99 kytkimen pääsilinteri
99 kytkimen pääsilinteri
elikkä miten pääsen vaihtamaan ne tiivisteet siellä? Eilen illalla pimeässä kun pikaisesti katsoin, niin ne mutterit(pultit) siellä jalkatilassa on kyll näkyvissä, mutta
konehuoneen puolella ei oo paljonkaan tilaa. Jossain siellä jarrutehostimen alla se kyll on, mutta kokemuksia????
olisko parempaa jättää se silinteri kiinni omalle paikalle ja yrittää jalkatilan puolelta saada ne tiivisteet käsiin ja uudet tilalle?
konehuoneen puolella ei oo paljonkaan tilaa. Jossain siellä jarrutehostimen alla se kyll on, mutta kokemuksia????
olisko parempaa jättää se silinteri kiinni omalle paikalle ja yrittää jalkatilan puolelta saada ne tiivisteet käsiin ja uudet tilalle?
-
- "Hirsch"
- Viestit: 722
- Liittynyt: La Elo 30, 2003 17:49
- Paikkakunta: Muurola
Re: 99 kytkimen pääsilinteri
Jalkatilan kautta pystyy vaihtamaan tiivisteet, koko sylkyn irroittaminen vaatii hermoja ja pitkät kädet.
Re: 99 kytkimen pääsilinteri
Jos vaihdat tiivisteet jalkatilan kautta, niin matto kannattaa suojata todella hyvin. (Tai poista koko matto.) Jarru/kytkinneste ei lähde matosta kuin runsaalla vesipesulla. Ei haise, mutta liuottaa maalit.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
Re: 99 kytkimen pääsilinteri
Se tosiaan purkautuu jalkatilaan päin. Siinä on muistaakseni päässä sellainen lukkoprikka ja sen jälkeen sisukset tulee vetämällä ulos. Kytkimellä ei ole silinteriä vaan sylinteri (nusnus)
Re: 99 kytkimen pääsilinteri
selvä
ja kiitos! tänään kun sain tiivistetkin, niin lähipäivinä koetan vaihtaa.
Sitä matonpoistoa ajattelin itsekin.
Ja sylinteri se on-selvä
suomenkieli kun ei oo äitinkieleni, mutta tähän asti olen kyllä pärjännyt sillä 
ja kiitos! tänään kun sain tiivistetkin, niin lähipäivinä koetan vaihtaa.
Sitä matonpoistoa ajattelin itsekin.
Ja sylinteri se on-selvä


Re: 99 kytkimen pääsilinteri
en 99 ole ikinä joutunut tiivisteitä tuonne vaihtamaan mutta onko todella niin paha homma irrottaa koko sylinteri? luulisi olevan paljon varmempaa otta kokonaan käteen niin näkee sen kunnonkin ja saa kunnolla putsattua...
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo
045-6302071
jäsenyys hankittu
045-6302071
jäsenyys hankittu
Re: 99 kytkimen pääsilinteri
On se! 99:ssä aloittaisin homman irroittamalla moottorin. Tai ainakin imusarja ja laturi irti.mikkoimp kirjoitti:en 99 ole ikinä joutunut tiivisteitä tuonne vaihtamaan mutta onko todella niin paha homma irrottaa koko sylinteri? luulisi olevan paljon varmempaa otta kokonaan käteen niin näkee sen kunnonkin ja saa kunnolla putsattua...
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2077
- Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
- Paikkakunta: urjala
Re: 99 kytkimen pääsilinteri
ei se nyt 99:sä mitenkään vaikeammassa välissä ole eikä tarvitse sen takia mitään muuta purkaa ainakaan. kyllä se tiivisteiden vaihto käy siellä jalkatilassakin.
on vaan parempi irrallaan katsella sylinterin kuntoa/puhtautta ja että tarvitseeko hoonausta.
on vaan parempi irrallaan katsella sylinterin kuntoa/puhtautta ja että tarvitseeko hoonausta.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
Re: 99 kytkimen pääsilinteri
Itse litistin lukkopihdeillä sen nestesäiliön ja sylinterin välisen letkun ja laitoin vähän rättiä varoksi sylinterin jalkatilan puoleisen pään alle. Näin ei sieltä valunut kuin muutama tippa. Sitten kun sylinterissä oli osat takaisin sisällä, niin pihdit pois ja ilmaamaan.Svc kirjoitti:Jos vaihdat tiivisteet jalkatilan kautta, niin matto kannattaa suojata todella hyvin. (Tai poista koko matto.)
Ilmausta varten konstruoin ylimääräisestä nestesäiliön korkista ja tubeless-venttiilistä näppärän apuvälineen.
NG 900S 3d 2.3i -98
Re: 99 kytkimen pääsilinteri
Kuvia 90:n jalkatilasta kytkimen pääsylinterin remontista:
http://www.jus.liitin.net/saab/99/album/90/index.html
http://www.jus.liitin.net/saab/99/album/90/index.html
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: 99 kytkimen pääsilinteri
Tarkemmin ajatellen olet oikeassa. Omassa tupliksessani on ruisku, jonka pidempi imusarja tekee välin ahtaammaksi. Kaasarimallissa tilaa on tosiaan enemmän.antti.hakamaa kirjoitti:ei se nyt 99:sä mitenkään vaikeammassa välissä ole eikä tarvitse sen takia mitään muuta purkaa ainakaan.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
Re: 99 kytkimen pääsilinteri
Noniin. Kävin juuri talon edessä pihalla ja purkasin jalkatilan puolelta sen sylinterin sisällön. Pikkuisen viileä sää ulkona autonkorjaukseen
No onneksi purkasin kaikki matot tieltä poies, koska sitä jarrunestettä virtasi ulos reippäästi. Alussa mäntä ei halunnut tulla ulos, mutta pikkuisen kun näpertelin, niin tulihan se ulos. Jousi jäi sisälle, hain koukun ja tempasin senkin ulos-oli kiero ja kun rupesin kokeilemaan, että saanko oiottua, niin heti kun koskin siihen-meni palasiksi.
Ihan kuin Jusin kuvassa. Nyt heräsikin kysymys, että mistä saan uuden? Kun katselin EPC-ltä, niin Saabin korjaussarjassa sitä ei myös ole. Siinä Scantechin pakkauksessa, mikä mulla on on kumitiivisteet, mutta ei sitä jousta. olisivat voineet ajatella, että näin vanhassa autossa se jousikin menee pilalle.
Toinen kysymys: siinä pakkauksessa on semmoinen kuminen tiiviste, joka nojaa yhdellä puolella mäntään ja toisella puolella on se jousenpää. Ihmettelin, kun mulla sieltä putkahtii männän jälkeen ulos vaan se jousi? Joku musta kappale tuli sieltä vielä ulos-mahtoiko olla sen kumitiivisteen jäännös?
99-n korjausoppaassa on se mäntä pikkuisen eriläinen. Mulla kans on samanlainen kun Jusin kuvassa, elikkä jousenpuoleisessä päässä on se muovilevy ja kumitiiviste. Sitten korjausoppaassa mainitaan vielä joku kiero levy(metalli), joka pitäis asentaa kupera puoli mäntä vasten. Mulla ei siellä ollut semmoista ja korjaussarjassa on kyllä joku levy mukana, mutta ei se kovinkaan kiero ole?

