Saab 99 hyljeksitty harrasteauto- MIKSI??
Saab 99 hyljeksitty harrasteauto- MIKSI??
Olen toki varsin vähäisellä harrastamiskokemuksella (17v) sanottuna "kokematon" ja Saab 99:n -75 talteenottaneella tyhmä>>>VIRHE????
Olen huomannut että auto on likitulkoon ongelmajätettä, MIKSI??
Onhan se valmistettu Suomessa ja entisöintiin löytyy varaosia yms.
Kertokaa nyt minulle miksi mm.-70 luvun
Kupla
Toyota Carina -72...-77
Toyota Corolla -69...-78
Datsun Finn 71-73
Datsun 120Y -74-76
Volvo 142 -67-74
Volvo 144 74-74
Volvo 242
Volvo 244
Saab 96
Saab 95
Skodat
Ladat
Fiatit
YMS joiden tallennus on paljon "herkempää" ja hinnat ovat ihan eri luvuilla.
Ovatko ne jäljellä olevat 99:t edelleen vahvempia kuin nämä muut??
TAI
Paskaaskos noista joita "ovivammaisia" on joka nurkan takana, paitsi näiden HC harrastajien mielestä. jotka harrastaa vain GLE EMS ja Turbo malleja jotka poljettiin suurelta osin loppuun 10 vuoden aikana.Sitten ne taiottiin henkiin vaikka tuhkasta... viis muista
No kuitenkin meillä on vielä melkosen paljon enemmän hienoja 99 Saabeja nurkissa kuin esim Sakuilla jotka ostanee ne meiltä pois halvalla muutaman vuoden kuluessa..varaosiksi.
Ainoa mitä minä toivon ... 99 kotimaisten autojen kunnioitus kohdalleen.
Niitä ei enään tehdä eikä kohta voi enää ostaa!!
Olen huomannut että auto on likitulkoon ongelmajätettä, MIKSI??
Onhan se valmistettu Suomessa ja entisöintiin löytyy varaosia yms.
Kertokaa nyt minulle miksi mm.-70 luvun
Kupla
Toyota Carina -72...-77
Toyota Corolla -69...-78
Datsun Finn 71-73
Datsun 120Y -74-76
Volvo 142 -67-74
Volvo 144 74-74
Volvo 242
Volvo 244
Saab 96
Saab 95
Skodat
Ladat
Fiatit
YMS joiden tallennus on paljon "herkempää" ja hinnat ovat ihan eri luvuilla.
Ovatko ne jäljellä olevat 99:t edelleen vahvempia kuin nämä muut??
TAI
Paskaaskos noista joita "ovivammaisia" on joka nurkan takana, paitsi näiden HC harrastajien mielestä. jotka harrastaa vain GLE EMS ja Turbo malleja jotka poljettiin suurelta osin loppuun 10 vuoden aikana.Sitten ne taiottiin henkiin vaikka tuhkasta... viis muista
No kuitenkin meillä on vielä melkosen paljon enemmän hienoja 99 Saabeja nurkissa kuin esim Sakuilla jotka ostanee ne meiltä pois halvalla muutaman vuoden kuluessa..varaosiksi.
Ainoa mitä minä toivon ... 99 kotimaisten autojen kunnioitus kohdalleen.
Niitä ei enään tehdä eikä kohta voi enää ostaa!!
Clr'd for Takeoff
Saab 90 -87 , Saab 900i -88
Saab 90 -87 , Saab 900i -88
-
- "Hirsch"
- Viestit: 722
- Liittynyt: La Elo 30, 2003 17:49
- Paikkakunta: Muurola
Re: Saab 99 hyljeksitty harrasteauto- MIKSI??
Saab on vain saabistille muuta kuin ongelmajätettä ja Saabisteissakin ovat ne 99 90 900 9000 jne fanittajansa, itsekkään en tällä hetkellä tarvise normi 99 sedania koska haussa olis combi ja sekin silloin kun hinta ja kunto kohtaavat.
Ota huomioon että nuo kaikki mainitsemasi muut merkit olivat aikoinaan ihan samassa tilanteessa, ostin esm 164 volvon 700mk hintaan ja katsastetun Datsun Finn deluxen vaihdoin viinapulloon ja punttiin tupakkaa, että silleen.
Nytten on myös (jos on tilaa) helppo säilyttää auto, koska sitä ei tarvitse poistaa rekisteristä, mutta maksut saa kaikki pois.
