. En oikein ymmärrä miten tuosta ES1-4 sarjasta saa mitään kunnollista ulos erillisellä vahvarilla jos suodatus tehdään kajutinlähtöön ja ainoa tapa kiertää tämä on optisen kautta saabin omaan vahvariin. Yhtä ES1-4 + erillisvahvari + 6x9 taakse rakennelmaa sain (kiitos) kuunnella. Omistajakaan ei ollut ratkaisuun tyytyväinen ja ihan syystä.Hetero kirjoitti: 110hz suodatus tehdään CD-soittimen yhteydessä olevan vahvistimen kaiutinlähdöissä. Eiköhän syy suodatukseen ole yksinkertaisesti se ettei alkuperäisiin 3,5'' kaiuttimiin kannata tunkea alle 110hz signaalia...
Saabin oma vahvistin liitetään soittimeen optisen väylän kautta ja siihen ei kaiutinlähdöissä olevat suodatukset vaikuta. Kaiketi jokin suodatus tuossa ensimmäisessäkin lisävahvarissa tehdään. Lähtisiköhän sitten siitä toisesta lisävahvarista jo koko kaista? Siis siitä joka tulee 300w ES1-13 sarjan mukana 6X9 takabasareita ajamaan.
Alkaa vaihtoehdot supistumaan Saabin oman vahvistimen hankkimiseen ja siihen omien UP36:ien kytkemiseen. Mutta mikä suodatus tuossa vahvistimessa on? Eihän tässä sentään ääni mene optisena kajuttimelle saakka...?
9-3 SE 2.0T '01 (Myyty
oli se vaan niiiin kiva!) Tilalla 9-3 SS 1.8t '04

Re: ES1 soitin irti ("premium" 70)
Onhan se aika epävarmaa ja vähän kuin hölmöläisten touhua alkaa vaimennettua bassoa uudelleen korostamaan. Järjestelmän päivittäminen parempaan versioon lienee ainoa tapa saada varmasti äänentoistoa parannettua.
Itse ajattelin kuitenkin kokeilla lähiaikoina tätä "köyhän miehen" konstia. Saattaapi mennä raha ja työ hukkaan. Ei oikein budjetti kestä alkaa tässä vaiheessa satsaamaan rahaa suoraan tuohon parempaan settiin. Pakko ensin kokeilla ja katsotaan miten käy.
Olisi ollut tosi näppärää, jos järjestelmä olisi rakennettu toisin.
- perusversiossa bassosuodatus olisi rakennettu vahvistimen esiasteeseen
- suodatin voidaan ohittaa vahvarin sisällä testerin avulla (TECH II) mikäli asiakas vaihtaa kaiuttimet suurempiin/parempiin
-näin ollen perusmallia (ES1) olisi a- ja b-versiona (lue: huono ja vähemmän huono)
Pitäisi saada jostain tuon ES1:n kytkentäkaava (koko vahvistimen sisuksien piirikaavio), niin voisi tutkia miten bassosuodatus on tehty. Tästä selviäisi josko se olisi poistettavissa. Mikäli se on toteutettu aivan analogiaelektroniikalla joko esi- tai pääteasteeseen sen voi eliminoida. Jos taas vahvistimessa on digitaalinen signaaliprosessori ja suodatus on toteutettu ohjelmallisesti tilanne onkin jo huomattavasti vaikeampi.
Tämä jälkimmäinen vaihtoehto on hyvin mahdollinen, koska audiojärjestelmässä käytetään optista väylää ja se sinällään edellyttää digitaalitekniikkaa. Signaalia siis siirretään ja käsitellään digitaalisena ja muutetaan vasta pääteasteelle analogiseksi. Tai ei ehkä sillekkään, jos pääteasteet ovat D-luokan päätteitä.
Tuolloin signaali muuttuu analogiseksi vasta kaiutinlähdöissä.
Mistähän tuon piirikaavion saisi. Pitäisi olla suorat yhteydet Saabin audiohemmoille.
Itse ajattelin kuitenkin kokeilla lähiaikoina tätä "köyhän miehen" konstia. Saattaapi mennä raha ja työ hukkaan. Ei oikein budjetti kestä alkaa tässä vaiheessa satsaamaan rahaa suoraan tuohon parempaan settiin. Pakko ensin kokeilla ja katsotaan miten käy.
Olisi ollut tosi näppärää, jos järjestelmä olisi rakennettu toisin.
- perusversiossa bassosuodatus olisi rakennettu vahvistimen esiasteeseen
- suodatin voidaan ohittaa vahvarin sisällä testerin avulla (TECH II) mikäli asiakas vaihtaa kaiuttimet suurempiin/parempiin
-näin ollen perusmallia (ES1) olisi a- ja b-versiona (lue: huono ja vähemmän huono)
Pitäisi saada jostain tuon ES1:n kytkentäkaava (koko vahvistimen sisuksien piirikaavio), niin voisi tutkia miten bassosuodatus on tehty. Tästä selviäisi josko se olisi poistettavissa. Mikäli se on toteutettu aivan analogiaelektroniikalla joko esi- tai pääteasteeseen sen voi eliminoida. Jos taas vahvistimessa on digitaalinen signaaliprosessori ja suodatus on toteutettu ohjelmallisesti tilanne onkin jo huomattavasti vaikeampi.
Tämä jälkimmäinen vaihtoehto on hyvin mahdollinen, koska audiojärjestelmässä käytetään optista väylää ja se sinällään edellyttää digitaalitekniikkaa. Signaalia siis siirretään ja käsitellään digitaalisena ja muutetaan vasta pääteasteelle analogiseksi. Tai ei ehkä sillekkään, jos pääteasteet ovat D-luokan päätteitä.
Tuolloin signaali muuttuu analogiseksi vasta kaiutinlähdöissä.
Mistähän tuon piirikaavion saisi. Pitäisi olla suorat yhteydet Saabin audiohemmoille.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: ES1 soitin irti ("premium" 70)
Päätös tehty, orkkisvahvarista täytyy lähteä parantamaan.
Jos signaali on leikattu tai vaimennettu 110hz:stä alas, ei kauheesti ole vaihtoehtoja...
-P-
Jos signaali on leikattu tai vaimennettu 110hz:stä alas, ei kauheesti ole vaihtoehtoja...
-P-
9-3 SE 2.0T '01 (Myyty
oli se vaan niiiin kiva!) Tilalla 9-3 SS 1.8t '04
