auto haluaa kulkea omia teitään

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
PVI
"Turbo"

auto haluaa kulkea omia teitään

Viesti Kirjoittaja PVI »

Potilas on 9k CDE -95, kilometrejä on kertynyt n.272tkm. Ja nyt kesärenkaiden vaihdon jälkeen auto haluaa kulkea omia teitään. Eli mutkassa tuntuma ei ole entisellään. Luulin, että vika oli vain kuskinpuoleisessa pyöränlaakerissa (oli klappia) ja vaihdoin sen, mutta auto ei edelleenkään kulje sinne minne pitäisi. Eli ohjaus on epämääräinen.

Olen vaihtanut autoon ajan saatossa alustaan useita osia: Kaikki alatukivarren puslat ja kallistuksen vaimentimen puslat, pallonivelet, vetonivelet, pyöränlaakerit ym. kulutus osaa.

Luultavasti nyt pitäisi vaihtaa ohjausvaihteen runkokiinnityskumit. Parkissa kun rattia kääntää kuuluu lonksahdus auton alta rungosta tms. Ihan kuin ohjausvaihde ei olisi kunnolla kiinni autossa. Toinen vaihtoehto on raidetangon päät, mutta kun autossa ei muuten tunnu väljää.

Onko kukaan vaihtanut noita ohjausvaihteen runkokiinnityskumeja? Taitaa olla aika homma? Joutuuko ohjausvaihteen irrottamaan kokonaan autosta?
PVI
"Turbo"

Viesti Kirjoittaja PVI »

Niin siis auto kulki aikaisemminkin kuin käärme, mutta laitoin sen talvirenkaiden ja etupyöränlaakerin piikkiin. Nyt kun vaihdoin kesärenkaat ilmiö on huomattavampi. Luultavasti johtuu leveämmästä raideleveydestä ja leveämmistä renkaista. Talvirenkaat olivat 185/65-15 peltivanteella ET40, kesärenkaat 205/jotain-15 alkuperäisillä aluilla ET33, muistaakseni. Renkaat on aika kuluneet, eikä luultavasti kestä koko kesää, mutta ei se mielestäni pelkistä renkaista johdu.

Aamusta töihin ajellessani tutkin asiaa. Paikalla renkaita käännettäessä lonksahtaa jostain etutuennasta, tuntuu kuin se tulisi juuri sieltä ohjausvaihteen runkokiinnityksen paikkeilta. Olen asiaa ajatellut niin, että kun mutkaan ajaa, pääsee ohjausvaihde liikahtamaan vähän ja se tuo epämääräisen tuntuman ohjaukseen. Eli vaikka kääntää niin ei renkaat käännykkään tarpeeksi ja kun tulee joku kuoppa niin kääntyykin liikaa tms. Luultavasti ohjauskulmatkin muuttuvat, siis auraus/haritus. Täytyy auto saada johonkin nosturille, että saan varmistuksen asiasta.

Onko kukaan vaihtanut noita ohjausvaihteen kiinnityspuslia? http://www.saab9000.com/procedures/susp ... kbush.html
tuolta löytyy kuvalliset ohjeet vaihtoon.
riisipussi
"Aero"

Viesti Kirjoittaja riisipussi »

Kaivetaas ylös. Löytykö kolina ja vaeltelun aiheuttaja?
Mulla olis sama ongelma, tosin vaeltelu ei pahaa mutta paikallaan ja
parkkipaikoilla melkoinen kolahtelu ja narina tjsp.
Paikallistettu raidetankoon tai sen kiinnitykseen.
9000 CD 2.3 -90
ASTech
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja ASTech »

riisipussi kirjoitti:Kaivetaas ylös. Löytykö kolina ja vaeltelun aiheuttaja?
Ehkä niin, mutta minulla vastaava kolahdus kuului rikkoontuneesta/löysällä olleesta alatukivarren taaemmasta puslasta.
riisipussi
"Aero"

Viesti Kirjoittaja riisipussi »

Jep, niin mullakin aikaisemmin :D
Alatukivarren taaimmat puslat ja alapallot on vaihdettu.
Kolahduksen tuntee selvästi kun pitää kättä raidetangon varren päällä.
Ei saa oikein selvää että onko välys tangon kiinnityksessä vai sisemmissä nivelissä.
Raidetangon päätkään ei aiheuta ääntä, lähes uudet ja käytetty irti.
9000 CD 2.3 -90
toni1976
"Hirsch"

Viesti Kirjoittaja toni1976 »

riisipussi kirjoitti:Kaivetaas ylös. Löytykö kolina ja vaeltelun aiheuttaja?
Mulla myös tonnari piti kolahtelua/narinaa käännettäessä ja ajossa ilmeni levottomuutta - ei tosin välttämättä liity millään tavoin teidän tonnareiden oireisiin.
Viaksi paljastui viallinen etupyöränlaakeri! Mitään jurisevaa ääntä laakerista ei missään vaiheessa kuulunut. Olisinhan vian äänen perusteella havainnut. :wink: En olis ikinä uskonu että pyöränlaakeri oirehtii tuolla tavalla... Vika olis varmaan vieläkin hukassa, mut ku se laakeri sanoi totaalisesti työsopparin irti :lol:
Saab 9-3 2.0t Sentronic Sport Sedan MY2006
Ford Mondeo 2.0 TDCi Wagon -08
Datsun 100A -75
Tepa turbo
"Tuplakaasari"

Viesti Kirjoittaja Tepa turbo »

Mullakin oli vähän samanlaisia oireita käännettäessä ohjaus narisi ja kolahteli. No vaihdoin kaikki puslat ja raidetangonpäät eikä auttanut, lopulta vika löytyi iskarin yläpään laakerista :? . Kyllähän ajettavuus parani kun kaikki etupään osat tuli uusittua.
vm.1986 9000i special ;-)
Vastaa Viestiin