
Aktiivihiilisäiliö
Aktiivihiilisäiliö
Sieltä tulee se paksu letku imusarjaan ja välissä jossain on takaisku ettei paineet mee sinne säiliöön, kuuluuko sieltä tulla koko ajan alipaineella ilmaa vai aukaiseeko sähkö jonkun venttiilin tarvittaessa? Minun autossa sieltä tulee koko ajan ku imee...ajan nyt takaa ykköspytyn laihoja seoksia 

Saab 9-5 2,0t -1999
Re: Aktiivihiilisäiliö
kopote12 kirjoitti:kuuluuko sieltä tulla koko ajan alipaineella ilmaa vai aukaiseeko sähkö jonkun venttiilin tarvittaessa?
Nuo tiedot poimittu korjaamokirjasta. Minusta tuossa on ristiriitaista tietoa kummin päin tuo venttiili pitäisi toimia, jännitteellä auki vai jännitteellä kiinni. Paitsi jos tuossa viimeisessä kohdassa tarkoitetaan virran kytkemistä ja katkaisemista virta-avainta kääntämällä (kuten kuvituksesta voi päätellä) ja ruiskuboksi sitten ohjaa venttiiliä moottorin ollessa pysähdyksissä "käänteisesti".Polttoainesäiliön tuuletuksesta tulevat hiilivedyt johdetaan aktiivihiilellä täytettyyn säiliöön ja varastoidaan sinne kun moottori seisoo.
Kun autolla ajetaan, hiilisuodattimen huohotusventtiili avautuu, jolloin polttoainehöyryt imetään moottoriin ja poltetaan. Huohotusventtiilistä on kaksi mallia: alipaineohjattu venttii (LH 2.2 M1985 - 1987) tai magneettiventtiili (LH 2.4.. M1988-). Alipaineohjattua venttiiliä ohjataan läppäkotelolta tulevan letkun kautta, kun taas magneettiventtiiliä ohjaa ohjausyksikkö.
Venttiili avautuu, kun moottorin kuormitus mahdollistaa polttoainelisän polttamisen. Hiilivedyt johdetaan letkun kautta imusarjaan ja edelleen moottoriin, jossa ne poltetaan yhdessä varsinaisen polttoainseoksen kanssa.
LH 2.4, 2.4.1 ja 2.4.2 -autoissa ruiskuboksin navalta 27 lähtee ohjaus magneettiventtiilille. Akkujännite kun venttiili auki, 1V kun venttiili kiinni.
Magneettiventtiilin käämin resistanssi tulee olla 40 - 60 ohm.
Takaiskuventtiilin pitää estää paineen virtaaminen imusarjasta säiliöön. Ime magneettiventtiililtä imusarjalle tulevasta letkusta. Venttiilin tulee olla auki virran ollessa katkaistuna ja kiinni virran ollessa päällä.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: Aktiivihiilisäiliö
Kiitoksia...mulla avautuu magneettiventtiilin avulla siis. Joo tuossa on vähän ristiriitaa et millon se on auki ja millon kiinni mutta pitää vain tutkia enemmän!
Saab 9-5 2,0t -1999
-
- "Turbo"
- Viestit: 295
- Liittynyt: La Huhti 02, 2005 00:34
- Paikkakunta: Mustasaari, Petsmo
- Viesti:
Re: Aktiivihiilisäiliö
Mitä haittaa siitä on jos poistaa aktiivihiilipömpelin?
Ei setä vittuile, setä neuvoo!
Re: Aktiivihiilisäiliö
Saastutat hiukan enemmän hiilivetyjä. Lucaksessa ei taida tulla edes vikakoodeja eikä pömpelin toimintaa katsastuksessa valvota.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Aktiivihiilisäiliö
Mä jätin pömpelin kokonaan pois kun siirsin Lucaksen Finlandiaan eikä check engine vilku.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
Re: Aktiivihiilisäiliö
Mites mulla 2,0T -90 ton ce valon kaa jos heitän säiliön pois. Tulppaatteko te sen vai otetaanko virrat vaan pois?
Saab 9-5 2,0t -1999
Re: Aktiivihiilisäiliö
Jos auto on kattimalli ja siten ruisku LH 2.4, tulee vikakoodi ja CE palaa jos ruiskuboksi ei näe venttiilin johtojen päässä ehjänoloista (40-60 ohm) venttiiliä.kopote12 kirjoitti:Mites mulla 2,0T -90 ton ce valon kaa jos heitän säiliön pois. Tulppaatteko te sen vai otetaanko virrat vaan pois?
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: Aktiivihiilisäiliö
No tuohan se just on. Polttaako se ce valoa koko ajan vai tyhjäkäynnillä tai kierroksilla?
Saab 9-5 2,0t -1999
Re: Aktiivihiilisäiliö
Kirja ei kerro muuta kuin että CE valo palaa.kopote12 kirjoitti:Polttaako se ce valoa koko ajan vai tyhjäkäynnillä tai kierroksilla?
Jos venttiilin käämin vastus on se mitä pitää, niin eikös silloin voi ihan hyvin jättää johdon kiinni siihen venttiiliin ja tulppaat vaan imusarjan päästä sen hiilisäiliöletkun. Eipähän ainakaan sitten tuon kautta pääse sotkemaan käyntiä (sikäli kun ongelmat muutenkaan nyt tuosta johtuivat).
Tankilta tuleva letku pitää saada tuulettumaan ajon aikana.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: Aktiivihiilisäiliö
Jaa, vilkkuu se. Pitää hakea se solenoidi purkuautosta ja kokeilla, josko CE:n syttyminen sillä laantuisi.Jope kirjoitti:Mä jätin pömpelin kokonaan pois kun siirsin Lucaksen Finlandiaan eikä check engine vilku.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)