Lämmitysöljysäiliön tarkastuksesta

Kaikki autoiluun liittymätön, mutta muuten HYÖDYLLINEN keskustelu.
Sana on MELKEIN vapaa.
Vastaa Viestiin
tami
"Hirsch"
Viestit: 810
Liittynyt: To Syys 23, 2004 22:01
Paikkakunta: Heinola

Lämmitysöljysäiliön tarkastuksesta

Viesti Kirjoittaja tami »

Palotarkastaja kävi kylässä ja ehdotteli että talon lämmitysöljysäiliö pitäisi tarkastaa. Netin perukoilta kaivelin että hintaa moiselle tulee 300€ ylöspäin riippuen säiliön koosta. Meillä kyseessä vuoden -75 maanalla betonipunkkerissa sijaitseva teräksinen 2800 L säiliö.
Nyt tarvittaisiin hyviä vinkkejä tuohon säiliön tarkastamisen teettämiseen muilta öljylämmittäjiltä. Onko suositeltavia tarkastusfirmoja tiedossa kellään Etelä-Suomen alueelta, tarkemmin Päijät-Hämeestä ??
Ajattelin että ainakaan semmoiselta firmalta ei kannattaisi tarkastusta tilata, jotka toimittavat ja asentavat myös noita uusia säiliöitä. Voi hylky tulla säiliölle melko helposti... tiedä näistä urakoiden haalijoista.
Jännä paikka sinänsä koko hemmetin tarkastus että ei ihan halpa uusittava tuollainen tynnyri. Viimeksi tarkastettu '02.
Saab 9-5 2.3t
Saab 9-5 Aero
Saab 900 cabriolet 2.0t+
# 2752
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11632
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Lämmitysöljysäiliön tarkastuksesta

Viesti Kirjoittaja jus »

tami kirjoitti:Ajattelin että ainakaan semmoiselta firmalta ei kannattaisi tarkastusta tilata, jotka toimittavat ja asentavat myös noita uusia säiliöitä. Voi hylky tulla säiliölle melko helposti...
Öljykolmio kävi meillä tarkastamassa, suositteli pinnoittamista ja pinnoitti. Ei valittamista. 10 vuoden päästä seuraava tarkastus. Säiliö sisällä, oli turhan pitkään (varmaankin 20 vuotta) tarkastamatta ja puhdistamatta.
http://www.oljykolmio.fi/
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3103
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Re: Lämmitysöljysäiliön tarkastuksesta

Viesti Kirjoittaja Svc »

jus kirjoitti:Öljykolmio kävi meillä tarkastamassa, suositteli pinnoittamista ja pinnoitti. Ei valittamista. 10 vuoden päästä seuraava tarkastus. Säiliö sisällä, oli turhan pitkään (varmaankin 20 vuotta) tarkastamatta ja puhdistamatta.
http://www.oljykolmio.fi/
Öljykolmio tarkasti täälläkin. 30 vuoden käytön jäljiltä maanalainen säiliö meni B-luokkaan, eli korjattava 2 vuoden kuluessa. Seuraavana kesänä kyselin tarjouksia uudesta säiliöstä ja lasikuitupinnoituksesta. Öljykolmiolta sain parhaan tarjouksen pinnoituksesta ja nyt mennään taas 10 vuotta eteenpäin.
tami kirjoitti:Jännä paikka sinänsä koko hemmetin tarkastus että ei ihan halpa uusittava tuollainen tynnyri. Viimeksi tarkastettu '02.
Kannattaa tarkastuslaskua maksellessa muistaa, että vuotava maanalainen säiliö voi tulla _hieman_ kalliimmaksi. Kymppitonni on pikkuraha ja kotivakuutus ei korvaa, mikäli säiliötä ei ole tarkastettu ajallaan.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
tami
"Hirsch"
Viestit: 810
Liittynyt: To Syys 23, 2004 22:01
Paikkakunta: Heinola

Re: Lämmitysöljysäiliön tarkastuksesta

Viesti Kirjoittaja tami »

