900 2.1i -93 bensapumpun vaihto

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
ILe
"Kaasari"
Viestit: 16
Liittynyt: To Kesä 09, 2005 12:59

900 2.1i -93 bensapumpun vaihto

Viesti Kirjoittaja ILe »

Autossani alkoi yhtäkkiä ilmenemään käynnistysongelmia ja diagnoosi oli otsikon mukainen. Bensapumpun vaihto äkkiseltään tuntuu varsin yksinkertaiselta kunhan vanhan pumpun saa pois. Omassa tapauksessa oli niin tiukassa että meni pari tuntia varsin mallikkaasti. Mutta varsinainen kysymys: Mikä paluulinja pumppuun tulee ja miksi siinä on takaiskuventtiili? Painelinjan ymmärrän mutta tuo takaiskun välttämättömyys askarruttaa.

Kiitoksia tiedoista. Ja kilometrejä tällä hetkellä 227 tkm.
9-5 2.0t -99 230 tkm (vaihdettu 04/2010)
900 2.1i -93 "Classic" 260 tkm
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2078
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Re: 900 2.1i -93 bensapumpun vaihto

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

täytyyhän sen yli määräisen pensan palata takaisin tankkiin polttoainepaineen säätimestä.

paluu puolella ei ole takaiskua siinä on vain saman näköinen pää. paine puolella taas on takaisku.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: 900 2.1i -93 bensapumpun vaihto

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Paluulinjahan pitää olla siitä syystä, että suurimman osan ajasta pumppu tuottaa enemmän tilavuusvirtaa kuin mitä moottori tarvitsee. Bensanpaineensäädin pitää paineen vakiona imusarjan paineeseen nähden, ja ylimääräinen bensa joka ei mene ruiskusuuttimien kautta moottoriin palaa takaisin tankkiin. Toiminta on siis hyvinkin erilainen kuin kaasutinmoottoreissa.

Takaiskuventtiili on painepuolella ja on olemassa sitä varten, että paineistus pysyy sammutuksen jälkeenkin polttoainelinjoissa ja jakotukissa. Tällä vältetään bensan höyrystymistä ja höyrylukkojen muodostumista kuuman moottoritilan vaikutuksesta ja nopeutetaan käynnistystä kun pumpun ei tarvitse kerätä kaikkia paineita (n. 3 bar) joka käynnistykseen.

Kyllä auto siis toimii vaikka takaisku puuttuisi tai olisi rikki, mutta pidentää starttiaikaa huomattavasti ja on kyllä ihan syystä siellä olemassa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
ILe
"Kaasari"
Viestit: 16
Liittynyt: To Kesä 09, 2005 12:59

Re: 900 2.1i -93 bensapumpun vaihto

Viesti Kirjoittaja ILe »

Kiitoksia selvennyksistä. Olin näemmä antanut itseni ymmärtää asian täysin oikein - kerrankin näin. Onko samanlaisia kokemuksia pumpun hankalasta vaihtamisesta? Ilmeisesti 15:n vuoden aikana O-rengas oli liimautunut oikein kunnolla. Mutta pääasia että nyt taas päästään Saabilla eteenpäin.
9-5 2.0t -99 230 tkm (vaihdettu 04/2010)
900 2.1i -93 "Classic" 260 tkm
Avatar
Huikko
"Viggen"
Viestit: 509
Liittynyt: To Maalis 22, 2007 11:17
Paikkakunta: Tampere

Re: 900 2.1i -93 bensapumpun vaihto

Viesti Kirjoittaja Huikko »

Tee työkalu, niin onnistuu.

Lattarautaa ja siitä semmoinen tuommoinen

|_____|

Selän keskelle hitsaat sitten jonkun vanhan hylsyn kiinni.
Sitten kavennat lattaraudan U:n päitä juuri sen levyisiksi kuin ne urat siinä renkaassa on.
Toki tuon U:n selkä pitää olla oikean mittainen, eli juuri samanlevyinen kuin sen välin johon tuo tungetaan.

Tuommoisella lähtee kymmenessä sekunnissa.

Muilla työkaluilla menee kauemmin kuin työkalun rakentamiseen.
Toivottavasti hieno piirros on selkeä :)
----- No more Saabs -----
ex 9-5 Wagon 2.0t SP Business A4 Sun Green, 2000
ex 900 Combi Coupe 2.1 16v M5 Carrara White, 1993
ex 900 Cabriolet 2.0t 16v A3 Monte Carlo Blue, 1992
Vastaa Viestiin