ensimmäisiä turboahdettuja autoja ?
ensimmäisiä turboahdettuja autoja ?
Mietin tässä kukas rupesikaan tekemään ensimmäisiä turboahdettuja autoja liukuhihnalla ?
Saabbi ainakin on menestynyt siinä mutta tuskinpa ensimmäisiä vai onko?
Saabbi ainakin on menestynyt siinä mutta tuskinpa ensimmäisiä vai onko?
Saab 9000i ´88
Volvo V70 2.5T AWD ´98
Volvo V70 2.5T AWD ´98
Re: ensimmäisiä turboahdettuja autoja ?
jos olen sallinut itselleni oikein kerrottavan oiko se 30 luvun lopulla vai 40 luvulla ameerikoissa...
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, 2xfordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Re: ensimmäisiä turboahdettuja autoja ?
Jotenkin jäänyt mieleen tolta saralta BMW 2002, oisko ollu et eka luotettava turbovehje tai jotain...
Re: ensimmäisiä turboahdettuja autoja ?
Itse taas päädyn 99 Turboon.. Öljykriisi ja lukuisat ongelmat 2002:n kanssa johtivat 99:n isoihin myyntilukuihin vrt. 2002j0ne kirjoitti:Jotenkin jäänyt mieleen tolta saralta BMW 2002, oisko ollu et eka luotettava turbovehje tai jotain...
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
Re: ensimmäisiä turboahdettuja autoja ?
No toisaalta en kyl oo ikinä ees nähny livenä 2002 turboo, kun taas 99 turboja sentään oon nähnyt useampiakin
Re: ensimmäisiä turboahdettuja autoja ?
Jossain jouluntienoon Moottori -lehdessä on juttua BMW:n 2002:ta jota Alpina näpistellyt hitusen pirteemmäksi.
Otin ko. lehden Automessuilta mukaan.
Siinä juuri sivutaan aihetta että Ienckit kerkesi ennen BMW:ta ja SAABia turboahdinhiekkalaatikolle.
(On muuten ihan kiva artikkeli ;)
Otin ko. lehden Automessuilta mukaan.
Siinä juuri sivutaan aihetta että Ienckit kerkesi ennen BMW:ta ja SAABia turboahdinhiekkalaatikolle.
(On muuten ihan kiva artikkeli ;)
#3431
Re: ensimmäisiä turboahdettuja autoja ?
paljonkohan noilla bmw 2002 ja saab 99 turbolla on suorituskyvyissä eroja?
onko tietäjiä ?
onko tietäjiä ?
Saab 9000i ´88
Volvo V70 2.5T AWD ´98
Volvo V70 2.5T AWD ´98
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1723
- Liittynyt: Ma Heinä 12, 2004 18:45
- Paikkakunta: Raum
- Viesti:
Re: ensimmäisiä turboahdettuja autoja ?
BMW 2002: http://www.ultimatecarpage.com/car/2098 ... Turbo.html
Saab 99 Turbo: http://www.ultimatecarpage.com/car/1323 ... Turbo.html
BMW oli aikansa urheiluauto (samoin Porsche 911), mutta Saab 99 Turbo korkeintaan urheilullinen henkilöauto. Bemari siis vei.
Saab 99 Turbo: http://www.ultimatecarpage.com/car/1323 ... Turbo.html
BMW oli aikansa urheiluauto (samoin Porsche 911), mutta Saab 99 Turbo korkeintaan urheilullinen henkilöauto. Bemari siis vei.
#3058 | Auto: k u v a t | v i d e o t
Re: ensimmäisiä turboahdettuja autoja ?
Olikohan tuo "Classic and sportscar"- tai "Practical classics"-lehti jossa oli aikoinaan juttua vanhoista turbomoottorisista. Mm. 99 turbo ja 2002 turbo olivat mukana. Ja jos oikein muistan niin jotain 170hp ja väännöt jossain 240Nm luokkaa BMW:ssä on tehoa mutta siinä on ahdin pahimmassa mahdollisessa paikassa, siis sen ajan ahdintekniikkaan nähden.