Svc kirjoitti:Seuraavana kesänä kyselin tarjouksia uudesta säiliöstä ja lasikuitupinnoituksesta. Öljykolmiolta sain parhaan tarjouksen pinnoituksesta ja nyt mennään taas 10 vuotta eteenpäin.
Olen käsittänyt että hitsaamista ei suositella maanalla/bunkkereissa oleviin säiliöihin. Eli ei tule kysymykseen meidän säiliön tapauksessa. Tuo lasikuitupinnoittaminen taas toinen juttu. Jos tarkastuksessa todetaan että säiliö on syöpynyt ja laitetaan lasikuitupinnoite, paljonkohan suurinpiirtein maksaa pinnoittaminen ?
Säiliön tarkastuksen on edellinen omistaja lyönyt laimin, mutta vuonna 2002 säiliö läpäisi tarkastuksen, joten tuskin tuo nyt ihan kamalaan kuntoon tällä välillä ole voinut mennä.
Svci kirjoitti:Kannattaa tarkastuslaskua maksellessa muistaa, että vuotava maanalainen säiliö voi tulla _hieman_ kalliimmaksi. Kymppitonni on pikkuraha ja kotivakuutus ei korvaa, mikäli säiliötä ei ole tarkastettu ajallaan.
Tämä on kyllä hyvä motivaattori.
Saab 9-5 2.3t
Saab 9-5 Aero
Saab 900 cabriolet 2.0t+
# 2752
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3103
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Re: Lämmitysöljysäiliön tarkastuksesta

Viesti Kirjoittaja Svc »

tami kirjoitti:... Jos tarkastuksessa todetaan että säiliö on syöpynyt ja laitetaan lasikuitupinnoite, paljonkohan suurinpiirtein maksaa pinnoittaminen ?
3000 litran maanalaisen säiliön hiekkapuhallus ja kokopinnoitus sisältä taisi olla hieman yli 1000 euron luokkaa. Vaihtoehtona ollisi ollut säiliön hylkääminen ja uuden 1000 - 2000 l muovisäiliön asentaminen varastoon tai autotalliin.

Pinnoitusfirmat toimittavat myös todistuksen tarkastuksesta ja pinnoituksesta paikalliselle pelastuslaitokselle.

Riippuu hieman säiliön halkaisijasta, tehdäänkö sille koko- vai puolipinnoitus. Syöpymät ovat kuitenkin yleensä pohjassa, johon vesi kerääntyy.

Maanalaista säiliötä ei kuitenkaan juuri kannata hitsata, sillä silloin ulkopinnan suojabitumi yleensä sulaa ja säiliö alkaa ruostua ulkoapäin.

Lehtijuttu aiheesta:
http://www.meidantalo.fi/asuminen/article117561-1.html
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11632
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Lämmitysöljysäiliön tarkastuksesta

Viesti Kirjoittaja jus »

Kellarissa sisällä olevan 2000 l terässsäiliön tarkastus joulukuussa 2003 -> levynpaksuus uutena 3 mm, pahimpien syöpymien kohdalla levynpaksuus 1,2 mm -> C-luokka, poistettava käytetösta 6 kk kuluessa. 300 eur.

Kuvat säilön sisältä tarkastuksen yhteydessä:
http://kuvablogi.com/nayta/980654/
http://kuvablogi.com/nayta/980655/
http://kuvablogi.com/nayta/980656/

Olisi ollut syytä puhdistuttaa aikaisemmin. Edellisen omistajan ajalta ei ole minkäänlaisia viitteitä tarkastuksista, mutta omissa nimissäkin tuo ehti rauhassa muhia ihan liian monta vuotta.

Toukokuussa 2004 hiekkapuhallus ja 4 mm pinnoitus 50 cm pohjasta + vanhan syöttöputken sulkeminen + yksiputkiselle yläimulle muuttaminen + Oilon Plus -asennus tuotti 1200 eur laskun. Työn osuus 600 ja materiaali- ja yleiskulut 600 -> A-luokka, seuraava tarkastus 10 vuoden kuluttua pinnoituksesta.

Säiliön purkaminen ja muovisäiliöiksi vaihtaminen olisi edellyttänyt ulkoseinän puhkaisemista tai muuratun säiliöhuoneen purkamista, oviaukkojen leventämistä yms. hankalalta kuulostavaa. Autotallista ei ole varaa lohkoa säiliöille tilaa, sinne pitää mahtua Saab. On ne öljyt hyvin pysyneet tuolla, luotan pinnoituskorjaukseen täysin.