Ota huomioon että nuo kaikki mainitsemasi muut merkit olivat aikoinaan ihan samassa tilanteessa, ostin esm 164 volvon 700mk hintaan ja katsastetun Datsun Finn deluxen vaihdoin viinapulloon ja punttiin tupakkaa, että silleen.
Nytten on myös (jos on tilaa) helppo säilyttää auto, koska sitä ei tarvitse poistaa rekisteristä, mutta maksut saa kaikki pois.
Re: Saab 99 hyljeksitty harrasteauto- MIKSI??
ysi-ysin aika ei ole vielä tullut.
Puhumattakaan harvinaiseksi käyvästä ysikympistä
Heräämme vasta kun aika on (liian)vähissä.
Puhumattakaan harvinaiseksi käyvästä ysikympistä
Heräämme vasta kun aika on (liian)vähissä.
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
- jariha
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 4027
- Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
- Paikkakunta: Kajaani
- Viesti:
Re: Saab 99 hyljeksitty harrasteauto- MIKSI??
Se on kyllä totta, ettei nämä kiinnosta, jos yrittää myydä (pari kuukautta oli oma tuplis myynnissä, eikä yhtään kyselyä tullut), mutta en usko sen koskevan pelkästään tavanomaisia 99-malleja, vaan vanhoja autoja yleensä. Harva taitaa tietää, miten pätevä peli esim. tuollainen 78 vuoden tuplis on päivittäisessä liikenteessä. En tiedä, onko se harrasteauto ensinkään, ihan käyttöautosta tuo käy
#1851 Jari Haverinen :: Saab 9-3 SC TTiD '09 :: instagram.com/autoileva_veijari
Re: Saab 99 hyljeksitty harrasteauto- MIKSI??
hienoa että olet taltioinut 75 vuosimallisen!
automallin kiinnostavuus vaikuttaisi olevan suorassa suhteessa siihen minkä verran niitä on vielä liikenteessä. ysiysin aika on vasta tuloillaan, mutta vieläkin niitä näkee arkiajoissa silloin tällöin erityisesti h-moottorisia. kestäviä kun ovat niin ovat pysyneet katukuvassakin "turhan" pitkään ja siten laimentaneet mallin harrastearvoa. ei ole montaa kuukautta kun näin helsingissä täysin arkiajossa 70 vuosimallin ysiysin!
lisäksi turbokuume saa monen saab harrastajan valitsemaan ysiysin sijasta ysisatasen sikäli kun turboysiysejä ei enää löydy markkinoilta, tai niiden hinta on moninkertainen vapaastihengittävään verrattuna.
minä en valita, päivittäiset työmatkani ja muutkin ajot tapahtuvat 31 vuotiaalla ysiysillä, ja mukavahan se on ulkoiluttaa tuollaista vanhaa sympaattista yksilöä. jatkuvasti useammin tuntuu joku kiinnostuvan autostani ja tulee potkimaan renkaita huoltoasemalla tms.
ja kun tämä yksilöni vaihtaa omistajaa tulevassa WST:ssä, niin otan seisonnasta tuon 32 vuotiaan ja jatkan sillä ajojani
automallin kiinnostavuus vaikuttaisi olevan suorassa suhteessa siihen minkä verran niitä on vielä liikenteessä. ysiysin aika on vasta tuloillaan, mutta vieläkin niitä näkee arkiajoissa silloin tällöin erityisesti h-moottorisia. kestäviä kun ovat niin ovat pysyneet katukuvassakin "turhan" pitkään ja siten laimentaneet mallin harrastearvoa. ei ole montaa kuukautta kun näin helsingissä täysin arkiajossa 70 vuosimallin ysiysin!
lisäksi turbokuume saa monen saab harrastajan valitsemaan ysiysin sijasta ysisatasen sikäli kun turboysiysejä ei enää löydy markkinoilta, tai niiden hinta on moninkertainen vapaastihengittävään verrattuna.
minä en valita, päivittäiset työmatkani ja muutkin ajot tapahtuvat 31 vuotiaalla ysiysillä, ja mukavahan se on ulkoiluttaa tuollaista vanhaa sympaattista yksilöä. jatkuvasti useammin tuntuu joku kiinnostuvan autostani ja tulee potkimaan renkaita huoltoasemalla tms.
ja kun tämä yksilöni vaihtaa omistajaa tulevassa WST:ssä, niin otan seisonnasta tuon 32 vuotiaan ja jatkan sillä ajojani
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Re: Saab 99 hyljeksitty harrasteauto- MIKSI??