No, jokainenhan tuosta näkee ja voi kuvitella kuinka "kiva" BMW:llä oli ajaa, vai? Tuohon ku vielä lisätään pillastuneen hevosen potku viiveen vuoksi ei mikään ihme, että noita on romutettu
Pitihän tuo etsiä ja 0-60mph on 7.3 sekkaa ja huiput oli 209km/h.
Chevrolet Corvair Monza taisi olla ensimmäinen sarjavalmisteinen auto jossa oli turboahdin. 180hp tuottava pata, no joo. Näyttävä kai tuo oli


No, jokainenhan tuosta näkee ja voi kuvitella kuinka "kiva" BMW:llä oli ajaa, vai? Tuohon ku vielä lisätään pillastuneen hevosen potku viiveen vuoksi ei mikään ihme, että noita on romutettu

Chevrolet Corvair Monza taisi olla ensimmäinen sarjavalmisteinen auto jossa oli turboahdin. 180hp tuottava pata, no joo. Näyttävä kai tuo oli


-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Re: ensimmäisiä turboahdettuja autoja ?
Pääsi myös Ralph Naderin kirjaan Unsafe at any speeddimebak kirjoitti:
Chevrolet Corvair Monza taisi olla ensimmäinen sarjavalmisteinen auto jossa oli turboahdin. 180hp tuottava pata, no joo. Näyttävä kai tuo oli![]()

Re: ensimmäisiä turboahdettuja autoja ?
Niin kuin tuo AutoWiki mainitsee, '62-mallin Chevrolet Corvair ja Oldsmobile F-85 olivat ensimmäiset, ja noista kahdesta Oldsmobile esiteltiin ennen Chevroletia. Tähän hätään en jaksa etsiä sitä Classic & Sports Caria jossa aiheesta oli juttua, mutta löytyy kyllä jos tarkempi lähde kaivataan. 

#2913
900 i -88 (VA)
900 S -96 (KA)
9-5 SE -99 (KA)
900 i -88 (VA)
900 S -96 (KA)
9-5 SE -99 (KA)
Re: ensimmäisiä turboahdettuja autoja ?
mutta ensimmäisestä turboista sen verran että oliskos mun muistin mukaan ollut jossain natsisaksan sotalentokoneissa ? täydentäkää jos olen väärässä ?
Saab 9000i ´88
Volvo V70 2.5T AWD ´98
Volvo V70 2.5T AWD ´98
Re: ensimmäisiä turboahdettuja autoja ?
Turbochargers were first used in production aircraft engines in the 1930s before World War II. The primary purpose behind most aircraft-based applications was to increase the altitude at which the airplane can fly, by compensating for the lower atmospheric pressure present at high altitude. Aircraft such as the Lockheed P-38, Boeing B-17 Flying Fortress and Republic P-47 all used exhaust driven "turbo-superchargers" to increase high altitude engine power. It is important to note that the majority of turbosupercharged aircraft engines used both a gear-driven second stage centrifugal type supercharger and a first stage turbocharger.
Re: ensimmäisiä turboahdettuja autoja ?
Juu, taisi noissa "Natsien" Mersuissa ja Focke-Wulffeissa olla vielä mekaaniset ahtimet.
Tuosta BMW:n 2002- mallista muistan lukeneeni jostakin vanhasta Mobilisti- lehdestä tai vastaavasta, että malli tuli hieman hankalaan saumaan öljykriisin yhteyteen ja yleiseen jo silloin muotiin tulleeseen viherpiiparointiin nähden.
Turboahdetun moottorin edut (ja myös ympäristöedut) hävisivät kait yleiseen kiihkoilevaan ja asiantuntemattomaan polemiikkiin siitä että kuinka tämänlaista moottoritehoilla ökyilyä voidaankaan sallia, eikä Turboasiaa varmastikaan auttanut BMW:n linja maalata etuspoileriin tai tuulilasin yläreunaan provosoivasti "OBRUT" joka oli tarkoitettu nimenomaan näkymään hetkohta ohitettavan taustapeilissä.
Näin muistelot, korjatkaa ihmeessä jos olen unen nähnyt
Tuosta BMW:n 2002- mallista muistan lukeneeni jostakin vanhasta Mobilisti- lehdestä tai vastaavasta, että malli tuli hieman hankalaan saumaan öljykriisin yhteyteen ja yleiseen jo silloin muotiin tulleeseen viherpiiparointiin nähden.
Turboahdetun moottorin edut (ja myös ympäristöedut) hävisivät kait yleiseen kiihkoilevaan ja asiantuntemattomaan polemiikkiin siitä että kuinka tämänlaista moottoritehoilla ökyilyä voidaankaan sallia, eikä Turboasiaa varmastikaan auttanut BMW:n linja maalata etuspoileriin tai tuulilasin yläreunaan provosoivasti "OBRUT" joka oli tarkoitettu nimenomaan näkymään hetkohta ohitettavan taustapeilissä.
Näin muistelot, korjatkaa ihmeessä jos olen unen nähnyt
