JAKOKETJU

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
KURVI -59
"Kaasari"
Viestit: 12
Liittynyt: Pe Maalis 14, 2008 17:42

JAKOKETJU

Viesti Kirjoittaja KURVI -59 »

Onko kellään havaintoa saako tommoseen 2,3 seen ketjua,ja rattaita jostain muualta ku merkkiliikkeestä.Ja jos saa ni mihin hintaan.
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: JAKOKETJU

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Kannattaa kuitenkin merkkiliikkeestä hakea, parinsatasen paketissa tulee sekä jakopään ketju että tp-akselien ketju, kaikki rattaat ja laahaimet jne. Melko edullinen satsi kun ottaa huomioon että siinä on kaikki mitä kannattaa jakopäässä uusia jos ketju on kulunut.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
KN/Lieto
"Hölösuu"
Viestit: 1240
Liittynyt: To Tammi 11, 2007 12:38

Re: JAKOKETJU

Viesti Kirjoittaja KN/Lieto »

Tossa hommassa ei nimenomaan ole ongelma osien hinta, vaan todella mieletön työmäärä niiden vaihtamisessa! Moottorin irrotus ei ihan joka tallissa onnistu...
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2578
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: JAKOKETJU

Viesti Kirjoittaja Termos »

KN/Lieto kirjoitti:Tossa hommassa ei nimenomaan ole ongelma osien hinta, vaan todella mieletön työmäärä niiden vaihtamisessa! Moottorin irrotus ei ihan joka tallissa onnistu...
Asennus onnistuu ilman koneen irroitusta.

Mutta onnistuuko ilman kannen irroitusta?

Rahinaa kuuluu tuossa meidänkin autossa jakopään suunnasta, ketjunkiristäjää en ole vielä tsekannut, eli voipi olla tasapainoakselien ketjukin rahinan aiheuttaja.

Kesällä olisi tarkoitus poistaa rahinat, tasapainoketjun poistolla ja/tai jakopääremontilla, tuo remontin onnistuminen ilman kannen irroitusta vaan askarruttaa :roll:
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Re: JAKOKETJU

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

Termos kirjoitti:
KN/Lieto kirjoitti:Tossa hommassa ei nimenomaan ole ongelma osien hinta, vaan todella mieletön työmäärä niiden vaihtamisessa! Moottorin irrotus ei ihan joka tallissa onnistu...
Asennus onnistuu ilman koneen irroitusta.

Mutta onnistuuko ilman kannen irroitusta?

Rahinaa kuuluu tuossa meidänkin autossa jakopään suunnasta, ketjunkiristäjää en ole vielä tsekannut, eli voipi olla tasapainoakselien ketjukin rahinan aiheuttaja.

Kesällä olisi tarkoitus poistaa rahinat, tasapainoketjun poistolla ja/tai jakopääremontilla, tuo remontin onnistuminen ilman kannen irroitusta vaan askarruttaa :roll:
Tuosta heräsikin kysymys, että kun merkkiliikkeessä tuo jakopään remppa tehdään niin käytetäänkö kantta irti silloinkin?
9-5/2,3LPT
"Aero"
Viestit: 397
Liittynyt: Su Maalis 04, 2007 20:44
Paikkakunta: Vaasa

Re: JAKOKETJU

Viesti Kirjoittaja 9-5/2,3LPT »

Termos kirjoitti:
KN/Lieto kirjoitti:Tossa hommassa ei nimenomaan ole ongelma osien hinta, vaan todella mieletön työmäärä niiden vaihtamisessa! Moottorin irrotus ei ihan joka tallissa onnistu...
Asennus onnistuu ilman koneen irroitusta.
Mutta onnistuuko ilman kannen irroitusta?
Ei onnistu ilman kannen irroitusta - siis venttiilikoneiston kansi pitää irroittaa.
Aeron veivihuoneessa SAE 0W-40 (GM-LL-A025).
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2578
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: JAKOKETJU

Viesti Kirjoittaja Termos »

9-5/2,3LPT kirjoitti:Ei onnistu ilman kannen irroitusta - siis venttiilikoneiston kansi pitää irroittaa.
Harvinaisen hauskaa :(

Sitäpaitsi voit olla väärässä. Jos jakopääremontti onnistuu ilman sylinterikannen irroitusta, niin miksi venakopan kansi pitää irrottaa?