Saa nähdä milloin tuo noppa herää henkiin. Tuplisko hyljeksitty aut? Maailman tyylikkäin auto, kyllä mulle kelpais jos sais länti tonttia missä säilyttää sitä tuplist. Just tyylikäs saabbi. Se vaan että liikenteessä on niin paljon ihmisiä jolla on korvien välissä jotain mitä ei pitäisi olla.MacTurbo kirjoitti:ysi-ysin aika ei ole vielä tullut.
Puhumattakaan harvinaiseksi käyvästä ysikympistä
Heräämme vasta kun aika on (liian)vähissä.
Ralli ei oo kovin hauskaa jos tietää mitä motin alla on, mutta ei tiedä mihin mennää
Saab90 -85(ex) Saab90 -87(ex) Saab99 -82 Saab99 -75
Saab90 -85(ex) Saab90 -87(ex) Saab99 -82 Saab99 -75
Re: Saab 99 hyljeksitty harrasteauto- MIKSI??
Olet ollut kaukonäköisempi kuin useimmat muut. Olet ottanut talteen auton, jota arvostat ja josta pidät. Mikä tuossa olisi tyhmää tai virhe?KaS kirjoitti:Olen toki varsin vähäisellä harrastamiskokemuksella (17v) sanottuna "kokematon" ja Saab 99:n -75 talteenottaneella tyhmä>>>VIRHE????
Kannattaa seurata oman sydämensä ääntä eikä liian hysteerisesti yrittää etsiä mitään yleistä arvostustrendiä.
Sanoin tuossa jo kaiken oleellisen, silti hiukan pidempi jaaritus vielä perään:
Tuskinpa 99:n arvostuksessa mitään kummallista on. Tuntuu siltä, että kaikki aikanaan yleiset ja käyttöominaisuuksiltaan hyvät autot kokevat arvostuksessaan saman kehityskaaren: ensin arvo laskee mallin ikääntyessä ja sen käyttöarvon laskiessa. Joskus myöhemmin sitten keräily- ja harrastearvo alkaa nousta. Arvostus on pohjalukemissaan silloin, kun ollaan 'harmaalla alueella': käyttöarvo on laskenut alatasolleen, mutta keräily- ja harrastearvon nousu ei ole vielä alkanut. Saab 96 oli vielä 1980-luvulla niin yleinen näky joka kadunkulmassa, ettei kukaan osannut ajatella sitä harvinaisena keräilyautona, vain halpana käyttöautona. Arvostuksen aallonpohja on ollut 1990-luvun loppupuolella, josta se on nyt jo selvästi noussut. Sama koskee esim. 115-sarjan pystylamppumersua, 140-sarjan Volvoa ym. ym. Saab 99 on nyt siellä aallonpohjassaan, kuten myös 1980-lukuinen perus-ysisatanen ja esimerksi mersulta 123- sarja, 124- sarjan kapeakylkilistaiset 80-luvun mallit ja 201-sarja eli 190. Ehkä ainoa arkinen käyttöauto, joka ei ole koskaan tuota aallonpohjaa kunnolla kokenut, on ollut VW Kupla - tosin kyllähän niitäkin yhteen aikaan aika surutta romutettiin.
Jos todella aliarvostetuista, unohdetuista, autoista on puhe, niin tulee mieleen paljon huonommassa jamassa olevia merkkejä ja malleja kuin Saab 99. Suomalainen Talbot (yksi Suomen myydyimmistä automerkeistä 1980-luvun alkuvuosina) on yksi niistä, sen omalaatuinen historia Saabin kyljessä ansaitsisi ehdottomasti vaalimista ja tallentamista. Muita uhanalaisia voisivat olla Morris Marina, Austin Allegro, Renault 9,11, 12, 14 ja 18, jotkut Peugeotit, Polski-Fiat ja Polonez, Moskvitsh, Dacia, Volkswagenin ne mallit, jotka jo uusina jäivät suvereenin Kuplan varjoon (esim. K70, 1600TL), ne Audin mallit, jotka valmistettiin ennen sinkityksen keksimistä ja jotka olivatkin oikein todellisia ruosteimureita sekä esim. Fiatin mallikirjosta monet sellaiset mallit, jotka aikanaan olivat niitä tavallisimpia - vaikka 128, 127, 131, 133, 850 ja Ritmo. Niin - ja laadultaankin eksoottinen Zastava.