No onneksi purkasin kaikki matot tieltä poies, koska sitä jarrunestettä virtasi ulos reippäästi. Alussa mäntä ei halunnut tulla ulos, mutta pikkuisen kun näpertelin, niin tulihan se ulos. Jousi jäi sisälle, hain koukun ja tempasin senkin ulos-oli kiero ja kun rupesin kokeilemaan, että saanko oiottua, niin heti kun koskin siihen-meni palasiksi.
Ihan kuin Jusin kuvassa. Nyt heräsikin kysymys, että mistä saan uuden? Kun katselin EPC-ltä, niin Saabin korjaussarjassa sitä ei myös ole. Siinä Scantechin pakkauksessa, mikä mulla on on kumitiivisteet, mutta ei sitä jousta. olisivat voineet ajatella, että näin vanhassa autossa se jousikin menee pilalle.
Toinen kysymys: siinä pakkauksessa on semmoinen kuminen tiiviste, joka nojaa yhdellä puolella mäntään ja toisella puolella on se jousenpää. Ihmettelin, kun mulla sieltä putkahtii männän jälkeen ulos vaan se jousi? Joku musta kappale tuli sieltä vielä ulos-mahtoiko olla sen kumitiivisteen jäännös?
99-n korjausoppaassa on se mäntä pikkuisen eriläinen. Mulla kans on samanlainen kun Jusin kuvassa, elikkä jousenpuoleisessä päässä on se muovilevy ja kumitiiviste. Sitten korjausoppaassa mainitaan vielä joku kiero levy(metalli), joka pitäis asentaa kupera puoli mäntä vasten. Mulla ei siellä ollut semmoista ja korjaussarjassa on kyllä joku levy mukana, mutta ei se kovinkaan kiero ole?
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2077
- Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
- Paikkakunta: urjala
Re: 99 kytkimen pääsilinteri
sitä kieroa levyä ei ole kaikissa joten sitä ei pidä sinne laittaakaan.
sitten sen jousen saa erikseen ainakin saabilta eikä ollut muistaakseni edes kallis.
motonetistäkin sen voi saada.
sitten sen jousen saa erikseen ainakin saabilta eikä ollut muistaakseni edes kallis.
motonetistäkin sen voi saada.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
Re: 99 kytkimen pääsilinteri
Tiivistesarja on yleismallinen, yksi tiiviste jää aina yli, tuo reiätön kumi on vanhemmanmalliseen pääsylinteriin.mart96 kirjoitti:siinä pakkauksessa on semmoinen kuminen tiiviste, joka nojaa yhdellä puolella mäntään ja toisella puolella on se jousenpää.
Joko purit männän? Kyllä noissa minun kuvissani se levy on männän jousenpuoleisen kumin alla. Alkuperäinen levy oli ehkä hiukan kuperampi kuin korjaussarjan levy, mutta kokolailla litteitä molemmat. Kirjan kuvassa varmaankin on tarkoituksella liioiteltu sitä kuperaa muotoa.jousenpuoleisessä päässä on se muovilevy ja kumitiiviste. Sitten korjausoppaassa mainitaan vielä joku kiero levy(metalli), joka pitäis asentaa kupera puoli mäntä vasten. Mulla ei siellä ollut semmoista ja korjaussarjassa on kyllä joku levy mukana, mutta ei se kovinkaan kiero ole?
Jousi pitäisi olla saatavilla tarvikeliikkeistä. On se Motonetinkin listoilla vielä, mutta saldot näyttävät nollaa.
99 75--85 PÄÄsyl: jousi edelliseen. . . . . . . . . . . . . 84-6690 3.40
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: 99 kytkimen pääsilinteri
Off-topic, mutta ainakin 1900-luvun alkupuolella virallinen sana oli todellakin silinteri.venakko kirjoitti:Se tosiaan purkautuu jalkatilaan päin. Siinä on muistaakseni päässä sellainen lukkoprikka ja sen jälkeen sisukset tulee vetämällä ulos. Kytkimellä ei ole silinteriä vaan sylinteri (nusnus)

#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com