No juu, kaipaisin edelleen tietoa siitä, että saako remontissa irroitetun jakopään kopan tiiviiksi ilman sylinterikannen irroitusta?
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Re: JAKOKETJU

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

Termos kirjoitti: Sitäpaitsi voit olla väärässä. Jos jakopääremontti onnistuu ilman sylinterikannen irroitusta, niin miksi venakopan kansi pitää irrottaa?
Sehän on ilmiselvää, että koppaa on irroitettava jotta nokkien rattaat saa vaihdettua ja nokat kohdistettua jne.
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2578
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: JAKOKETJU

Viesti Kirjoittaja Termos »

Tri-Lo kirjoitti:
Termos kirjoitti: Sitäpaitsi voit olla väärässä. Jos jakopääremontti onnistuu ilman sylinterikannen irroitusta, niin miksi venakopan kansi pitää irrottaa?
Sehän on ilmiselvää, että koppaa on irroitettava jotta nokkien rattaat saa vaihdettua ja nokat kohdistettua jne.
No ilmiselvää asiantuntijoille ehkä. Olen minäkin tuplanokkaisen ketjujakopäällä varustetun koneen rempannut, tosin kyseessä oli venttiiliremppa, eli kansi piti nostaa pöydälle ilman pähkäilyitä.

Jos nyt kuitenkin jätetään naljailut sikseen, ja pysytään alkuperäisessä meikäläisen kysymyksessä.
Onko Saab 9-5:n 2,3t - koneeseen mahdollista tehdä jakopään remonttia ilman sylinterikannen irroitusta?

Wis:

Kuva
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
KURVI -59
"Kaasari"
Viestit: 12
Liittynyt: Pe Maalis 14, 2008 17:42

Re: JAKOKETJU

Viesti Kirjoittaja KURVI -59 »

Jopas jotakin,en voi uskoa että ketjun ja muiden hilujen vaihto edellyttää sylinterikannen irrotusta.Oudon laitteen ovat pojat saapin verstaalla suunnitelleet.Jos näin on harkitaan josko olisi saatavilla vähän ajettua vaihtomoottoria esim. Ruotsista.On meinaan koneella ajettu jo 260 t .Tulee rempalle melkoinen hinta.Onko kenelläkään tietoa saako suomesta koneita järkihintaan.Harmittaa vaan ku laitoin mennäviikolla uuden ahtimen myllyyn. Vanha meni tuhannen päreiksi.Rahaa paloi ihan riittävästi.
MNeva
"Viggen"
Viestit: 504
Liittynyt: Ti Kesä 03, 2003 18:25
Paikkakunta: Söörmarkku

Re: JAKOKETJU

Viesti Kirjoittaja MNeva »

Kyllä ton kuvan perusteella ilman kannen irrotusta luulis selviävän. Löysää öljy pohjaa ni saa menee kopan paikalleen. Ja jos pelkällä ketjun vaihdolla selviäis ni tod näk riittäs et ottaa vaan venakopan pois.
Saappi Kuski
"Hölösuu"
Viestit: 3011
Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39

Re: JAKOKETJU

Viesti Kirjoittaja Saappi Kuski »

Minulle sanoivat merkkikorjaamossa että kansi pitää irrottaa jo senkin vuoksi että sen kopan irrottaminen aiheuttaa kannen tiivisteeseen muuten vuodon sinne jakopään päähän kun se menee jotenkin sinne väliin. Jakopään takuuremontissa irrottivat purkivat ja puhdistivat kannen, venttiilit ym.
9000CS 2,3
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2578
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: JAKOKETJU

Viesti Kirjoittaja Termos »

Saappi Kuski kirjoitti:Minulle sanoivat merkkikorjaamossa että kansi pitää irrottaa jo senkin vuoksi että sen kopan irrottaminen aiheuttaa kannen tiivisteeseen muuten vuodon sinne jakopään päähän kun se menee jotenkin sinne väliin.
Jep, näin olen itsekin asian ymmärtänyt.

Mutta toisaalta foorumin remonttimiehet ovat muistaakseni ainakin yrittäneet jakopääremppaa sylinterinkansi paikoillaan, kovasti oli silloin keskustelua sopivasta tiivisteaineesta kopan ja kannen väliin.
Harmi kun en yhtään muista, mistä jutut löytyy, "ng900Aero" muistaakseni joskus postasi kattavan kertomuksen femman koneen DIY-remontista, tänne tai Projektit-osioon.
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Re: JAKOKETJU

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

Onko kellään käsitystä minkä kaavan mukaan ruotsissa ollaan toimittu kun on uusittu jakopäitä moottoritakuun piikkiin? Kansi pois vai ei?
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Re: JAKOKETJU

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

9-5T kirjoitti:Ohjeen mukaan ei missään maassa poisteta.
Eipä tullut mieleen että silloinhan olisi myös kannentiiviste tai yläpuolen tiiv.sarja merkitty osalistaan :oops: , mutta asia selvä. Tehty muuten 2 vuotta sitten, ja moottori on kyllä täysin kuiva paitsi pientä tihkuamista poistotulpasta vaikkei ole halkeamaa ja tiiviste on uusi.. :?
Vastaa Viestiin