Minäkin olen huomannut, että GLE- EMS- ja Turbomalleja harrastetaan näkyvästi, vaikka uutena niitä silloisessa korkean autoveron ja matalan elintason Suomessa ei hirveästi myyty - kaasutinmallit ovat varmasti kattaneet yli 90% Suomen Saab-myynnistä 1970-luvulla. Mutta ei kai tuossa mitään pahaa ole? Jokainen harrastaa sitä, mistä tykkää. Eikä se välttämättä ole pois kaasutinmallien harrastusmääristä - sitäpaitsi turbo oli aivan keskeinen innovaatio Saabin hengissä säilymisen kannalta.
Eikä tuo yläpäähän painottuminen ole mikään Saab-harrastuksen erityispiirre: jenkkiautoista jälkituodut edustavat niin korimalleiltaan, moottoreiltaan kuin varustelultaan hieman erityyppistä jenkkiautoa kuin ne aikanaan tänne tuodut kutoskoneiset spartalaisesti varustellut sedanit. Säilyneistä Fiat 128:sta varmaan puolet on 'isolohko' 1290 -kuutioisella koneella ja kolmannes 3P-coupekorilla, vaikka alunperin myydyistä lienee 95% ollut 1116 -koneella ja sedankorilla. Ja nyt rekisterissä olevista museoautoista yleisin merkki on Mercedes-Benz, vaikka se on harvemmin ollut Suomen myyntitilastojen kärkikymmenikössä.
Siitä, että rakkaiden automallien rahalliset arvot huitelevat lähellä nollaa, ei mielestäni kannata murhetta kantaa. Raha on vähän huono arvostuksen mittari näissä - esim. minä arvostan vanhaa 99:ä niin paljon, etten osta sellaista pihalleni ruostumaan, katollista säilytystilaa kun ei ole vapaana. Ei noita oikein taloudellisena sijoituskohteena kannata ajatella, pikemminkin kannattaa tavoitella sitä mielihyvää, jonka saa esim. silloin kun on pelastanut mätänemisvaarassa olleen vanhan Saabin takaisin kilpiin ja vanhaan loistoonsa.
Pahimmassa unohdusvaarassa ovat ne merkit, joilla ei ole vireää merkkikerhoa. Suomessa Saab-klubilla on ollut ja on iso merkitys harrastajien kannustajana. Onnistuneista entisöintiprojekteista on aina yhtä mukava lukea kerholehdestä.
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
-
- "Hirsch"
- Viestit: 722
- Liittynyt: La Elo 30, 2003 17:49
- Paikkakunta: Muurola
Re: Saab 99 hyljeksitty harrasteauto- MIKSI??
Kymmenen vuoden päästä voi olla vaikeaa löytää mitään näistä, vai pitääkö kukaan esimerkiksi peugeotin 205, 305, 309, 405 karvalakkimalleja säilyttämisen arvoisena saati sitten entisöi niitä uudenveroiseksi. Ellei kyseessä ole Mi16 tjsp. aikansa sportti niin luulen että kuollut hyljekin kiinnostaa enemmän mitä öljyä oksentava kaasarimallinen pökötti.Juha96 kirjoitti: Jos todella aliarvostetuista, unohdetuista, autoista on puhe, niin tulee mieleen paljon huonommassa jamassa olevia merkkejä ja malleja kuin Saab 99. Suomalainen Talbot (yksi Suomen myydyimmistä automerkeistä 1980-luvun alkuvuosina) on yksi niistä, sen omalaatuinen historia Saabin kyljessä ansaitsisi ehdottomasti vaalimista ja tallentamista. Muita uhanalaisia voisivat olla Morris Marina, Austin Allegro, Renault 9,11, 12, 14 ja 18, jotkut Peugeotit.
Re: Saab 99 hyljeksitty harrasteauto- MIKSI??