Vahinkovakuutusyhtiö Pohjola muutti 1.1.2008 vakuutusehtojaan, uusien ehtojen mukaan säiliöitä pitäisi tarkistuttaa 5 vuoden välein. Pinnoituspöytäkirja ja siihen liittyvä 10 vuoden takuu kelpasi vakuutusyhtiölle, seuraava tarkastus keväällä 2014.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
tami
"Hirsch"
Viestit: 810
Liittynyt: To Syys 23, 2004 22:01
Paikkakunta: Heinola

Re: Lämmitysöljysäiliön tarkastuksesta

Viesti Kirjoittaja tami »

Svc kirjoitti:...
jus kirjoitti:...
9-5T kirjoitti:...
Erittäin asiallista informaatiota. Kiitos paljon. Huhtikuun puolella tilattava tarkastus tankille.
Saab 9-5 2.3t
Saab 9-5 Aero
Saab 900 cabriolet 2.0t+
# 2752
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Re: Lämmitysöljysäiliön tarkastuksesta

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

jus kirjoitti:Kellarissa sisällä olevan 2000 l terässsäiliön tarkastus joulukuussa 2003 -> levynpaksuus uutena 3 mm, pahimpien syöpymien kohdalla levynpaksuus 1,2 mm -> C-luokka, poistettava käytetösta 6 kk kuluessa. 300 eur.

Kuvat säilön sisältä tarkastuksen yhteydessä:
http://kuvablogi.com/nayta/980654/
http://kuvablogi.com/nayta/980655/
http://kuvablogi.com/nayta/980656/

Olisi ollut syytä puhdistuttaa aikaisemmin. Edellisen omistajan ajalta ei ole minkäänlaisia viitteitä tarkastuksista, mutta omissa nimissäkin tuo ehti rauhassa muhia ihan liian monta vuotta.

Toukokuussa 2004 hiekkapuhallus ja 4 mm pinnoitus 50 cm pohjasta + vanhan syöttöputken sulkeminen + yksiputkiselle yläimulle muuttaminen + Oilon Plus -asennus tuotti 1200 eur laskun. Työn osuus 600 ja materiaali- ja yleiskulut 600 -> A-luokka, seuraava tarkastus 10 vuoden kuluttua pinnoituksesta.

Säiliön purkaminen ja muovisäiliöiksi vaihtaminen olisi edellyttänyt ulkoseinän puhkaisemista tai muuratun säiliöhuoneen purkamista, oviaukkojen leventämistä yms. hankalalta kuulostavaa. Autotallista ei ole varaa lohkoa säiliöille tilaa, sinne pitää mahtua Saab. On ne öljyt hyvin pysyneet tuolla, luotan pinnoituskorjaukseen täysin.

Vahinkovakuutusyhtiö Pohjola muutti 1.1.2008 vakuutusehtojaan, uusien ehtojen mukaan säiliöitä pitäisi tarkistuttaa 5 vuoden välein. Pinnoituspöytäkirja ja siihen liittyvä 10 vuoden takuu kelpasi vakuutusyhtiölle, seuraava tarkastus keväällä 2014.
ja eiköhän tuostakin työstä saa vielä kotitalous vähennykset..?
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11632
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Lämmitysöljysäiliön tarkastuksesta

Viesti Kirjoittaja jus »

mikkoimp kirjoitti:ja eiköhän tuostakin työstä saa vielä kotitalous vähennykset..?
Tarkastuksesta ei tuolloin saanut, mutta pinnoituksesta sai. Nykyään saa ilmeisesti tarkastuksestakin, muttei polttimen huollosta vieläkään.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
tami
"Hirsch"
Viestit: 810
Liittynyt: To Syys 23, 2004 22:01
Paikkakunta: Heinola

Re: Lämmitysöljysäiliön tarkastuksesta

Viesti Kirjoittaja tami »

Nyt on sitten öljysäiliö tarkastettu.
Oli melko jännä paikka seurata tarkastuksen kulkua ja helpotus oli suuri, kun jätkät totesivat säiliön sijoittuvan B-luokkaan. Pahimpien syöpymien kohdalla terästä jäljellä 2,73 mm. Eli hyvin meni loppujen lopuksi. Olisi nimittäin voinut olla missä kunnossa tahansa. Huh...
Tässä topicissa suositeltu Öljykolmio suoritti tarkastuksen ja hoitivat homman todella asiallisesti ja nopeasti. Ei mitään valittamista.
Hintaa tuli 350€ ja siitä sitten kotitalousvähennykset aikanaan takaisin.
Ensi kesänä sitten ohjelmassa öljysäiliön pinnoitus ja nosto A-luokkaan, 10 vuoden tarkastusvälille.
Tässä topicissa annetuista vinkeistä oli paljon hyötyä, juurikin tuon tarkastusfirman valinnan kannalta. Kiitoksia vaan.
Saab 9-5 2.3t
Saab 9-5 Aero
Saab 900 cabriolet 2.0t+
# 2752
Vastaa Viestiin