En minä vain tiedä Mulla on vain tällainen
Niin, miksipäs tuota kukaan näitä Saabeja arvostaa. T-Fordikin on varmasti ihan mielenkiintoinen kohde, varsinkin jos siitä on sentään puoliksi ruostunut runko ja vähän ohjaamoa jäljellä
Itse haaveilen 2.1 litraisen tekniikasta tuohon ja se työ kiinnostaa enemmän kuin kilo turvetta, kun summa summarum sekin menee bolt-on, paitsi mun tapauksessa pitää vesipumpun siivapyörälle lyödä lekalle monttu
Niin, miksipäs tuota kukaan näitä Saabeja arvostaa. T-Fordikin on varmasti ihan mielenkiintoinen kohde, varsinkin jos siitä on sentään puoliksi ruostunut runko ja vähän ohjaamoa jäljellä
Itse haaveilen 2.1 litraisen tekniikasta tuohon ja se työ kiinnostaa enemmän kuin kilo turvetta, kun summa summarum sekin menee bolt-on, paitsi mun tapauksessa pitää vesipumpun siivapyörälle lyödä lekalle monttu
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1723
- Liittynyt: Ma Heinä 12, 2004 18:45
- Paikkakunta: Raum
- Viesti:
Re: Saab 99 hyljeksitty harrasteauto- MIKSI??
Eipä noita Peugeot 205 paljoa esimerkiksi Nettiautosta enää löydy. Veikkaan myös useammalle 80-90-luvun taitteen perusjenkkiautolle huonoa tulevaisuutta.
#3058 | Auto: k u v a t | v i d e o t
Re: Saab 99 hyljeksitty harrasteauto- MIKSI??
Näin taitaa olla, vaikka tuo viime syksynä tehty käyttömaksupäätös onkin kaasutinteknologiaa käyttäville autoille yllättävän armollinen, kun käyttömaksu perustuu pelkkään painoon ja esim. 205 on kevyt auto, niin ylläpito olisi halpaa.lintta go go kirjoitti:Ellei kyseessä ole Mi16 tjsp. aikansa sportti niin luulen että kuollut hyljekin kiinnostaa enemmän mitä öljyä oksentava kaasarimallinen pökötti.
Naapuritalon parkkipaikalla on yli kolme vuotta seissyt niillä sijoillaan 1980-lukuinen perus-205 somin pienin tykkimallisin aluvantein. Kilvissä - ja pitkästä seisonnastaan huolimatta niin siistin näköinen, ettei kiinteistönhoitoyhtiö ole ilmeisesti tajunnut sitä hylkyautoksi. Kerran kysyin AKEsta auton ja omistajan tiedot, mutten kuitenkaan sitten lähtenyt tekemään mitään tarjousta, kun en keksinyt, mihin sen laittaisin ja mitä sillä tekisin.
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Re: Saab 99 hyljeksitty harrasteauto- MIKSI??
minä ainakin arvostan 99.ä sen ajo-ominaisuuksia ,kestävyyttä ,eikä tarvi viedä korjaamolle ,töpselin nokkaan .Taltioin mennä viikolla yhden 99,in vm70 ,täysin purettu ,kori hyvä ,auto ei mene entisöintiin ,ulkoasu tarkoitus tehdä alkuperäiseksi ,konehuoneeseen yritetään sovittaa 16 venttiiliä tai 8+turbo .
-99 Turbo 1979-
-99 1969-
-99 1969-
Re: Saab 99 hyljeksitty harrasteauto- MIKSI??
Minullakin on kilvetön -84 mallinen 99 tuossa pihalla odottelemassa käyttöentisöintiä. Eiköhän se muutaman vuoden sisään vielä nähdä liikenteessä
Saab 9-3 Cabriolet 2.0t Vector A MY07
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
Re: Saab 99 hyljeksitty harrasteauto- MIKSI??
Vaikuttaisiko se, että 90% ihmisistä(ainakin mitä itse tunnen) sanoo 99 Saabia he***tin rumaksi autoksi
Ei millään pahalla, mutta näin on ainakin tuttavapiirissäni.
Omaan silmään auto kyllä on todella kaunis...
Ei iske, kun tosiharrastajan silmään.
Ei millään pahalla, mutta näin on ainakin tuttavapiirissäni.
Omaan silmään auto kyllä on todella kaunis...
Ei iske, kun tosiharrastajan silmään.
96GL V4 Super -78 ikuisuus projekti
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10
#2713
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10
#2713
Re: Saab 99 hyljeksitty harrasteauto- MIKSI??
Taitaa se olla aika yleinen mielipide Saabista...´
Lukiossakin eräs opiskelijatoveri kysy kerran että vieläkö Saabia valmistetaan
Lukiossakin eräs opiskelijatoveri kysy kerran että vieläkö Saabia valmistetaan
Saab 9-3 Cabriolet 2.0t Vector A MY07
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11